Potwierdzają się nasze wtorkowe nieoficjalne informacje. Na węźle POW "Lubelska" zostaną zamontowane bramy ograniczające wysokość pojazdów dopuszczonych do ruchu, które uniemożliwią wlanie się tranzytu na ulice stolicy. Takie są ustalenia po rozmowach prezydenta Trzaskowskiego z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Ale czy to wystarczy, by Ursynów nie zalał potok aut jadących do węzła Puławska?
We wtorek GDDKiA zapowiedziała otwarcie gotowych odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy - od węzła Lubelska, czyli od autostrady A2 do węzła Przyczółkowa, czyli do zjazdu w tę stołeczną ulicę. Tą ostatnią kierowcy zjeżdżający z otwartego odcinka POW będą mogli dojechać do Doliny Służewieckiej i następnie Puławskiej albo (skręcając w lewo) do Rosnowskiego i przez Ursynów do Puławskiej.
Dlatego miasto chciało, aby drogowcy na razie otworzyli gotowe odcinki POW tylko dla ruchu lokalnego, czyli od węzła Patriotów do węzła Przyczółkowa. W takiej opcji auta jadące autostradą A2 wjeżdżałyby do stolicy tak, jak przez lata - drogą krajową nr 50.
GDDKiA nie chciała jednak narażać się na zarzuty, że gotowa droga stoi pusta i nie można nią jeździć. Dlatego 22 grudnia ma nastąpić oddanie odcinków B i C wraz z nowym warszawskim mostem, co umożliwi zjazd z autostrady prosto do stolicy.
Pozostaje wciąż problem zabezpieczenia Ursynowa i Wilanowa przed potokiem aut z tranzytu. GDDKiA - po naciskach opinii publicznej - odpuściła sobie uruchomienie węzła Ursynów Wschód, którym to kierowcy mogliby wjeźdżać na Ursynów, by ominąć niegotowy tunel.
- Czegoś takiego jak "mały objazd" nie będzie. Ta infrastruktura będzie służyła tylko i wyłącznie wówczas, gdy tunel będzie funkcjonował. Nie planujemy otwarcia węzłów przed uruchomieniem tunelu - powiedział nam we wtorek dyrektor Jarosław Wąsowski z warszawskiej GDDKiA.
Dyrekcja zrezygnowała z tego pomysłu głównie dlatego, że dojazd do węzła wschodniego nie będzie gotowy w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Trwają tam jeszcze prace nad nawierzchnią, a co najmniej do marca może potrwać przebudowa skrzyżowania ul. Rosoła z Płaskowickiej - szerokiej, 5 pasmowej "bramy wjazdowej" na Ursynów.
Jednocześnie - po 22 grudnia - nie ma gwarancji, że wszyscy kierowcy tranzytowi będą - tak jak do tej pory - jeździć krajową "50" i nadrabiać kilometry, tylko dlatego, że drogowcy postawią znaki, które to sugerują. Wg miejskich ekspertów duża część z nich, będzie kierowana przez GPS na POW, a na Przyczółkowej zjedzie na stołeczne ulice.
- Od samego początku przekazywaliśmy, że POW od węzła Lubelska, bez funkcjonującego tunelu na Ursynowie, spowoduje wprowadzenie ruchu tranzytowego na sieć ulic niedostosowanych do takiego ruchu, co w rezultacie pogorszy warunki bezpieczeństwa i pogorszy stan jakości powietrza – mówi prezydent Rafał Trzaskowski. - Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych wyboru trasy za pomocą urządzeń GPS, GDDKiA nie będzie w stanie zapanować nad kanalizacją tego ruchu - dodaje prezydent.
Miastu udało się wywalczyć trochę zabezpieczeń. GDDKiA zadeklarowała, że w węźle Lubelska, w tym na dojazdach ze strony z Lublina i Mińska Mazowieckiego, zostaną zamontowane bramy ograniczające wysokość dopuszczonych pojazdów do ruchu, które uniemożliwią wjazd pojazdów o masie powyżej 3,5 tony.
- Ruch z tych kierunków będzie prowadzony tylko jednym pasem, co w naturalny sposób ograniczy liczbę wjeżdżających samochodów - poinformował stołeczny ratusz.
