Czy w górujących nad tunelem POW na Ursynowie dwóch wyrzutniach pojawią się filtry spalin? Wszystko zależy od wyników badań jakości powietrza przed i po uruchomieniu tunelu. Drogowcy właśnie ogłosili na nie przetarg. Decyzje powinny zapaść za dwa lata.
Jeszcze zanim ruszyła budowa obwodnicy, Ursynów rozpoczął starania, by w tunelu POW pojawiły się filtry spalin, których początkowo w ogóle nie planowano. Protestowali mieszkańcy, organizacje społeczne i polityczne oraz dzielnica z miastem. Pod petycją w tej sprawie podpisało się ponad 4 tys. osób. Ponad 7 tys. mieszkańców zgłosiło swoje wnioski do wojewody, żądając m.in. montażu filtrów.
Dopiero po przeprowadzeniu ponownej procedury środowiskowej, pod naciskiem społecznym, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nakazała, by w tunelu znalazło się miejsce na filtry, bez przesądzania o ich zamontowaniu.
Teraz, gdy przy wlotach do tunelu znajdują się już dwie 15-metrowe wyrzutnie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza przetarg na pomiary jakości powietrze w sąsiedztwie tunelu.
Wykonawca dokona wszystkich niezbędnych pomiarów i badań powietrza atmosferycznego zgodnie z Postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z 20 października 2017 r.
W trakcie realizacji wykonawca zbierze dane z rejonu wyrzutni spalin zlokalizowanych przy obu wylotach z tunelu oraz z okolic portali dotyczące stężenia i zawartości w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) i benzenu.
Badania będą prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez minimum 50 dni pomiarowych w roku w rejonie portali
- poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Firma wyłoniona w przetargu dostarczy wyniki badań pomiarów powietrza oraz wykona analizę porealizacyjną dla trasy S2 po oddaniu do użytkowania ursynowskiego odcinka pomiędzy węzłami Puławska a Warszawa Wilanów w terminie ok. 20 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Podpisanie umowy GDDKiA zaplanowała na wiosnę, a więc decyzja w sprawie filtrów powinna zapaść dopiero na początku 2023 roku, a więc za dwa lata.
W czerwcu 2018 roku, jeszcze podczas trwającej kampanii samorządowej, filtry obiecało - choć nie wprost - ministerstwo infrastruktury. W wydanym wówczas oświadczeniu minister Andrzej Adamczyk napisał, że
Już w ubiegłym roku (2017 - dop. redakcja) zostały rozpoczęte przygotowania do montażu filtrów, zaś w ostatnich tygodniach w resorcie infrastruktury odbywały się rozmowy na ten temat, które utwierdziły ministerstwo w przekonaniu co do racji mieszkańców Ursynowa.
Minister obiecał również, że krótko po oddaniu trasy S2 do użytku zostanie przeprowadzona analiza, która "wykaże, jakiego rodzaju wykonanie i montaż filtrów będzie niezbędny".
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzi analizę niezwłocznie po uruchomieniu drogi, nie oczekując na pierwotnie wskazany w decyzji środowiskowej roczny termin jej wykonania - dodawał minister.
Filtry obiecywali również ursynowianom kandydaci na prezydenta Warszawy: Patryk Jaki oraz Rafał Trzaskowski. Miasto złożyło odwołanie do wojewody od pozwolenia na budowę trasy S2. Zapowiedziało również uruchomienie własnego monitoringu jakości powietrza w rejonie tunelu. Na razie nie został on uruchomiony, a planowane lokalizacje zostały uznane za niewystarczające.
Wcześniej, wykonawca ursyniowskiego odcinka POW - firma Astaldi - podkreślał, że montaż filtrów nie jest konieczny, bo jakość powietrza na Ursyniowie się nie pogorszy, a technologie oczyszczania spalin w tunelach są niewydajne i niedoskonałe.
