- To świadoma eksterminacja Ursynowa! - krzyczeli mieszkańcy na spotkaniu z budowniczymi tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy zorganizowanym przez stowarzyszenie "Nasz Ursynów". GDDKiA i Astaldi oświadczyły, że instalacja filtrów antyspalinowych na wylotach tunelu jest niepotrzebna.
W 2013 roku w odpowiedzi na pytania ówczesnego szefa Rady Dzielnicy prof. Lecha Królikowskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obiecała zainstalowanie filtrów oczyszczających spaliny z przyszłego tunelu obwodnicy.
- Celem spotkania jest wyegzekwowanie deklaracji z 2013 roku oraz doprowadzenie do wybudowania stacji ciągłego pomiaru. O te dwie rzeczy chcemy walczyć - zapowiadał Przemysław Niemyjski z "Naszego Ursynowa".
- Na pewno trasa S-2 nie pozostanie bez wpływu na otoczenie. Jestem zaskoczony, że (zdaniem GDDKiA - dop. redakcja) spaliny nie wymagają podczyszczenia. Domagajcie się Państwo informacji - zachęcał gość spotkania inż. Jacek Ruppert-Grembowski, projektant tunelu pod Zakopianką. Ale sam nie był w stanie odpowiedzieć na pytanie, które z takich instalacji na świecie jeszcze działają.
Dziś drogowcy odżegnują się od deklaracji sprzed 4 lat. Dlaczego? Analizy sporządzone przy okazji tworzenia pierwszej wersji raportu środowiskowego miały potwierdzić, że wpływ tunelu na środowisko będzie "znikomy".
- Koszty ekonomiczno-społeczne działania takiej instalacji oczyszczającej są wyższe niż korzyści - próbował tłumaczyć Tomasz Kwieciński, zastępca dyrektora warszawskiego oddziału GDDKiA ds. inwestycji. Żadna zamontowana na świecie podobna instalacja już nie działa - zostały wyłączone właśnie ze względu na znikome efekty. Stężenia spalin są tak niskie, że po prostu nie opłaca się ich eliminować.
- Siekierki musiałyby wyprodukować więcej prądu, by obsłużyć tę instalację. I to też przyjdzie nad Ursynów - przekonywał Kwieciński.
Tomasz Mołdysz, dyrektor kontraktu z Astaldi dodawał: - Nasz główny biznes to tunele, więc jesteśmy na bieżąco. Te instalacje nie dają efektów, a dodatkowo podczas ich pracy powstaje szkodliwy ozon. Filtry mogą kosztować od 50 do 200 mln złotych, w zależności od tego jakie parametry zostaną przyjęte przy ich projektowaniu.
- Tylko pieniądze liczycie a nasze zdrowie macie gdzieś! - protestowali ludzie. - W 2013 roku ktoś obiecał filtry, podpisał się pod pismem. To jest umowa społeczna - krzyczał jeden z mężczyzn.
- Cały tunel na Ursynowie jest zaprojektowany zgodnie z rygorystycznymi normami ochrony jakości powietrza, jakie wchodzą w życie od 2020 roku - mówił Mateusz Witczyński z Astaldi.
Przedstawiciele inwestora i wykonawcy zaprezentowali mapki projekcji zanieczyszczeń wokół wylotów tunelu. Zgodnie z badaniami, jedna wyrzutnia spalin (na Ursynowie będą dwie) ma emitować średniorocznie 0,7 mikrograma cząsteczek PM 2,5 na metr sześcienny powietrza. PM 2,5 to najgroźniejsze, rakotwórcze pyły, które przez układ oddechowy dostają się do krwioobiegu. W aglomeracji warszawskiej głównym źródłem tego pyłu jest ogrzewanie domowe, a z transportu pochodzi ok. 12%. Na Ursynowie średnioroczne stężenia tych pyłów to ok. 21 mikrogramów na m3 przy normie wynoszącej 25 mikrogramów/m3.
- Ta statystyka to manipulacja. Jak włożymy jedną nogę do wrzątku a drugą do zimnej wody, to nie oznacza, że się nie poparzymy! Dla nas ważne są normy godzinowe - mówili mieszkańcy.
