Zamknij

BUDOWA POW: Hałas, spaliny, utrudnienia dla aut. Tego obawiają się mieszkańcy

19:16, 26.03.2017 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 14:04, 05.04.2017
Skomentuj SK SK

Prawdopodobnie po wakacjach na dobre rozkręci się budowa Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie. Wówczas budowlańców będzie widać nie tylko w rejonie alei KEN, ale też na trasie całego przyszłego tunelu - wzdłuż ul. Płaskowickiej. O tym jak będzie budowany tunel oraz z jakimi utrudnieniami muszą liczyć się mieszkańcy, mówiono podczas spaceru po terenie przyszłej budowy.

Trzeci i prawdopodobnie już ostatni spacer po terenie budowy POW na Ursynowie zorganizowało lokalne stowarzyszenie Inicjatywa Mieszkańców Ursynowa. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcy - firmy Astaldi oraz nadzoru inwestorskiego - firmy Egis Polska Inżynieria. Przewodnikiem po terenie przyszłej budowie był inż. Piotr Janowski, który od wielu lat śledzi plany budowy obwodnicy warszawskiej. 

Mieszkańcy mieli mnóstwo pytań. Interesowały ich przede wszystkich utrudnienia, z jakimi będą mieli do czynienia podczas trwającej prawie 3,5 roku budowy.

- Boimy się hałasu. Pamiętam budowę metra na Ursynowie i huk był nie do zniesienia - mówił w rozmowie z Haloursynow.pl jeden z mieszkańców.

Przedstawiciele inwestora i wykonawcy tunelu uspokajali. Tunel budowany będzie metodą odkrywkową w technologii ścian szczelinowych, podobnie jak większość budowanych obecnie bloków z podziemnymi garażami na Ursynowie. Nie będzie więc huku od wbijania pali czy uzbrojenia, z czym kojarzy się budowa metra sprzed 40 lat.

- Pod każdym względem byłoby to nieopłacalne, niosłoby duże ryzyko, wymagało dwukrotnej budowy obudowy wykopu - tłumaczył Mateusz Witczyński z Astaldi. I zapewniał, że przyjęta przez budowlańców technologia pozwala na budowanie tunelu nawet w minimalnej odległości od sąsiednich budynków - bez ryzyka, że coś się osunie czy zawali.

Najbliższy blok położony przy budowie POW to budynek przy ul. Lanciego - znajdzie się ok. 17,5 metra od ogrodzenia budowy. Mieszkańcy tego bloku będą mogli obserwować budowę głębokiego tunelu przez okna, ale bez strachu o swój budynek - zapewniał rzecznik Astaldi.

Kiedy zezwolenie na budowę wzdłuż Płaskowickiej?

Astaldi nie ma jeszcze pozwolenia na budowę tunelu wzdłuż całej ul. Płaskowickiej. Prace, które rozpoczęto - na skrzyżowaniu alei KEN są objęte odrębnym pozwoleniem. 

- Pozwolenie na budowę będzie prawdopodobnie w wakacje lub po wakacjach. Wniosek będzie złożony do połowy kwietnia - mówił Mateusz Witczyński z Astaldi. Wiadomo już, że budowlańcy nie będą prowadzili prac od razu na całym odcinku, choćby po to by zapewnić przejezdność kluczowych dla Ursynowa ulic: Rosoła, al. KEN, Stryjeńskich, Pileckiego i Płaskowickiej. - Wszystkie te arterie będą przejezdne - zapewniano dziś mieszkańców.

- Będziemy stosować zasadę pdoobną do tej, którą teraz widać w alei KEN. Przesuwanie ruchu w miejsce gdzie nie prowadzimy prac - mówił Witczyński. W praktyce oznaczać to będzie wyginanie ulic na czas budowy poszczególnych odcinków. Na pewno zamknięte będą na pewien czas ulice Braci Wagów i Lanciego, możliwe są też tymczasowe zamknięcia dla ruchu ulicy Płaskowickiej w rejonie Rosoła oraz częściowo w rejonie Pileckiego. 

Mieszkańcy wschodniej części budowy - czyli rejonu Nowoursynowskiej zainteresowani byli rozwiązaniami komunikacyjnymi dla tego obszaru. 

- Przejście na dół skarpy ma pozostać - mówił Piotr Janowski, przewodnik spaceru z Inicjatywy Mieszkańców Ursynowa. - Samo połączenie z Wilanowem - czyli przedłużenie Płaskowickiej do Branickiego wybuduje miasto - dodawał. 