- Koszty ekonomiczno-społeczne działania takiej instalacji oczyszczającej są wyższe niż korzyści - tłumaczył 7 kwietnia 2017 roku Tomasz Kwieciński, ówczesny zastępca dyrektora warszawskiego oddziału GDDKiA ds. inwestycji, na spotkaniu z mieszkańcami. Żadna zamontowana na świecie podobna instalacja już nie działa - zostały wyłączone właśnie ze względu na znikome efekty. Stężenia spalin są tak niskie, że po prostu nie opłaca się ich eliminować.
- Siekierki musiałyby wyprodukować więcej prądu, by obsłużyć tę instalację. I to też przyjdzie nad Ursynów - przekonywał wówczas Kwieciński.
Tomasz Mołdysz, dyrektor kontraktu z Astaldi dodawał: - Nasz główny biznes to tunele, więc jesteśmy na bieżąco. Te instalacje nie dają efektów, a dodatkowo podczas ich pracy powstaje szkodliwy ozon. Filtry mogą kosztować od 50 do 200 mln złotych, w zależności od tego jakie parametry zostaną przyjęte przy ich projektowaniu.
- Tylko pieniądze liczycie a nasze zdrowie macie gdzieś! - protestowali ludzie. - W 2013 roku ktoś obiecał filtry, podpisał się pod pismem. To jest umowa społeczna - krzyczał jeden z mężczyzn. Tak relacjonowaliśmy to spotkanie.
[ZT]17859[/ZT]
[ZT]16521[/ZT]
Warszawiak8212:37, 29.12.2020
Zgadzam się z panem z firmy Astaldi, który twierdzi, że montaż filtrów nie wpłynie na czystość powietrza nad Ursynowem. Przy znaczącej przewadze wiatrów zachodnich spaliny z całego odcina autostrady, mniej więcej tak od Al. Krakowskiej albo węzła Opacz, będą rozłaziły się nad Ursynowem ( do tunelu przecież nie wlecą). To one będą zatruwać powietrze w dzielnicy, a nie wyziewy z wysokich wyrzutni tunelu. Te umilą, życie mieszkańcom Wilanowa. 12:37, 29.12.2020
Boom13:39, 29.12.2020
Nie, to niemożliwe. Przecież Jaki obiecał mieszkańcom filtry. Przecież nie kłamałby, co? :-) 13:39, 29.12.2020
kurkawodna13:46, 29.12.2020
Jak teraz nie zamontują to już ich nie będzie 13:46, 29.12.2020
ZofiaKazury13:48, 29.12.2020
Oszuści z PiS wszystko obiecają a później już jest po wyborach i ci źli mieszkańcy Warszawy nie zagłosowali na Patryczka więc niech wdychają spaliny 13:48, 29.12.2020
Zniesmaczon13:56, 29.12.2020
Ale jak za 3 lata. Przecież partyk jaki powiedział przed ostatnimi wyborami prezydenta Warszawy, że filtry załatwił. Z tyłu potwierdzal to radny rojeski kiwając łbem. Czyżby obydwaj KŁAMALI? Dla zainteresowanych wpiszcie w google: jaki filtry Ursynów. Wszystko jest na filmiku. 13:56, 29.12.2020
s14:37, 29.12.2020
czy ktoś poda mi przykład gdzie na świecie używane są filtry wentylacji tunelu?
proszę nie mylić np. z oddymianiem 14:37, 29.12.2020
Jaro13:52, 30.12.2020
To działa tak: jak jest temat smogu, to trują tylko kopciuchy spod Warszawy. Jak jest temat POW, to okazuje się, że jednak samochody też trują. Taka swoista schizofrenia.... 13:52, 30.12.2020
W(BJS)15:00, 29.12.2020
Wiedziałem że tak będzie !!! TRUCICIELE .
15:00, 29.12.2020
Warszawiak jeszcze b08:45, 31.12.2020
Przez Pasadenę (hrabstwo LA), to takie miasto wielkości Ursynowa z podobną tez liczbą ludności, przebiegają 4 autostrady. Wyluzuj dziadek, bo Ci żyłka pęknie i tez bedziesz zwalał na samochody. 08:45, 31.12.2020
W(BJS)09:37, 31.12.2020
Życzę Ci szczęśliwego Nowego Roku , jeszcze bardzo młody Warszawiaku , żebyś był zdrowy i często pisał na stronce HU . TRZYMAJ SIĘ CIEPLUTKO , CZEŚĆ .
Dziadek 09:37, 31.12.2020
Warszawiak jeszcze b12:02, 02.01.2021
A ja Ci dziadek zycze jak najwięcej odpoczynku od internetu. Idz na spacer, zażywaj jak najwiecej ruchu. To Ci zdecydowanie lepiej zrobi dla zdrowia fizycznego i psychicznego, niż trollowanie kazdego artykułu o POW, ktora jest najwazniejsza inwestycją drogową dla Warszawy, wyprowadzającą zdecydowanie ruch z miasta prowadząc go obrzeżami. Zamiast sie pchac przez centrum godzinę, dojedziemy z Ursynowa do wielu dzielnic szybko i sprawnie. Jeszcze tylko domknac ring, dokończyc Pulawska bis, zrobic wylotówke na Gdańsk - miasto powinno sie tez wziac w koncu za trase NS. I trzymajmy kciuki za szybkie decyzje dot. drugiego ringu dla tranzytu. Tego nam zycze. W taczu. 12:02, 02.01.2021
zzz17:03, 29.12.2020
silniki diesla w odwrocie , ponad 12 % rynku nowych pojazdów to auta hybrydowe , wkrrótce nastąpi rozwój elektromobilności więc za 2 lata okaże się że filtry nie będą potrzebne 17:03, 29.12.2020
Boom17:07, 29.12.2020
Ja już od dawna jeżdżę obiecanym narodowym autem elektrycznym z mojego mieszkania+. 17:07, 29.12.2020
Warszawiak jeszcze b08:59, 31.12.2020
W europie, bo na pewno nie w Polsce. U nas udzial nowych to raptem 1,5% po trzech kwartalach. Proste, zwyczajnie nas nie stac i jeszcze dlugo nie bedzie.
Nie robilbym tez z tego religii, bo o ile faktycznie sprzedaz hybryd i elektrykow wzrosła to juz ich wyzszy udzial w rynku ogolem wynika takze ze spadku bazy - produkcja i sprzedaz aut ogolem spadly bardzo i w Europie i w samej Polsce w efekcie pandemii. Jak wszystko wroci na swoje poziomy pewnie dopiero po 2022 wtedy mozna bedzie wyciagac wnioski. I jeszcze cos. Te auta jeszcze bardzo dlugo, zwlaszcza w Polsce nie beda ekologiczne. 08:59, 31.12.2020
Możnowładztwo+123lat11:20, 02.01.2021
A ciekawe dlaczego nas nie stać - pomyślał czasem ktoś z Oburzonych Na Wszystko? 11:20, 02.01.2021
nick_znik14:49, 04.01.2021
Jak znam życie, to nieuszkodzone z Niemiec ze szwagrem tak przygotujem, że nawet elektryki będą kopcić. Polak potrafi 14:49, 04.01.2021
ha ha17:07, 29.12.2020
Pozakładajcie sobie fitry na rury wydechowe swoich samochodów 17:07, 29.12.2020
o czym tu mówić?18:12, 29.12.2020
Przecież Jaki to już zalatwil... 18:12, 29.12.2020
rojeski18:50, 29.12.2020
Trzeba było głosować na naszego Patryka Jakiego to byśta mieli filtry, a tak to se narysujta. 18:50, 29.12.2020
Krol Kreon Wspaniały18:54, 29.12.2020
filtry będą bardziej potrzebne przy hostelach 18:54, 29.12.2020
jako20:04, 29.12.2020
Ale o co wam wszystkim chodzi z tymi spalinami?? Gdy sp. WiceBóg Lech Kaczyński był prezydentem gawiedzi zdegradował drogę z A2 na S2 to wszyscy byli szczęśliwi. Nikt nie chciał autostrady przez Ursynów, to zrobiono ekspresówkę. Z gorszymi parametrami, choć i tak jest na wypasie. Na ekspresówkach filtrów się nie instaluje. Ktoś wam obiecał, że będą? Frajerzy. A obecna obietnica? 50 dni pomiarów po oddaniu do użytkowania? To będzie wyglądało tak: otworzymy tunel, następnie go zamkniemy na 3 m-ce do poprawek gwarancyjnych, a w tym czasie przez 50 dni zrobi się pomiary zanieczyszczeń. Chcecie się założyć?? Gdaka zrobiła 7 sekund zielonego na wyjeździe z POW? To tutaj was nie wykiwa?? 20:04, 29.12.2020
LOL17:29, 30.12.2020
WICE Bóg?? Jak śmiesz?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?! 17:29, 30.12.2020
lolelibolek21:58, 29.12.2020
Po co wyrzucać kasę na badania? Ktoś wierzy, że z tunelu będzie nawiewać czyste powietrze? 21:58, 29.12.2020
Korbol09:33, 30.12.2020
HEH a jednak miałem rację. "Sznur aut na Przyczółkowej. "Korki są większe niż przed otwarciem nowego fragmentu POW". W poniedziałek po południu na Przyczółkowej przy zjeździe z obwodnicy w kierunku Wilanowa i na ulicy Vogla utworzyły się bardzo duże korki. Na miejsce pojechał reporter tvnwarszawa Artur Węgrzynowicz. - Na odcinku od węzła Przyczółkowa do skrzyżowania z ulicą Vogla kierowcy stanęli w korku, mimo że jest to jezdnia dwupasmowa i prosty odcinek drogi, którego nie przecina żadne duże skrzyżowanie - opisuje Węgrzynowicz." 09:33, 30.12.2020
jako17:14, 30.12.2020
oj tam oj tam. Gdaka przez 7 tygodni przetestuje obecne rozwiązanie, potem przez 7 tygodni pomyśli co z tym zrobić. "Będzie Pan zadowolony" jak mawiają fachowcy. 17:14, 30.12.2020
Abcd16:36, 01.01.2021
Po co jakieś filtry skoro co chwilę pod reklama czy opisem auta na prąd są opinie że to na węgiel? Świadczy to o hipokryzji. 16:36, 01.01.2021
nick_znik14:46, 04.01.2021
reklamują też pasty do zębów... a jakoś rodakom uśmiech nie wychodzi 14:46, 04.01.2021
Niestety racjonalne 11:08, 02.01.2021
Jeśli nie zrobią badań porównawczych rok przed oddaniem tunelu to badanie po uruchomieniu nie będzie miarodajne. Może się okazać że filtry będą wypuszczać czystsze powietrze niż jest na zewnątrz tunelu.
11:08, 02.01.2021
Niestety racjonalne 11:26, 02.01.2021
Prośba do moderatora o usunięcie tego wpisu- kliknęło mi się dwa razy - myślę że racjonalnie jest usunąc ten duplikat. 11:26, 02.01.2021
Niestety racjonalne 11:24, 02.01.2021
Jeśli nie zrobią badań porównawczych rok przed oddaniem tunelu to badanie po uruchomieniu nie będzie miarodajne. Może się okazać że filtry będą wypuszczać czystsze powietrze niż jest na zewnątrz tunelu.
11:24, 02.01.2021
kabaciak18:14, 29.12.2020
8 5
A, to spoko. To niech ich truja tam na Wilanowie. Trzeba było tak od razu, to Ursynów nie domagalby sie filtrow. 18:14, 29.12.2020