REKLAMAA1 KUCHAREK6  26.11.2022 - 25.02.2023
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY
    wydrukuj podstronę do DRUKUJ29 września 2022, 16:11

    Redakcja Haloursynow.pl

    napisz maila ‹
    moje artykuły ‹

    (mat. prasowe )

    Elektryczne samochody i ciężarówki już od wielu lat poruszają się po polskich drogach. Trend ten zaczyna w coraz większym stopniu dotyczyć także różnego rodzaju pojazdów rolniczych, w tym popularnych ciągników. Zainteresowanie ekologicznymi i tanimi w eksploatacji rozwiązaniami bardzo szybko rośnie. Wielu znanych producentów testuje liczne prototypy i intensywnie pracuje nad efektywnymi koncepcjami dla rolnictwa. O czym warto wiedzieć w tym kontekście?

    Dlaczego warto postawić na napęd elektryczny w ciągnikach?

    Jedną z najważniejszych zalet napędu elektrycznego jest przede wszystkim to, że wytwarza on niewiele hałasu i nie wpada w niekorzystne wibracje. Tym samym rzadziej ulega awarii i jest bardziej przewidywalny podczas jazdy. Pozwala także na większą elastyczność przyspieszania i utrzymywania zadanej prędkości. Może się wydawać, że ta zaleta ma małe znaczenie w przypadku ograniczenia prędkości, które wynosi 30 km/h na polskich drogach. Jednak dla rolnika dużo większe znaczenie ma efektywność poruszania się po trudnym terenie i utrzymywania jednostajnej jazdy niezależnie od panujących tam warunków.

    W przypadku klasycznego silnika spalinowego niezwykle trudno uzyskać efektywny podział mocy na poszczególne koła maszyny. Prowadzi on zarówno do znacznego zużycia paliwa, jak i niekontrolowanych szarpnięć, które w dużym stopniu utrudniają, a wręcz uniemożliwiają, precyzyjne prowadzenie prac na roli. Okazuje się, że efektywnym rozwiązaniem tego problemu jest napęd elektryczny, który sterowany jest bardzo precyzyjnie, bo z udziałem komputerowych systemów analizujących moc i wydatkujących ją w optymalny sposób.

    Mówiąc o zaletach, należy także wspomnieć o jednej, ważnej wadzie. Jest ona jedynym istotnym problemem projektantów maszyn rolniczych. Mowa o ograniczeniach w kwestii pojemności baterii. W przypadku samochodów osobowych o małej mocy nie jest to tak ważne, jak ma to miejsce w maszynach rolniczych. W trakcie typowych prac rolniczych wykorzystują one dużą ilość mocy, zużywając ogromne ilości prądu elektrycznego. Sensownym rozwiązaniem mogłoby być użycie baterii i akumulatorów o większej pojemności, ale te w zbyt sporym stopniu zwiększają i tak ogromną masę własną pojazdu. Nic więc dziwnego, że w kontekście elektrycznych traktorów znacznie częściej mówi się o rozwiązaniach hybrydowych. Taki pojazd w równym stopniu korzysta zarówno z silnika elektrycznego, jak i tego zasilanego paliwem. Giełda maszyn ciężkich Mascus ma w swojej ofercie różnego rodzaju traktory i urządzenia przeznaczone do prac rolniczych. Można tam także znaleźć takiego rodzaju ciekawe i innowacyjne sprzęty.

    Trend elektryfikacji i automatyzacji ciągników rolniczych

    Można obecnie dostrzec bardzo wyraźny trend elektryfikacji nowoczesnych ciągników rolniczych. Są to zazwyczaj jednostki hybrydowe, które oprócz silnika elektrycznego, wykorzystują także inny rodzaj napędu. Takie rozwiązanie zapewnia dużą oszczędność paliwa. Nie generuje także problemów z niską wydajnością maszyny. Podczas normalnej jazdy, przez większość czasu działa jedynie silnik elektryczny. Gdy potrzebna jest większa moc, na przykład w pracy na roli, uruchamiany jest napęd spalinowy. Rozwiązanie to elastycznie i automatycznie dopasowuje się do bieżących potrzeb operatora. Za prawidłowe funkcjonowanie odpowiada system komputerowy, który zarządza optymalnym przesyłem mocy do wszystkich komponentów w traktorze.

    Jeśli mowa o ciągnikach elektrycznych to nie sposób nie wspomnieć o postępującej automatyzacji w tym zakresie. Istotny rozwój można dostrzec zwłaszcza w lepszej współpracy różnorakich narzędzi przyłączanych bezpośrednio do traktora. Pozwalają one na większą precyzję wykonywanych prac bez konieczności stałego monitorowania efektów działania urządzenia. Istotną rolę odgrywa tutaj zdalne sterowanie. Operator ma stały podgląd na status podłączonego do ciągnika urządzenia, na przykład siewnika lub prasy zwijającej. Uruchamia urządzenie bez konieczności przebywania obok maszyny. Tym samym zwiększa się bezpieczeństwo i wygoda pracy.

    Jeśli chodzi o eksperymentalne metody tworzenia ciągników, to niektórzy producenci prowadzą pod tym względem rozbudowane badania i testy. Prototypy nie są jednak praktyczne i wymagają znacznego dopracowania. Obiecująco przedstawia się projekt, w którym ciągnik jest zasilany przewodem elektrycznym. Biegnie on od granicy pola, aż do samego pojazdu. Odpowiednia ilość energii jest więc stale dostarczana do maszyny, która jest w stanie za jednym razem wykonać całą pracę na dużej powierzchni pola. Co ciekawe, system działa autonomicznie, a więc nie ma kabiny dla operatora. Ciągnikiem można sterować zdalnie lub zdać się na sztuczną inteligencję. Przewód elektryczny jest przez cały czas naprężony i automatycznie zwijany oraz wysuwany, w zależności od potrzeb. Tym samym nie ma ryzyka jego uszkodzenia. Pojazd posiada także istotną zaletę w postaci zmniejszonej wagi, ponieważ nie jest wyposażony w ciężkie ogniwa akumulatorów. Być może tak będzie wyglądać przyszłość rolnictwa.

    Artykuł załadowany: 0.4111 sekundy
    REKLAMAA2 KUCHAREK6  26.11.2022 - 25.02.2023