Zamknij

Hałas, spaliny, objazdy, metro. Mieszkańcy pytają drogowców o budowę POW.

21:21, 16.12.2015 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 11:09, 18.12.2015
Skomentuj SK SK

Największym wyzwaniem podczas budowy trasy ekspresowej S-2 na Ursynowie będzie... przejście tunelu pod tunelem metra oraz komunikacja z mieszkańcami - to zdanie przedstawiciela wykonawcy ursynowskiego odcinka POW - firmy Astaldi. W środę w ratuszu odbyło się spotkanie mieszkańców z drogowcami zorganizowane przez stowarzyszenie "Projekt Ursynów".

Po raz pierwszy w ursynowskim ratuszu pojawili się przedstawiciele włoskiej firmy Astaldi - wykonawcy prac oraz Egis Polska Inżynieria - nadzorującej prace nad przyszłą budową POW. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców - sala była wypełniona po brzegi. Przyszli sąsiedzi inwestycji, którzy wykopy tunelu będą widzieć z własnych okien. Sporo było też właścicieli gruntów, które będą wywłaszczone pod potrzeby trasy ekspresowej.

Najwięcej pytań kierowanych do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Astaldi dotyczyło technologii budowy tunelu oraz ewentualnych zagrożeń dla mieszkańców - hałasu, natężenia ruchu oraz ew. zamknięcia arterii ursynowskich. O objazdach na razie niewiele wiadomo. - Będziemy chcieli, aby było ich jak najmniej - mówili drogowcy. Pewne jest jedno - z obszaru między Dereniową a Rosoła po południowej stronie Płaskowickiej w czasie budowy zniknie nawet 500 miejsc parkingowych. Zadaniem dzielnicy i spółdzielni mieszkaniowych będzie pomoc mieszkańcom w znalezieniu miejsc zastępczych. Ale szczegółów rozwiązania tego problemu na razie brak.

Najwięcej emocji wywołał temat spalin emitowanych przez auta wjeżdżające do tunelu. Wielu mieszkańców pytało o dokładną lokalizację wyrzutni tych spalin. - Gdzie one będą i czy to powietrze będzie filtrowane? - dopytywali.

- Wyrzutnie są opisane w decyzji środowiskowej - mówił inż. Tomasz Mołdysz, dyrektor kontraktu z ramienia Astaldi. - Będą zlokalizowane tylko na początku i na końcu tunelu, w rejonie portali - wyjaśniał. Wyrzutnie mają mieć wysokość 15 metrów - zdaniem wykonawcy to powinno wystarczyć, aby spaliny nie przedostawały się do osiedli.

Ludzie mieli jednak wątpliwości. - Trzy czwarte wiatrów na Ursynowie to wiatry zachodnie, czyli spaliny z wyrzutni wiatr przeniesie do środkowej częci Ursynowa i będzie zatruwać dzieci - alarmował jeden z mieszkańców. Przedstawiciele Astaldi i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie widzą jednak takiego zagrożenia. - W przetargu były zapisy o filtrach na wyrzutniach. Poza tym, sytuacja będzie cały czas monitorowana i być może pojawią się dodatkowe zabezpieczenia - odpowiadał Bartłomiej Ratyński z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dziennie trasą S-2 przez Ursynów przejeżdżać będzie ok. 150 tysięcy aut. Sporo pytań dotyczyło hałasu na wylotach z tunelu, zwłaszcza przy planowanym węźle Ursynów-Wschód, czyli w pobliżu ul. Nowoursynowskiej oraz skarpy wilanowskiej. - Ile pasów ruchu będzie na wylocie z tunelu i czy zamierzają Państwo stawiać ekrany akustyczne? Przecież to będzie ogromny hałas! - pytała mieszkanka Nowoursynowskiej. GDDKiA nie przewiduje ekranów, chyba że po zakończeniu budowy okaże się, że hałas jest zbyt duży. W rejonie węzła będzie aż 7 pasów ruchu - w tym wloty do tunelu oraz powiązanie z ul. Płaskowickiej-bis. Wszystko w zasięgu wzroku sąsiadów np. z bloków przy Nowoursynowskiej 149.

Przedstawiciel GDDKiA rozwiał wątpliwości czy będzie możliwy dojazd do ul. Puławskiej drogą serwisową wzdłuż ul. Płaskowickiej, jeszcze przed zakończeniem budowy POW. W tej chwili - jak wszyscy wiemy - na dojeździe do Puławskiej tworzą się ogromne korki. Bartłomiej Ratyński stwierdził, że takiego ułatwienia dla kierowców nie będzie. - To spowodowałoby konieczność rozebrania zawrotki na istniejącym odcinku POW - tłumaczył. Korki na Płaskowickiej nie znikną więc przynajmniej do czasu uruchomienia trasy ekspresowej.

Astaldi z kolei nie przewiduje żadnych problemów z funkcjonowaniem metra podczas budowy tunelu. W kontrakcie z GDDKiA jest zapis o utrzymaniu kursowania podziemnej kolejki, a samo przejście pod tunelem metra, choć skomplikowane i trudne, nie będzie nadzwyczajnym wyzwaniem. - Astaldi specjalizuje się wbudowaniu tuneli, budowaliśmy je na całym świecie, budowaliśmy w Warszawie dla drugiej linii metra - mówił dyrektor kontraktu Tomasz Mołdysz.

Umowa na budowę trasy ekspresowej S-2 została podpisana w ostatni piątek. Firma Astaldi wybuduje ursynowski odcinek A z tunelem liczącym 2,3 km. Budowa będzie trwała 41 miesięcy licząc od daty podpisania kontraktu, ale bez okresów zimowych. Oddanie trasy do użytku zaplanowano na sierpień 2020 roku.

W ciągu najbliższych 10 miesięcy powstawać będzie projekt budowlany, który zanim zostanie ostatecznie zatwierdzony, będzie konsultowany także z mieszkańcami. Realnie prace budowlane mogą ruszyć w połowie 2017 roku. Tomasz Mołdysz stwierdził, że nie wiadomo jeszcze od którego etapu i miejsca rozpocznie się budowa. 

Jedno jest pewne już teraz. Wykonawca chce współpracować z dzielnicą, miastem, aby zapewnić jak najlepszą komunikację z mieszkańcami. 

- Cieszymy się, choć zdajemy sobie sprawę z tego, że będą uciążliwości... Lecz one szybko miną. A zostanie piękna trasa, która będzie nam służyć. Przetrwamy więc! Tak jak przetrwaliśmy budowę metra - komentowali mieszkańcy już po spotkaniu.

[ZT]8526[/ZT]

[ZT]8346[/ZT]

[ZT]8173[/ZT]

[ZT]7504[/ZT]

[ZT]7404[/ZT]

[ZT]8893[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(16)

blokadablokada

9 4

Ja bym to zablokował. Przecież udało się Wam, ursynowiacy, zablokować z powodu potencjalnych spalin projekt toru żużlowego i cementownię, to dlaczego nie zablokować autostrady!!! 22:26, 16.12.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

MartynaMartyna

12 7

Platforma Obywatelska tworzy sobie kolejną przybudówkę na Ursynowie. Odstawia na bok IMU. Dziwne, a burmistrz Ciołko udostępnił swojemu koledze Orłowi salę, rzutnik, mikrofon? Jakoś opozycji tego nie chciał udostepnić.

#ktonamirządzi 22:43, 16.12.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JerzyJerzy

10 1

2016, 2017, 2018, 2019, 2020, czyli przez pięć lat będziemy stać w korku na Płaskowickiej pomiędzy Pileckiego, a Puławską? Jak przez ten korek ma się przedzierać straż pożarna i karetki? Dość lekceważenia mieszkańców Ursynowa! Jest XXI wiek, żądamy od władz miasta i władz dzielnicy, aby pilnie zbudowały brakującą, drugą jezdnię ul. Płaskowickiej tak, aby nie kolidowała z wykopem pod tunel. 00:28, 17.12.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ArnieArnie

14 6

Budowa transkontynentalnej autostrady przez środek miasta to czyste szaleństwo, ten tunel to próba wyjscia z twarzą z tej inwestycji. Na ile kosztowna i nieudana przekonamy się po jego uruchomieniu. Zamiast puścić autostradę przez Górę Kalwarię i zbudować łącznik, który służyłby również mieszkańcom połudnowych gmin wybrano o wiele droższy wariant tunelu. Podobno obwodnica W-wy w miejscu tunelu była planowana od lat 30tych - zgoda ale wtedy W-wa kończyła się na wysokości metra Wilanowska a na Ursynowie łany stały. Zobaczymy co będzie jak codzienie tysiące tirów jadących z Europy Zachodniej do Rosji będą "odwiedzać" Ursynów. W nocy to będzie ruch ciąłgy - samochód za samochodem jak na A2 obecnie. W Wilanowie gdzie nie planują tunelu - tam będzie katastrofa. A wszystko to sami sobie zafundowaliśmy w niepodległej IIIRP. 06:07, 17.12.2015

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

CzytatorCzytator

2 3

Arnie, widać, że nie jesteś z Ursynowa. 30 lat temu, to już były osiedla przy miejscu, gdzie będzie przebiegać trasa. 15:22, 17.12.2015


polapola

2 0

W pełni zgadzam się z Arniem, że ta autostrada to czyste szaleństwo i że jej miejsce jest dalej na południe w kierunku Góry Kalwarii. Stwierdzenia inwestora w stylu "chyba że po zakończeniu budowy okaże się, że hałas jest zbyt duży" też szokują - tyle ekspertyz było robionych i oni nie wiedzą, jak duży będzie hałas? Hałas bez ekranów będzie koszmarny, wie to każdy kto postał chwilę przy ruchliwej autostradzie. A tą bedzie przebiegał cały tranzyt tirów wschód-zachód Europy. Wyrzutnie spalin na 15 metrów? I co dalej, czy te spaliny znikną? Nie, one się rozpełzną po całym osiedlu. A wiatry - faktycznie, mamy głównie zachodnie, więc od strony wjazdu do tunelu spaliny będą spychane na teren osiedla, a od strony skarpy - do Wilanowa. 22:58, 18.12.2015


KamilKamil

21 8

czy tzw. "projekt Ursynów" zapłacił za wynajem sali? czy może przejmuje władzę w ratuszu? czy może mi ktoś wyjaśnić o co tu chodzi? 09:21, 17.12.2015

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

życzliwy życzliwy

13 6

Oj naiwny naiwny, na pewno nie! Przecież nielot Orzeł nie drenowalby i tak niezbyt pełnej kieszeni swoich ziomali!!! A przy okazji mógł się sam pokazać w pełnej krasie, no i ochroniarza Antosiuka (nie wiem tylko którego) zaprezentować w odswietny (jedyny?) garnitur odzianego ;))) 10:20, 17.12.2015


klaudiaklaudia

11 12

każda organizacja może otrzymać salę na spotkanie i jest ich mnóstwo w urzędzie, jak choćby niedawno spotkanie organizowane przez NU z prof. Królikowskim na którym było 15 osób 10:50, 17.12.2015


OncioOncio

11 3

A ja sie ciesze, ze bedziemy mieli taką trasę. Po budowie tunelu może powstać coś naprawdę fajnego na powierzchni. Np jakiś super park. Kilka lat bałaganu przeżyjemy. 10:11, 17.12.2015

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ArtArt

6 1

Ja też się cieszę, nowa trasa powinna rozładować korki w Dolinie Służewieckiej. 10:38, 17.12.2015


KamilKamil

0 4

nie super park, tylko super bazar! 12:18, 17.12.2015


nicknick

4 4

To może trzeba było jednak wybudować ten tor żużlowy, a nie krzyczeć na hałas... 10:24, 17.12.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ArnieArnie

0 1

Witam Czytator,
Pomyłka,jestem jednak z Ursynowa. Przecztaj uważnie co piszę. Od lat 30tych na obecnym miejscu była planowana obwodnica W-wy. Czyli jeszcze przed wojną.
A wtedy były łany na Ursynowie. Zmartwię Cię, urodziłem się w W-wie, nic wielkiego, moi rodzice też są z W-wy urodzili się tu (przed wojną) to już coś.
Jedni moi dziadkowie urodzili się w W-wie - jeszcze za zaborów - a Twoi? 22:46, 17.12.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AmarezAmarez

12 6

Mam nadzieję, że ten chlew pt Bazarek na Dołku już nie wróci 22:59, 17.12.2015

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NoNo

2 5

A ja wręcz odwrotnie mam nadzieje ze nigdy nie zniknie. Nie trzeba było sobie tam mieszkania kupować. Widziały gały co brały. 14:09, 19.12.2015


0%