Zamknij

Dzielnica od 7 lat utrzymuje ogromny pustostan! Kosztował już milion. Co dalej?

12:47, 05.09.2022 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 12:50, 05.09.2022
Skomentuj SK SK

Dzielnica po latach utrzymywania pustostanu w pawilonie przy Szolca-Rogozińskiego 1 chce sprzedać udziały w tym blaszaku. Same koszty ogrzewania sięgały 8 tysięcy złotych miesięcznie. Przez 7 lat Ursynów na utrzymywanie pustych pomieszczeń wydał ponad milion złotych! Czy ta kompromitująca władze epopeja wreszcie się zakończy?

Historia dzielnicowego lokalu, jest doskonałą ilustracją niedoskonałego prawa, zawiłości ustroju Warszawy, długotrwałych procedur i zwykłego braku wyobraźni.

W starym pawilonie przy Szolca-Rogozińskiego 1 parter należy do spółdzielni "Na Skraju", działał tam kiedyś supermarket Tesco, niedługo otworzy się Mokpol. Górę - ponad 2 tys. metrów kwadratowych posiada dzielnica. Przez lata były tu wydziały ratusza, a później oddział terenowy Straży Miejskiej. Od 2015 roku lokal jest pusty, a urzędnicy przez lata nie mieli pomysłu, co z nim zrobić. I to przy braku powszechnym narzekaniu na brak lokali miejskich na Ursynowie!

Historia pełna absurdów

Najpierw dzielnica chciała lokal sprzedać. Ale po paru miesiącach okazało się, że - zgodnie z miejskimi procedurami - musi wpierw spróbować go wynająć. Dwie, wymagane przez prawo, próby wynajmu zakończyły się fiaskiem.

Następnie urzędnicy miejscy zastanawiali się, kto ma sprzedać budynek oraz jak rozumieć przepisy dotyczące sprzedaży lokalu użytkowego, do którego dzielnica ma tylko spółdzielcze prawo własności. Wreszcie, po ponad roku wymiany pism, w grudniu 2019 roku - po 4 latach opuszczenia pawilonu po straży miejskiej - dzielnica dostała zgodę prezydenta Warszawy na zawarcie umowy ze spółdzielnią "Na Skraju".

Ruszyła wówczas kolejna procedura... Tym razem przekształcenia spółdzielczego prawa we własność. W tym czasie pusty lokal przy Szolca-Rogozińskiego pochłonął kolejne setki tysięcy złotych.

- Pod koniec 2019 roku złożyli wniosek do spółdzielni mieszkaniowej o wyodrębnienie naszych lokali. Dopiero w połowie 2021 roku dostaliśmy je - mówi burmistrz Ursynowa Robert Kempa.

A więc przez kolejne półtora roku lokal stał pusty i pożerał pieniądze podatników, tym razem z powodu opieszałości spółdzielni "Na Skraju". Ile to kosztowało? Na naszą prośbę urząd dzielnicy wyliczył aktualne opłaty.

W skali rocznej wydatki związane z utrzymaniem tych lokali wynoszą 152 tys. złotych, z czego 11,3 tys. stanowi opłata z tytułu użytkowania wieczystego wpłacana do urzędu.

Umową ustanowienia odrębnej własności lokali wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, 1 września 2021 roku, miasto stołeczne Warszawa nabyło je od SM „Na Skraju”.

W efekcie nastąpiło także przeliczenie wzajemnych zobowiązań ze Spółdzielnią i korekta wysokości wnoszonych opłat bieżących i wstecz

- poinformowała nas Kamila Terpiał, rzeczniczka ursynowskiego ratusza.

W sumie więc przez 7 lat na pustostan, uwzględniając rozliczenia ze spółdzielnią, poszło 985 tys. złotych, czyli prawie milion złotych. To kwota podobna do tej, o której pisaliśmy w 2018 roku. Pytanie, dlaczego przez tyle lat, widząc, że sprawa się ciągnie i ciągnie, nie ulokowano w pawilonie np. kolejnego Miejsca Aktywności Lokalnej, na które w centrum Ursynowa nigdzie nie ma miejsca? Mogłoby ono działać już od 7 lat...

Co dalej ze starym pawilonem? Kolejne procedury...

Dziś to już pewne - miasto chce sprzedać swoje udziały w nieruchomości przy Szolca-Rogozińskiego 1. Wg wyceny z sierpnia ubiegłego roku są one warte ok. 7 milionów złotych, ale teren ma duży potencjał inwestycyjny, więc będzie to tylko cena wywoławcza. 

Zgodnie z projektem planu miejscowego dla tych okolic, który ma zostać uchwalony w przyszłym roku, w miejscu pawilonu pod "jedynką" może stanąć budynek mieszkalny o wysokości do 11 kondygnacji, a więc podobny do stojącego obok Cynamonowego Domu. Ale myliłby się ten, kto myślałby, że procedura sprzedaży udziałów pójdzie gładko. Konieczne jest dopełnienie... kolejnych procedur.

- Obecnie w Urzędzie m.st Warszawy trwa nowelizacja procedury w zakresie sprzedaży między innymi tej nieruchomości. Spodziewamy się, że stosowna uchwała Rady m.st Warszawy zostanie podjęta na sesji zaplanowanej na 8 września - mówi Kamila Terpiał z ursynowskiego ratusza.

O co chodzi? W skrócie: Szolca-Rogozińskiego 1 to jedyny w stolicy przypadek posiadania przez miasto wyodrębnionego lokalu w zasobach spółdzielczych. Obowiązująca uchwała mówi, że aby sprzedać takie udziały, potrzebna jest "uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej", tymczasem przy Szolca-Rogozińskiego nie ma wspólnoty, a jest spółdzielnia i lokal komercyjny. Trzeba więc uchwałę radnych zmienić. I to właśnie ma się stać 8 września.

16 sierpnia zarząd Ursynowa skierował do prezydenta Warszawy wniosek o zgodę na sprzedaż lokali w przetargu. Po zmianie uchwały dzielnica zatem ogłosi taki konkurs, i być może na wiosnę epopeja z pustostanami wreszcie się skończy, a budżet Ursynowa wzbogaci się o kilkanaście milionów złotych - bo na tyle szacowana jest rynkowa wartość udziałów.

O losie nieruchomości zdecyduje przyszły nabywca - zapewne deweloper, który będzie musiał jeszcze przekonać do swoich planów spółdzielnię mieszkaniową - posiadaczkę pozostałej części (większości) udziałów. Odpowiednia cena z pewnością jednak przekona zarząd SM "Na Skraju" do zbycia działki.

Pytanie, czy sytuacja na rynku mieszkaniowym nie będzie przeszkodą do realizacji zamierzeń inwestycyjnych zgodnym z planem miejscowym. Zanim do tego dojdzie, upłynie kolejnych wiele lat, bo przygotowanie dokumentacji trwa 2-3 lata, a sama budowa rok-dwa. Stary pawilon z pewnością więc jeszcze posłuży mieszkańcom przez kilka lat.

[ZT]14161[/ZT]

[ZT]9863[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(10)

czytelnikczytelnik

15 1

"Dzielnica po latach utrzymywania pustostanu w pawilonie przy Szolca-Rogozińskiego 1 chce sprzedać udziały w tym blaszaku"

W którym "tym blaszaku"? 19:54, 05.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Kajtek Kajtek

7 16

Straszna jest ta biurokracja i nie usprawiedliwiam urzędników miasta i dzielnicy, ale jak sobie pomyślę, że przez 7 lat wydali na ten lokal milion złotych a przez Ziobro DZIENNIE tracimy 1 milion EURO to dopiero skala 21:12, 05.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZupaztrupaZupaztrupa

7 9

"PiS kradnie więcej! O ci wam chodzi? PiS wycina lasy wiec my możemy zabetonować cały Ursynow, PiS zatrudnienia swojich pociotów w spolkach skarbu państwa to my możemy ustawiać konkursy pod partyjnych kumpli z prokuraturem w indeksie". Właśnie dlatego zamiast iść na wybory idę na spacer do lasu. 10:48, 06.09.2022


Inteligencki UrsynowInteligencki Ursynow

16 4

Budowa UCKA kosztowała 50x tyle. Budżet 10 mln na działalność. Ani jednej bezpłatnej grupy dla dzieci, ani jednej bezpłatnej grupy dla seniorów, ani jednego bezpłatnego koncertu, spektaklu. A miało służyć mieszkańcom z których podatków powstało. 30 osób na etatach w tym 3 dyrektorów. Kino jest. Jak na przeciwko i jak w Domu Sztuki. Bilety oczywiście płatne. Droga ta impreza jak na dzielnice w którą nie stać na budowę chodnika przy ul. Kłobuckiej i na monitoring ulic. 08:45, 06.09.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Spk Koleś;)Spk Koleś;)

1 18

Skoro mamy 500 na dzieci, naste emerytury, mniejsze pity lub ich nie płacimy wcale, to nas stać na bilety! ! ! 10:50, 06.09.2022


Inteligencki UrsynowInteligencki Ursynow

7 8

500 + jest obecnie na jedzenie i rachunki 15:49, 06.09.2022


BoomBoom

13 2

Pomijając ten nie normalnie długi czas przygotowania do sprzedaży to ten przykład idealnie pokazuje różnice w zarządzaniu nieruchomościami przez instytucje obwarowane przepisami a prywatnymi podmiotami. Na dodatek nawet by wynająć obiekt potrzebne są wyceny, a żaden urzędnik nie obniży stawki czynszu by znaleźć najemcę, bo od razu podpada pod zarzut niegospodarności. I dlatego wydanie 1 mln zł na koszty utrzymania jest zgodne z prawem, a redukcja czynszu już nie.
A tak BTW to ten obiekt już dawno powinien być wymieniony. Nie rozumiem tylko określenia blaszak skoro jest murowany. 08:57, 06.09.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

zmienić regulamin kazmienić regulamin ka

11 1

A tu strata miliona i nie " od razu podpada pod zarzut niegospodarności” ?
"Od 2015 roku lokal jest pusty, a urzędnicy przez lata nie mieli pomysłu, co z nim zrobić. I to przy braku powszechnym narzekaniu na brak lokali miejskich na Ursynowie!”
Jaka jest odpowiedzialność za ten brak /pomysłu , działania/ kompetencji/ ?
Kandydaci na decydentów w Samorządach powinni być weryfikowani nie pod względem politycznych poglądów, ale pod względem KOMPETENCJI / KWALIFIKACJI. 17:58, 06.09.2022


BoomBoom

7 2

Ten lokal jest praktycznie bezużyteczny. Nikt nie będzie zainteresowany lokalem na I piętrze z krótką perspektywą najmu, a sam obiekt jest zużyty funkcjonalnie.
A że nikt nie chce wynająć? To nie problem urzędnika, bo on jest kryty. Ale gdyby tylko próbowali obniżyć stawki najmu to mają od razu wizytę CBA (czy też innych trzyliterowców), tak jak to miało miejsce na Ochocie i dlatego nikt nie będzie ryzykował. Skoro stawka czynszu została określona przez specjalistę na tyle, a nie inną to oni MUSZĄ się tego trzymać i to jest chore, ale bezpieczne. 20:00, 06.09.2022


KowalskiKowalski

15 5

to jeszcze jeden dowod na niegospodarnosc wladz Warszawy.. no coz stolica nie ma gospodarza bo ma dupiarza. 17:06, 07.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%