Zamknij

Ciężarówki już na stałe bez ograniczeń na trasie S2!

09:28, 30.12.2022 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 09:35, 30.12.2022
Skomentuj GDDKiA/P. Krendzelak GDDKiA/P. Krendzelak

Ciężarówki już na stałe będą mogły bez ograniczeń przejeżdżać trasą S2. Drogowcy po testach trwających od sierpnia zdecydowali się zmienić organizację ruchu na POW. Ich zdaniem są same zalety i prawie żadnych wad.

Drogowcy od 1 sierpnia eksperymentują z ruchem na POW. Okazją był remont mostu na drodze krajowej nr 50, którą zazwyczaj jeździły tiry, omijając Warszawę. Decyzja ta spowodowała, że w tunelu pod Ursynowem liczba ciężarówek z miesiąca na miesiąc skoczyła o 10 proc i wyniosła wg ostatnich dostępnych danych ok. 250 tys. Eksperyment miał trwać do końca września, ale w październiku go przedłużono do końca roku.

Dziś - dzień przed końcem roku - GDDKiA ogłosiła, że znosi wszelkie ograniczenia godzinowe dla ciężarówek już na stałe. Dotyczy to aut o masie całkowitej pow. 16 ton na trasie S2 między węzłami Opacz a Lubelska.

- Wprowadzona stała organizacja ruchu umożliwia o każdej porze samochodom ciężarowym przejechać całą S2 przez Warszawę - poinformowała Małgorzata Tarnowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Warszawie.

Więcej ciężarówek na POW, mniej na drodze nr 50

Jakie były argumenty za zniesieniem ograniczeń godzinowych?

- Przez cztery miesiące obserwowaliśmy ruch pojazdów oraz zachowania kierowców, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych - mówi Tarnowska.

Zaobserwowano mniejsze natężenie ruchu i poprawę bezpieczeństwa na Drodze Krajowej nr 50 oraz trasie S8 Janki – Opacz; poprawę płynności ruchu w newralgicznych punktach na DK50: rondach, skrzyżowaniach i sygnalizacjach świetlnych; brak utrudnień dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton przy przejeździe z zachodu na wschód Mazowsza; mniej znaków pionowych na trasie S2 co daje lepszą czytelność oznakowania; mniejsze zapełnienie MOP-ów na autostradzie A2.

Ponadto zaobserwowano bardzo pozytywne zjawisko na DK50, gdzie natężenie ruchu pojazdów ciężarowych spadło ok. 25 proc. Na tej drodze, w dużej mierze jednojezdniowej dwupasowej, zmiana powinna przynieść dużą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Już teraz zaobserwowano poprawę płynności ruchu w newralgicznych punktach DK50 jak ronda, sygnalizacje świetlne i skrzyżowania. Dodatkowo na drodze ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Konotopa i Marki odnotowano spadek natężenia ruchu ciężarówek o 14 proc. 

- czytamy w komunikacie drogowców.

Generalna dyrekcja nadmieniła, że ruch pojazdów na ringu warszawskim zmieni się po oddaniu do użytkowania odcinka drogi ekspresowej S7 Lesznowola – Tarczyn Płn. Dotyczy to przede wszystkim trasy S2 i węzła Opacz.

Większy hałas i więcej zanieczyszczeń?

Jakie są skutki tej decyzji dla mieszkańców Ursynowa? Przede wszystkim można się spodziewać narastającego hałasu w okolicach wlotów do tunelu POW. 

Ludzie narzekają na niego już od sierpnia, od czasu testowego puszczenia ciężarówek bez limitów przez trasę S2. Zastanawiają się też nad jakością powietrza. GDDKiA bada jakość powietrza i poziom hałasu na POW. 

