Fani starszych seriali na pewno pamiętają postaci dozorcy Ryszarda Popiołka z serialu „Dom” czy gospodarza domu Stanisława Anioła z serialu „Alternatywy 4”. Obydwaj różnili się charakterem i sposobem działania, ale łączyła ich jedna wspólna cecha. Opiekowali się (każdy na swój sposób) sprawami mieszkańców bloku, w którym sami mieszkali. Codziennie mieli kontakt z ludźmi, którzy byli nie tylko ich sąsiadami, ale często dobrymi znajomymi i przyjaciółmi.
Kim jest zarządca nieruchomości w XXI wieku? W chwili obecnej zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami wspólnot i spółdzielni zajmują się profesjonalne firmy mające odpowiednią wiedzę i doświadczenie. W 2014 roku w wyniku tzw. „ustawy deregulacyjnej” z 2013 roku zniknął obowiązek posiadania państwowej licencji zarządcy. W to miejsce pojawiły się inne wymagania np. prowadzenie działalności gospodarczej wraz z ubezpieczeniem OC. Liczba firm mających w Polsce w rodzaju działalności kod PKD - zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie to już prawie 65 tysięcy.
Zarządca nieruchomości to nie tylko osoba z krwi i kości, która fizycznie pojawia się na terenie nieruchomości. To również inni specjaliści czuwający nad porządkiem, bezpieczeństwem i wygodą mieszkańców. To nawet kilkanaście osób, które codziennie pracują na rzecz wspólnoty: serwis sprzątający, ochrona, konserwatorzy i technicy, ogrodnik. Bardzo często w ramach jednej umowy wspólnota otrzymuję kompleksową obsługę nieruchomości wraz z prowadzeniem finansów i księgowości.
Warto również napisać, że w ślad za oczekiwaniami mieszkańców zmienił się także sposób komunikacji. W chwili obecnej prawie każda firma z branży oferuje dostęp online do platformy internetowej, w której mieszkaniec może sprawdzić swoje saldo rozliczeń, przeczytać bieżące informacje, zagłosować nad uchwałą czy zgłosić usterkę. Aplikacja online pozwala na bieżący kontakt z administratorem i innymi mieszkańcami. Sąsiedzi mogą wymieniać się opiniami, pomysłami i uwagami na forum wspólnoty. W dobie digitalizacji i social mediów jest to nieunikniony sposób na integrowanie się i komunikowanie we wspólnocie mieszkaniowej
Doświadczony i kompetentny zarządca pozwala także uchronić wspólnotę przed wieloma zbędnymi kosztami, dba o prawidłowe rozliczenia, stan techniczny obiektu, a przede wszystkim o bezpieczne i komfortowe użytkowanie części wspólnych nieruchomości. Jest pierwszym kontaktem w sytuacjach kryzysowych, a bardzo często pośrednikiem czy mediatorem pomiędzy zwaśnionymi sąsiadami.
Czym w takim razie kierować się przy wyborze zarządcy czy administratora? Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na doświadczenie, wiedzę, czy posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC a także sprawdzić referencje. Warto porozmawiać z mieszkańcami innych wspólnot czy spółdzielni, które obsługuje dana firma i potwierdzić opinie. Ważne, też żeby poznać wcześniej osobę, która będzie pełniła obowiązki administratora.
Zawód zarządcy coraz bardziej przypomina rolą managera i moderatora. Zakres wiedzy jest też coraz szerszy: obszar techniczny, prawny, finansowy czy administracyjny. Osoby wykonujące ten zawód powinny być również odporne na stres i posiadać umiejętności budowania relacji z mieszkańcami.
Jest to też jednak zawód, który przynosi wiele satysfakcji i radości. Niektóre wspólnoty mają jednego zarządcę przez 15 czy 20 lat, a owocna współpraca przerodziła się w przyjaźń.
Firma Ad Bud to sprawdzony i godny zaufania zarządca i administrator dla wspólnot i spółdzielni! Jesteśmy z Ursynowa!
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz