Zamknij

Chaos z opłatą za wieczyste. Kiedy wpłacić, skoro brak zaświadczenia?

09:15, 28.02.2019 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 13:54, 28.02.2019
Skomentuj SK SK

- Ustawodawca nadal nie rozwiązał problemu związanego z koniecznością uiszczenia opłaty rocznej przez osoby, które do 31 marca nie otrzymają dokumentu potwierdzającego przekształcenie - alarmuje stołeczny ratusz. Miasto opracowało procedurę, która pozwoli mieszkańcom na jej zapłatę i zaliczenie na poczet przyszłej opłaty jednorazowej.

1 stycznia ponad 440 tys. warszawiaków zostało uwłaszczonych - byli użytkownikami wieczystymi, zostali właścicielami gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe. Do końca roku - bezpłatnie i bez konieczności składania jakichkolwiek wniosków - mieszkańcy otrzymają zaświadczenia potwierdzające przekształcenie od urzędów dzielnic.

Ale stan prawny wielu nieruchomości w stolicy jest skomplikowany, wiele działek ma charakter mieszany i znajdują się na nich nieruchomości o różnym przeznaczeniu. Dokumentu w tym terminie nie otrzyma więc wielu dotychczasowych użytkowników wieczystych. I to nawet jeśli złożyli wniosek o wydanie zaświadczenia (które, zgodnie z ustawą powinno być wydane w ciągu 4 miesięcy).

Zaświadczenia nie otrzymają też osoby, które wystąpiły o przekształcenie na podstawie ustawy z 2005 roku. 31 marca br. mija bowiem ustawowy termin złożenia oświadczenia o prowadzeniu dalszego postępowania w starym trybie. Jeśli dokument nie wpłynie postępowanie się umarza, a nieruchomość przekształca zgodnie z nowymi przepisami.

- To kolejna poważna luka w ustawie. Przewidziano 12-miesięczny okres na wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie, nie korygując jednocześnie terminu zapłaty opłaty rocznej. W efekcie czego powstał chaos, a mieszkańcy są zdezorientowani. Ponieważ nie doczekaliśmy się rozwiązania ani jednoznacznej odpowiedzi, postanowiliśmy sami rozwiązać ten problem – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy.

Co mają zrobić mieszkańcy?

Tymczasem 31 marca upływa termin wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste - art. 71 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami mówi jednoznacznie: „opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok”.

Wielu dotychczasowych użytkowników wieczystych do 31 marca nie dowie się czy ich nieruchomość już uległa przekształceniu czy też nastąpi to w innym terminie, po wykonaniu dodatkowych czynności np. z dniem wyłączenia z księgi wieczystej gruntów niespełniających warunków.

- Mieszkańcy, którzy nie otrzymają zaświadczenia przed końcem marca, mogą wnieść opłatę za rok 2019. Po wydaniu dokumentu wpłata zostanie przeksięgowana na poczet tzw. opłaty przekształceniowej. Taka procedura będzie obowiązywała we wszystkich dzielnicach – mówi wiceprezydent Soszyński. 

Warunkiem jej przeksięgowania i zaliczenia będzie złożenie dyspozycji przeksięgowania zapłaconej opłaty. Nadpłaty powstałe po przeksięgowaniu opłaty będą zwracane, na wniosek mieszkańców, przez urzędy dzielnic.  

Formularze mają się pojawić na stronach internetowych urzędu miasta, urzędów dzielnic oraz będą dostępne w Wydziałach Obsługi Mieszkańców.

