Sprawa budowy Ciszewskiego-bis od roku stoi w miejscu. Czy po wybudowaniu POW w ogóle jest sens z nią ruszać? Opinie są podzielone, a przyszłość inwestycji bliżej kolejnych rozstrzygnięć.
Pod koniec sierpnia 2021 roku Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta zmuszony był unieważnić przetarg na budowę Ciszewskiego-bis - kolejnego łącznika między Ursynowem a Wilanowem. Wcześniej w styczniu wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł cofnął wydane już pozwolenie na budowę. Głównym powodem było uchylenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny decyzji środowiskowej - dokument oceniający wpływ inwestycji na środowisko naturalne oraz przedstawiający różne warianty budowy drogi. O zablokowanie inwestycji od lat starają się mieszkańcy sąsiadującego z przyszłą ulicą apartamentowca "Wzgórze Słowików" oraz prawniczka, która sprzedała miastu działkę pod Ciszewskiego-bis.
Miasto nie zgadzało się z orzeczeniem sądu. Chciało jednak zacząć całą procedurę od nowa. Nie zdążyło. Samorządowe Kolegium Odwoławcze zaskarżyło decyzję WSA i skutecznie zablokowało inwestycję. Od tamtego czasu budowa nowego łącznika czeka na dalsze rozstrzygnięcia.
Ciszewskiego-bis miało być pierwszym połączeniem między dwiema dzielnicami. Na jego budowę kierowcy czekają od ponad 30 lat. Od kilku natomiast mogą korzystać z ul. Rosnowskiego, a od niedawna także z połączenia ulic Płaskowickiej i Branickiego oraz tunelu POW. Jest też Dolina Służewiecka, gdzie ruch ostatnio zmalał. Czy potrzebne jest więc kolejne połączenie?
- Przed POW każdy chciał jakiegokolwiek połączenia, niekoniecznie akurat tego. Teraz Ciszewskiego-bis wydaje się nie aż tak potrzebną inwestycją. Nie znajduję za wielu argumentów, żeby ją poprzeć. Kolejne przecięcie Skarpy Ursynowskiej jest też niekorzystne dla przyrody - mówi Antoni Pomianowski.
Zdaniem radnego Inicjatywy Mieszkańców Ursynowa sposobów na wydanie zaoszczędzonych na rezygnacji z inwestycji pieniędzy nie brakuje. O jednym mówi już od maja zeszłego roku.
- Zamiast tego można je spożytkować na wykup gruntów na dalsze powiększanie parku Polskich Wynalazców na Psiej Górce - stwierdza.
Innego zdania w sprawie Ciszewskiego-bis jest burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski - inwestycja nadal jest potrzebna. Łącznik zdecydowanie przysłuży się mieszkańcom obu dzielnic. Głównie ze względu na swój charakter.
- To lokalne połączenie, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nazwałbym ją drogą sąsiedzką, która zbliżyłaby najintensywniej zabudowane obszary obu dzielnic - zauważa burmistrz Wilanowa. Zwłaszcza że inwestycja to nie tylko jezdnia, ale również ścieżki rowerowe i chodniki.
Za budową łącznika cały czas opowiada się również ursynowski radny Paweł Lenarczyk z Otwartego Ursynowa.
- Dzisiaj jesteśmy zachwyceni ul. Rosnowskiego i ul. Branickiego, ale pamiętajmy, że Warszawa się rozrasta. Nie wiemy, co będzie za kilka lat. Jeśli teraz nie skończymy Ciszewskiego, potem już możemy nie mieć na to szansy - mówi Lenarczyk.
Radnemu żal również włożonego w inwestycję wysiłku. Trwające latami negocjacje i przygotowania przy rezygnacji z budowy łącznika poszłyby na marne. Natomiast Warszawie potrzebne dalsze udrażnianie korytarzy komunikacyjnych.
Gdyby nie problemy z decyzją środowiskową, kierowcy łącznikiem o długości 1,4 km od ul. Kiedacza do al. Rzeczypospolitej mogliby pojechać już w grudniu tego roku. Na razie miasto czeka na wynik rozprawy w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Jej termin wyznaczono na 8 marca. Potem władze stolicy będą decydować, co robić dalej z inwestycją.
- To nie będzie orzeczenie, które zakończy sprawę, ale być może pokaże, jaką drogą pójdzie inwestycja - zauważa burmistrz Ludwik Rakowski.
