Zamknij

Dla kogo piękny umysł?

10:14, 30.10.2014 Redakcja haloursynow.pl Aktualizacja: 13:40, 20.11.2014
Skomentuj www.bystrzak-wawa.pl www.bystrzak-wawa.pl

O tym, jak wspierać dzieci w czasach nadmiaru informacji – z Agnieszką Gorzyńską - pedagogiem, trenerem, terapeutą, założycielką Akademii Twórczego Rozwoju „Bystrzak” rozmawia Karolina Dytmar - mama 9-letniej Oliwii i 10-letniego Mateusza.

KD: Żyjemy w czasach nadmiaru informacji. Jak sobie z tym radzić?

AG: Rzeczywiście, żyjemy czasach w ciągłego postępu technologicznego. Posiadamy wiedzę 4 krotnie większą od naszych rodziców. A nasze dzieci będą musiały posiąść wiedzę 4 krotnie większą od nas samych. Zatem dokształcamy się, inwestujemy dużo w ich rozwój. Jednakże nie wiemy, czy wybrana gra na instrumencie, język obcy będzie wykorzystywany przez nasze dzieci w przyszłości. Powinniśmy zatem dać im dodatkowo uniwersalne narzędzia, które przydadzą się każdego dnia w przedszkolu, szkole, gimnazjum i sprawią, że będą szybko i na długo przyswajać duże ilości informacji, mieć lepsze oceny, więcej czasu wolnego. Takie narzędzia to sprawne czytanie, techniki pamięciowe, umiejętność kreatywnego notowania i zapamiętywania informacji tzw.: mapy myśli.

KD: Mapy myśli? Co to takiego?

AG: To szczególny, najbardziej efektywny, rodzaj notowania i zapamiętywania notatek. Można go określić jako sposób notowania, który odzwierciedla pracę naszego mózgu. Podczas sporządzania notatek w sposób tradycyjny (linearny) aktywna jest jedynie lewa półkula mózgu, odpowiedzialna za logiczne myślenie. Dzięki użyciu kolorów i rysunków uaktywnia się prawa półkula. Zatem synergiczna współpraca obu półkul mózgowych zwiększa efektywność i szybkość zapamiętywania. Dzięki temu proces nauki staje się prostszy, szybszy i przyjemniejszy. Szkoła wymaga od naszych dzieci zapamiętywania dużej ilości informacji, ale nie uczy jak to robić. Mapy myśli są jednym z rozwiązań. W Bystrzaku uczymy rysowania map myśli dzieci już od 4 roku życia, zaczynając od piktogramów. Dzięki naszym rocznym kursom intelektu, idąc do szkoły dzieci nie tylko będą znały zasady rysowania map myśli, ale również będą umiały się nimi posługiwać. A to znacznie usprawni i przyspieszy proces uczenia.

KD: Oferta zajęć dodatkowych jest ogromna. Jak mądrze wybrać?

AG: Pamięć znacznie lepiej funkcjonuje w połączeniu z działaniem. Dlatego przy doborze zajęć proszę zwrócić uwagę na takie, które łączą łamigłówki umysłowe z zabawą ruchową, ćwiczenia na koncentrację z elementami relaksacji, zagadki logiczne i eksperymenty z kreatywnymi zabawami lub pracami plastycznymi oraz dają możliwość dziecku doświadczenia wszystkiego osobiście. Starajmy się zatem dostarczać dziecku nowych bodźców, aby stymulować kreatywność, w zabawie z rodzicami, jak i na ciekawych zajęciach dodatkowych gdzie królują m.in. eksperymenty. Najważniejsze jednak jest to, aby wspólnie z dzieckiem podjąć decyzje, które zajęcia będą dla niego najwłaściwsze. Większość dzieci postrzega zajęcia jako ciekawe lub nudne. Jeśli dziecko zapala się do jakichś zajęć i wytrwale w nich uczestniczy warto je wspierać.

KD: Pani Akademia ma już ogólnopolską renomę. A czy na Ursynowie są takie zajęcia?

AG: Rzeczywiście „Bystrzak” to siedem lat doświadczeń i placówki na terenie całego kraju. W tym roku do programu mogą zapisać się również dzieci z Ursynowa i z Piaseczna, gdyż właśnie otworzyły się tam nasze akademie.

KD: Jak wspierać rozwój intelektualny dziecka? Poprzez zajęcia wszechstronne czy specjalistyczne?

AG: Szukajmy zajęć kompleksowych, rozwijających wiele inteligencji jednocześnie. Dzięki temu dziecko nabywa wielu kompetencji w tym samym czasie, a rodzic oszczędza cenny czas. Podobnie jak i dorosły, tak i dziecko lepiej zapamiętuje treści, które są ze sobą połączone w logiczną całość. Zatem spójna gra przygodowa, wsparta zabawą ruchową, innowacyjnymi pomocami dydaktycznymi oraz najnowszymi technikami pamięciowymi przyniesie lepsze efekty w przyswajaniu nowej wiedzy. Tak zbudowany jest schemat każdych zajęć w Bystrzaku. Dodatkowo na każdych zajęciach w grupach od 3 do 6 lat stosujemy innowacyjną i bardzo skuteczną technikę globalnego czytania, która zdecydowanie przyspiesza moment rozpoczęcia czytania przez dzieci.

KD: Jakie dodatkowe umiejętności warto rozwijać u dziecka od najmłodszych lat?

AG: Kluczowy jest rozwój kreatywności u dziecka. Bogata wyobraźnia daje dziecku więcej możliwości wyboru - zarówno w dzieciństwie, w sposobie poznawania świata, jak i w dorosłym życiu. Jest większa szansa, że dziecko nie będzie operować schematami, będzie ciekawe świata i lepiej poradzić sobie z rzeczywistością. Dodatkowo starajmy się zapewnić dziecku jak najwięcej doświadczeń w wystąpieniach publicznych, zaczynając od ćwiczeń dramowych, w kameralnym środowisku, bez presji czasu i rodziny. Rozwijajmy dzieci również w niedocenianym w Polsce aspekcie umiejętności pracy w grupie. Idąc do pierwszej pracy odkrywamy, że jest to jedna z bardziej oczekiwanych kompetencji. W Bystrzaku pracujemy w kameralnych grupach właśnie.

KD: A dlaczego tak wiele dzieci ma problemy z koncentracją, szczególnie w pierwszej klasie?

AG: Poziom koncentracji wpływa na tempo rozwoju pamięci dziecka i ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego rozwoju. Nie jest to jednak cecha wrodzona. Należy ją ćwiczyć, jak w sporcie, jednocześnie szanując przy tym indywidualne wzorce myślowe dziecka (wzrok, ruch, słuch). Każde dziecko zapamiętuję informacje według innej kombinacji. U niektórych z nas dominuje wzrok, u innych słuch a u kolejnej grupy ruch. Pozwólmy zatem dziecku pracować według własnego stylu, zgodnego z jego indywidualnym wzorcem myślowym a szybciej i efektywniej zapamięta nowe treści. Polskie szkoły nie wspierają takiego podejścia stawiając na jeden wzorzec myślowy. Bystrzak pracuje inaczej.

Akademia Twórczego Rozwoju „Bystrzak” Warszawa Ursynów ul. I. Gandhi 15 lok. 4 (IV piętro), tel. (22) 731 03 03 09. Pierwsze zajęcia bezpłatne!

Zapraszamy też na bezpłatne warsztaty dla rodziców! KLIKNIJ TUTAJ!

Więcej informacji na: http://www.bystrzak-wawa.pl/

                

(Redakcja haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%