Kontrowersyjny projekt zwężenia ul. Stryjeńskich zgłoszony do budżetu partycypacyjnego w ogóle nie powinien zostać poddany pod głosowanie mieszkańców. Tak stwierdzili kontrolerzy z Biura Kontroli M. S. Warszawy, którzy na życzenie społeczników sprawdzali, czy na Ursynowie wszystko odbyło się zgodnie z regulaminem. Były też inne nieprawidłowości.
Nie milkną echa poprzednich edycji Budżetu Partycypacyjnego na Ursynowie. Społecznicy zarzucali urzędowi dzielnicy łamanie regulaminu, m.in. nadgorliwe odrzucanie projektów podczas weryfikacji, brak kontaktu urzędników z autorami projektów czy pospieszną ponowną weryfikację, już po odwołaniach autorów.
Część zarzutów potwierdziła się, w 5 przypadkach urzędnicy dzielnicowi nie skontaktowali się z autorami projektów. Lokalnemu ratuszowi wytknięto też, że do lutego 2017 roku nie ukończono aż 10 spośród 46 projektów, które powinny być zrealizowane w poprzednim roku. Urząd tłumaczy to "przyczynami obiektywnymi, niezależnymi od niego" - np. niekorzystną pogodą czy koniecznością opracowania niezbędnych projektów i uzgodnień.
W siedmiu przypadkach kontrola stwierdziła znaczne przekroczenie kosztorysów. Przykład? Projekt "Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na wybranych ulicach Ursynowa" - czyli kontrowersyjny projekt zmian m.in. na Dereniowej i Cynamonowej kosztował 1,4 mln złotych zamiast 756 tys. złotych przewidzianych w projekcie autorstwa Radosława Wałkuskiego.
- Co prawda burmistrz wyjaśnił, że przekroczenie kosztorysów realizacji projektów - w znacznej mierze - spowodowane było wykonaniem dodatkowych prac, bądź wyborem lepszego technicznie rozwiązania, to należy podkreślić, że regulamin 2016 nie przewidywał możliwości modyfikacji projektu już po głosowaniu mieszkańców - czytamy w piśmie Biura Kontroli M. St. Warszawy.
Dzielnica przyznaje się do błędów, ale twierdzi, że wyciągnęła wnioski.
Zarówno w 2017 r. jak i w 2018 r. urząd kontaktuje się z projektodawcami na każdym etapie procesu partycypacji, a zwycięskie projekty realizuje w uzgodnieniu z ich autorami. Jeśli chodzi o urealnianie kosztorysów, to Urząd stara się uwzględniać zmieniające się koszty wykonania projektów.
Należy zaznaczyć, że często od momentu weryfikacji do realizacji mija kilkanaście miesięcy, w czasie których zmieniają się realia rządzące gospodarką, czego przykładem może być w ostatnich miesiącach wzrost cen wykonania zadań, kosztów pracy jak i trudności związane ze znalezieniem wykonawców. W 2017 r. unieważniono aż 11 postepowań na realizację zadań z budżetu partycypacyjnego
- czytamy w odpowiedzi burmistrza Kempy, kierowanej do prezydent Warszawy.
Projekt zwężenia Stryjeńskich dopisany niezgodnie z regulaminem?
W raporcie z kontroli pojawia się też dość sensacyjne stwierdzenie. Budzący ogromne emocje na Ursynowie projekt "Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na ul. Stryjeńskich" - przypomnijmy w ubiegłym roku wstrzymany, po protestach kilkuset sąsiadów - zdaniem kontrolerów w ogóle nie powinien zostać poddany pod głosowanie mieszkańców!
Ten i dwa inne projekty zostały negatywnie zweryfikowane przez Zarząd Dróg Miejskich, ale po protestach autorów, środowiska rowerowego oraz po spotkaniu z ówczesnym wiceprezydentem Jarosławem Jóźwiakiem, w kręgach miejskich zapadła decyzja o przywróceniu projektów - 8 dni po terminie.
- W wytycznych wskazano m.in. iż w przypadku pozytywnego rozpatrzenia odwołań należy dopisać przywrócone projekty na końcu utworzonych już list. Należy nadmienić, że regulamin 2016 nie przewidywał przywracania projektów, po powtórnej weryfikacji zakończonej wynikiem negatywnym - piszą kontrolerzy w wystąpieniu.
Swojej winy w dopuszczeniu kontrowersyjnego projektu dot. ul. Stryjeńskich nie widzi zatem burmistrz Robert Kempa, który wielokrotnie był oskarżany przez społeczników o jego "sabotowanie".
Z kolei jednostka miejska odpowiedzialna za budżet obywatelski - Centrum Komunikacji Społecznej uważa, że to... kontrolerzy popełnili błąd.
- Regulamin z 2015 r. nie regulował kwestii odwołań od decyzji urzędników. W takich przypadkach mają zastosowanie akty wyższego rzędu, np. kodeks postępowania administracyjnego - mówi Krzysztof Mikołajewski, szef CKS. Jego zdaniem urzędnicy mają obowiazek poddania pod głosowanie projekt, który przeszedł pomyślnie ponowną weryfikację.
- Projekt w sprawie zmian na Stryjeńskich został przegłosowany, błąd był nie po stronie wnioskodawców a po stronie urzędników, a więc, powinien zostać zrealizowany, być może w zmienionej formie, po zakończeniu budowy POW - dodaje dyrektor CKS.
"To była demolka budżetu partycypacyjnego"
Satysfakcji po wynikach kontroli budżetu obywatelskiego na Ursynowie nie kryje jeden z autorów wniosku o sprawdzenie poczynań urzędników.
- Na Ursynowie mieliśmy doczynienia z demolką budżetu obywatelskiego. Moim zdaniem Robert Kempa powinien zrealizować projekty dotyczące pasów na Stryjeńskich i Bartoka, bo do tego zobowiązuje go wynik kontroli - mówi Piotr Skubiszewski z "Otwartego Ursynowa".
Przeciwnego zdania jest Maciej Antosiuk z "Projektu Ursynów". Stowarzyszenie to protestowało przeciwko zwężeniu ul. Stryjeńskich i organizowało spotkania z mieszkańcami w tej sprawie.
- W przypadku projektu dot. ulicy Stryjeńskich widać wyraźnie, że projekt dopchnięto kolanem poza formalnymi terminami. Pytanie, czy był to przypadek, czy świadoma polityka CKS? - zastanawia się Antosiuk.
Kontrowersyjny projekt został w ubiegłym roku, na wniosek dzielnicy, "zawieszony w realizacji" do 2020 roku - do czasu zakończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Czyli i tak nie będzie w najbliższym czasie zrealizowany.
PRZECZYTAJ RAPORT Z KONTROLI (plik PDF)
PRZECZYTAJ ODPOWIEDŹ BURMISTRZA (plik PDF)
[ZT]6595[/ZT]
KAMIL 20:19, 26.01.2018
Tyle gadania na Fb a potwierdził się jeden zarzut spamerów z Otwartego. 20:19, 26.01.2018
Lukasz43620:28, 26.01.2018
Tak z samej ciekawości - przy Belgradzkiej przez dwa miesiące było zwężenie do jednego pasa - no i jakoś korki się nie wydłużyły. Dodatkowo został otwarty przejazd między Wilanowem i Ursynowem - i też dramatu nie ma. Ale tak czy siak to nie ma znaczenia. Zarówno Stryjeńskich jak i Płaskowickiej (odcinek między Dereniową a strażą) zostanie lada moment zwężony do jednego pasa ze względu na budowę POW. 20:28, 26.01.2018
Lukasz43621:37, 26.01.2018
Trzeba też pamiętać że w kierunku Kabat przez zwężenie samochody tam bardzo zwalniały, nie wspominając o autobusach. Nie ma co sie zaprzeczać. Zobaczymy jak to bedzie funkcjonować teraz przy nowym zwezeniu 21:37, 26.01.2018
Roman 10:35, 27.01.2018
Nie wiem gdzie mieszkasz i o której jeździsz ul. Stryjeńskich ale ja jeżdżę codziennie i takich korków to nigdy nie widziałem. Nikt z moich sąsiadów nie widzi potrzeby zwężenie ulicy dla kilku pedalaży, którzy może będą jeździli przez dwa miesiące rowerem. Nie po to człowiek kupuje mieszkanie z dobrą komunikacja żeby jacyś ekoterrorysci zmieniali mu dojazd chociaż sami nie mieszkają w okolicy. 10:35, 27.01.2018