Przed węzłem Patriotów powstaną także zatoki do kontroli pojazdów. - Oczekujemy, że GDDKiA ustali z Generalną Inspekcją Transportu Drogowego oraz policją zakres kontroli wjazdu pojazdów. Uważamy, że takie kontrole powinny być prowadzone przez cały okres funkcjonowania etapowego otwarcia, najlepiej całodobowo - mówi Rafał Trzaskowski.
Warszawa zapowiada, że będzie monitorować stan lokalnych ulic po otwarciu dwóch z trzech odcinków POW. Tego samego oczekuje od generalnej dyrekcji. Chce też natychmiastowych zmian w organizacji ruchu, gdyby okazało się, że stołeczne ulice są przeciążone, a bezpieczeństwo ruchu drgoowego zagrożone.
- W przypadku podjęcia innej niż oczekiwana przez miasto decyzji, będziemy zmuszeni do podjęcia działań zapewniających bezpieczeństwo naszym mieszkańcom. Związane to może być z koniecznością przeprowadzenia - w trybie awaryjnym - prac modernizacyjnych i remontowych w celu przystosowania układu drogowego do zwiększonego ruchu, co niestety spowodować może czasowe wyłączenie możliwości ich użytkowania - poinformował warszawski urząd.
Wkrótce napiszemy o planach drogowców związanych z węzłem Ursynów Zachód. Z jednej strony umożliwią one ursynowianom wyjazd na POW w kierunku Poznania, z drugiej narażą naszą dzielnicę na dodatkowy ruch ze wschodu, przy zamkniętym tunelu.
ZOBACZ: Film z przejazdu gotowymi odcinkami POW - źródło: GDDKiA/K. Nalewajko
[ZT]16292[/ZT]
[ZT]16053[/ZT]
Będzie pasztet!19:22, 25.11.2020
No to będzie PASZTET! 19:22, 25.11.2020
W(BJS)21:05, 25.11.2020
Brawo panie prezydencie Trzaskowski , przypominam jeszcze o filtrach !
To coś zwane obwodnicą , nigdy w tym miejscu nie powinno powstać . 21:05, 25.11.2020
Obserwator21:07, 25.11.2020
Czy autokar piętrowy zmieści się na bramownicy? 21:07, 25.11.2020
W(BJS)21:10, 25.11.2020
Przejedzie górą . 21:10, 25.11.2020
Szarak21:39, 25.11.2020
A co będzie w przyszłości jak w tunelu będzie poważny wypadek lub większy pożar? Którędy pojadą setki ciężarówek? 21:39, 25.11.2020
Weźnieperdol23:37, 25.11.2020
....Miliardy ciężarówek. 23:37, 25.11.2020
jako00:22, 26.11.2020
Przez Ursynów Szarak, przez Ursynów. Ghandi do Rosoła. 00:22, 26.11.2020
esti18:19, 27.11.2020
Oooo, zeby tylko TIRy, ktore dosc latwo ujarzmic wstawiac zakazy wjazdu. Za to osobowki i cala drobnica towarowa wleja sie na wszystkie drogi, we wszystkich kierunkach, w tym masowo na nasz ulubiony skrot dla WPI do Konstancina. 18:19, 27.11.2020
jako00:25, 26.11.2020
Panie Redaktorze, pierdół taki - podpis pod pierwszym zdjęciem mówi "Węzeł Lubelska - skrzyżowanie POW z A2". POW nie krzyżuje się z A2, bo A2 jest przedłużeniem POW. Węzeł Lubelska to skrzyżowanie POW z S17, względnie skrzyżowanie POW/A2 z S17. 00:25, 26.11.2020
zwykły obserwator11:06, 26.11.2020
O to, to. Awaryjne "remonty". Tu Ratusze mają duże doświadczenie, codzienne. Zanim będzie POW, starania trwają być przeciągać jeszcze lata i nie zapominajmy o strażakach - z rok przetrzymają. Do tego czasu wszystkie ulice Ursynowa zostaną zwężone i zasłupkowane lub zamknięte, ku wielkiej radości neurobiałków, tylko rower im się ostanie, hi, hi. 11:06, 26.11.2020
W(BJS)12:21, 26.11.2020
Ten znowu swoje . Ile razy można pisać to samo . Postaraj się trochę , błagam ! 12:21, 26.11.2020
WAWA09:46, 28.11.2020
Zwykły czyli bierny, nadstawia często tyłek. 09:46, 28.11.2020
WAWA09:45, 28.11.2020
Nie zniescie jajka, na Bielanach Bemowie jest s8 i często korki i nikt nie omija góra;) 09:45, 28.11.2020
Antypow13:42, 28.11.2020
Precz z POW! 13:42, 28.11.2020
kazur17:36, 29.11.2020
Najpierw połączenie ul. Belgradzkiej z ul. Pileckiego wokół górki Kazurki, a dopiero potem otwarcie tranzytu Władywostok - Lizbona. W innym przypadku potok aut z Ukrainy, Mińska Mazowieckiego i Lublina całkowicie zakorkuje Ursynów! 17:36, 29.11.2020
pol20:36, 04.12.2020
Kto buduje obwodnicę tak dużego miasta przez to miasto? To komuchy i PO sobie tak ustalili trasę bo wcześniej wykupili działki i zarobili na tym miliony. 20:36, 04.12.2020
prawdziwyursynowiak:13:59, 06.12.2020
Poziom wiedzy typowego "patrioty".
