REKLAMAA1-FortSłużew-01-07----21-07-2019
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY
    wydrukuj podstronę do DRUKUJ14 grudnia 2018, 11:40 komentarzy 8

    Redakcja Haloursynow.pl

    napisz maila ‹
    moje artykuły ‹

    (Dariusz Kalinowski)

    Autobusy tej marki przez wiele lat towarzyszyły nam w codziennych dojazdach do pracy i szkoły. I do dziś przywołują wspomnienia. Rzadko kto wie, że swój warszawski debiut miały na Ursynowie.

    Ikarusy pojawiły się na Ursynowie dokładnie 40 lat temu. Zadebiutowały na ursynowskiej linii 192. Jej trasa wiodła z Ursynowa Północnego przez ulice: Bartoka, Surowieckiego, Romera, Puławską do Dworca Południowego (obecnie pętla Metro Wilanowska). Pierwszą pętlą, gdzie autobusy zawracały była ta przy Megasamie.

    Autobusy węgierskiego producenta nie miały łatwych warunków do pracy. Ich inauguracja przypadła na okres zimy stulecia. Jednak jak na tak ekstremalne temperatury, Ikarusy radziły sobie bardzo dobrze. Kierowcy chwalili te pojazdy za ich niezawodność oraz wytrzymałość. Wysoka pozycja za kierownicą wpływała na bardzo dobrą widoczność. Siłą tych pojazdów była ich prostota.

    Wspomnień czar

    Pasażerowie wspominają, że były to autobusy z charakterystycznym dla siebie klimatem. Oczywiście Ikarusom nie brakowało wad – trzeba się było do nich wdrapywać po wysokich schodkach, szyby wpadały w głośne wibracje z powodu zużycia uszczelek w oknach, zatruwały środowisko. Wszystko to jednak niewiele znaczy, kiedy odżywają wspomnienia. Ileż to kilometrów przebyliśmy w drodze do szkoły czy pracy... Jak przyjemnie podróżowało się latem, gdy można było otworzyć duże, przesuwane okna. Nie zapomnimy także podróży na barierce osłaniającej przegub autobusu.

    Ocalić od zapomnienia

    Ostatni liniowy kurs Ikarus zakończył 29 listopada 2013 roku. Jednak, aby ocalić od zapomnienia ten zasłużony autobus, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie wyremontował jedną sztukę. Jak czytamy na stronie KMKM: 

    W 2010 r. KMKM wszedł w posiadanie klasycznego przegubowca z 1987 roku. Autobus ten był eksploatowany liniowo do 1996 r., po czym został przekwalifikowany na naukę jazdy. Od 2002 r. nosi schemat malowania typu „biały pas”, stosowany do 1984 r. W 2011 roku przegubowiec został przywrócony do pełnej sprawności mechanicznej oraz uzyskał status zabytku, otrzymując żółte tablice rejestracyjne.

    Dzięki działaniom miłośników, będziemy mieli jeszcze szansę na przejażdżkę Ikarusem.

    Prezentujemy galerię zdjęć Ikarusów na Ursynowie - kultowych już dziś autobusów. Za udostępnienie zdjęć dziękujemy Dariuszowi Kalinowskiemu z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

    ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 127

    • 88
      BARDZO PRZYDATNY
    • 3
      ZASKOCZONY
    • 14
      PRZYDATNY
    • 11
      OBOJĘTNY
    • 3
      NIEPRZYDATNY
    • 1
      WKURZONY
    • 7
      BRAK SŁÓW

    8Komentarze

    dodaj komentarz

    Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).

    Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    • ~Andrzejek 8 7 miesięcy temuocena: 50% 

      Niskopodłogowce są wygodniejsze o ile ma się miejsce siedzące. 4 rzędy siedzeń powodują, że w tłoku nie da się nimi jeździć bo nie ma gdzie stanąć, Ikarusy były pod tym względem o wiele lepsze.

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      odpowiedz oceń komentarz 1 1 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Bronko 7 7 miesięcy temuocena: 53% 

      Łezka się w oku kręci wspaniałe czasy.

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      odpowiedz oceń komentarz 10 9 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~pol 6 7 miesięcy temuocena: 50% 

      a co w nich wspaniałego? Komunistyczny syf. Ikarusy to klekoty głośne z latającymi szybami z dziurami w drzwiach takimi,że w środku w zimie szyby zamarzały

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      oceń komentarz 8 8 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Krokodyl 5 7 miesięcy temuocena: 69% 

      Co prawda autobusami nader rzadko jeżdżę, ale np te nowoczesne tramwaje są w środku dwa razy mniejsze niż te "stare" kańciaki. Co z tego że niby "luksu" jak straszny tłok :-(

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      odpowiedz oceń komentarz 9 4 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Andrzejek 4 7 miesięcy temuocena: 50% 

      W autobusach ubytek miejsca jest jeszcze większy czyli jest jeszcze gorzej, jak autobus jest pełen to jest masakra, takie autobusy z 4 rzędami siedzeń to się nadają do małych miast a nie do Warszawy.

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      oceń komentarz 1 1 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Rh- 3 7 miesięcy temuocena: 0% 

      Pętla nie była przy Megasamie, ale tam gdzie swój początek ma ul. Bartoka tzn. przy skrzyżowaniu z Jastrzębowskiego.

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      odpowiedz oceń komentarz 0 2 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~KJL 2 7 miesięcy temuocena: 77% 

      Czy ma ktoś zdjęcia krów na Ursynowie? Pasły się.

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      odpowiedz oceń komentarz 10 3 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~Pasterz 1 7 miesięcy temuocena: 96% 

      Tego nie mam, ale codziennie na żywo można oglądać barany na Ursynowie, blokujące skrzyżowania w porannych korkach m.in. na Rosoła.

      Edytowany: 7 miesięcy temu

      oceń komentarz 26 1 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    Artykuł załadowany: 0.2619 sekundy
    REKLAMAA2-AUCHAN----DODATKOWO