Zamknij

Historia dźwigów budowlanych

15:47, 14.03.2022 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 16:02, 14.03.2022
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Wbrew pozorom dźwigi i podnośniki nie są sprzętem, który powstał stosunkowo niedawno. Występowały już one ponad 4 tys. lat temu jako proste urządzenia dźwignicowe, które były niezbędne do budowy piramid. Jaka jest historia dźwigów budowlanych? Jak zmieniły się one na przestrzeni wieków? Czy we współczesnych urządzeniach można znaleźć ślady pierwotnych koncepcji? Znajdź poniżej odpowiedzi na te pytania.

Dźwigi budowlane na przestrzeni lat

Obecnie trudno wyobrazić sobie branżę budowlaną bez nowoczesnych dźwigów samojezdnych, mini dźwigów, podnośników czy żurawi. Jak radzili sobie nasi przodkowie bez tych urządzeń na przestrzeni wieków? Sprawdźmy to razem!

Dźwigi budowlane a starożytność

Pierwszy żuraw, który służył do podnoszenia ciężkich ładunków, powstał pod koniec VI wieku p.n.e. Wymyślili go starożytni Grecy, aby usprawnić pracę przy wznoszeniu kamiennych świątyń.

Jednak nie tylko rozwiązania Greków przyczyniły się do rozwoju technologii dźwigowych, tutaj również sporą rolę odegrali Rzymianie. Przejęli oni koncepcję od Greków, udoskonalając ją. Podstawowa konstrukcja wyposażona była w trzy zapasowe koła, bardziej zaawansowana miała trzy zestawy kół, która składała się z pięciu kół zapasowych.

Choć starożytne konstrukcje były bardzo proste w zamyśle i wykonaniu, to doskonale spełniały swoją rolę. Dzięki nim budowa kamiennych świątyni zajmowała znacznie mniej czasu.

Średniowiecze: jak rozwijała się historia dźwigów budowlanych?

W tym okresie pojawiły się żurawie budowlane z tak zwanym kołem deptakowym. Pierwsze wzmianki o nich można znaleźć w literaturze francuskiej w połowie XIII wieku. Uważa się, że dzięki tego rodzaju dźwigów praca przy wznoszeniu gotyckich świątyń była znacznie łatwiejsza.

Średniowiecze to także czas, w którym zaczęto konstruować dźwigi napędzanie ręcznie przez kołowroty ze szprychami, korby i koła sterowe. Warto tutaj podkreślić, że na tym etapie historii dźwigi nadal były wykonywane z drewna oraz wytrzymałych lin. Po części z tego właśnie powodu ładunki były podnoszone wyłącznie w pionie. Manipulowanie nimi w poziomie było mocno ograniczone, co zmieniło się dopiero w XIV wieku, kiedy pojawiły się dźwigi obrotowe.

Dźwigi budowlane w rewolucji przemysłowej

Rewolucja przemysłowa znacznie przyczyniła się do rozwoju dźwigów portowych, dzięki którym łatwiej było załadować i rozładować towary. Początkowo konstrukcje były wykorzystywane w miejscach, w których występował dopływ wody, co zmieniło się, gdy skonstruowano akumulator hydrauliczny.

Historia dźwigów w XIX i XX wieku

Tutaj warto odnotować dwie daty. Pierwsza z nich to 1918 – wtedy wyprodukowano jeden z pierwszych żurawi na podwoziu Tilling-Steven. Drugi istotny rok to 1949 – wówczas inżynierowie marki Liebherr skonstruowali pierwszy samojezdny żuraw wieżowy. TK 10, bo właśnie tak nazywał się ten dźwig budowlany, był prosty w transporcie, montażu i demontażu. W późniejszym okresie pojawiły się kolejne maszyny sygnowane logo Liebherr.

Aktualne dźwigi nie przypominają dawnych prototypów. Kiedyś konstrukcje powstawały z drewna oraz liny, obecnie produkuje się maszyny przy użyciu metalu. Także obsługa jest znacznie prostsza. Dawniej uzależniona była ona od ludzkich mięśni i siły, teraz zaawansowane technologie pozwalają sterować urządzeniem.

Wynajem dźwigów

Interesuje Cię wynajem dźwigu? Szukasz sprawdzonej firmy? W takim razie koniecznie zajrzyj na stronę wypożyczalni MAX-BUD1. Dostępne są u nich rozmaite maszyny budowlane, także te marki Liebherr. Sprawdź wynajem dźwigu https://dzwigislask.com.pl/. Zapraszamy!

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%