- Czy to jakieś drwiny, żarty? – pytają mieszkańcy po zapoznaniu się jednym z projektów złożonym do Budżetu Partycypacyjnego. Działacz znany z Warszawskiej Masy Krytycznej, proponuje zabranie jednego pasa w al. KEN i przeznaczenie go na parkingi.
Projekt zwężenia jednej z głównych arterii Ursynowa do jednego pasa, na odcinku od Ciszewskiego do Wąwozowej, w celu utworzenia w tym miejscu parkingów, jest właśnie w trakcie weryfikacji w ramach budżetu partycypacyjnego na rok 2019.
Autor pomysłu, Witold Smolik, zgłosił jeszcze 10 projektów związanych głównie związanych z dostosowaniem ursynowskich skrzyżowań dla rowerzystów. A oprócz tego: konkurs na „Torebki na psie odchody rozdawane w Urzędzie Dzielnicy” oraz „Posąg człowieka” przed urzędem dzielnicy.
Najwięcej emocji już na etapie weryfikacji, wzbudza jednak przewrotowy pomysł-apel „O przywrócenie godności mieszkańcom Ursynowa - likwidacja ubóstwa automobilistycznego”.
Co autor miał na myśli?
W dzisiejszym świecie samochód to niemal członek rodziny. Nierzadko samochód jest dużo lepiej traktowany niż małżonek/małżonka. Dlatego Państwo, zamiast rzucać kłody pod koła, powinno pojąć środki dla zapewnienia opieki i przede wszystkim zapewnić możliwość parkowania
- czytamy w projekcie.
- Z moich obserwacji wynika, że najbardziej zmarnowaną przestrzenią Ursynowa jest aleja KEN. Kiedy się nie spojrzy stoi pusta. I wszędzie jest dwupasowa. Projekt polega na zamianie prawego pasa na miejsca postojowe, za wyjątkiem skrzyżowań – tłumaczy w opisie projektu Witold Smolik. - Któż nie chciałby pójść do metra bezpiecznie zostawiając auto na KEN-ie? – pyta retorycznie.
- Czy aleja KEN powinna być autostradą czy ulicą osiedlową? – pyta w rozmowie z nami Smolik. – Pasy o szerokości 3,5 metra, jak na autostradzie, prowokują kierowców do szybkiej jazdy. A statystyki jasno pokazują, że większość wypadków jest spowodowanych nadmierną prędkością – tłumaczy.
Autor chciałby, aby projekt był poddany pod głosowanie mieszkańców, bo może skłoni ich, a przede wszystkim zarządzających dzielnicą, do refleksji nad tym, że ursynowskie osiedla stały się jednym wielkim "P+R" dla południa Warszawy.
- Jeśli osiedla są zawalone samochodami, to może warto pomyśleć, jak zorganizować to w cywilizowany sposób? A może warto, by te samochody w ogóle nie wjeżdżały na Ursynów, a to już pytanie do władz stolicy – mówi Smolik.
"Czy on tak na serio?"
Projekt budzi emocje, bo aleja Komisji Edukacji Narodowej w popołudniowym szczycie komunikacyjnym praktycznie stoi.
- Zielonej fali, którą obiecywali, w praktyce nie ma. Wystarczy spojrzeć na to co dzieje się przy powrotach z pracy. Swoje robi też budowa obwodnicy przy Płaskowickiej - mówi Andrzej, kierowca z Ursynowa.
- Większego tupetu dawno nie widziałam. O ile miejsca parkingowe są rzeczywiście niezbędne, o tyle dalsza moda zwężania ulic to jedna wielka utopia, która wszystkich nas… zakorkuje, zwłaszcza we wciąż zagęszczającym się Ursynowie. Sugeruję omijać ten projekt z daleka - pisze jeden z internautów, w komentarzach pod projektem.
- W ostatnich latach obserwujemy tak absurdalne pomysły, że czasem ciężko odróżnić, które są autentyczne, a które nie. W momencie, w którym na Ursynowie z powodu budowy POW ruch samochodowy jest już skrajnie utrudniony, taka propozycja jest całkowitym szaleństwem. Naprawdę nie wszędzie da się dojechać rowerem lub komunikacją miejską - dodaje Maciej Antosiuk z Projektu Ursynów, organizacji, która doprowadziła do zablokowania realizacji projektu zwężenia ul. Stryjeńskich.
Jednak jak twierdzi autor – chodzi właśnie o wywołanie dyskusji i refleksję nad tematem. I być może właśnie liczba komentarzy, a nie realnych głosów w czerwcu, będzie miarą zwycięstwa apelu Smolika.
Projekt właśnie weryfkują urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich. Mają na to czas do 8 maja. A co Wy o nim myślicie?
bobek09:24, 19.03.2018
a może by tak zlikwidować ścieżki rowerowe a na ich miejsce zrobić parkingi?
Abo nie, zamknijmy KEN na całej długości, będzie jeden wielki parking.
Szaleństwo nie zna granic. 09:24, 19.03.2018
szym09:37, 19.03.2018
Czy ten budżet partycypacyjny polega na tym, że kretyński pomysł, który spodoba się garstce innych kretynów po prostu przejdzie bez żadnego zatwierdzenia i sprzeciwu? 09:37, 19.03.2018
Hrabia09:40, 19.03.2018
Kiedy w koncu ta piramidalna bzdura, jaka jest budzet partycypacyjny, zostanie zlikwidowana? Przeciez to jest zrodlo konfliktow i problwmow, idiotycznych przerobek drogowych vide pasy rowerowe i powod posmiewiska w skali calego lraju. A co najgorsze, caly ten BP w ursynowskim wydaniu zniecheca obywateli do jakiejkolwiek aktywnosci. Zawsze sie bowiem trafi jakis idiota, ktory wykorzystujac forme BP bedzie chcial narobic szkod, tak jak ten tutaj. 09:40, 19.03.2018
AgaAga10:00, 19.03.2018
Smolik to 5 kolumna PiSu. Rzuca nonsensowne pomysly przed wyborami samorzadowymi zeby wkurzeni kierowcy zaglosowali na PiS. PO zaczelo wymyslac coraz bardziej nonsensowne rzeczy i w 2015 przerznelo jak nikt wczesniej. Teraz Smolik chce sie przysluzyc dobrej zmienie znowu 10:00, 19.03.2018
abc10:10, 19.03.2018
Co to za płacze? Po to jest głosowanie nad projektami, żeby takie bzdurne pomysły nie przeszły. Jeżeli jednak większość głosów będzie za zwężeniem al. KEN to dlaczego nie uszanować woli większości? 10:10, 19.03.2018
Michal10:34, 19.03.2018
ścieżkę rowerową zlikwidować na aleji KEN i w tym miejsca zrobić parkingowe ! Rowerzyści wypad z KENA, stwarzacie zagrożenie dla pieszych i samochodów jeżdżąc na czerwonych światlach.... 10:34, 19.03.2018
Michal10:36, 19.03.2018
ścieżkę rowerową zlikwidować na aleji KEN i w tym miejsca zrobić parkingowe ! Rowerzyści wypad z KENA, stwarzacie zagrożenie dla pieszych i samochodów jeżdżąc na czerwonych światlach.... 10:36, 19.03.2018
Sloneczku10:47, 19.03.2018
Osoba chyba spadła z roweru , cytuje:,,Któż nie chciałby pójść do metra bezpiecznie zostawiając auto na KEN-ie?" Po pierwsze jest wolny parking P+RIDE Stokłosy, drugi P+RIDE przy metrze Ursynów , więc o co mu chodzi?
Kiedyś ktoś powiedział takie zdanie: że są ludzie i parapety... 10:47, 19.03.2018
qwr10:18, 21.03.2018
Konstancin nie dojeżdża do P+R Stokłosy ani Ursynów. Konstancin zrobił sobie P+R przy tesco na Kabatach i na Belgradzkiej. 10:18, 21.03.2018
rowerzysta10:51, 19.03.2018
Z moich obserwacji wynika, że najbardziej zmarnowaną przestrzenią Ursynowa jest ŚCIEŻKA ROWEROWA na aleja KEN..... 10:51, 19.03.2018
abc11:55, 19.03.2018
Przecież masa rowerzystów z niej korzysta. Jeśli tego nie widzisz to wsiądź na rower i sprawdź. Lepiej jak będą jechać po KEN? 11:55, 19.03.2018
Prom10:53, 19.03.2018
No już większej bzdury nie widziałem! Proszę przejechać KEN samochodem w godzinach szczytu.
A jesli będzie jechać pogotowie na sygnale jednym pasem zakorkowanym - nie chcialbym być tym pacjentem czekającym na lekarza. Nie dajmy się terroryzować rowerzystom!!! 10:53, 19.03.2018
qwr10:54, 19.03.2018
Ludzie, zluzujcie trochę. Facet w dość kontrowersyjny sposób podjął temat bardzo ważny dla Ursynowa: staliśmy się jednym wielkim P+R dla Konstancina, Piaseczna i okolic, a będzie coraz gorzej. Wystarczy popatrzeć, co dzieje się na ursynowskich parkingach przez cały tydzień i jak pustoszeją na weekend. 10:54, 19.03.2018
janek15:24, 19.03.2018
otóż to, jeden wielki P+R dla Konstancina, Piaseczna, Góry Kalwarii itd.; czas z tym skończyć; i nie przez budowę nowych parkingów dla osób spoaza Ursynowa; nowowybudowana ulica Rosnowskiego powinna byc otawrta tylko dla autobusów i ewentualne taksówek; niech sobie zrobią P+R w Piasecznie i Konstancinie i stamtąd dojeżdżaja do metra, jeśli juz chcą 15:24, 19.03.2018
MariaN23:29, 23.03.2018
WPI to największy problem na Ursynowie.
Na pewno każdy pamięta z młodości,
jak na zabawy przyjeżdżali obcy z innych wiosek,
i żadne ostrzeżenia już nie pomagały,
to wszystkie chłopy się zmówili i obcym wp..li.
Trzeba się tylko zebrać, bo w kupie jest siła.
23:29, 23.03.2018
Heh11:01, 19.03.2018
Przeciez zalezy ile pasy maja szerokosci. Mozna zrobic wezsze pasy po 2.75m plus parkowanie 2m moze akurat sie zmieci. U nas ostatnio zwezali pasy z 2 na 3 zrobili po buspas dalo sie? Dalo 11:01, 19.03.2018
Zzz11:40, 19.03.2018
Przed złożeniem projektu do budżetu partycypacyjnego powinni się dostarczać zaświadczenie od psychiatry.Wiekszosc ideowców odpadłaby już na tym etapie 11:40, 19.03.2018
goostav 23412:53, 19.03.2018
Bardzo dobry pomysł. Połowa Belgradzkiej jest oficjalnie i nieoficjalnie tak zagospodarowana i nikomu to nie przeszkadza. 12:53, 19.03.2018
Roni Bydlak14:57, 19.03.2018
Niestety, małe acz dobrze zorganizowane i hałaśliwe grupki potrafią - przy bierności niezorganizowanej większości - przepychać projekty, które służą tylko im, jak się w końcu okazuje. Z drugiej strony miasta wymienię zakaz skrętu w lewo z ul. Krasińskiego w Czarnieckiego, czy wysepkę na Mickiewicza róg Zajączka, co prowadzi do gigantycznych korków na wiadukcie i dalej na Andersa. 14:57, 19.03.2018
fanka_Gazelle15:12, 19.03.2018
Na Starym Mokotowie działa z kolei aktywista Robert Buciak. Ten żołnierz Zielonego Mazowsza wykorzystuje budżet partycypacyjny od lat, w poprzednich latach zasiadając jednocześnie w zespole ds. BP.
W tym roku złożył projekt kolejnych kontra ruchów dla rowerów na wąskich jednokierunkowych ulicach Starego Mokotowa (ukrytym celem jest likwidacja miejsc parkingowych i postojowych, bo pan ten uważa, że samochody w mieście to zło). Inny jego tegoroczny projekt to wyłączenie ulicy Wiktorskiej z ruchu. Oczywiście deptak miałby powstać w trosce o bezpieczeństwo dzieci ze szkoły podstawowej i muzycznej. Najgorsze, że nie ma jak się bronić przed tymi projektami, bo są często sprytnie opisane, dodane są zdjęcia, które zakłamują rzeczywistość i wiele ludzi się na nie nabiera. Na dodatek nie można głosować przeciw jakiemuś projektowi. Uważam, że ci aktywiści robią więcej szkody niż pożytku dla propagowania jazdy rowerem. 15:12, 19.03.2018
Chłopak z Mokotowa15:21, 19.03.2018
Projekt pasów na Starym Mokotowie (gdzie mieszkam) nie likwidował żadnych LEGALNYCH miejsc parkingowych - a nawet dodawał nowe. To że część "kierowców" nie zna kodeksu ruchu drogowego i myśli, że może swoje samochody zostawiać na przejściach dla pieszych czy na chodnikach (zostawiając dla pieszych czasami 50 cm) to nie wina aktywistów. 15:21, 19.03.2018
uwaga nadchodzi ata00:23, 21.03.2018
A dlaczego NIE MOŻNA GŁOSOWAĆ PRZECIW GŁUPIEMU PROJEKTOWI ? To zupełnie jak z uchodźcami w UE. Nie wolno nie wpuszczać . 00:23, 21.03.2018
Saruman15:25, 19.03.2018
Włos się na głowie jeży, jak się czyta takie pomysły. Faktycznie, chyba każda osoba zgłaszająca projekt powinna być badana w kierunku sprawdzenia poczytalności. 15:25, 19.03.2018
Obserwator16:16, 19.03.2018
Nie jest powiedziane, że ten projekt (jeżeli zostanie poddany pod glosowanie) nie przejdzie uzyskując odpowiednią ilość głosów. A jeśli tak, to zgodnie z ideą BP będzie musiał być zrealizowany. 16:16, 19.03.2018
qwr10:16, 21.03.2018
Nie będzie musiał być realizowany. Przebudowę i poprawę bezpieczeństwa na Stryjeńskich burmistrz zablokował, to też zablokuje. 10:16, 21.03.2018
mycha17:12, 19.03.2018
będzie można zrobić bazar od Ciszewskiego do Wąwozowej, caly KEN w pasiastych namiotach 17:12, 19.03.2018
Małgosia19:21, 19.03.2018
Genialny pomysł ;) Jadąc wolno KEN będzie można podziwiać Centrum Paździerza (bazarek) rozciągniete wzdłuż całej Alei !!! 19:21, 19.03.2018
Pełnynocnik_rowerowy18:45, 19.03.2018
Bardzo dobry projekt to krok naprzód w kierunku cyklomobilności.
Następnym będzie doświetlenie linii metra i przekształcenie ich w cyklostrady. I wtedy klękajcie narody ! 18:45, 19.03.2018
AZX18:53, 19.03.2018
Jedynym rozsądnym wyjściem jest napisanie maila burmistrzowi aby wyrzucił ten projekt jak i pozostałe autorstwa niejakiego „smoka” do kosza. Im więcej maili tym łatwiej pójdzie. Poza tym nie warto się wdawać w durne dyskusje jak oczekuje autor tego „artykułu”... 18:53, 19.03.2018
elka20:25, 19.03.2018
No nie, najpierw Wałkuski i ten drugi i nonsensowne zwężenie Cynamonowej oraz Dereniowej teraz kolejny oszołom się przypałętał co chce KEN zwęzić. A won! 20:25, 19.03.2018
zięba20:37, 19.03.2018
Facet ocipiał, niech wyjdzie rano i po południu i zobaczy co się dzieje na Ursynowie jak otworzyli ulicę łączącą Wilanów- Konstancin z Ursynowem. Po drugie prosze sprawdzić ile miejsc postojowych jest pustych , bo ludzie po zakupie mieszkania nie mają na zakup miejsc postojowych. Po trzecie nie zgadzamy się na zwężenie KEn dla Piaseczna , Wilanowa, czy Konstancina, bo to oni parkują wzdłuż linii metra. 20:37, 19.03.2018
Wywrotowiec11:40, 20.03.2018
Swoją drogą jak nie stać ludzi na zakup miejsca garażowego to po kija kupują auto? To nie jest trafiony argument. 11:40, 20.03.2018
issa23:36, 20.03.2018
wyobraź sobie, wywrotowiec, że dziś 2 samochody w 1 gospodarstwie domowym (jak to sie ładnie określa) to NIC SZCZEGOLNEGO.
Zwlaszcza w sytuacji, kiedy oboje małzonkowie pracują, w różnych godzinach, miejscach i sa dzieci do rozwozenia.
