
(mat. prasowe)
Hamulec postojowy przydaje się w wielu sytuacjach – podczas parkowania na pochyłym terenie, ruszania pod górkę czy awaryjnego hamowania. Sprawny „ręczny” jest także warunkiem pozytywnej opinii podczas rutynowego przeglądu samochodu w OSKP. Jak rozpoznać awarię linki hamulca ręcznego i gdzie szukać zapasowych części?
Jak działa hamulec ręczny?
Hamulec ręczny w starszych samochodach aktywowany jest poprzez zaciągnięcie blokady znajdującej się zwykle przy dźwigni skrzyni biegów. Uruchamia on układ hamowania w sposób manualny, w odróżnieniu od hamulca nożnego (hydraulicznego lub pneumatycznego). Rączka połączona jest ze stalową linką hamulca ręcznego, która po pociągnięciu blokuje szczęki lub klocki.
W nowoczesnych autach miejsce dźwigni zajął przycisk na desce rozdzielczej, a hamulec ręczny jest włączany przez komputer pokładowy.
Co najczęściej ulega awarii w hamulcu postojowym?
Hamulec postojowy jest uznawany za element eksploatacyjny, co oznacza, że jego awarie po kilku latach jazdy zdarzają się nagminnie nawet w nowych samochodach. Najczęstszą przyczyną usterki okazuje się zerwana linka hamulca ręcznego. Objawy takiej awarii to:
- luźna praca rączki hamulca – zerwana linka hamulca ręcznego traci połączenie z elementami układu hamowania;
- staczanie się pojazdu ze wzniesienia pomimo zaciągnięcia dźwigni.
Jeżeli te objawy się powtarzają, linkę należy jak najszybciej wymienić. Zajrzyj na: https://garbus.pl/pl/c/Linki-hamulca-recznego-i-akcesoria/3625 i znajdź części do swojego klasyka.
Zerwana linka hamulca ręcznego. Co robić?
Wymianę linki hamulca ręcznego można przeprowadzić samodzielnie. Niezbędne będzie użycie podnośnika oraz odkręcenie kół. Jak wymienić linkę?
- Zdemontuj osłonę dźwigni hamulca ręcznego.
- Poluzuj nakrętkę regulacyjną tak, aby możliwe stało się wymontowanie sworzni mocujących linkę hamulca ręcznego.
- Wymontuj osłonę termiczną wraz z dolnymi osłonami.
- Poluzuj płytę montażową znajdującą się na lince.
Po wykonaniu tych kroków powinieneś móc już wyjąć linkę hamulca ręcznego. Aby zamontować nowy element, czynności te należy wykonać w odwrotnej kolejności.
Montaż linki hamulca ręcznego to jeszcze nie wszystko. Powinieneś ją także wyregulować, by działała sprawnie w każdych warunkach. Zaciągnij dźwignię blokady i dokręć maksymalnie nakrętkę regulacyjną. Następnie zwolnij hamulec oraz obróć kilkakrotnie tylne koła.
Dla pewności podjedź samochodem pod niewielką górkę, upewnij się, że masz za sobą wolną przestrzeń i ponownie zaciągnij hamulec. Jeżeli samochód stoi w miejscu, oznacza to, że naprawa linki hamulca ręcznego zakończyła się sukcesem.
Gdzie szukać części do zabytkowych samochodów?
Jeżeli jesteś szczęśliwym posiadaczem klasyka Volkswagena, wszystkie niezbędne podzespoły znajdziesz w sklepie https://garbus.pl/. Wybieraj części do takich modeli jak Volkswagen Garbus, Transporter T1, T2 i T3 oraz T14 Karmann-Ghia.
W sklepie Garbus znajdziesz wyłącznie oryginalne elementy, które sprawią, że Twój samochód będzie jak nowy. Sama wymiana linki hamulca ręcznego nie jest droga i skomplikowana. Gdybyś jednak miał pytania dotyczące technicznych szczegółów, nie wahaj się spytać obsługi, która kocha antyki motoryzacji tak samo jak Ty.