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(32)

wkurzonywkurzony

16 3

Przecież w ustawie o przekształceniu jest wskazany termin wnoszenia opłat za rok 2019 za użytkowanie wieczyste jest to 29.02.2020r trzeba czytać ustawę do końca. 11:27, 28.02.2019

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

MnjMnj

3 0

Masz rację! Wczoraj takie pismo dostałam. 12:28, 28.02.2019


ohhooooohhoooo

0 0

czyli jeszcze mamy rok :) 14:44, 28.02.2019


MBMB

0 0

Trzeba czytać ze zrozumieniem. cyt. 'Ale stan prawny wielu nieruchomości w stolicy jest skomplikowany, wiele działek ma charakter mieszany i znajdują się na nich nieruchomości o różnym przeznaczeniu.'
To nie dotyczy tych osób, gdzie sprawa jest jasna co do uwłaszczenia. Problem jest z tymi osobami, które na jednej działce mają mieszkanie i np lokal garażowy, dla którego grunt może nie zostać uwłaszczony i tam trzeba będzie płacić opłatę wieczystego użytkowania. Zostaje pytanie czy i ile płacić? Jeżeli miasto uzna, że za lokal garażowy trzeba dalej płacić bo grunt dalej należy do miasta to wtedy taką opłatę zgodnie z ustawa należy uiścić do końca marca 2019r. 15:29, 28.02.2019


danielwdanielw

1 0

Trzeba czytać ze zrozumieniem i rozróżnić opłatę za użytkowanie wieczyste od opłaty ze przekształcenie. Nie wprowadzaj ludzi w błąd, bo 29.02.2019 to termin wniesienia opłaty przekształceniowej. Termin opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste to 31 marca 2018 r. za 2018 r. tak jak było do tej pory. 15:37, 28.02.2019


danielwdanielw

0 1

oczywiście 31 marca 2019 r. za 2019 * 15:38, 28.02.2019


AnnaSAnnaS

0 0

serio? gdzie to jest? 16:05, 28.02.2019


reo

ewwaewwa

13 6

Warszawa Bródno opłata za grunt pod moim blokiem wzrosła o 1000%,co nam robią pazerniaki?Opłaty za miejsca parkingowe niemal 100%,co za draństwo rządzi miastem!Bądźcie przeklęci i ci co rządzą i ci co ich wybrali. 13:31, 28.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JAJA

2 2

Warszawa jest do tyliu. Oplata jest taka sam jak w roku poprzednim -Szcvzecin
I to jest normalnbe bo oplata dop czsu rozwiązania sprawy będzie nadplata. No ale trzeba wprowadzać taka propagande BY WQZBUDZAC NIEPOKOJ.
sWOJA DROGA ZAINTERESOWANY POWINIEN ZROBIC TELEFON DO ODPOWIEDNIEGPO WYDZIALU I OTRZYMA WIADOMOSC 14:19, 28.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Niestety.Niestety.

12 21

Czego się nie dotknie PiS to spieprzy, a smród rozchodzi się za nimi w każdej dziedzinie życia narodu i Państwa. To dopiero są debile nad debilami i debilami poganiają. Przecież tę koszerną złodziejską ustawę o wykupie gruntów wieczystych zapoczątkował PiS w 2005 r. a teraz ją dokończył ze skutkiem jak widać. Tylko po cholerę mnie i moim potomnym 10 m2 własnego gruntu pod blokiem zamieszkałym przez 50 rodzin ? ? ? A co po rozwaleniu się bloku Co uczynić z tymi 10 m2 gruntów ? Pozostanie sądzić z 50 rodzinami i ich setkami spadkobierców do samej śmierci kilku pokoleń o rozgraniczenie i dostęp do drogi publicznej, by móc postawić tam garaż. Bo obowiązku wykupu tych gruntów przez Państwo PiS także "zapomniał". Tak pisowskie ciule i tępota "ułatwia" Polakom życie. Grunt to dla nich jednorazowa kasa do podziału po kieszeniach, bo im się należy. 15:02, 28.02.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

wit2wit2

3 0

Chcesz mieszkać w komunie, czyli nie na swoim, to mieszkaj. Ale bez własności gruntu nie ma własności mieszkania - czyli masz je, ale jak prywatny wykupi grunt pod twoim mieszkaniem to masz to mieszkanie na niby. 21:45, 28.02.2019


emkaemka

9 9

no cóż twój wybraniec Trzaskowski zajmuje się LGBT i temu podobnymi "problemami" a sprawa gruntów to za trudny dla niego temat. Co tu ma PIS tego nie wiem. Przecież to PO wyskoczyło z ta ulga w Warszawie. Więcej rozsądku i inteligencji niż prymitywnej zajadłości antypartyjnej. To tak gwoli otrzeźwienia 07:51, 01.03.2019


