Zamknij

Tablet dla dziecka. Pomaga w nauce czy szkodzi?

12:44, 16.09.2014 Aktualizacja: 16:00, 17.09.2014
Skomentuj Fundacja Inteligentna Planeta Fundacja Inteligentna Planeta

Komputery, smartfony, tablety – dla nas to narzędzia codziennego użytku niezbędne w pracy, komunikacji czy poznawaniu otoczenia. Śmiało można stwierdzić, że nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Dylemat pojawia się, gdy do multimedialnego świata chcemy wprowadzić nasze dziecko. Jak zrobić to bezpiecznie i odpowiedzialnie z korzyścią dla malucha? O tym rozmawiamy z Aleksandrą Wolczyk i Adamem Czupryńskim z Fundacji Inteligentna Planeta.

Dużo słyszy się o informatyzacji ludzi po 60. roku życia, ale Fundacja Inteligentna Planeta proponuje kształcenie umiejętności informatycznych u dzieci, począwszy od zerówki. Przygotowaliście dla nich zajęcia „Multimedialny Przedszkolak”. Na czym one polegają?

Aleksandra Wolczyk, Fundacja Inteligentna Planeta: Dziecko dostaje od nas do ręki tablet wyposażony w specjalnie przygotowany program edukacyjny, którego celem jest przygotowanie 5-latka do nauki w I klasie. Program jest w pełni kompatybilny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Dziecko uczy się wykonując szereg zdań i ćwiczeń a dodatkowo dzięki zastosowaniu tabletów zdobywa nowe, ważne umiejętności np. umiejętność funkcjonowania w wirtualnym świecie, który czy tego chcemy, czy nie, będzie jego codziennością.

Rodzice często jednak utożsamiają komputer czy tablet, jako narzędzie, przez które ich pociecha marnuje czas... 

Aleksandra Wolczyk, Fundacja Inteligentna PlanetaW naszym przypadku tablet służy tylko i wyłącznie do nauki. Program wizualnie przypomina gry i zabawy, bo jest pełen kolorów i kształtów, ale spełnia przede wszystkim  funkcję dydaktyczną i poznawczą. Mamy w nim zarówno tematy dotyczące pisania literek, liczenia, łączenia kształtów, dopasowywania, kształcenia pamięci czy refleksu, jak i higieny osobistej, podstaw ruchu drogowego, czy poszanowania dla przyrody.

Dlaczego akurat tablet?

Aleksandra Wolczyk, Fundacja Inteligentna PlanetaNauka na tabletach ma tę przewagę nad tradycyjną metodą, że tablet przyciąga uwagę dziecka, a więc uczy się ono szybciej i chętniej. Dodatkowo tablet to na tyle fajne urządzenie, że można go obsługiwać paluszkami i rysikiem, czyli ciągle ćwiczyć zdolności manualne, jednocześnie wyrabiając nawyk właściwego trzymania w rączce długopisu, co czeka dzieci już w pierwszej klasie.

A jakich jeszcze umiejętności praktycznych dziecko może się nauczyć?

Aleksandra Wolczyk, Fundacja Inteligentna PlanetaĆwiczenia pomagają w nauce pisania, czytania i zapamiętywania, uczą też logicznego myślenia. Im wcześniej wykształcimy w dzieciach tego typu umiejętności, tym łatwiej będzie im w szkole, która już tego wymaga.

Ponadto korzystanie z tabletów przyczynia się do oswajania dzieci ze światem informatyki oraz kształtuje umiejętność zachowania właściwych postaw i reakcji w wirtualnym świecie. Posłużę się tutaj przykładem - im szybciej nauczymy dziecko rozumieć sygnalizację świetlną, tym wcześniej będzie ono mogło samo bezpiecznie wracać do domu. Z nauką na tablecie jest tak samo. Im dziecko szybciej wkroczy w świat informatyki, tym lepiej i bezpieczniej będzie się w nim poruszało a co za tym idzie, my będziemy o nie spokojniejsi.

Multimedialny Przedszkolak to nowa propozycja w Fundacji. Jakie są pierwsze doświadczenia ?

Aleksandra Wolczyk, Fundacja Inteligentna PlanetaZajęcia „Multimedialny Przedszkolak” w naszej fundacji odbywają się w formie zajęć pozaprzedszkolnych jako tzw. roczne przygotowanie dzieci do I klasy. Z programu korzystają również przedszkola, które poszerzyły swoją ofertę o zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem nowoczesnym technologii. Najważniejsze jest jednak to, że dzieci są zachwycone zajęciami z tabletami a to niezwykle pomaga nauczycielom w realizacji podstawy programowej.

No dobrze, dziecko potrafi już obsługiwać tablet. Wie, jak wykorzystać go do nauki. Ale co dalej?

Adam Czupryński, Fundacja Inteligentna PlanetaMultimedialne Przedszkolaki to oczywiście początek. Starsze dzieci uczymy programowania – najpierw w systemie obrazkowym, później pokazujemy jak kodować - tworzymy proste animacje czy gry. Mamy też genialne zajęcia dla dzieci w wieku okołogimnazjalnym, które nazwaliśmy "Programista - Konstruktor"  a w praktyce jest to nowy sposób na zajęcia z robotyki! I choć na rynku zajęć edukacyjnych jest wiele różnych propozycji oraz definicji zajęć z “robotyki”, my stawiamy na użyteczność.

Co to znaczy? Czym wyróżniają się zajęcia w fundacji?

Adam Czupryński, Fundacja Inteligentna PlanetaPodstawową różnicą jest to, że uczniowie korzystają na zajęciach z innowacyjnej platformy edukacyjnej jaką jest Arduino. To platforma programistyczna, która łączy w sobie zalety programowania oraz łatwość i ogromną dowolność w konstruowaniu własnych robotów czy innych układów elektronicznych. W praktyce nie dajemy dziecku gotowych rozwiązań - nie pokazujemy tylko, jak złożyć np. robota, żeby działał. My nauczymy dziecko jak samodzielnie skonstruować takiego robota w oparciu o umiejętność programowania!

Na czym zajęcia polegają?

Adam Czupryński, Fundacja Inteligentna Planeta Dziecko dostaje wspomnianą płytkę Arduino - która, spełnia funkcję mózgu robota. I to wcale nie jest zabawka! Na takiej płytce pracują studenci na całym świecie. Uczymy jak ją zaprogramować, podpiąć kable, dajemy czujniki wilgoci, gazu, dymu, czujniki wykrywające światło. Za ich pomocą mogą zrobić, co tylko chcą – ogranicza ich tylko wyobraźnia. 

To znaczy?

Adam Czupryński, Fundacja Inteligentna PlanetaTermometr, barometr, alarm. To na początek, bo od czegoś trzeba zacząć, ale w przyszłości... będą mogły zaprogramować np. inteligentny dom oraz rzeczy, o których my dziś jeszcze nie wiemy, że będą istnieć. 

Dziękuję za rozmowę.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%