Zdaniem projektantów tunelu polskie normy nie przewidują takich stężeń. A emisja spalin przez dwie planowane wyrzutnie to zaledwie 3,5% limitu.
- To nielogiczne. Dokładamy 100 tysięcy samochodów na dobę i mówimy, że sytuacja się nie pogorszy? Proszę się przeprowadzić na Ursynów i zobaczyć jaki smog jest tu zimą! - odpowiadali ludzie. - To jest bomba ekologiczna z opóźnionym zapłonem - dodawała Grażyna Magdziarz, była ursynowska radna.
Przedstawiciele GDDKiA podkreślali, że wszystkie projekty tunelu są zgodne z obowiązującym i zaostrzonymi w 2013 roku przez Sejmik Województwa Mazowieckiego przepisami ochrony środowiska. Obiecywali, że rok po zakończeniu budowy tunelu - a więc w 2021 roku - wykonana zostanie analiza porealizacyjna - wtedy ponownie zbadane zostaną poziomy hałasu i zanieczyszczeń. W przypadku przekroczeń norm zostaną podjęte odpowiednie działania.
Astaldi ma już nowy raport środowiskowy dla tunelu, czyli dokument dokładnie opisujący wpływ inwestycji na otoczenie. Jest on niezbędny do uzyskania pozwolenia na budowę.
- Do 11 kwietnia chcemy złożyć wniosek o ZRiD (rodzaj pozwolenia na budowę - dop. redakcja). W ciągu 2-3 tygodni wojewoda powinien przekazać to do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która przeanalizuje raport środowiskowy. W ciągu 2 miesięcy powinien się zacząć udział społeczeństwa, przewidziany ustawowo - mówił Tomasz Kwieciński z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
To właśnie wtedy mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi i wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. O stosownych terminach będziemy informować na Haloursynow.pl.
MAPKI PROJEKCJI ZANIECZYSZCZEŃ PYŁAMI PM 2,5 W REJONIE WYLOTÓW Z TUNELU PRZEDSTAWIONE NA SPOTKANIU:
[ZT]18946[/ZT]
[ZT]16816[/ZT]
ryży08:46, 06.04.2017
To już Przemysław oficjalnie w NU? ciekawe ciekawe. 08:46, 06.04.2017
Ursynowianin09:26, 06.04.2017
Najlepiej żeby powstał ROWERUNEL - samochody na tory, a trasą pomkną cykliści w swych majtach z lajkry 09:26, 06.04.2017
Ernesta 09:53, 06.04.2017
Komin ze spalinami umieściłbym w środku ratusza. Niechby szczezł ten co ten horror na przyszykował! Obwodnica 5km od centrum! Brawo Jasiu! 09:53, 06.04.2017
trix10:41, 06.04.2017
Populiści gonią populistów. Najpierw PU podburza ludzi w absurdalnych sprawach, teraz NU robi to samo. Poczytajcie sobie naukowe opracowania z Norwegii czy Australii gdzie filtry kompletnie się nie sprawdziły. Jak to jest łatwo ludzi przestraszyć... 10:41, 06.04.2017
marco11:05, 06.04.2017
To niech puszczą po powierzchni to w ogóle nie będzie problemu z żadnymi filtrami do spalin. 11:05, 06.04.2017
Hobie11:27, 06.04.2017
Widzę, że NU rozpoczął kampanię... 11:27, 06.04.2017
stefek13:06, 06.04.2017
Nasz Ursynów znowu antagonizuje ludzi... Awantura za awanturą 13:06, 06.04.2017
Imielin_ZOO11:12, 07.04.2017
Tia... najlepiej robić z ludzi wała i o niczym im nie mówić. Wszak pospólstwo marne niech siedzi cicho. Dobrze, że Nasz Ursynów broni mieszkańców. Słyszałem, że mieli zmieniać logo itd. Dobrze, że tarcza została. Jak widać długo na Ursynowie będzie jeszcze aktualna... 11:12, 07.04.2017
xyz13:07, 06.04.2017
Czy to nie ta pseudo-społeczna organizacja, która chciała sprzedać mieszkańców Polaka byłemu radnemu Karczerwskiemu? 13:07, 06.04.2017
Open13:10, 06.04.2017
Kompletna kompromitacja tych wszystkich Niemyjskich, Ciar i Machajów. DObrze, że powstało też coś nowego na Ursynowie. To Otwarty Ursynów dba o mieszkańców. 13:10, 06.04.2017
trix15:04, 06.04.2017
śmiechu warte, ucieknierzy z SLD, PO, SdPL i od Guziała dbają o mieszkańców? szkoda że nie dbali wcześniej 15:04, 06.04.2017
Żaneta13:11, 06.04.2017