Ten komuch to Lech Kaczyński? Bo to on przyklepał.
Tak trudno to sprawdzić? 13:59, 06.12.2020
frant16:14, 10.12.2020
Widać jacy tu chamscy nieudacznicy bzdury i obelgi wypisują, Do Wjbm- uważaj kiepie na słowa, bo kiedyś ci ktoś przyłoży. Dla niezorientowanych podaję, że Inwestorem POW (S2) nie jest m.st.W-wa, tylko rządowa GDDKiA. I to ona odpowiada za zakres i jakość robót, terminy, filtry i odpowiednie konieczne objazdy, związane z nieukończonym Tunelem na Ursynowie. A decyzje o budowie POW przez Ursynów zapadły przeszło 25 lat temu. Pomimo tego, że na dobre zaczęto tam budować wielkie osiedla mieszkaniowe. I dlatego, gdy nie zbudowano kompletnej POW wraz Tunelem musimy zjeść tą żabę. Pół roku ,,mamy w plecy". 16:14, 10.12.2020
Warszawiak jeszcze b22:34, 25.11.2020
13 25
Powinno, powinno. To ty dziadek jestes w zlym miejscu. Zreszta ty juz stary jestes, to co ci za roznica a dla mlodych w sam raz. 22:34, 25.11.2020
Weźnieperdol23:39, 25.11.2020
10 17
Filtry to dresiarz jaki załatwił... Spytaj rojeskiego. 23:39, 25.11.2020
W(BJS)09:33, 26.11.2020
17 10
Widzisz młody warszawiaku , mając coś takiego , jak ta obwodnica , pod nosem możesz nie doczekać starości . A brakiem szacunku do starszych wystawiasz sobie świadectwo , bardzo złe świadectwo . Mimo tego , życzę ci długiego i dobrego życia . 09:33, 26.11.2020
nick_znik10:52, 26.11.2020
13 10
Demonizujesz tę drogę... najbardziej trują nas sąsiedzi, zwłaszcza o tej porze roku... syf z kominów na tzw. zielonym ursynowie leci, że płuca więdną.. śmieci klasa średnia w kominkach pali
A jak chcesz czystego powietrza to głosuj na tych, którzy zagonią damskich bokserów do ścigania kierowców samochodów z wyrwanym dpf, smrodzących 30letnich złomów .. 10:52, 26.11.2020
Warszawiak jeszcze b14:10, 26.11.2020
4 9
A co cie tak dziadku bardzo stary konkretnie ubodlo? Zreszta odpowiem ci tym samym co ty do zwyklego obywatela powyzej: "Ten znowu swoje . Ile razy można pisać to samo . Postaraj się trochę , błagam".
Ty juz z tej obwodnicy nie skorzystasz, a dla nas młodych w sam raz. Zamiast pchac sie przez miasto i stac w korkach, przejedziemy peryferiami, czego nie rozumiesz? Moze pora sie na starosc pogodzic z tym, ze mieszkasz na skraju miasta, ze Warszawa to jedyna europejska stolica bez obwodnicy i wszedzie one przebiegaja przez miasto i nie tylko jego peryferiami jak u nas, wiec i tak sie ciesz. 14:10, 26.11.2020
WAWA09:47, 28.11.2020
8 0
Po co wam filtry skoro i tak auto elektryczne jest na węgiel w co drugim komentarzu 09:47, 28.11.2020