- Miasto ma już pozwolenie na budowę. Odcinek ten jest skoordynowany i uzgodniony z nami - dopowiadał Mariusz Popławski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek ul. Ledóchowskiej pod obiektem inżynierskim w ciągu POW a pozostałe odcinki ul. Ledóchowskiej w kierunku ul. Branickiego, jak również w kierunku przyszłej al. Rzeczypospolitej, objęte są pozwoleniem na budowę, o które wystąpił inwestor prywatny.

Płaskowickiej od Rosoła do Branickiego będzie normalną miejską ulicą, którą będzie można zjechać również na obwodnicę w kierunku Lublina. Ulica Nowoursynowska zostanie z obu stron ulicą ślepą. Na razie nie wiadomo co czeka popularny skrót z Wilanowa na Ursynów - czyli ul. Orszady. Problemem dla pieszych będzie przejście z jednej części Ursynowa do drugiej.

- Mieszkańcy powinni naciskać na miasto, aby wybudowało tu kładkę - to nie kosztowałoby kokosów - mówił Janowski z IMU. 

Sporo pytań dotyczyło ekologii. Mieszkańcy obawiają się, że przez tunel na Ursynowie popsuje się powietrze. Na krańcach tunelu powstaną dwie wyrzutnie spalin o wysokości 15 metrów. Rzecznik Astaldi Mateusz Witczyński zapewniał, że zgodnie z badaniami, jakość powietrza nie ulegnie zmianie.

- Na świecie działa kilka instalacji oczyszczających spaliny z tunelu, ale wszystkie są wyłączane. Okazuje się, że stężenie tych spalin jest tak niskie, że ich oczyszczanie nie ma sensu - przekonywał rzecznik wykonawcy. 

Wtórował mu Piotr Janowski z IMU. - W założeniach, samochody będą przejeżdżać przez tunel przez ok. 2 minuty. Jeśli ruch będzie się odbywał płynnie i na bieżąco, to zużycie paliwa na tym odcinku będzie niewielkie. Ruch samochodów w tunelu to taka ilość spalin jak na skrzyżowaniu przy Rosoła - mówił nie do końca przekonanym mieszkańcom. 

Podobne obawy dotyczyły głośności przejeżdżających aut. GDDKiA zapewniała, że w okolicach węzłów powstaną ekrany akustyczne. Ale także przy wylotach z tunelu zastosowane zostaną rozwiązania zmniejszające hałas.

- Na ścianach oporowych będą wykładziny dźwiękochłonne o różnej długości, powyżej 50 metrów - mówił Mariusz Popławski z dyrekcji.

[ZT]9676[/ZT]

[ZT]5520[/ZT]

[ZT]5276[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(21)

ImielinczykImielinczyk

32 1

A czy te wyrzutnie spalin na świecie, dla ktorych filtry są wyłączane, sa zlokalizowane obok budynków mieszkalnych? 01:07, 27.03.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

rabenraben

11 15

Są przy wjazdach/ wyjazdach do/z tunelu. Jeżeli obok są budynki to odpowiedź brzmi -> tak. 10:14, 27.03.2017


ImielinczykImielinczyk

32 1

No tak, pytanie było retoryczne .. Lokalizowanie wyrzutni spalin, do tego bez filtrów, obok dużego osiedla mieszkaniowego, to nie wróży dla zdrowia nic dobrego. I żaden spacer po budowie tu nie pomoże, by przekonać ludzi że ta inwestycja będzie im służyła, Spaliny nie są zdrowe, to chyba wszyscy wiemy. 21:29, 27.03.2017


reo

ImielinImielin

15 30

Super spacer ! Dziękuję Inicjatywa Mieszkańców Ursynowa 09:17, 27.03.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RobertRobert

31 43

To mi się podoba. IMU nie straszy mieszkańców jak to robią inni tylko rzetelnie informuje o wszystkich aspektach budowy POW. Tak trzymać. 09:26, 27.03.2017