Byłam na tym spotkaniu i nie dowiedziałam się niczego konkretnego. Żal czasu. Dałam się chyba nabrać na dobrą reklamę NU. 13:11, 06.04.2017
Jan13:16, 06.04.2017
Jak można tak manipulować mieszkańcami, mówiąc im, że mają wpływ na projekt tunelu w momencie rozpoczęcia budowy? Populizm pełną gembą. Piotr Skubiszewski z OU proponuje realne rozwiązania. Darmowe bilety komunikacji miejskiej dla mieszkańców Ursynowa mogą zmniejszyć ruch w tunelu. 13:16, 06.04.2017
trix15:07, 06.04.2017
Piotr Skubiszewski strasznie mocno się naklikał, tyle komentarzy pod tyloma nickami pisać i to jeszcze przez proxy, szacun 15:07, 06.04.2017
Ursyn14:30, 06.04.2017
Nawet w takiej sprawie jak zdrowie mieszkańców Ursynowa musicie te swoje trollersko-partyjne hejty w komentarzach uprawiać? Bardzo dobrze, że Nasz Ursynów teraz to spotkanie zorganizował, bo można się było z niego, w przeciwieństwie do tego co pisze Żaneta dowiedzieć wiele rzeczy i w przeciwieństwie do tego co próbuje wmówić Jan - dopiero (co zresztą jest jak krowie na rowie jest wyłożone w artykule) "w ciągu 2 miesięcy powinien się zacząć udział społeczeństwa, przewidziany ustawowo" - więc tym bardziej teraz jest czas, żeby się mobilizować i walczyć o swoje. 14:30, 06.04.2017
Rudy14:51, 06.04.2017
Tak właśnie myślałem że jednak Wilanów dostanie po tyłku najbardziej i teraz żaluje że zachwycony zielenią kupiłem tam mieszkanie a nie na ursynowie. Jak skończą to obwodnice to cały syf i transport będzie się przebijał przez Wilanów powierzchnią bo przecież Ursynów ma super tunel !!! Wszystkich wykiwali projektanci biznesmeni z Ursynowa - widać kto ma kase i kto rządzi w tym mieście ! 14:51, 06.04.2017
Cezary15:14, 06.04.2017
Nie rozumiem po co ta cała debata i dlaczego aktywiści NU posuwają się do aż takiego populizmu. Moim zdaniem ze społeczników tylko Otwarty Ursynów proponuje konkretne alternatywy. 15:14, 06.04.2017
trix16:57, 06.04.2017
alternatywa może być tylko jedna, polecam słownik języka polskiego 16:57, 06.04.2017
hra08:50, 07.04.2017
Do trix:
A Alternatywy 4? 08:50, 07.04.2017
seba15:23, 06.04.2017
Cira i Niemyjski prowadzący spotkanie ??? Ha ha ha .... Niemyjski mógłby takie filtry sam sfinansować z tej kasy co zarobił w poprzedniej kadencji od Guziała 15:23, 06.04.2017
Natalia 16:06, 06.04.2017
Skubiszewski i Lenarczyk dupa boli, ze po odejściu NU działa dobrze a nawę bardzo dobrze. Myśleliście, ze bez Was NU się rozpadnie ! 16:06, 06.04.2017
nik18:06, 06.04.2017
Fajnie byłoby się zjednoczyć przeciwko budowie POW. Ruszyć jakieś organizacje, zorganizować protesty. Przecież autostrada przez osiedle mieszkaniowe w XXI to skandal!!! 18:06, 06.04.2017
alfa i omega21:05, 11.04.2017
Może tego nie pamiętasz, albo nie mieszkałeś wtedy na Ursynowie, ale mieszkańcy wiele razy protestowali przeciwko budowie tej autostrady. Pierwotnie zakładano, że autostrada przez Ursynów będzie na poziomie zero, beż żadnych zabezpieczeń. Wtedy prezydentem Warszawy był Lech Kaczyński i to on w związku z protestami mieszkańców podjął decyzję, aby autostradę przez dzielnicę wybudować w tunelu. Teren pod autostradę zarezerwowano za Gomułki (lata 70 - te ub. w.), ale wtedy miasto kończyło się na Dworcu Południowym, nie było Osiedla Domaniewska, nie było Służewa nad Dolinką i nikomu nie śnił się nawet Ursynów. Decyzję o budowie Ursynowa podjął Gierek, zaraz po tym jak wybudowano Trasę Łazienkowską. Gierek też podjął decyzję o budowie metra łączącego Ursynów z centrum. Teraz trzeba walczyć o elektrofiltry oczyszczające spaliny!!! 21:05, 11.04.2017
nick21:41, 11.04.2017
Pan Lech Kaczyński przed wyborami obiecał też ,że autostrada na Ursynowie nie powstanie.
