Jeszcze półtora roku mają drogowcy na zakończenie budowy trasy Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli fragmentu trasy ekspresowej S-2. Powstaje blisko 35 km tej trasy, od ul. Puławskiej do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się zdjęciami budowy POW z lotu ptaka.
Na Ursynowie budowa tunelu POW towarzyszy nam już od marca 2017 roku, gdy drogowcy zlikwidowali rondo Krystyny Krahelskiej u zbiegu ul. Płaskowickiej i alei KEN. Zgodnie z planem 18,5 km trasa przebiegająca przez Ursynów, Wilanów i Wawer ma zostać ukończona w sierpniu 2020 roku.
Budowę trasy pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy krótsze fragmenty. Pierwszy to odcinek przechodzący przez Ursynów z tunelem o długości ok. 2,3 km oraz z dwoma węzłami: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód, który buduje firma Astaldi. Tunel przechodzi pod I linią metra, a prace przy jego budowie prowadzone są podczas normalnego funkcjonowania kolei podziemnej. Konstrukcję tunelu metra dodatkowo wzmocniono, a obecnie „wisi” on w powietrzu. Spod tunelu wybierana jest ziemia, a dwie jezdnie o szerokości ok. 14,5 metra (po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra) będą biegły kilka metrów poniżej. To w sumie prawie 20 m poniżej obecnej powierzchni gruntu.
Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Gandhi a ul. Pileckiego i trwa już tam wydobywanie gruntu spod stropu. Na końcu tunelu, przy wyjściu ze skarpy za ul. Nowoursynowską, trwa budowa węzła Ursynów Wschód.
Nasuwają most od strony Wilanowa
Od węzła Przyczółkowa (na przecięciu z drogą wojewódzką prowadzącą do Góry Kalwarii) rozpoczyna się zadanie B, czyli odcinek o długości 6,5 km z mostem przez Wisłę do węzła Wał Miedzeszyński. Most będzie miał długość ok. 1,5 km i prawie 46 metrów szerokości (po cztery pasy ruchu w obu kierunkach, a z obu stron jeszcze ciągi pieszo-rowerowe. Wykonawca tego zadania, konsorcjum firm Gϋlermak oraz PBDiM, nasuwa od strony Wilanowa konstrukcję mostu, a od strony Wawra kończy budowę ustroju nośnego na nitce południowej za pomocą MSS (Movable Scaffolding System – ruchomy system rusztowań).
Za węzłem Wał Miedzeszyński rozpoczyna się zadanie C o długości ok. 7,5 km. Trasa przechodzi pod linią kolejową i ul. Patriotów, a na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego budowane są dwie estakady. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, zakończył budowę segmentów ustroju nośnego estakady nasuwanej na podpory.
Koszt budowy tych trzech odcinków to blisko 4,3 mld zł, z czego koszt robót to ponad 2,7 mld zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie prawie 1,7 mld zł.
Nie tylko w Warszawie
Południowa Obwodnica Warszawy na węźle Lubelska przetnie drogę S-17 w kierunku Lublina, a od węzła dalej na wschód będzie biegła jako autostrada. W realizacji są dwa odcinki o łącznej długości 14,8 km, które połączą się z autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Oba realizuje firma Polaqua i na całej trasie rosną obiekty inżynierskie oraz trwają prace ziemne. Łączny koszt realizacji obu odcinków to ok. 830 mln zł, z czego wartość robót budowlanych to blisko 540 mln. Unia Europejska w ramach POIiŚ zrefinansuje ok. 330 mln zł. Planowany termin oddania inwestycji do użytkowania to II kw. 2020 r.
W przygotowaniu są koncepcje programowe na pozostałe 130 km trasy. Ich wykonawcą jest firma Multiconsult, a efekty jej pracy poznamy jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności dla odcinka od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec (37,5 km), następnie od Siedlec do Białej Podlaskiej (63,5 km) oraz od Białej Podlaskiej do granicy państwa (32 km). Realizacja całej trasy planowana jest w formule projektuj i buduj w latach 2021-2024, a łączny koszt realizacji to ok. 6,2 mld zł.