Pawełiii14:10, 27.01.2018
Co w/g Ciebie znaczy dobra komunikacja? 14:10, 27.01.2018
Roman 15:03, 27.01.2018
Nie wiem gdzie mieszkasz i o której jeździsz ul. Stryjeńskich ale ja jeżdżę codziennie i takich korków to nigdy nie widziałem. Nikt z moich sąsiadów nie widzi potrzeby zwężenie ulicy dla kilku pedalaży, którzy może będą jeździli przez dwa miesiące rowerem. Nie po to człowiek kupuje mieszkanie z dobrą komunikacja żeby jacyś ekoterrorysci zmieniali mu dojazd chociaż sami nie mieszkają w okolicy. 15:03, 27.01.2018
qwr12:46, 28.01.2018
To się przesiądź do metra. Metro nie stoi w korku. 12:46, 28.01.2018
olo21:39, 07.02.2018
to przesiądź się do tej komunikacji zamiast zasmradzać nam dzielnicę tępy czopie 21:39, 07.02.2018
warszawiak18:01, 27.01.2018
I bardzo dobrze! 18:01, 27.01.2018
pol11:42, 29.01.2018
BARDZO ŹLE!!!!!!!!!!!!!!!!! 11:42, 29.01.2018
Oburzooony10:28, 28.01.2018
Pisanie o pedalarzach może zdradzać skrywaną homofobię, a zatem nie powinno być tolerowane ! Sama homofobia jest ścigana, natomiast kierując agresję przeciw tzw. pedelarzom omija się prawo by zaatakować Gejów ! 10:28, 28.01.2018
Pełnynocnik_rowerowy15:52, 28.01.2018
Kto wygra mecz Lukasz436 - Prukasz634 ?
Teraz Prukasz jest górą, a Lukasz w głębokiej d.... defensywie 15:52, 28.01.2018
goostav23418:58, 28.01.2018
Sytuacja może jednak ulec zmianie, jeśli pedalarze z ZM zrobią desant na forum :-) 18:58, 28.01.2018
goostav 234 09:54, 29.01.2018
Bardzo dobra wiadomość, tylko po co czekać do 2020? 09:54, 29.01.2018
jytr11:43, 29.01.2018
bardzo zła wiadomość dla NORMALNEGO człowieka 11:43, 29.01.2018
goostav23420:01, 29.01.2018
~`pseudogoostav234
Ależ poczekacie sobie znacznie dłużej :-) 20:01, 29.01.2018
kolo11:38, 29.01.2018
Oszołomy na rowerach!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ręce precz od Stryjeńskich!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zawężyliście Dereniową.
Przejeżdżam nią kilka razy dziennie.
Nawet w lato widzę tam raptem jednego pedalarza na kilka dni.
Pieniądze wyrzucone w błoto. 11:38, 29.01.2018
goostav 23411:05, 30.01.2018
Weź se nerwosol, najlepiej w czopku i oswajaj się ze zwężeniem. Nieistotne czy beda tam pasy rowerowe, ważne że uspokoi/spowolnie sie ruch, tak jak to jest na Dereniowej. 11:05, 30.01.2018
bebzon21:02, 31.01.2018
W robieniu z siebie czopka to ty akurat jestes ekspertem. Boli cię kenez d.., że na dwupasmowej Stryjenskich na odcinku ze światłami mniej wypadków z udzialem pieszych, niż na tych schrzanionych przez was Dereniowej i Cynamonowej?? To gdzie jest bezpieczniej?
Teraz chciałoby sie jeszcze schrzanic i Stryjenskich? No to strasznie nam j przykro, że nic z tego i wypłynął syf z dopisywaniem projektu do glosowania. I możesz se już tylko potrollowac. 21:02, 31.01.2018
cały ursynów na rowe21:35, 07.02.2018
hahaha...i bardzo dobrze i zwężone zostaną wszystkie uliczki a jak jakiemuś pederaście w autku ze starym kopcącym, ledwo tyrkoczącym dieslem pod maska coś się nie podoba to ch...j mu w 4 litery. WIĘCEJ ŚCIEŻEK!!! 21:35, 07.02.2018
issa23:09, 29.01.2018
ot, logika...
Miejsca parkingowe poszerza się bo ktos jednak dostrzegł, że obecnie jeździ się, w większości, wiekszymi/szerszymi samochodami.
Natomiast ulice zwęża się! no, brawo..
Stryjeńskich jest, w całosci niemal, jednopasmowa..
i już dziś zakorkowana.
