Antyspam
› OGŁOSZENIA
› FIRMY
› ARTYKUŁY
ROENTGENA-LUTY-1-28-02

komentowane

oceniane

Smog na Ursynowie: Wciąż jest groźnie, aut na ulicach tyle co zwykle

› bieżące miesiąc temu    9.01.2017
Sławek Kińczyk
komentarzy 13 ocen 10 / 70%
A A A
 fot. SK

Powietrze na Ursynowie także dziś nie jest idealne. Wskaźniki zanieczyszczenia pyłami czterokrotnie przekraczają normy. Mimo darmowej komunikacji miejskiej, kierowcy znów wybrali samochody. 

- Dziś znów obudziłam się z drapaniem w gardle, czuć sadzę w powietrzu - mówi pani Aleksandra z Wyżyn. Dziś jest lepiej niż wczoraj, ale wskaźniki zanieczyszczenia wciąż są alarmujące i od wczesnego poranka utrzymują się na stałym poziomie.

Poziom pyłów PM10 o godz. 12:00 wyniósł na Ursynowie prawie 140 mikrogramów w metrze sześciennym a poziom jeszcze groźniejszych dla zdrowia pyłów PM 2,5 - prawie 110 mikrogramów na metr sześcienny. To oznacza, że normy dobowe przekroczone są o ok. 400%.

powyżej: wskaźniki zanieczyszczenia powietrze na Ursynowie - stacja pomiarowa przy ul. Wokalnej, źródło: powietrze.zm.org.pl

Darmowa komunikacja, ale aut... tyle samo

Miasto od wczoraj apeluje do kierowców, aby przesiedli się do komunikacji miejskiej - dziś darmowej. Wg naukowców za zanieczyszczenia powietrza odpowiedzialne są nie tylko piece w domkach jednorodzinnych (główna przyczyna w ostatnich dniach), ale również samochody. 

- Wpływ na jakość wdychanego przez nas powietrza ma stan techniczny pojazdów, którymi podróżujemy. Sprowadzamy stare samochody z zagranicy, bez limitu lat. Takie auta w Polsce nie muszą mieć katalizatorów, co w innych krajach jest koniecznością - mówi prof. Stanisław Gawroński z SGGW.

Na Ursynowie dziś rano nie dało się zauważyć zmniejszonej liczby aut. Kierowcy jak co dzień wyjechali tłumnie na ulice. Korki były takie same jak w każdy inny powszedni dzień.

- Uważam, że samochody nie są przyczyną smogu, a na pewno nie ostatnio. W weekend było mniej aut na ulicach a smog był bardzo duży. To przez palenie śmieci w piecach - przekonuje Marek z Kabat, który dziś wyjechał do pracy autem.

- Ja mam za daleko do metra a przesiadki spowodowałyby, że nie zdążyłbym do pracy - tak z kolei nie skorzystanie z darmowej komunikacji tłumaczy Adam, również kabacki kierowca.

Zielony Ursynów: decyduje ekonomia

Na największym osiedlu domków jednorodzinnych na Ursynowie, czyli na Zielonym Ursynowie, paradoksalnie problemy ze smogiem w ostatni weekend były mniejsze niż na wysokim Ursynowie. Mieszkańcy przyznają jednak, że piece domowe są zagrożeniem. Powód? Ludzi nie stać na ekologiczne paliwa.

- Mając duży dom dwurodzinny i ogrzewając go gazem wydawalismy miesięcznie 2,5 tysiąca złotych. Teraz palimy ekogroszkiem i kosztuje to 1,2 tys. złotych. Dwa razy mniej! - mówią mieszkańcy. Nic dziwnego, że większość właścicieli domów wybiera węgiel lub drewno.

Zdaniem Marzeny Zientary, społeczniczki z Zielonego Ursynowa, mentalność ludzi powoli się jednak zmienia. - Ludzie boją się już palenia śmieci czy odpadów, bo są za to kary. Nad naszą częścią Ursynowa bardzo rzadko widać czarny dym, raczej jest ten szary - mówi mieszkanka.