- Analizę mamy otrzymać końcem kwietnia 2023 roku. Opracowanie to będzie zawierać m.in. wyniki pomiarów poziomu hałasu na terenach wymagających ochrony akustycznej. Natomiast pod koniec października 2023 roku otrzymamy raport z pomiarów poziomu hałasu oraz emisji substancji do powietrza i gleby - przekazuje GDDKiA.

Dzielnica wystąpiła do marszałka

Na decyzję w sprawie montażu filtrów spalin oraz dodatkowych ekranów akustycznych czekają też władze Ursynowa. 

- Wystąpiliśmy do urzędu marszałkowskiego o wydanie nakazu budowy ekranów akustycznych przy węźle Ursynów-Wschód. Urząd odpowiedział, że do momentu, gdy nie zakończy się analiza porealizacyjna POW, oni nie mogą nic zrobić. Kilka dni temu natomiast zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o informacje, co wyszło z badań, które prowadziła. I mam nadzieję, że na sukces - czyli ograniczenie hałasu i ew. pyłów zawieszonych - nie będziemy czekać tak długo, jak na pierwszym odcinku POW, czyli 5-6 lat - powiedział burmistrz Robert Kempa w wywiadzie udzielonym Haloursynow.pl, który opublikujemy już wkrótce.

Dzielnica deklaruje, że może zorganizować spotkanie GDDKiA z mieszkańcami, na którym instytucja może odpowiedzieć na pytania ws. filtrów i hałasu na POW.

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(18)

Jolka Z.Jolka Z.

20 3

Jeśli ktoś spodziewał się innej decyzji to powinien zbadać sobie poziom IQ a otrzymany wynik utajnić. Idę o zakład, że i filtry okażą się niepotrzebne. 10:12, 30.12.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

mądra jolamądra jola

1 4

Komu niepotrzebne ? 13:49, 30.12.2022


mądra jolamądra jola

3 2

Nie utajnię, bo nie mam poziomu IQ ... 13:51, 30.12.2022


mądra jolamądra jola

0 2

Nie spodziewałam się... 13:52, 30.12.2022


reo

MiazgaMiazga

9 11

Trzeba zwęzic do jednego pasa. To poprawi płynnosc, ograniczy spaliny, i moczymorda nie bedzie sie musiał martwic, ze go trują i umiera 10:36, 30.12.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

gacie z gumygacie z gumy

5 4

I zrobić buspasy + ścieżki rowerowe + przystanki autobusowe. 17:59, 30.12.2022


WojWoj

9 3

Dzię ku jemy! Dzię ku jemy! 11:01, 30.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

italianoitaliano

15 2

Na 2-3 lata przed rozpoczęciem budowy tunelu pod Ursynowem odwiedziła mnie ankieterka (chyba CBOS) celem zadania pytań odnośnie tego tunelu . Główne pytanie brzmiał : czy jestem za budową czy przeciw , po odpowiedzi że przeciw , odpowiedziała mi : " no tak , to prawie jak wszyscy " . Kilka miesięcy później ukazał się sondaż gdzie 91% mieszkańców Ursynowa było za . 12:51, 30.12.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

alisterkabatalisterkabat

5 3

-ialiano

Może CBOS już wie kto wygra wybory 2023? :)
Ursynów - dzielnica służebna i upadająca z roku na rok. Jak nie deweloperka to GDDKiA... 14:50, 30.12.2022


MomoMomo

21 4

Wiedziałem, że tak będzie. Mydlenie oczu o obwodnicy Warszawy i tranzycie przez drogę 50 miało uciszyć niezadowolonych. Mamy transkontynentalną autostradę idącą przez środek dzielnicy mieszkaniowej z natężeniem 75 tys samochodów na dobę. Kto nam to zrobił? Ano sami! Pocieszające jest to, że tranzyt na wschód w zasadzie obecnie nie istnieje. Jak się tam kiedyś sytuacja unormuje i wróci ta ilość ciężaróek co jeżdziła przed 2021 rokiem to S2 stanie. 13:32, 30.12.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KorbolKorbol