Słowa dotrzymał bo autostrady nie będzie a zamienił ją na trasę ekspresową :)
21:41, 11.04.2017
Imielinczyk19:11, 06.04.2017
Nikt o zdrowych zmysłach nie uwierzy w to, że spaliny z trasy o tak dużym ruchu rozpłyną się w nicość. Będziemy je wszyscy wdychać, jak tylko firma Astaldi zakończy swoje roboty. I wlaśnie dlatego wydanie zgody na budowy takiej trasy przez największe osiedle w Polsce jest jakimś wielkim nieporozumieniem. Dlaczego kondycją naszych płuc mamy odpowiadać za chybiony pomysł lokalizacji tej trasy? I już nie piszcie że plany budowy trasy są od 20 lat ... Jeśli plany są złe, to trzeba je zmienić a nie przekonywać ludzi, że spaliny nikomu nie zaszkodzą. 19:11, 06.04.2017
hra08:48, 07.04.2017
No tu to chyba pojechales...
Jezeli da sie zalozyc filtry, to nalezy je zalozyc, nawet jezeli kosztuja 200 mln zl. Ale budowa S2 gdzie indziej? Gdzie? W Grojcu? 08:48, 07.04.2017
Taxi23:08, 06.04.2017
To Otwarty Ursynów proponuje od dawna konkretne rozwiązania. Tego typu spotkania z osobami niedecyzyjnymi nie rozwiązują żadnego problemu i pozbawione są konkretów. Populizm i granie na emocjach mieszkańców, nic więcej. 23:08, 06.04.2017
Polak23:18, 06.04.2017
Co? Przecież to Otwarty Ursynów i Piotr Skubiszewski zajmują się tematem od dawna. Czy Nasz Ursynów to przypadkiem nie ta organizacja, która chce załadować bazarek ex-radnego Karczewskiego pod balkony mieszkańców ulicy Polaka dla pragmatycznego celu politycznego? 23:18, 06.04.2017
Urzędas11:06, 07.04.2017
No nie. Te "rozmowy" przecież prowadzone były pod Skubiszewskiego, on miał być Burmistrzem. A jak nie wyszło to się ratował ucieczką do nowej organizacji. 11:06, 07.04.2017
Maciej23:22, 06.04.2017
Nasz Ursynów kończy się i gnije, od kiedy odeszli z niego tacy aktywiści jak Skubiszewski, Ławrynowicz, Bendkowski... Szkoda, szkoda patrzeć jak coraz gorzej działają. 23:22, 06.04.2017
Imielin_ZOO11:04, 07.04.2017
Dobre :) Mam całkiem inne odczucia. Ale kogoś odcisk zabolał :) 11:04, 07.04.2017
mieszkaniec15:14, 07.04.2017
Dobre. Jak na razie to jako jedyni są widoczni i nie dzięki temu, że napuszczają na siebie mieszkańców, tylko poruszają istotne sprawy i mają ciekawe pomysły. U nich na FB pojawiło się info o nowej gazecie. Tam zamieścili listę radnych, kto jak pracuje i żadnego z tych trzech panów tam nie ma. Wygląda na to, że odpłynąłeś 15:14, 07.04.2017
hra08:46, 07.04.2017
Czyli zamiast parku linearnego nad tunelem bedzie komora gazowa? 08:46, 07.04.2017
Rudy10:23, 07.04.2017
Parkę będzie i mieszkańcy środkowej części ursynowa już mogą podnośic ceny za mieszkania za to tam gdzie jest początek tunelu i koniec - szczególnie za skarpą na Wilanowie to będzie ekologiczny koszmar - syf i bród kosztem tunelu i oczywiście pięknego parku który dostanie się mieszkańcom górnego Ursynowa - taka jest prawda. Jak popatrzymy na to stężenie sapali i pyłów na Wialnowie gdzie będzie zjad z obwodnicy i do Miasteczka i na Ursynów to będzie szok - najgorszy smród i korki właśnie będą tam !!!! 10:23, 07.04.2017
Ursyn11:27, 07.04.2017
Z tym parkiem to nie jest to takie pewne. Była piękna wizualizacja i tyle. Nie ma zabezpieczonych pieniędzy na reazliację tego parku, a wykonawca jest zobowiązany na całej długości Płaskowickiej do przywrócenia stanu pierwotnego. 11:27, 07.04.2017
