Zamknij

Ursynów nie chce spalin. Ponad 3 tysiące maili do wojewody

15:32, 20.08.2017 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 07:58, 21.08.2017
Skomentuj berliński tunel TTS berliński tunel TTS

Ursynów nie chce wdychać spalin z tunelu przyszłej obwodnicy. Ponad trzy tysiące maili wpłynęło do wojewody mazowieckiego. W poniedziałek ostatni dzień na wysyłanie swoich propozycji i uwag dotyczących Południowej Obwodnicy Warszawy. 

Jeszcze tylko dziś i w poniedziałek można zgłaszać uwagi do wojewody w sprawie czekającej nas budowy tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Drogowcy starają się o pozwolenie na budowę całego ursynowskiego odcinka - do tego potrzebne jest zatwierdzenie raportu środowiskowego, czyli dokumentu opisującego czy obwodnica będzie wytwarzać hałas, zanieczyszczenia, czy obniży poziom wód gruntowych itp.

"Nie chcemy wdychać spalin"

Ursynowianie do tej pory napisali ponad 3,3 tysiąca maili do wojewody. Wpłynęły też 3 uwagi na piśmie. Taką informację przekazało nam biuro prasowe urzędu wojewódzkiego.

Zdecydowana większość wniosków dotyczy filtrów spalin na wyrzutniach, które mają stanąć w pobliżu wjazdów do tunelu. Ta właśnie sprawa budzi na Ursynowie największe emocje.

O zamontowanie filtrów walczą organizacje społeczne: Nasz Ursynów, Projekt Ursynów a od niedawna również Inicjatywa Mieszkańców Ursynowa oraz Otwarty Ursynów. Do podpisywania petycji i wysyłania uwag do wojewody zachęcała także spółdzielnia mieszkaniowa "Wyżyny", bo to w sąsiedztwie bloków przy Kazury, inwestycja będzie najbardziej uciążliwa.

Mieszkańcy w petycji przygotowanej przez SM "Wyżyny" żądają: instalacji filtrów spalin na wyrzutniach przy tunelu, budowy stacji monitorowania jakości powietrza blisko tych wyrzutni, wydłużenia tunelu - chcą, aby wjazd do niego był zaraz za "Auchan" (taka lokalizacja była zakładana piewotnie, ale ze względu na zmianę przepisów tunel został skrócony).

- Udawanie przez decydentów, że zrzut spalin z tunelu, przez który ma przejeżdżać dziennie wg. GDDKiA w granicach od 120.000 do 150.000 samochodów, nie spowoduje przekroczenia norm czystości powietrza bezpiecznych dla życia i zdrowia mieszkańców, świadczy jedynie o braku kompetencji lub elementarnej wiedzy na temat zanieczyszczenia środowiska przez spaliny samochodowe - piszą autorzy apelu i podają przykłady naukowych opracowań na ten temat. 

Sąsiedzi domagają się także zwiększenia liczby ekranów akustycznych przy zabudowaniach oraz na wysokości Lasu Kabackiego. Wśród innych wniosków - zabudowa odkrytej części tunelu "daszkami", ekrany przy Gandhi/Płaskowickiej, kładka rowerowo-piesza przy węźle Ursynów-Zachód (przy Płaskowickiej/Gandhi) czy umożliwienie straż pożarnej dojazdu do lasu. Głównym postulatem jest jednak ochrona powietrza, którym oddychamy.

GDDKiA: Jest możliwość instalacji filtrów

Tymczasem generalna dyrekcja w najnowszym raporcie środowiskowym stwierdza, że w rejonie tunelu i dwóch wyrzutni normy jakości powietrza nie zostaną przekroczone. Zaprojektowano taki system wentylacji i wyrzutni spalin, który spełnia surowe normy wchodzące w życie w 2020 roku. Z kolei Astaldi - wykonawca obwodnicy - uważa, że filtry nie są skuteczne i w procesie oczyszczania nielicznych zanieczyszczeń produkują szkodliwy ozon. 

- Wyniki aktualnych analiz i obliczeń, pomimo bardziej rygorystycznych poziomów dopuszczalnych stężeń poszczególnych zanieczyszczeń w powietrzu, potwierdziły wnioski z 2013 r. o braku konieczności instalowania filtrów - czytamy w oświadczeniu GDDKiA.

Drogowcy nie wykluczają jednak zamontowania filtrów. GDDKiA przypomniała, że w umowie z Astaldi jest zapis o filtrach, w przypadku przekroczeń norm dla różnego rodzaju pyłów. To, czy obwodnica "truje" ma zostać stwierdzone po roku od jej oddania do użytku. Wówczas drogowcy wrócą do sprawy.

Mieszkańcy twierdzą, że filtry powinny powstać niezależnie od norm środowiskowych. - Nawet stężenia pyłów niższe niż określają niezbyt surowe polskie normy są szkodliwe, co widać było zimą na Ursynowie - mówili na jednym ze spotkań z drogowcami.

