Zamknij

Black Friday i Cyber Monday. Poznaj swoje prawa!

07:07, 23.11.2018 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 09:13, 23.11.2018
Skomentuj pixabay.com pixabay.com

Black Friday i Cyber Monday – to dni, w których można zrobić zakupy po wyjątkowych cenach. Zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Szaleństwo wyprzedaży udziela się niemal każdemu. Warto więc pamiętać o swoich prawach, gdy zakupy okażą się nieudane.

Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Zwyczaj wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada.

- Warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują takie same przepisy konsumenckie - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Gdy kupujemy stacjonarnie

Kupując na wyprzedaży mamy prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwracamy się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możemy żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna (np. urządzenie nie działa jak należy, buty rozleciały się po jednym dniu), możemy żądać nawet odstąpienia od umowy - czyli zwrotu pieniądzy za zwrotem towaru. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu.

W gorszej sytuacji jesteśmy, gdy towar jest pełnowartościowy, ale z różnych względów nam nie odpowiada. Możliwość zwrotu takiej rzeczy zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytajmy o to przed zakupem. Sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru. Wiele sklepów dopuszcza zwrot nieużywanych rzeczy np. w ciągu 7 dni. 

Jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, mamy prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Zwróćmy uwagę na to, czy „promocja” rzeczywiście jest atrakcyjna – czy sprzedawca sztucznie nie podwyższył ceny wyjściowej. Być może w innym sklepie można ten sam produkt kupić taniej.

Gdy kupujemy przez internet

Mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie. Jeżeli produkt ma wadę, zwróćmy się do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.

Towar zakupiony przez internet możemy zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musimy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Można również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem.

- Jeżeli nie zostaliśmy poinformowani o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy - informuje Urząd Konkurencji i Konsumentów.

Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje. Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Jeżeli ślady użytkowania są, przedsiębiorca może pomniejszyć wartość zwrotu.

Sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć oczywiście może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu. 

Nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy).

Koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Co sprawdzić przed kliknięciem „ZAMAWIAM I PŁACĘ”?

  • Kontakt – w tej zakładce sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej. 
  • Regulamin – w pierwszych akapitach powinny się znajdować dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. To, że sklep jest prowadzony w języku polskim, a nazwa domeny ma końcówkę „.pl”, wcale nie musi oznaczać, że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą.
  • Prawa konsumenta – na stronie powinny zostać umieszczone informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy oraz prawie do reklamacji.
  • Sposób płatności – jeżeli opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub opłata na konto osoby prywatnej, można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania.   
  • Ogólny wygląd strony internetowej – wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić podejrzenia. 
  • Opinie innych klientów – sprawdźmy informacje o danym sprzedawcy na forach internetowych lub w mediach społecznościowych.
  • Produkty z Chin – upewnijmy się, czy nie korzystamy z usług pośrednika. Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji.

Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdźmy, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań:

[…] sprzedawca towaru z Azji.

[…] wysyłka w 24 h.

Klient jako importer towaru uiszcza opłaty celno-skarbowe

Usługodawca nabywa Towar w imieniu Klienta od Wykonawcy.

Towar należy odesłać do dostawcy […].

[…] nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru.

Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę.

[…] z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych.

Pomoc i porady

Możemy skorzystać z bezpłatnej pomocy dla konsumentów: infolinia 801 440 220, (22) 290 89 16, adres [email protected]. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukajmy w  ECK Polska.

Pomoc dla konsumentów:

E-mail: [email protected]
Oddziały Federacji Konsumentów
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

Europejskie Centrum Konsumenckie:

Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 118, fax. 22 5560359
E-mail: [email protected]
www.konsument.gov.pl

(źródło: UOKiK)

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%