TakDlaFiltrow13:10, 07.04.2017
~Rudy, nie łudź się - spaliny i pyły będą się roznosić po całym Ursynowie, przeważają wiatry z zachodu, więc wyrzutnia z Pileckiego będzie "pylić" po całym Natolinie, a ze wschodniego krańca faktycznie głównie na Wilanów. Nigdzie w Polsce nie buduje się autostrady przez środek osiedla, niecodzienna inwestycja wymaga niecodziennych rozwiązań - filtry to konieczność! 13:10, 07.04.2017
TakDlaFiltrow15:37, 07.04.2017
Na dzisiaj Parku nie będzie - nie ma podpisanej żadnej umowy pomiędzy Astaldi a GDDKiA, a czasu na jej podpisanie prawie już nie zostało. Jak Astaldi dostanie pozwolenie, to koniec tematu. 15:37, 07.04.2017
gazy13:35, 07.04.2017
Obwodnice dla tirów powinno się budować poza miastem, a nie dzielić obwodnicami ładne, duże dzielnice mieszkaniowe i truć ludzi. 13:35, 07.04.2017
nick18:16, 07.04.2017
Przykre jest patrzenie na manipilowanie ludźmi. Ale to już specjalizacja Naszego Ursynowa, który znajduje się na równi pochyłej prowadzącej ku upadkowi. 18:16, 07.04.2017
sim23:38, 07.04.2017
Już dzisiaj auta z POW jadą Puławską i Dolinką, ale część skraca sobie drogę przez Ursynów - Płaskowicką, Pileckiego, Romera. Tunel będzie, ale TIR-y powinny nadal jeździć 50-tką przez Górę Kalwarię. 23:38, 07.04.2017
ANTYPOW07:35, 08.04.2017
Nie ma na co czekać! Trzeba się zebrać i protestować przeciwko POW! 07:35, 08.04.2017
Imielinczyk13:19, 08.04.2017
Nie mieszajcie do tego polityki, bo problem jakości powietrza jest ponadpolityczny. Zlokalizowanie wyrzutni spalin w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych to ogromne zagrożenie dla zdrowia. Wiatry z zachodu jeszcze pogorszą sytuację, bo będą znosić spaliny w osiedle. A pas Płaskowickiej będzie dodatkowo działał jak tunel aerodynamiczny (nie mylić z tym pod ziemią), którym spaliny będą się przemieszczać na wschód. Ursynowie, mamy problem! 13:19, 08.04.2017
anarchol07:17, 10.04.2017
a kogo obchodzą jakieś slumsy na peryferiach? niepodoba się mieszkanie w miescie to sie do lasu wyprowadz. Zresztę te fawele sie rozlecą niebawem. 07:17, 10.04.2017
ryży14:27, 11.04.2017
Typowe brednie od niedobitków NU. Beka z Przemysława NIEMYJSKIEGO, facet oderwany został nie tylko od koryta, ale i od rzeczywistości. Typowe emocjonalne farmazony. Panie Niemyjski, jak będą dysze kopcić to je zakleimy plakatami Pańskiej żony? OK? 14:27, 11.04.2017
Ursyn17:18, 11.04.2017
Hejterzy, trolle i reszta. Ogarnijcie się i zamiast dodawać te głupkowate komentarze zacznijcie razem współpracować dla dobra mieszkańców. Wszystkim to wyjdzie na dobre. 17:18, 11.04.2017
alfa i omega20:48, 11.04.2017
Ten "fachowiec" od spalin, który straszył, że nad Ursynów spłyną zanieczyszczenia z elektrowni Siekierki, nie ma racji bowiem od wielu lat w energetyce obowiązują ostre normy dotyczące spalin. Wszystkie kominy we wszystkich elektrowniach i elektrociepłowniach (opalanych węglem) mają instalacje odsiarczania i odazotowania spalin. Mam propozycję dla mieszkańców Ursynowa, a mianowicie jeżeli Gen. Dyr. Budowy Dróg nie zainstaluje na kominach tunelu elektrofiltrów, to mieszkańcy Ursynowa w czynie społecznym zatkają kominy, którymi mają być usuwane spaliny z tunelu.