No, ale co tam...zróbmy pas dla rowerów, będzie jeszcze ciaśniej (i na pewno "bezpiecznie"!) a wiadomo, że im ciaśniej tym przyjemniej.... 23:09, 29.01.2018
sisi01:29, 30.01.2018
zapraszam na ul. Cynamonowa, rowerzysci nie korzystaja z nowego pasa dla rowerow, bo obok jest szeroki, chodnik bezpieczniejszy, za to jak autobus czy inne autko ma awarie to nikt nie moze go ominac, wszyscy stoja, autobus na przystanku - wszyscy stoja, nie ma mozliwosci ominiecia, na calym swiecie poszerzaja ulice i tu poparcie, plus to - uzywanie maja piesi, przechodza sobie gdzie chca i kiedy chca, bo jeden pas to smiech,. Droga dla rowerow, to wprowadzic prawo, ze tylko po nich moga jezdzic rowerzysci a nie po chodnikach, tu nie czuje sie bezpieczna. 01:29, 30.01.2018
antyrower14:43, 08.02.2018
Polska nie jest gotowa na ścieżki rowerowe wyznaczone na ulicach, inna sprawa, że jest wystarczająco dużo ścieżek wzdłuż chodników, a rowerzyści i tak rozjeżdżają pieszych na chodnikach (ul. Belgradzka, odcinek od Carrefour do metra) lub blokują ruch na drogach, mimo tego że równolegle biegnie ścieżka. Niestety w Warszawie powstała ostatnio jakaś grupa terrorystów na rowerach mających się za święte krowy polskich ulic i chodników. 14:43, 08.02.2018
Prukasz63421:13, 26.01.2018
44 24
"...jakoś korki sie nie wydlużyły...". buahahaahaha 21:13, 26.01.2018
Lukasz43621:24, 26.01.2018
23 38
Do Prukasz634. Jak byś ruszył mózgiem to byś zobaczył statystyki opóźnień (lub raczej ich brak) np. linii 504. Ale... 21:24, 26.01.2018
Prukasz 63421:31, 26.01.2018
36 20
Nie wiem czym ty tam sobie ruszasz, twoja brocha. Dojazd do świateł przy belgradzkiej od płaskowickiej zajmował wczesniej minutę. Teraz w godzinach szczytu dochodzi do 10. I tyle w temacie twoich statystyk. 21:31, 26.01.2018
Lukasz43621:34, 26.01.2018
12 29
Mhhhhhmmmm. I jeszcze powiedz że za światłami korek był taki sam. 21:34, 26.01.2018
Prukasz63421:39, 26.01.2018
27 10
Na belgradzkiej w strone płaskowickiej? Korek przed swiatłami do przy bazantarni, nawet w sobotnie południa. A, ze za swiatłami luzniej? no to zes ameryki nie odkrył, jak sie jeden pas na dwa rozchodzi. 21:39, 26.01.2018
Lukasz43621:45, 26.01.2018
13 20
No tak ale miałeś korek przed rondem do Belgradzkiej, nawet dalej. Teraz sie to przeniosło kawałek dalej. Poczekajmy na zwężenie które będzie obowiązywało teraz pewnie przez 3 lata jak nie więcej. 21:45, 26.01.2018
Prukasz63421:49, 26.01.2018
19 11
w którym miejscu ma być zwężenie stryjeńskich? przy budowie? bo o płaskowickiej wiem, o stryjeńskich nie słyszałem. 21:49, 26.01.2018
Lukasz43621:53, 26.01.2018
13 13
Tak na wysokości Fresh Marketu. 21:53, 26.01.2018
Prukasz63421:58, 26.01.2018
15 3
Fakt, tam przeciez mają byc wjazdy na teren budowy. Ok, dzięki, No to zobaczymy. 21:58, 26.01.2018
issa23:19, 29.01.2018
2 0
>Dodatkowo został otwarty przejazd między >Wilanowem i Ursynowem - i też dramatu nie ma.>
jest dramat! nawet poza szczytowymi godzinami czeka sie na mozliwośc wjazdu z Rosoła w Wawozową bo skręt blokują samochody, które usiłują dostać się do "skrótu".
A Stryjenskich JEST jednopasmowa , na większości swojej długosci bo jeden z 2 pasów, istniejących na krótkim odcinku, jest tylko do skrętu, w drugim kierunku 2 pas jest na jeszcze krotszym odcinku, po czym zanika.
Pisanie więc o 2 pasach jest nieuprawnione, tam nie ma czego zwężać!
23:19, 29.01.2018