WarszawiakWarszawiak

2 1

Do emka A co z twoją zajadłością antypartyjną ? Widzę , że ma się dobrze . 16:52, 02.03.2019


AnnaSAnnaS

0 0

A co z takimi lokatorami jak my? znalazła w necie, na stronach dzielnicy Wola plan, na którym widać, że nasz dom, jako JEDYNY w okolicy stoi na gruncie skarbu państwa! Czytałam gdzieś, że wojewoda mazowiecki ma tę sprawe ujednolicić. Miała być jakaś ustawa , albo aneks do poprzedniej ale czy jest??? 16:03, 28.02.2019

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

filipofilipo

0 0

jest, masz 98% 22:53, 28.02.2019


Jarek K.Jarek K.

0 0

nie ma 98% 15:41, 01.03.2019


filipofilipo

1 0

Ma 98%. Pod koniec stycznia, po poprawkach w Senacie, do Sejmu trafiła nowelizacja ustawy przekształceniowej, w której najważniejszą zmianą jest wprowadzenie zasady, że bonifikata za przekształcenie użytkowania wieczystego we własność na gruntach Skarbu Państwa nie będzie niższa niż zaproponowana przez lokalny samorząd. 21:40, 03.03.2019


Jarek K.Jarek K.

1 0

Gdzie widzisz taką ustawę, bo ja nie widzę (informację o niej, dziennik ustaw, zgłoszone ustawy - cokolwiek). Nawet na stronie urzędu dzielnicy, jest informacja że grunty Skarbu Państwa mają bonifikatę 60%. 12:06, 04.03.2019


filipofilipo

2 0

13 lutego 2019 r. weszła w życie nowelizacja art. 72 ust. 3 pkt 3a (...). Nowelizacja objęła również ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Nowe rozwiązania mają na celu zrównanie stawek procentowych bonifikat od opłaty jednorazowej za przekształcenie gruntu udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego i Skarb Państwa, w sytuacji gdy bonifikata udzielana za przekształcenie gruntu stanowiącego własność samorządu byłaby wyższa niż przysługująca za przekształcenie gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa. 14:24, 06.03.2019


buhahabuhaha

8 6

Za wszystkie dodatkowe koszta ponoszone przez ludzi winni być obciążeni ci którzy tą ustawę w tym kształcie tworzyli, forsowali i za nią głosowali !!! Podać z nazwiska i imienia osobników za to odpowiedzialnych - najgorsza jest bezkarność debilnych idiotów !!! 16:56, 28.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WTWWTW

6 0

kopia z -elak: "Ze strony Ministerstwa inwestycji i Rozwoju: Z uwagi na przewidziany 12 miesięczny okres wydawania zaświadczeń potwierdzających przekształcenie, który upłynie z dniem 2 stycznia 2020 r. wprowadzono przepis przejściowy (art. 20 ust. 1), zgodnie z którym opłatę należną za rok 2019 wnosi się w terminie do 29 lutego 2020 r." 21:42, 28.02.2019


elakelak

9 0

Należy zauważyć że prawo przekształceniowej znosi z dniem 1 stycznia br użytkowanie wieczyste więc nie obowiązuje opłata z tego tytułu tylko trzeba czekać na zaświadczenie o potwierdzeniu przekształcenia i jakie z tego tytułu będą koszty i dopiero wówczas płacić. Tak były postanowienia.
18:10, 28.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

elakelak

10 1

Ze strony Ministerstwa inwestycji i Rozwoju: Z uwagi na przewidziany 12 miesięczny okres wydawania zaświadczeń potwierdzających przekształcenie, który upłynie z dniem 2 stycznia 2020 r. wprowadzono przepis przejściowy (art. 20 ust. 1), zgodnie z którym opłatę należną za rok 2019 wnosi się w terminie do 29 lutego 2020 r. 18:23, 28.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ESES