7 0

Parę ładnych lat temu to ładnie tu opisałem, wtedy artykuły na halo były o S2 jako obwodnicy miejskiej, moje wpisy zawsze kończyły z łapką w dole, a i trafiały się wpisy że bredzę. Dziś ~Momo napisał praktycznie to samo - E30 przez miasto, kto to przewidział?.
Czekam na minusy ... .Podobne przemyślenia mam na temat elektrowni atomowej, budowanej przez tuzy naszej inteligencji, ale na to jak będzie, trzeba jeszcze poczekać :-) 10:10, 31.12.2022


J23J23

14 19

Autostrada poprowadzona środkiem ogromnej dzielnicy. 16:24, 30.12.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

KonKon

23 15

I super! Po latach planow - realizacja. Teraz czekam na ciszewskiego bis! Czekam tez na nowe inwestycje deweloperskie, ktore sprowadza tu nowych mlodych ludzi z dziecmi. Zmniejszenie sredniej wieku w tej betonowej dzielnicy - jest bardzo potrzebne. 20:05, 30.12.2022


PauloPaulo

10 24

~Kon, a już nie potrzebujesz "pilnego połaczenia Belgradzkiej z Pileckiego"? Pisząc pod innymi nickami zawsze tego potrzebowałeś. Bo to ty, prawda? 20:30, 30.12.2022


KonKon

5 2

Paulo: tu sie jednak pomyliles :-). To zawsze byl ktos inny. Mieszkalem na Natolinie, ten lacznik wg mnie nie bedzie rewolucyjny. Co innego ciszewskiego przy slowikach ... 11:38, 31.12.2022


KorbolKorbol

1 0

"Ponadto ... na DK50, gdzie natężenie ruchu pojazdów ciężarowych spadło ok. 25 proc. Na tej drodze, w dużej mierze jednojezdniowej dwupasowej, zmiana powinna przynieść dużą poprawę
bezpieczeństwa ruchu drogowego. " KŁAMSTWO ! Na odcinku między węzłami z A2, gdzie wyznaczono tranzyt dla warszawy i gdzie droga była miejscami z mijankami i wydzielonym poboczem, owszem jest miej (poco nadkładać drogi, gdy mogę jechać A2 bez ograniczeń), ale na nieprzygotowanym odcinku dk50 od A2 w Mińsku do S8 w Ostrowi (brak nawet pobocza) nawet ktoś kto tu nigdy nie był, stwierdzi wzmożony ruch samochodów ciężarowych. Można ten ruch określić jako jadący bez przerwy pociąg towarowy. Tak wzmożony ruch wynika z ograniczeń w tonażu w Warszawie. Ale jak to ? przecie napisali że go znieśli!! Zniesiono go na A2, ale nie na S8. Zmiana trasy jest taka. Nie czekam na mopach na przejazd w dozwolonych godzinach przez Warszawę, tylko walę przez A2 do Mińska i dalej DK50 do S8 i na wschód. Brak miejsca na pisanie... 10:02, 31.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mestimesti

7 0

Warszawa bardzo potrzebuje zewnętrznej obwodnicy, tzw. "ringu" przewidzianego w koncepcji CPK. Tymczasem PiS buduje... obwodnice dla 100 prowincjonalnych miasteczek, a "wroga" stolica jest zalana ruchem transkontynentalnym. Tymczasem stolica generuje do budżetu wpływy z podatków tysiąckrotnie wyższe niż owe prowincjonalne miasteczka razem wzięte. 16:30, 31.12.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Obywatel Ursynowa Obywatel Ursynowa

0 7

Warszawa ma już drogi ekspresowe prawie z każdej strony, a małe miasteczka są rozjeżdżane przez tranzyt. Rozumiem że biedne miejscowości nie mają prawa do spokojnego życia, bo najważniejsza jest Warszawa w której ostatnio ciągle realizowano rządowe inwestycje drogowe? 13:04, 01.01.2023


0%