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

stefanstefan

32 36

imu nie może się Projektowi Ursynów równać do pięt! 11:21, 27.03.2017


stefanstefan

30 31

Projekt Ursynów 4 ever. Lublin, Białystok, Ursynów! 12:15, 27.03.2017


GEANTGEANT

29 22

do ~ stefan ... Masz rację "stefan" - IMU nie należy przyrównywać do Projektu Ursynów ... Projekt Ursynów to największa (4 ever Lublin, Białystok, Ursynów) banda karierowiczów - nikt z nimi nie może się równać w bezczelności i chamstwie. 3maj tak dalej Kamilku jesteś największy, najprzystojniejszy i najlepszy ... taki amerykancki i za dolary. 14:29, 27.03.2017


z ursynowaz ursynowa

42 20

Tłumów nie ma.. 09:53, 27.03.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ArnieArnie

31 1

Ciekawe? Największym problemem budowy autostrady na Ursynowie lata 2009-2011 (odcienk na zachód od Puławskiej), było zniszczenie nawierzchni lokalnych ulic przez ciężarówki obsługujące budowę. Firmy miały zbudować drogi serwisowe (GDDKiA za to zapłaciła), a ich nie zrobili i ciężarówki jeździły lokalnymi uliczkami. Wyrywali po nocach znaki drogowe, przeganiali protesujących. Nie było na nich mocnych. W efekcie asfalt jest całkowicie popękany a nawierzchnia powybijana. Gdy doszło co do czego budowlańcy stwierdzili, że oni tymi ulicami nie jeździli (bo mieli serwisowe),a dzielnica powiedziała, że nie ma pieniędzy na remont tylu ulic w rejonie budowy autostrady. I tak zostało. Teraz budowa idzie dalej, ale jak widzę o ochronie ulic miejskich nikt na razie nie myśli. 10:19, 27.03.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

trixtrix

28 37

Ciekawy spacer, mogłam zobaczyć na żywo co i jak a nie na suchym spotkaniu w urzędzie 14:09, 27.03.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nowours.Nowours.

48 2

Trudno porównywać ilość spalin w okolicy wyrzutni do tej na skrzyżowaniu przy ul. Rosoła - 2 wyrzutnie będą "zbierać" spaliny z 2500m tunelu, wedle szacunków tunelem będzie przejezdzac docelowo 160 000 samochodów na dobę. Nie trzeba mieć bujnej wyobraźni żeby zrozumieć jaka będzie jakość powietrza przy wylotach... Mieszkańcy powinni naciskac na GDDKiA żeby założyć filtry - koszt znikomy w stosunku do kosztu całej inwestycji! 10:32, 28.03.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ImielinczykImielinczyk

31 2

Nic dodać, nic ująć. Problem nie jest w hałasie (jeśli już to w drganiach gruntu) lecz w emisji spalin. To tu jest największe zagrożenie dla mieszkanców. Wyrzutnia ma mieć 15 metrów wysokości. To mniej więcej 5 pięter. czyli nisko. nisko czyli źle dla mieszkańców, bo spaliny będą tłoczone zachodnimi wiatrami w osiedle na niskiej wysokosci. Czyli prosto w okna. Kto chce oddychać takim powietrzem? 22:19, 28.03.2017


WażkaWażka

49 50

Obawa przed hałasem zawsze będzie ale najważniejsze, że dzielnica idzie do przodu. Obwodnica ma sięgać Wilanowa co jest rozsądnym posunięciem biorąc pod uwagę fakt, że tam będą tramwaj i Galeria Wilanów. 10:52, 28.03.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

J23J23

48 3

Po wybudowaniu autostrady zwanej POW należy drastycznie zmniejszyć czynsze ze względu na pogorszenie warunków mieszkalnych, bo kto by chciał mieszkać koło autostrady? 19:21, 28.03.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

gotmgotm

1 37

ja 08:18, 29.03.2017


BRRBRR

0 33

WYPROWADŻCIE SIE NA ZADUPIE.... 08:47, 30.03.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stefanstefan

1 18

Dokładnie jak komuś się nie podobają auta, korki, spaliny i autostrady w mieście to niech jedzie na wieś. 13:36, 30.03.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

StellaStella

2 0

Sam wracaj na wieś a innym daj żyć 15:02, 13.04.2017


AnitaAnita

17 0

POW musi być! dla słoiczków , nie dla warszawiaków. 13:51, 01.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

J23J23

10 0

Jaka obwodnica?! Prawdziwa obwodnica jest usytuowana poza miastem. A nie tak jak POW prowadzona przez warszawskie osiedla. Na przykład przez stutysięczny Ursynów. 17:34, 01.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%