2 1

Cytowany przepis przejściowy mówi o opłacie przekształceniowej za 2019r., a artykuł dotyczy obowiązku wnoszenia opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu za 2019r.
Teoretycznie, dopóki nie dostaniemy z Urzędu Dzielnicy/Miasta/itp. zaświadczenia o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność, nie możemy być pewni, że do takiego przekształcenia doszło! Nie każdy grunt spełnia aktualnie warunki ustawy przekształceniowej i w takim przypadku istnieje nadal obowiązek wnoszenia opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu w terminie do 31 marca każdego roku aż do chwili dokonania przekształcenia we własność.
21:30, 04.03.2019


issaaissaa

2 0

~ES, nie masz racji wg mnie
Wyżej jest tylko zacytowany (istotny) fragment, zaś cały artykuł dotyczył właśnie całości problemu
I tak,
""Od 1 stycznia na mocy prawa ta forma użytkowania gruntów (wieczysta) znikła, a dotychczasowi użytkownicy wieczyści działek stali się ich właścicielami.....Przede wszystkim znika opłata za użytkowanie wieczyste (tzw. opłata roczna) – zastąpi ją opłata przekształceniowa, płacona w 20 rocznych ratach..."""
Czyli, nie mozna zaplacic uzytkowania wieczystego skoro ono przestało istnieć "na mocy prawa".
Tym samym mówimy tu o oplacie przekształceniowej za 2019 rok.
dalej czytamy:
"Przekształcenie dotyczy;
działek zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi (jeśli co najmniej połowa z lokali to lokale mieszkalne), budynkami mieszkalnymi wraz z budynkami gosp. garażami itd..."
KAŻDY grunt spełnia warunki, tylko bonifikata jest inna
Nie twórz wiekszego chaosu. 20:25, 07.03.2019


płatnikpłatnik

5 0

Koleżanka na Bielanach, przy metrze Bielany płaci za tzw. użytkowanie wieczyste 100 zł rocznie, a na Mokotowie znajomi płacą rocznie ponad 1200 zł . Upust to już rzecz drugorzędna. Ktoś kogoś robi w konia. Trzeba było najpierw uporządkować wycenę gruntów. A jeżeli chodzi o wpłaty za 2019 rok , urząd odpowiada, najpierw wpłacić za 2019r do końca marca , a później będziemy zwracać różnicę, a będzie ona w każdym przypadku. Czy przelewy są za darmo? A ile będą mieli zajęcia pracownicy!! Jednym słowem cyrk. Czy w Polsce może być coś zrobione dobrze? Nie, zawsze jakaś " wtopa", bo z myśleniem problem. O tym, że miasto będzie miało mniej pieniędzy w latach następnych to już inna śpiewka, no chyba, że wprowadza podatek kataster i wtedy to my dostaniemy po kieszeni. 02:55, 01.03.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

jaja

1 1

Przelewy są za darmo. Jeśli za nie płacisz to twój bank cię dyma... 09:12, 01.03.2019


PolakPolak

3 2

W obecnej Polsce nic nie jest NORMALNIE!!!!!!!!!!!!!! 11:59, 01.03.2019


NodeNode

1 0

@~ja
Przelewy są za darmo, dla osób prywatnych.
Firmy i urzędy muszą płacić i na tym banki zarabiają.
Choć pewnie koszt zwrotów będzie niższy niż koszt kredytu, który urząd chcę sobie za darmo sprawić takim postępowaniem. 11:42, 05.03.2019


Ha-antyHa-anty

6 15

Ustawa jest pisiorska i jak każda inna tej partii nadaje się do śmietnika! 08:40, 01.03.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

LilaLila

7 5

Przecież w Warszawie rządzi PO i to jest decyzja Czaskowskiego nie zabieraj głosu jak nic na ten temat nie wiesz głąbie! 13:57, 01.03.2019


WarszawiakWarszawiak

4 4

Mądra pani Lilu , proszę mi powiedzieć , kto napisał tę ustawę ? Trzaskowski ( chamstwem jest przekręcanie czyjegoś nazwiska ) ? 16:21, 02.03.2019


0%