Parę dużych worków foliowych na każdy komin powinno wystarczyć!
Tylko taki protest mieszkańców może przynieść oczekiwany efekt! 20:48, 11.04.2017
RATUJMY NASZE ZDROWI23:21, 17.04.2017
CHCĄ NAS ZAGAZOWAĆ RAKOTWÓRCZYMI TOKSYCZNYMI SPALINAMI I I ZE ZDARTYCH OPON - to będzie potężna fabryka spalin i zatrutego/ TOKSYCZNEGO powietrza 24 godziny / 7 dni w tygodniu !!! Mamy już latające nad nami samoloty - hałas i spaliny. Musimy aktywnie protestować i zjednoczyć wspólne działania przeciwko niszczeniu naszego zdrowia i życia / rak, środowiska naturalnego i przyrody. Zatrucie powietrza powinno być KARALNE jak również budowa tej obwodnicy w największej sypialni Warszawy gdzie mieszka 150.000 LUDZI. Trzeba nagłośnić sprawę w: Green Peace http://www.greenpeace.org/poland/pl/o-nas/ , Ministerstwie Ochrony Środowiska, mediach/ TV, Sejmie i innych 23:21, 17.04.2017
Nik08:00, 23.04.2017
Moje pełne poparcie!!! 08:00, 23.04.2017
Ursynowiak23:48, 26.04.2017
Już sam pomysł puszczenia tej drogi (obwodnicy ) przez miasto to pomysł psychcznie chorych . A twierdzenie , że te tysiące samochodów nie będzie zanieczyszczać powietrza to SKANDAL I MORDOWANIE LUDZI ! 23:48, 26.04.2017
Wilanów10:10, 04.05.2017
Patrząc na te mapki to mam wrażenie że najbardziej powinni zareagować tutaj mieszkańcy Wilanowa i części za skarpą jak widać tam będzie największe stężenie i pyłu i spalin. 10:10, 04.05.2017
mieszkaniec12:26, 04.05.2017
a z mapek nie wynika przypadkiem że t linie idą po terenach głównie zielonych po stronie Wilanowa ? to którzy mieszkańcy ? chyba jeże :-) 12:26, 04.05.2017
zły porucznik10:44, 06.04.2017
28 27
Najlepiej to by było, gdybyś przestał gadać jak potłuczony. Ludzie walczą o wyższy standard, o coś, co jest po prostu DOBRE i w interesie społecznym, a Ty wyskakujesz z rowerami i innymi pierdołami. Oczywiście, że samochody muszą gdzieś jechać, transport musi się rozwijać, ale nie musi się rozwijać na zadach "trzecioświatowych" - walniemy drogę przez środek osiedla i tyle w temacie. No ale żeby wyczuć, w czym jest problem, trzeba mieć coś więcej w głowie, niż "janusz i jego passerati 1.8 TDI, panie, jak niemiec sprzedawał, to płakał". Nie jestem cyklistą, nie lubię jeździć na rowerze, nie popieram żadnych pajaców z NU, ale mimo to brzydzę się mentalnymi januszami. 10:44, 06.04.2017
Kenez12:57, 06.04.2017
28 10
Trolle projektu ursynów nawet tutaj?? Czy to znaczy, że projekt ursynow oficjalnie sprzeciwia się zamontowaniu filtrów? 12:57, 06.04.2017