Aktywiści: Potrzebne kampanie społeczne na temat smogu

Co miasto powinno robić, aby smog przestał nam zagrażać? To praca na lata. Oprócz restrykcji za palenie w piecach odpadami oraz ograniczania ruchu samochodowego, zdaniem działaczy Warszawskiego Alarmu Smogowego, władze stolicy powinny stawiać na edukację - jak najszersze informowanie o skutkach oraz bieżące reagowanie na podwyższony poziom zanieczyszczeń.

- Powinniśmy przestać wydawać pieniądze na poszerzanie dróg a przeznaczyć je na wymianę pieców węglowych, podłączenie do sieciowego ogrzewania i dopłaty dla najbiedniejszych do opału wysokiej jakości (gazu i ogrzewania sieciowego) - mówi Konrad Marczyński z Warszawskiego Alarmu Smogowego.

Jego zdaniem należy uprzywilejować komunikację miejską, wyznaczając buspasy na szerszych drogach. Dobrym przykładem jest Puławska.

- Wystarczy przysłowiowy "kubeł z farbą" i jeden z trzech pasów powinniśmy przeznaczyć dla autobusów. Tak aby kierowcy mieli realną alternatywę w postaci szybkiej i niezawodnej komunikacji która nie stoi w korkach - dodaje Marczyński.

powyżej: ul. Relaksowa dziś ok. 8:30; al. KEN

Dlaczego pył jest tak niebezpieczny? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ustanowiła normę stężenia pyłu zawieszonego PM2.5, która w skali roku powinna wynosić 10 µg/m3, ale w warunkach polskich przyjęto 25 µg/m3. Pył ten ma zdolność przenikania przez pęcherzyki płucne, dostając się do krwiobiegu. Powoduje to ogólne osłabienie układu oddechowego zwiększając zachorowalność na astmę, alergię i przewlekłą obturacyjną chorobę płuc. Wpływa szkodliwie na układ krwionośny przyczyniając się do wzrostu liczby arytmii oraz zawałów serca.

Smog skraca nam życie i to w znacznie większej mierze niż nam się to wydaje. Dowodzą tego badania naukowe przeprowadzone w Chinach, gdzie smog stał się wrogiem publicznym numer jeden. To właśnie tam opracowano wzór matematyczny, zgodnie z którym możemy przeliczyć ile życia odbiera nam fatalna jakość powietrza. Każde 50 µg/m3 pyłu zawieszonego skraca nam życie aż o 3 lata.

+ 7 głosów: 10 (70%) 3 -
dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
Komentarze (13)

Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).