[ZT]16546[/ZT]
[ZT]16527[/ZT]
[ZT]16275[/ZT]
Xyz07:24, 18.02.2022
Tak, bardzo potrzebna. Mozna byloby puscić linie autobusowe, dowożące do metra stokłosy. 07:24, 18.02.2022
Boom07:27, 18.02.2022
Dwie olbrzymie dzielnice, a łączą je tylko dwie drogi. To oczywiste, że przedłużenie Ciszewskiego jest potrzebne. 07:27, 18.02.2022
fiftin08:03, 18.02.2022
Toaleta dla psów. Policja powinna bardziej egzekwować zakaz wstępu z psami do rezerwatu. Powinno tam jednak powstać lepsze połączenie pieszo-rowerowe, nawet nie asfaltowe, tylko na jakiejś podsypce, żeby błoto się nie robiło, tak jak teraz. 08:03, 18.02.2022
haha08:46, 18.02.2022
To nie fanaberia to konieczność , im więcej takich łączników tym mniejsze korki na ulicach. Ciekawe czym kierował się wojewoda Radziwiłł wstrzymując prace nad powstaniem tej ulicy czyżby miał w tym jakiś interes. 08:46, 18.02.2022
itd...08:52, 18.02.2022
Zapewne mieszkańcy osiedla Słowików są głównymi przeciwnikami budowy tej ulicy bo komu jak nie im na tym najbardziej zależy. 08:52, 18.02.2022
xwefrw08:55, 18.02.2022
Im szybciej, tym lepiej. Ta droga już dawno powinna być skończona... 08:55, 18.02.2022
jac.09:22, 18.02.2022
Oczywiście, że tak. Kolejny łącznik, który nie będzie przepuszczał ruchu przez cały Ursynów, tylko przez jego część. 09:22, 18.02.2022
MrFrosty10:36, 18.02.2022
to będzie jednokierunkowa ulica? 10:36, 18.02.2022
Warszawa08:09, 19.02.2022
Mcfrosty.orzestan już z tą reklama wątpliwych produktów 08:09, 19.02.2022
Leopold09:42, 18.02.2022
Mieszkam na wilanowie i serio nie potrzebuje nowego betonu wokół. Może lepiej pociągnąć aż do ciszewskiego park pokoleń? Zrobić ścieżkę rowerowa i spacerowa? Ławeczki kosze na śmieci itd. 09:42, 18.02.2022
Daro12:27, 18.02.2022
Mieszkasz w dzielnicy miasta czyli w Wilanowie a nie na polu "na wilanowie" . Wiąże się to z rozbudowaną infrastrukturą m.in. komunikacyjną. Miasta mają to do siebie, że komunikacja pomiędzy dzielnicami, osiedlami i.t.p. odbywa się drogami. 12:27, 18.02.2022
ats15:47, 19.02.2022
To się było nie wprowadzać w nowe inwestycyjne kurniki w Wilanowie, który budowano ostatnie 10-15 lat, jak się chciało zieleni... 15:47, 19.02.2022
Nie dla Ciszewskiego12:16, 18.02.2022
Lepszym pomysłem jest rozbudowa parku. Na Ursynowie jest mało zieleni, a jeszcze chce się zniszczyć do końca skarpę. Szkoda pieniędzy na kolejne ułatwienia dla samochodów, których i tak jest w Wawie za dużo. 12:16, 18.02.2022
Boom13:01, 18.02.2022
Taaa, 1000 ha samego lasu, nie licząc parków i innej zieleni. Normalnie pustynia. 13:01, 18.02.2022
zniesmak13:52, 18.02.2022
Lenarczyk z kempą chcą też zrobić park za ponad 5 milionów. Z kupą betonu, i niepotrzebnymi instalacjami, wbrew protestom mieszkańców. Bo kasę trzeba wydać. 13:52, 18.02.2022
ats15:46, 19.02.2022
Zieleni jest aż nadto, obecnie wichura demontuje sporo z tych zmurszałych i zgnitych drzew, które ekoświry robią na pomniki przyrody... 15:46, 19.02.2022
Przyrodnik12:19, 18.02.2022
Stanowcze nie dla niszczenia skarpy! Tuż obok jest już polączenie dzielnic. 12:19, 18.02.2022
Jan19:16, 22.02.2022
Skarpa został już zniszczona lata temu samowolą budowlaną tzw domków. Można znaleźć informacje o tym w necie.
Od strony Wilanowa zabudowa już dochodzi do samej rzeczki. 19:16, 22.02.2022
lolo12:26, 18.02.2022
Ta, najlepiej wszystko wyasfaltować. Precz z niszczycielami skarpy. 12:26, 18.02.2022
ats15:46, 19.02.2022
No to pakuj mandżur i wyprowadzaj się pod Kampinos do bobrów i łosi, bo jelenia im przybędzie. Ew na ojcowiznę ganiać jednym autobusem do miasta powiatowego, kursującym w parzyste dni o dwóch godzinach. 15:46, 19.02.2022
somsiad13:53, 18.02.2022
Pewnie lepiej zrobić bazarek zamiast parku, park tam gdzie nikt go nie chce i ulice, które nagle się urywają, bo komuś przeszkadzają samochody w mieście. A co z "obwodnicą" Kazury? Kiedy w końcu będzie alternatywa dla zakorkowanej Stryjeńskich i KEN? 13:53, 18.02.2022
pol21:06, 18.02.2022
Nie będzie obwodnicy Kazury.
Może ci jeszcze parking w Lesie Kabackim zrobić leniu????
Ciszewskiego bis też nie jest potrzebna po oddaniu obwodnicy 21:06, 18.02.2022
młot na głupców22:46, 18.02.2022
Dwie najpilniejsze inwestycje drogowe na Ursynowie to Ciszewskiego bis i obwodnica Kazury. Buraki, którym to nie pasuje niech wracają z Warszawy na ojcowiznę. 22:46, 18.02.2022
Warszawa08:07, 19.02.2022
Alternatywa dla Ken jest metro.Dziwne że nie korzystasz 08:07, 19.02.2022
Olszar 15:18, 18.02.2022
BUDOWAC I się nie zastanawiać. A jak ktoś nie chce to nie się wyprowadzić na wieś .
Ps.Antoni Pomianowski. Panu już dziękujemy 15:18, 18.02.2022
Jan19:13, 22.02.2022
Słusznie, Pomianowski ma zazwyczaj specyficzne spojrzenie na sprawy gospodarowania gruntem miejskim, zazwyczaj przez pryzmat własnych interesów. 19:13, 22.02.2022
Wilanow16:14, 18.02.2022
Ciszewskiego-bis jest potrzebne, chyba, że powstałaby linia autobusowa, która skręcałaby w Al. Rzeczypospolitą i dałoby się dojechać do skrzyżowanie z Al. Wilanowską. W tej chwili dla osób bez samochodu to jest dalej wyprawa. Po dojechaniu do Branickiego trzeba się przesiadać albo iść kawał, co śniegu zacinającym prostu w twarz przestaje być miłym spacerem. Czyli fakty są takie, że mamy sąsiednie dzielnice, a dalej nie można się dostać bez przesiadki. Dlaczego nie ma autobusu, który by jechał w z Ursynowa w stronę Sobieskiego? 16:14, 18.02.2022
Warszawa08:06, 19.02.2022
Ja bym zrobił bis.tris.cis i dojazd bezpośrednio do sali przedszkolnej/lekcyjnej 08:06, 19.02.2022
ats15:44, 19.02.2022
Nieee, to za dużo na jakieś tam miasto - lepiej jak na wiosce, skąd przyjeżdżają tacy głupcy, oczekujący przeniesienia "ciszy i spomkoju wioski" do dzielnicy w dużym mieście- jeden autobus i 3 przesiadki.
Do tego oczywiście rozkład tak poszatkowany, żeby te głupie bachory się nauczyły szacunku (?!) do wspaniałej komunikacji miejskiej, przez stanie jak głup 10 minut na przystanku.
Podróż z dzielnicy do dzielnicy według ciebie ile powinna trwać? 20 minut? Pół godziny? 15:44, 19.02.2022
Zniesmaczona3423:24, 20.02.2022
Zdecydowanie fanaberia. Rozumiem jakby nie powdtala branickiego, ale w tym momencie hest to absolutnie zbedne betonowanie terenu ochrony przyrody, ostoi ptakow i jedynego w okolicy miejsca gdzie mozna odetchnac od vetonozy i smrodu spalin!! Stanowcze nie! Kilkaset metrow dalej jest branickiego tylko, to nie jest iles tam kilometrow ludzieee 23:24, 20.02.2022
abc10:35, 23.02.2022
dokładnie 1,2km do branickiego 10:35, 23.02.2022
zarzenowany4110:48, 08.03.2022
"Powiedziałaś co wiedzialaś" 10:48, 08.03.2022
URS15:01, 01.03.2022
Zamiast Ciszewskiego bis przekopać Las Kabacki z Józefosławia na Ursynów. Przeluźni się Puławska. 15:01, 01.03.2022
URS15:16, 01.03.2022
Lepiej niech się służby zajmą wjeżdżającymi pod górę Orszady. Koło kościoła zmieniono zasady ruchu. Jest zakaz wjazdu na Imbirową i..... prawie wszyscy tamtędy jeżdżą. Albo na pamięć albo cwaniakują z naciskiem na to drugie. Oficjalnie jedzie się prosto w kierunku POW potem nawrót Nowoursynowską. . 15:16, 01.03.2022
mieszkaniec11522:22, 19.10.2022
Ulica jest bardzo potrzebna obu dzielnicom, nowo oddana Branieckiego już się korkuje, a ludzi przybywa. Brakuje informacji bieżącej dotyczącej inwestycji 22:22, 19.10.2022
pol21:07, 18.02.2022
9 18
Dla lenia pewnie tak.
Nie ma korków odkąd oddano do użytku obwodnicę POW 21:07, 18.02.2022
ats15:49, 19.02.2022
6 5
pol idź tam z transparentem, żeby ci drogi obok twojej willi za kazurką nie położyli, bo jeszcze zapomnisz gdzieś napisać i faktycznie zrobią obwodnicę tej rozjeżdżonej zwałki odpadów budowlanych zwanej "gurkom kazurkom" 15:49, 19.02.2022