Jak to jest na świecie?

W innych krajach, gdzie również powstają tunele drogowe mające wloty i wyloty bezpośrednio przy osiedlach mieszkaniowych, sprawę oczyszczania spalin potraktowano w różny sposób. Naukowcy spierają się o to, czy takie instalacje są konieczne.

Filtrów spalin nie ma na wyrzutniach tuneli w Berlinie i Hamburgu. Przy tunelu TTS - Tunnel Tiergarten Spreebogen (dosłownie: Tunel Samochodowy pod Parkiem Tiergarten na łuku Szprewy) w śródmieściu Berlina są dwie wyrzutnie - wyrzutnia zachodnia znajduje się na placu Poczdamskim (ścisłe centrum miasta, ukryta w wieżowcu), natomiast wyrzutnia wschodnia znajduje się na dworcu Lehrter Bahnhof (góruje nad nim). Są one jednak bardzo wysokie mają nawet 100 metrów wysokości, gdy tymczasem wyrzutnie na Ursynowie mają mieć ok. 15 metrów.

Jak nas poinformował berliński magistrat, z budowy filtrów zrezygnowano, że względu na wysokie koszty - ok. 5,4 mln euro. Uznano, że wyrzutnie w zupełności wystarczają.

Dodatkowe urządzenia filtrujące zastosowano natomiast w tunelach w Japonii, gdzie już pod koniec lat 70. XX wieku zauważono, że koncentracja spalin przy wylotach z tuneli jest wyższa niż ówczesne normy. W Oslo z kolei zastosowano obie metody - zarówno dość wysokie wyrzutnie (20 i 30 metrów), jak i filtry pyłów.

Bardzo rozbudowane konstrukcje wentylacji tunelu i oczyszczania spalin znajdują się w Hai Van Pass w Wietnamie oraz Leardal w Nowergii. Systemy filtrów elektrostatycznych zamontowano w nich pod ziemią. Wg informacji zawartych w opracowaniach naukowych nie pracują one w systemie ciągłym.

W wybudowanym w 2001 roku tunelu trasy M5 East w Sydney nie zastosowano filtrów na wyrzutniach. Zmieniono to, po protestach mieszkańców w 2010 roku. Lokalny rząd zainwestował 60 mln dolarów australijskich (ok. 170 mln złotych) w system filtrów na cząstki stałe typu PM10 i PM2,5. Po 18 miesiącach testów okazało się, że poprawa nie jest znacząca. Bardzo rozbudowano za to stacje ciągłych pomiarów jakości powietrza, których w okolicy tunelu (w tym na osiedlach mieszkaniowych) jest aż pięć. Monitorują one poziom pyłów i pokazują online na dedykowanej stronie internetowej. Pomiary są poniżej norm.

Swoje uwagi, pomysły, wnioski do budowy obwodnicy można zgłaszać pisemnie, elektronicznie pod adres: [email protected] i ustnie do protokołu do 21 sierpnia 2017 roku, również w Wydziale Infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego przy pl. Bankowym 3/5.

[ZT]8526[/ZT]

[ZT]8346[/ZT]

[ZT]8893[/ZT]

[ZT]7504[/ZT]

[ZT]7404[/ZT]

[ZT]5082[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(11)

--

6 10

Warto zaznaczyć, że 3000 podpisów dotyczy wyłącznie petycji Projektu Ursynów. 18:39, 20.08.2017

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

bubububu

8 4

Nieprawda! Skąd takie informacje? 20:50, 20.08.2017


FRACFRAC

11 2

Wiadomości wyssane z pieluchomajtek od Kabareciarza z PU 08:26, 21.08.2017


herodotherodot

4 3

może i mają tyle, tylko ile z tych 3K jest zajmuana a ile to wirtualne adresy? 12:28, 21.08.2017


reo

KabaciarzKabaciarz

7 12

Brawo Projekt Ursynów! Miejmy nadzieję, że RDOŚ się ugnie pod naciskiem! 22:20, 20.08.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

FRACFRAC

12 3

K a b a r e c i a r z nie~Kabaciarz 08:25, 21.08.2017


ObserwatorObserwator

12 3

A konstancinskie chamusie szalejace KEN u Rosola Wam nie przeszkadzaja ? 06:37, 21.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkaniecMieszkaniec

7 2

Czyli zaprotestowalo 3% mieszkańców. Trochę mało. Z drugiej strony jak czytamy nawet Berlina nie stać na filtry bo za duże koszty. 07:50, 21.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

asdfgv324f23asdfgv324f23

5 3

po prostu wyjsc i zablokowac cala ta budowe i koniec 09:02, 21.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gosiagosia

5 3

Obwodnice dla tirów nie powinny prowadzić przez środek osiedli mieszkaniowych.Warszawa jest wielką przelotówką a nie miastem przyjaznym do życia. 21:37, 21.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

J33J33

2 3

Powstrzymać budowę autostrady "POW"! 21:50, 22.08.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%