dodaj komentarz› pokaż według najstarszych
~ karolek
miesiąc temu ocena: 80%  13
Na Ursynowie 30 procent aut ma rejestracje pozawarszawskie. Więc, jak te auta wyjadą w piątek wieczorem to w sobotę jest mniej pyłów w powietrzu.
odpowiedz oceń komentarz 8 2
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ parterek
miesiąc temu ocena: 55%  12
Na Ursynowie Północnym wybudowano dużo miejsc parkingowych wewnątrz osiedla wprost pod oknami mieszkańców.I czyste do tej pory osiedle pokryło się smrodem spalin.Rano samochodziarze grzeją silniki około 10 minut zanim ruszą ale samochód muszą trzymać blisko klatki schodowej, bo nogi nie są od tego żeby się trochę przejść..Niektórzy mają po kilka samochodów na 1 mieszkanie, ale nie stać ich na płatny garaż.Najlepszy byłby zakaz parkowania pod oknami.
odpowiedz oceń komentarz 11 9
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ theus84
miesiąc temu ocena: 80%  11
Dramat z tym smogiem. Ja używam aplikacji Kanarek na Androida aby nie wychodzić z domu gdy stężenie jest zbyt duże. Zresztą jest kilka fajnych aplikacji tego typu ale ta najbardziej przypadła mi do gustu. Tutaj inne ciekawe http://www.instalki.pl/demonst...
odpowiedz oceń komentarz 8 2
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ frytek
miesiąc temu ocena: 100%  10
Dlatego jestem za rozwiązaniami ekologicznymi, sam zmienił auto z nieźle pylącego na toyotę nową, bo nie da się ludzi przekonać do jeżdzenia komunikacją miejską
odpowiedz oceń komentarz 2 0
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ stefan
miesiąc temu ocena: 82%  9
"...kierowcy znów wybrali samochody." Bezczelne chamy, nie chcą jeździć na rowerkach
odpowiedz oceń komentarz 14 3
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Cytad
miesiąc temu ocena: 52%  8
Raz się przesiadłem na autobus. Przyjechał 5 minut spóźniony (bez powodu, ranna pora, zero korków), uciekła mi przesiadka, następny autobus za 10 minut. W 10 minut z małym hakiem samochodem jestem w pracy. Dziękuję za uwagę
odpowiedz oceń komentarz 11 10
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ kocur
miesiąc temu ocena: 92% 7
Autobusy rano stoją w korkach i przyjeżdżają na pętlę (os. Kabaty czy Natolin Płn) po godzinie odjazdu z pętli, więc już na starcie mają opóźnienie.
oceń komentarz 11 1
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ mieszkaniec
miesiąc temu ocena: 83%  6
Podejrzewam, że po wybudowaniu autostrady przez Ursynów nazywanej POW smog dopiero wtedy wzrośnie porządnie.
odpowiedz oceń komentarz 19 4
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Waz
miesiąc temu ocena: 83% 5
Dokladnie, wtedy smog bedzie codziennie !
oceń komentarz 15 3
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ xyz
miesiąc temu ocena: 61%  4
Ciekawe jakie to będzie miało przełożenie na decyzje naszego ursynowskiego zarządu? Zarząd miasta z PO (zastępca prezydenta) mówi o konieczności zwężania ulic i promocji rowerów, a ursynowskie PO (rodem chyba z minionej epoki) z pełną świadomością blokuje takie działania, wykorzystując niskie pobudki, skłócając mieszkańców i tworząc wirtualnego wroga wspólnego - "radykalne lobby rowerowe" w postaci fizycznej p.Wałkuskiego i p.Nawrockiego. Dalej będziemy udawać, że to wyłącznie piece Zielonego Ursynowa trują, a samochody wcale nie? Tylko dlaczego w takim razie miejski zarząd PO apeluje, żeby się przesiąść do komunikacji miejskiej? Panie Kempa może razem z naszymi "samochodowymi radykałami" z PU proszę ustalić wspólną wersję z HGW, tzn zwężamy drogi czy budujemy autostrady, promujemy samochody czy rowery - bo fajnie by było, żeby jednak przekaz warszawskiego PO był spójny.
odpowiedz oceń komentarz 30 19
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ ZG Redzik
miesiąc temu ocena: 86% 3
Zwracam tylko Twoja uwagę, że to PO chocby najpierw zabudowuje naturalne korytarze powietrzne, a odpowiedzialność za to przerzuca na mieszkańców, mówiąc im: jedźcie komunikacja, wdychajcie smród z kominów. Swoją drogą, to ciekawe czy HGW jeździ do, w i z pracy komunikacja miejska.
oceń komentarz 24 4
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ stefan
miesiąc temu ocena: 52% 2
Możecie sobie promować rowerki ile chcecie - to daremne. Wystarczy spojrzeć co się dzieje na ścieżkach w okresie październik-kwiecień - hula po nich wiatr. Widać ludzie nie są głupi - ale wy ich wychowacie :-)
oceń komentarz 14 13
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Maciek
miesiąc temu ocena: 38%  1
Mi tam Kamil Orzeł pozwolił jechać do pracy samochodem ;) A jak jadąc do pracy zepchnę z drogi na Cynamonowej jeszcze ze dwóch rowerzystów to pozwoli mi startować z nr 2 z listy Projekt Ursynów na Kabatach :)
odpowiedz oceń komentarz 11 18
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji