Zamknij

Astaldi ma problemy. Co będzie z budową POW?

14:07, 02.10.2018 Anna Łobocka Aktualizacja: 14:14, 02.10.2018
Skomentuj Astaldi Astaldi

Astaldi - firma, która buduje Południową Obwodnicy Warszawy złożyła do sądu wniosek o ochronę przed wierzycielami. Jako przyczynę podaje problemy ze sprzedażą udziałów w Trzecim Moście Bosforskim w Stambule. Czy wpłynie to budowę Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie?

Problemy finansowe Astaldi wiążą się z oddanym w 2016 roku mostem nad cieśniną Bosfor, przez który prowadzą autostrada oraz dwie linie kolejowe. Inwestycja, kosztowała ponad 3 mld dolarów, Astaldi ma w niej 33,3 procent udziałów, których nie udało się sprzedać.

Jak donosi portal budownictwo.wnp.pl: "Składając wniosek do sądu Astaldi przyznało, że cele zawarte w strategii na lata 2018-2022 nie są już możliwe do zrealizowania bez pozyskania kapitału ze sprzedaży udziału w tureckiej koncesji. A agencja Fitch obniżyła rating z i tak już „śmieciowego” poziomu CCC- do C, co odzwierciedla niewielką szansę na poprawę kondycji finansowej firmy".

Doniesienia mogą niepokoić ursynowian, bo Astaldi buduje fragment POW wraz z tunelem przebiegającym przez naszą dzielnicę. To ogromna inwestycja, która przeorała wielką część Ursynowa i groźba zatrzymania prac w zwiazku z kłopotami finansowymi spółki, mogłaby spowodować wielki chaos.

Zapytaliśmy rzecznika Astaldi, czy problemy firmy w Turcji mogą mieć wpływ na budowę tunelu obwodnicy na Ursynowie.

- W przypadku POW procedura, która została wdrożona jeśli chodzi o spółkę-matkę, ma z tą inwestycją tylko pośredni związek. Każdy z projektów prowadzonych przez Astaldi ma swoją własną płynność finansową - wyjaśnia rzecznik Astaldi Polska.

Mateusz Witczyński dodaje, że jakiekolwiek zmany w harmonogramie prac mogą wiązać się tylko z tym, że "budownictwo podziemne jest jedną z najtrudniejszych dziedzin i nie da się wykluczyć wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń". A chodzi bardziej o sprawy techniczne niż organizacyjno-finansowe.

- Powodów do niepokoju na razie nie ma - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem budowy POW.

- Wykonawca pracuje na budowie, nie poinformował nas, że miałby zejść z tej budowy. My jesteśmy zabezpieczeni warunkami kontraktu, jeśli byłyby jakieś kłopoty, to będziemy działać zgodnie z umowami - dodaje Tarnowska.

Faktem jest, że branża budowlana przeżywa kryzys związany z dużymi wzrostami cen materiałów oraz brakiem rąk do pracy i rosnącymi pensjami. W przypadku kontraktów sprzed kilku lat, firmy mogą mieć problemy z wywiązaniem się z umów. Ale - jak informuje Małgorzata Tarnowska z GDDKiA - w kontrakcie na budowę POW są zawarte klauzule zmiany cen, a Astaldi ma prawo zgłaszać swoje roszczenia do Dyrekcji.

POW to prestiżowa budowa, której wstrzymanie miałoby również wydźwięk polityczny, niewykluczone więc, że generalna dyrekcja będzie się godziła na waloryzację wartości prac, by uniknąć wstrzymywania robót.

Przypomnijmy, z powodu rosnących kosztów, Astaldi wycofało się już z budowy tunelu w Świnoujściu. A według portalu www.rynek-kolejowy.pl firma zeszła z placu budowy na kontraktach realizowanych dla PKP PLK na linii nr 7 i E59 Poznań - Wrocław. PKP PLK potwierdza jedynie, że dostała od wykonawcy korespondencję dotyczącą problemów z realizacją prac.

Astaldi razem z turecką spółką Gülermak drąży również tunele II linii warszawskiego metra, prowadzące na Bemowo i Bródno. Stołeczny urząd wydał dziś oświadczenie, że budowa "nie jest zagrożona".

[ZT]10633[/ZT]

[ZT]10839[/ZT]

(Anna Łobocka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(25)

dane znane Redakcji dane znane Redakcji

5 16

I całe szczęście! Jak już rozkopali, to niech skończą w terminie albo przed. 14:43, 02.10.2018

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

alisterkabatalisterkabat

28 5

Albo porządnie zasypią... 14:54, 02.10.2018


MarcinMarcin

8 11

Ta znajac życie, firma z kasą nie wyrobi i ten rozkopany syf będzie stał latami...bo trzeba nowy przetarg, bo nowy wykonawca itd itd itd. Tak to u nas niestety wygląda. 14:57, 02.10.2018


AntypowAntypow

8 3

~Marcin Syf to dopiero będzie jak ją wybudują i ta cala masa samochodów zacznie smrodzić! 09:07, 05.10.2018


rolorolo

0 2

syf to będzie jak bazar wroci na stare miejsce....oby do tego nigdy nie doszło 18:39, 08.10.2018


reo

KJLKJL

17 6

dziennikwschodni.pl podaje, że firma Astaldi zerwała umowę na przebudowę linii kolejowej między Lublinem a Dęblinem. 15:25, 02.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

inwestorinwestor

11 20

No to lezymy. Spolka matka w sytuacji podbramkowej blyskawicznie wydrenuje z plynnosci spolki corki. 17:55, 02.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

inwestorinwestor

8 7

BTE, niejaki minister Nowak tez oglaszal swiatu, ze DSS budujaca A2 nie zbankrutuje, bo go tak zapewnil zarzad DSS. Na tydzien przed wnioskiem o upadlosc... 17:57, 02.10.2018


