Jazda na e-hulajnogach po nowemu! Od 20 maja wchodzą w życie przepisy regulujące zasady poruszania się m.in. tymi pojazdami. Zamiast dotychczasowych niejasnych zasad i samowolki pojawi się twarde prawo. Pytanie, czy skuteczne.
Pierwsza i najważniejsza zasada, jaka pojawia się 20 maja: kierujący hulajnogą elektryczną będzie obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli będą one wyznaczone dla kierunku, w którym będzie się poruszać lub będzie zamierzał skręcić. Korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, będzie zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu. Czyli tak jak każdy inny kierowca.
A co w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi rowerowej? Użytkownik e-hulajnogi powinien korzystać z jezdni. Ale jeśli prędkość samochochodów na tej jezdni może być większa niż 30 km/h (czyli w większości przypadków) jazda hulajnogą elektryczną będzie dozwolona na chodniku, wzdłuż takiej drogi.
Co ważne, użytkownik e-hulajnogi lub urządzenia transportu osobistego (np. segwaya), korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. To oznacza jazdę około 5-7 km na godzinę. Dopuszczalna, maksymalna prędkość dla e-hulajnóg (na ścieżce rowerowej lub jezdni) ma wynosić 20 km/h.
Nowelizacja prawa o ruchu drogowym z 30 marca 2021 roku (opublikowana w Dzienniku Ustaw - pozycja 720) wprowadza dla użytkowników e-hulajnóg zakazy, m.in. ciągnięcia lub holowania innego pojazdu i przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku. Nie wolno też jeździć takim pojazdem w stanie nietrzeźwości.
Uprawnione do poruszania się takim pojazdem będą tylko osoby posiadające kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Nowe przepisy zabraniają dzieciom do 10. roku życia kierowania e-hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Dzieci takie będą mogły korzystać z wymienionych pojazdów wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Mieszkańcy narzekali na bałagan na chodnikach i przy ulicach związany z pozostawianiem hulajnóg "gdzie popadnie". W teorii powinno się to skończyć. Nowe przepisy regulują również możliwość zaparkowania hulajnogi elektrycznej na minuty.
Zgodnie z nowelą pojazdy te będzie można pozostawić tylko na wyznaczonym do tego celu miejscu, a gdy go nie ma, tylko przy jednoczesnym spełnieniu kilku warunków. Po pierwsze – hulajnoga będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Po drugie – będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika. Po trzecie – szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
[ZT]14224[/ZT]
CiepłeLato10:04, 09.05.2021
Wczoraj będąc wczorajszym potrąciła mnie zaparkowana hulajnoga na chodniku, poturbowalem się. Dobrze że będzie z tym porządek :) 10:04, 09.05.2021
Boom10:06, 09.05.2021
Jak bardzo trzeba być naiwnym by wierzyć, że sama zmiana przepisów coś zmieni? Bez realnego wyegzekwowania przestrzegania przepisów to tylko kupka papieru. 10:06, 09.05.2021
Dewolucja11:44, 09.05.2021
No i jak zwykle przez kilku idiotów przepisy musiały zostać zrównane w dół, tak jak ograniczenia w terenie zabudowanym, zwężenia ulic itp. Brawo gamonie hehe 11:44, 09.05.2021
Rumburak11:59, 09.05.2021
Czyli teraz oprócz cyklistów mądrych inaczej, którym uwłacza jazda po ścieżkach rowerowych, kierowcy mogą spodziewać się ja jezdni hulajnóg? To ma zwiększyć bezpieczeństwo? 11:59, 09.05.2021
Rumburak11:59, 09.05.2021
Czyli teraz oprócz cyklistów mądrych inaczej, którym uwłacza jazda po ścieżkach rowerowych, kierowcy mogą spodziewać się ja jezdni hulajnóg? To ma zwiększyć bezpieczeństwo? 11:59, 09.05.2021
Yes10:59, 10.05.2021
Do pierwszego wypadku. Wtedy sie wprowadzi dla aut strefe tempo 20 albo 10, albo łunerf. 10:59, 10.05.2021
aster11:48, 10.05.2021
Tak jeśli jest ograniczenie do 30 - w przeciwnym wypadku musza korzysac z chodnika.
Czyli reasumując nic się nie zmienia. 11:48, 10.05.2021
JPRDLE12:07, 09.05.2021
Taaa. Kolejny martwy przepis, po zakazie parkowania za znakiem B36, w zatokach autobusowych, jezdzie po chodnikach, parkowania na trawnikach i przed przejściem dla pieszych. Może pora zacząć EGZEKWOWAĆ te przepisy? 12:07, 09.05.2021
Asdzxc18:05, 09.05.2021
Te przepisy będą tak martwe jak te na rower. Będzie dalej samowolka i nikt tego nie powstrzyma nawet przepis. 18:05, 09.05.2021
yck08:26, 10.05.2021
kolejny pejsiarz chce rządzić? Zaraz wymyśli, że aby hulać nogą to konieczne jest obrzezanie! 08:26, 10.05.2021
Grigor14:02, 10.05.2021
Straszna głupota. Wpuszczenie kolejnych - po rowerach - kierujących bez znajomości znaków i zasad poruszania się na drogi, po których poruszają się kierowcy z uprawnieniami. Nie mam nic do samych rowerów, bo sam na nim jeżdżę (po ścieżkach i ulicach), ale niestety wielu rowerzystów nie respektuje swoich obowiązków gdy znajdzie się w sytuacji z samochodem i pieszymi - wali tam gdzie mu pasuje, a Ty samochodzie zatrzymaj się w miejscu wytracając całą - nie ważne jaką - prędkość. To jest jawna niesprawiedliwość prawna względem kierowców, którzy, żeby jeździć samochodem, muszą wywalić prawie 3000 na kurs i egzaminy. Zlikwidujmy prawo jazdy na samochody - przecież da się tego nauczyć samodzielnie a pozostali użytkownicy dróg nie muszą go mieć... 14:02, 10.05.2021
Boom14:51, 10.05.2021
Trochę się mylisz, bo aby korzystać z dróg trzeba przestrzegać obowiązujących przepisów, ale nie każdy użytkownik musi mieć potwierdzenie w postaci dokumentu. I dlatego część uważa, że nie muszą ich znać i przestrzegać, a to nie jest prawda. 14:51, 10.05.2021
SM08:15, 11.05.2021
Dzieci do lat 10 nie będą jeździć ?
A kto egzekwuje to, że po DDR jeżdżą dwulatki? Na biegówkach. 08:15, 11.05.2021
User14:16, 10.06.2021
Naładuje się na fulla i możemy się ganiać 14:16, 10.06.2021
man11:09, 09.05.2021
11 3
Od czegoś jednak trzeba zacząć. Bez przepisów, to znaczy jak ? Prawo silniejszego ? 11:09, 09.05.2021
Boom16:56, 09.05.2021
11 1
Man, takie przepisy nie mają sensu bez ich pilnowania. Wystarczy popatrzeć na chodnikowych kolarzy przejeżdżających obok policjantów. Zero reakcji. Z hulajnogami będzie tak samo. Sztuka dla sztuki. 16:56, 09.05.2021