(na podst. informacji GDDKiA)
ZOBACZ BUDOWĘ TRASY S-2 Z LOTU PTAKA:
I 15:09, 04.05.2019
I co narzekajace lamusy zle to wyglada? 15:09, 04.05.2019
Warszawiak16:28, 04.05.2019
To jedna wielka porażka ! Jak można było coś takiego wybudować przez miasto ? 16:28, 04.05.2019
Pol16:50, 04.05.2019
Jasne.
Niech lepiej mają to pod oknami inni.
Np w Konstancinie.
To takie typowo polskie.
A przeciez to idzie pod ziemią i to tylko ze 3 km.
Reszta przez wieś. 16:50, 04.05.2019
Warszawiak16:55, 04.05.2019
Do Pol . OBWODNICA MIASTA , czegoś nie rozumiesz ? 16:55, 04.05.2019
Kelot21:30, 04.05.2019
Ile razy można p..olic o tym samym. OBWODNiCA MIEJSKA. Ursynów to obrzeża miasta i tedy się prowadzi obwodnice miejskie. 21:30, 04.05.2019
Anatol11:24, 05.05.2019
I co z tego ze pod ziemią? Spaliny nie będą oczyszczane 11:24, 05.05.2019
mietek19:49, 05.05.2019
~Warszawiak. hmm, już w czasach planowania Ursynowa była planowana trasa, ba, nawet teren był pod nią zarezerwowany.
Niestety deweloperzy wykupili grunty przy samej trasie, zapewne ze względu na niską cenę. pobudowali mieszkania a ludzie pokupowali nawet nie sprawdzając po co jest ten pas zieleni... teraz lamentujesz.... nick masz prowokacyjny, cóż, pokazuje kim jesteś.... 19:49, 05.05.2019
tolek18:01, 04.05.2019
W cywilizowanych miastach nie prowadzi się autostrady przez środek dzielnicy.
18:01, 04.05.2019
Kelot21:28, 04.05.2019
Prowadzi. Amsterdam, Wiedeń, Barcelona, Rzym, Berlin, Londyn, Bruksela, Paryż. 21:28, 04.05.2019
MrFrosty00:40, 05.05.2019
Kelot, wymieniłeś miasta o których słyszałeś po prostu? 00:40, 05.05.2019
Kelot08:53, 05.05.2019
Pytasz o to w czasach, gdy można sobie samemu zweryfikować w pięć sekund? Autostrada A23, Wiedeń, stanowi część europejskiej trasy E59. Autostrada jest częścią sieci drogowej Wiednia. Do czasu wybudowania obwodnicy miasta - drogi ekspresowej S1 pełni również funkcję drogi tranzytowej. Odcinek przecinający centralne dzielnice Wiednia posiada cztery pasy ruchu w każdą stronę, pozostałe odcinki - po trzy pasy.
08:53, 05.05.2019
konstytucja20:23, 05.05.2019
Sztokholm 20:23, 05.05.2019
Przyjaciel zwierząt08:41, 06.05.2019
Co do Wiednia to był był bardziej powściągliwy w osądach, chyba pisała to osoba, która przejeżdzała przez miasto, ale nigdy w nim nie mieszkała.
1.Wiedeń ma dość gęstą sieć dróg ekspesowych, na których tranzyt się rozkłada w różnych kierunkach, a mimo to A23 jest prawie zawsze przepełniona. W W-wie ekspesówek jak na lekarstwo a tranzyt głównie W-Z.
2.Przeprowadzenie A23 przez Wiedeń jest pokazywane jako typowy błąd urbanistyczny końca lat 70-tych, modelowy przykład jak nie należy budować dróg.
3.A23 przechodzi w większości przez tereny zabudowy przemysłowej, handlowej i usługowej, drobna mieszkaniówka odcinkami- (nigdzie nie przecina dużego osiedla mieszkaniwego) - a i tak jest potwornie uciążliwa.