Matin1313Matin1313

9 13

Kto pisze te artykuły? Jak inwestycje nie są zagrożone? Jeżeli składają wnioski o ochronę przed wierzycielami?!!!! Zatrzymanie prac to tylko kwestia czasu i z jednym tylko należy się zgodzić że będzie mega duży problem. Techniczny 19:49, 02.10.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

njkonjko

5 4

znaFca 20:28, 02.10.2018


dane znane Redakcji dane znane Redakcji

4 2

@Matin1313 nie wnioski, tylko wniosek. Włoski sąd, włoska procedura, która dotyczy włoskiej spółki Astaldi. 22:18, 02.10.2018


HajabangoHajabango

2 8

I tak dokończyć to strabag 20:57, 02.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FelicjaFelicja

40 24

Zasypcie te doły i niech bazarek wróci na swoje miejsce w swoim starym klimacie. :-) 20:57, 02.10.2018

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

nie dla bazarunie dla bazaru

19 43

z choinki sie urwalas?! co za ludzie...chcesz bazarek to wracaj na wies z ktorej przyjechalas 21:32, 02.10.2018


MarcinMarcin

30 5

~nie dla bazaru a w czym przeszkadza ci bazarek? Bo rzeczy tam lepsze i tańsze niż w tych wszystkich bajzlach zwanych Tesco, Lidl czy inne podobne sklepy.

P.S Psuedmiastowy wsiurze. Bazary w miastach istniały od lat. Widać skąd jesteś "warszawioku" z wiochy ;) 09:01, 03.10.2018


Nie dla bazaruNie dla bazaru

6 7

od lat 80tych mam ów bazarek za oknem i wiem o nim wszystko... Wystarczy mi tego syfu, problemu z parkowaniem i stłuczek na parkingu przez emerytki co jeździć nie umieją. Do wsiura ze wsi to ty bardziej pasujesz swoim chorym umiłowaniem do tego grajdołka. Pewnie mieszkach wystarczająco daleko żeby mieć w nosie syf jaki się z tym bazarem wiąże albo pochodzisz z jeszcze większego śmietnika i burdelu i dlatego tak za nim tęsknisz gamoniu bez szkoły. 08:12, 06.10.2018


AntypowAntypow

39 15

Hurrraaaaa!!!! Precz z autostradą przez środek osiedla!!!! 09:20, 03.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

dane znane Redakcji dane znane Redakcji

11 1

Chyba troszkę za późno na protesty. Warszawa, GDDKiA czy kierowcy nie odpuszczą nam tej autostrady(POW). Dodatkowo tylko część mieszkańców Ursynowa jest jej przeciwna. Im dalej od wyrzutni spalin, tym akceptacja rośnie. 12:34, 03.10.2018


HulioHulio

6 2

ciekawe czy płaca podwykonawcą. Czy nie powtórzy się scenariusz z poprzednich lat gdzie firmy zagraniczne budowały autostrady polskimi podwykonawcami, ale zapominały im zapłacić. 10:04, 03.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntypowAntypow

35 16

Astaldi i inne firmy chcące "uszczęśliwić" mieszkańców Ursynowa fabryką smogu, czyli POW, ŁAPY PRECZ OD URSYNOWA!!! 12:25, 03.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HeniekHeniek

14 28

No pewnie, stójmy w korkach na Płaskowickiej w Dolince, w Jankach na Lubelskiej itd. W tamtych korkach nie ma smogu tylko aromat kwitnących magnolii 06:50, 04.10.2018


ARTART

5 5

Ciekawe, motyl zatrzepotał nad Bosforem, a na Ursynowie zaszeleściły liście. Globalizacja? 21:38, 03.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Lekarz ghandi 16Lekarz ghandi 16

1 8

Nie mogę zrozumieć jak można tak hejtować budowę tego tunelu, codziennie jeżdżę do pracy i odwożę dzieci do szkoły stojąc w wielkim korku na rosoła którego objechać się nie da, rozumiem że może komuś przeszkadzać brak filtrów ale po pierwsze mają być a po drugie samochód jak jedzie to emituje w danym miejscu mniej spalin niż jak ciągle rusza i staje w korku. A dla tych co boją się że cały tranzyt ciężarowy pójdzie przez tunel dodam że można wprowadzić ograniczenia tonażowe jak np w tunelu pod wisłostradą.
17:42, 07.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

dane znane Redakcji dane znane Redakcji

7 0

Kolejny Znafca! "Tunel pod Wisłostradą" (która nie istnieje w oficjalnym nazewnictwie), to Wybrzeże Kościuszkowskie i jest drogą powiatową. POW jest budowane przez GENERALNĄ DYREKCJĘ DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD nie po to aby pomóc Warszawskim kierowcom, ale upłynnić międzynarodowy i krajowy tranzyt. W tym
szczególnie ciężarówki, czyli duży tonaż. 10:14, 08.10.2018


inwestorinwestor

5 0

Nie minelo kilka dni i prosze - dzisiejszy news:

Państwowy bank Pekao SA zablokował konto firmy Astaldi, na które Metro Warszawskie płaciło za roboty przy budowie drugiej linii.

To teraz czekamy na POW. Ciekawe ile to potrwa - dwa, trzy dni? 08:27, 09.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%