Z reguły w blokach jest tylko 1 miejsce postojowe. Że nie wspomne o braku jakiegokolwiek w starych blokach. 23:36, 20.03.2018
qwr10:20, 21.03.2018
To jest dopiero przykład pokrętnej logiki: mieszkać przy metrze i jeździć wszędzie samochodem. 10:20, 21.03.2018
maciek m.22:34, 19.03.2018
Chory pomysł ... jak długo jeszcze jacyś "pomysłodawcy" swymi chorymi pomysłami będą zawracać głowę? czyżby lobby rowerowe pana dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie maczało w tym paluszki ? wydajemy kasę na ścieżki rowerowe, na ich oświetlenie, a na zrealizowanie właściwego układu sygnalizacji świetlnej, doświetlenia przejazdów rowerów przez jezdnie i przejść dla pieszych itp. jakoś ponoć ciągle brak funduszy ! 22:34, 19.03.2018
WARSZAWIANKA 01:42, 20.03.2018
NAPRAWDĘ KOMUŚ ODBIJA!! CZY TEN POMYSŁODAWCA STAŁ W KORKU KTÓRY SIĘ TWORZY PRZY POWROTACH PO POŁUDNIU!! NIE ?? A ROZUMIEM JEŹDZI NA ROWERZE I POTRZEBUJE PARKINGU NA SWOJ POJAZ NIECH ZACZNIE SIE LECZYC 01:42, 20.03.2018
Wywrotowiec11:39, 20.03.2018
Mam lepszy pomysł: zamknąć całą KEN i zrobić deptak!!! 11:39, 20.03.2018
komentator11:50, 20.03.2018
Czytając komentarze na tym forum mam wrażenie, że mieszkańcom Ursynowa (jak i pozostałym obywatelom RP) przydałyby się obowiązkowe zajęcia z kultury osobistej, politycznej oraz umiejętności prowadzenia dyskusji, ponieważ poziom komentarzy i liczba obraźliwych argumentów ad personam wśród mieszkańców tej ponoć elitarnej dzielnicy są żenujące. 11:50, 20.03.2018
qwr14:19, 20.03.2018
Ursynów już dawno nie jest elitarny. Obecnie to zbieranina ludności napływowej z Lubelszczyzny i Podlasia. Jedyna kultura jaką mają to bakteryjna w jogurcie. 14:19, 20.03.2018
issa23:32, 20.03.2018
a kiedy ursynow byl "elitarny"
Toc to nie Żoliborz... a i nawet tam używa sie jezyka knajackiego, jak choćby "spieprzaj dziadu", "won, kanalie" itd
Uważam, że język, tu, jest normalny.
Zresztą...trudno o kulturę jak ma się przed soba taką sztuke, jak chocby pan Smolik.
Niech pan Smolik lepiej cos wymysli, żeby jego kumple korzystali ze ścieżek rowerowych (pewnie wybudowanych z funduszu partypacyjnego...), zamiast uporczywie wpieprzac sie (to ten brak kultury) na jezdnie. Jesli jeszcze zwęża jezdnie do jednego pasa + masa kretyńska, znaczy rowerzyści + budowa obwodnicy to bardzo źle to widze. 23:32, 20.03.2018
MJ13:04, 20.03.2018
Niech Szanowny Pan Aktywista sobie sam zaparkuje wszystkie samochody u siebie w mieszkaniu, a do pracy niech go wozi autobus MZA i nie pieprzy takich farmazonów. Wypadki są bo ludzie nie umieją poruszać się po drogach, nie patrzą bo mają wszędzie pierwszeństwo - a później wypadki jeden za drugim. Zarówno temu jak i pieszym przydałby się mózg a nie zwężanie dróg czy przyklejanie do nich kolejnych spowalniaczy czy montowanie świateł! 13:04, 20.03.2018
sdf08:18, 22.03.2018
I własnie przez takie wypowiedzi projekt ma szanse na realizację.