4.Na A23 moga się poruszać pojazdy tylko EURO3 i wyżej, od kiedy w PL takie regulacje?
5.Na A23 w celu ograniczenia prędkości (hałasu) są fotoradary i odcinkowy pomiar prędkości. Jak to planują na S2? Ktoś słyszał już?
6.Austryjacy planuja budowę w latach 20-tych prawdziwej obwodnicy. 08:41, 06.05.2019
Kelot11:11, 06.05.2019
Skoro u nas ekspertami MJN od ulic w mieście są osoby po kulturoznawstwie i filologii, to chyba i ja mogę, nie? W szwajcarii roczna winieta 40 chf, w Niemczech na wielu odcinkach nie ma ograniczeń predkosci, w Hiszpanii 17 tys. km autostrad, w niemczech 15 tys. Mamy połowę autostrad tego co Holandia. Kiedy takie rozwiązania u nas? A wracając do miast - to Wiedeń to cywilizowane miasto czy jednak nie? Jak się tu podaje przykład Sztokholmu, to są kontrargumenty, że tam to można bo nad morzem i wieje. Jak Wiedeń, to "typowy błąd urbanistyczny". Says who? Euro3? Proszę bardzo, choć też mogę spytać, kiedy w Polsce zarobki jak w Austrii . Nie przypominam sobie, żeby POW miało biec przez centrum miasta. Ograniczanie hałasu w tunelu? A co, przystanki autobusowe tu będą? Dla kogo więc? To jest obwodnica miejska, ma służyć głownie mieszkańcom i osobom tu przyjeżdżającym, to któredy ma biec? Przez los kabatos czy górę kalwarie? Co do pozostałych miast, wszystkie mają obwodnice w granicach miasta 11:11, 06.05.2019
thre09:32, 05.05.2019
Jak jakimś obszczymurom nie pasuje rozwój cywilizacji to proszę wyprowadzić się na wieś 09:32, 05.05.2019
bobek19:50, 05.05.2019
ale oni dopiero co przyjechali i tera som warsiawiaki.... 19:50, 05.05.2019
Jaro13:01, 06.05.2019
Bardzo potrzebna inwestycja. Ale bez drugiego ringu, przeznaczonego dla tranzytu, oddalonego od granic miasta o kilkanaście/kilkadziesiąt km, obwodnicę zablokują TIR-y... 13:01, 06.05.2019
Ayyyyy20:33, 08.05.2019
IOUTIWWA!!!! Odcięli ludzi od lasu !!@ 20:33, 08.05.2019
Warszawiak16:32, 04.05.2019
79 205
Tak , wygląda to gorzej niż źle , to wygląda tragicznie . A jak zaczną jeździć samochody to będzie jeszcze gorzej . DLACZEGO JUŻ NIKT NIE MÓWI O FILTRACH ? 16:32, 04.05.2019
I 19:19, 04.05.2019
197 77
A co wyglada zle? Prace postepuja. Jak sie skonczy budowa to bedzie super 19:19, 04.05.2019
Anatol11:26, 05.05.2019
78 197
Mam nadzieję, że będą mieli opóźnienia. Im później skończą, tym później zaczniemy wdychac rakotworcze spaliny 11:26, 05.05.2019
abc12:39, 05.05.2019
193 67
@Anatol: tak - bo teraz samochody stojące w korkach (choćby na końcu obecnego odcinka POW) to nie emitują spalin tylko perfumy fiołkowe ;) 12:39, 05.05.2019
I 23:39, 05.05.2019
80 23
Spaliny i inne brudy wdychamy w coraz wiekszej ilosci od lat. Wycieranie sobie tylka PoW nic nie wnosi do tematu. 23:39, 05.05.2019
Anatol15:08, 06.05.2019
25 77
@abc tak, emitują. I dlatego nie powinno się w ogóle tej autostrady prowadzić przez miasto 15:08, 06.05.2019