Oszołomy sa po każdej stronie , nie wazne czy prowadzisz samochód, jeździsz na rowerze czy chodzisz piechotą. 08:18, 22.03.2018
Pol13:30, 20.03.2018
Rowerowi oszołomi! Precz z łapami od ulic. W tym kraju wzdłuż głównych arterii są hektary zaniedbanej wszechobecnej trawy. Z jej części mozna zrobić parkingi albo ścieżki rowerowe bo często wygląda jak slams ze wschodu. 13:30, 20.03.2018
bcd08:09, 21.03.2018
Wybetonować wszystko! Wtedy będzie pięknie. A że latem nie będzie się dało wytrzymać z powodu upału, bo z każdej strony nagrzany beton to będziemy się martwić latem. Wtedy będziemy narzekać, że tak mało trawników i zieleni. W końcu narzekać na coś trzeba 08:09, 21.03.2018
tośka00:15, 21.03.2018
Ten człowiek-pomysłowy jest jakiś cofnięty ! To zwykły sabotaż. Chce wywołać konflikt i awanturę, a złe moce go wspomagają nagłaśniając jego wymysły , jak równouprawnione z normalnymi rozważaniami nad poprawą bytu dzielnicy. Ktoś chce na zakończenie kadencji samorządowej sypnąć mieszkańcom Ursynowa piachem w oczy i rozważa jakieś absurdalne wymysły! Nie klaskali, nie chwalili, a wręcz krytykowali , to będzie się działo ?!? 00:15, 21.03.2018
qwr09:43, 21.03.2018
Facet słusznie mówi. Ursynów stał się parkingiem dla Piaseczna, Konstancina i okolic dojeżdżających do metra. Wystarczy popatrzeć co dzieje się na parkingu przy Tesco - najwięcej samochodów jest przy wyjściu do metra, a nie przy wejściu do sklepu, i same rejestracje WPI, podobnie na Belgradzkiej przy KEN. Popołudniowy korek na Rosoła w stronę Rosnowskiego i Korbońskiego i dalej na południe zaczyna się już od ulicy Przy Bażantarni. Gdy otwierano ul. Rosnowskiego burmistrz podkreślał, jakie to ważne połączenie dla Ursynowa. Bzdura! Ono było i jest ważne dla Konstancina i okolic, i dla deweloperów stawiających tam nowe osiedla. 09:43, 21.03.2018
Jan13:14, 21.03.2018
Nie traktowałbym tego zgłoszenia poważnie.
Z budżetem partycypacyjnym zrobiło się tak jak z wypowiedziami w internecie.
Można wpisać dowolną głupotę i tak się za to nie będzie odpowiadać karnie czy finansowo.
No może z budżetem jest trochę lepiej, bo tu nie jest anonimowo i można narazić się na śmieszność, co jak widać i tak części zgłaszających nie przeszkadza. 13:14, 21.03.2018
Lukasz11:30, 25.03.2018
Jeden pociąg metra mieści do 1500 osób. Pociągów w godzine mozna puścić ok 40, co daje 60 000 osób.
Aleja KEN ma przepustowośc do 2000 aut na godzinę. Do 1000 w warinacie 1 pasa, co przy średnim zapelnieniu 1,2 osoby na samochód, daje 2400 versus 1200 osób na godzinę.
Projekt wcale nie tak nierealny, tylko kilkuset wygodniackich kierwców będzie się musało przesiąść na komunikację publiczną 11:30, 25.03.2018
ntl13:45, 27.03.2018
Mmoim zdaniem świetny pomysł! Jest szeroka równoległa ulica Jana Rosoła, a miejsc parkingowych brakuje. Być możę takie rozwiązanie zachęciłoby też mieszkańców dzielnicy do poruszania się komunikacją miejską. Jak dla mnie same plusy!!!! 13:45, 27.03.2018
James06:31, 29.03.2018
Warszawa powinna być strefą ekologiczną. Zero samochodów osobowych! tylko taksówki, ztm, służby miejskie, i zaopatrzenie, policja itp. 06:31, 29.03.2018
Antysmolik10:28, 19.03.2018
32 14
Co to za bzdury? Co to za głosowanie w którym można głosować tylko "ZA"? Jaka większość głosów będzie za zwężeniem ? 100% głosów będzie za zwężeniem bo nie można głosować przeciw niemu! Zastanów się co piszesz !!!!! 10:28, 19.03.2018
kpw?10:31, 19.03.2018
10 6
bo większość nie musi mieć racji, proste chyba?? 10:31, 19.03.2018
czyt.10:39, 19.03.2018
22 9
Ponieważ to nie jest żadna większość.
Realną większością będzie oficjalne referendum, z frekwencją > 50%
Wszystko inne to jedynie gra pod i dla siebie oraz polityka 10:39, 19.03.2018