Zamknij

Hulajnogi w mieście po nowemu. Jest porozumienie z operatorami

12:02, 30.11.2021 Redakcja Haloursynow.pl
Skomentuj UM Warszawa UM Warszawa

Warszawa wprowadza nowe zasady korzystania z elektrycznych hulajnóg. Pięciu operatorów wypożyczających pojazdy podpisało z miastem porozumienie regulujące zasady poruszania się i parkowania w przestrzeni publicznej. Pozwoli to uporządkować chaos i poprawić bezpieczeństwo.

Pierwsze elektryczne hulajnogi pojawiły się na ulicach Warszawy w 2018 roku. Szybko zdobyły popularność, ale też stały się źródłem licznych problemów, głównie ze względu na niebezpieczną jazdę i chaos związany z porzucaniem sprzętu na ulicach. Źródłem tych problemów był brak odpowiednich przepisów, określających czym jest e-hulajnoga, gdzie może się poruszać i parkować.

Po licznych apelach samorządów udało się tę kwestię uregulować – od 20 maja 2021 r. obowiązuje ustawa regulująca podstawowe zasady i definicje związane z e-hulajnogami, a od początku listopada – rozporządzenie regulujące warunki techniczne i wyposażenie dla tych pojazdów.

- Dzięki nowym przepisom możliwe stało się uporządkowanie zasad poruszania się e-hulajnóg po mieście i tego, gdzie są parkowane. Od kilku miesięcy wspólnie z operatorami oferującymi e-hulajnogi do wypożyczenia pracowano nad szczegółowymi zasadami - mówi Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka stołecznego ratusza.

Porozumienie z pięcioma firmami działającymi w Warszawie (Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER) zostało właśnie podpisane.

Co zostanie uporządkowane?

Po pierwsze - parkowanie. Zgodnie z przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg jest dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych, a jeśli ich nie ma – na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

Dla zapewnienia porządku, konieczne jest wyznaczenie możliwie gęstej sieć miejsc postojowych, aby uniknąć zostawiania sharingowych hulajnóg w miejscach utrudniających ruch pieszych. Dlatego ZDM oznakowuje kilka tysięcy miejskich stojaków dla rowerów odpowiednią naklejką, wskazującą, że jest to wyznaczone miejsce postoju rowerów i e-hulajnóg.

- W ten sposób szybko miasto zyska gęstą sieć kilku tysięcy parkingów, dostępnych niemal na każdym rogu, ograniczając tym samym liczbę urządzeń zaparkowanych w miejscach przypadkowych. Stojak gwarantuje też, że hulajnoga nie będzie się przewracać, co było dotąd zmorą wielu części miasta - przekonuje Beuth-Lutyk.

Oprócz tego miasto przygotowuje sieć „stref postoju” dla e-hulajnóg z wypożyczalni. Mają one być widoczne w aplikacjach mobilnych służących do wypożyczania i odpowiednio oznaczone w terenie. Operatorzy zobowiązali się zapłacić za wyznaczenie takich stref i ich użytkowanie. Operatorzy będą rozwozić e-hulajnogi tylko do wyznaczonych miejsc.

- Również użytkownicy będą zachęcani do tego, by korzystać z takich miejsc i nie zostawiać pojazdu na chodniku. E-hulajnogi nie będą już porzucane byle gdzie, w sposób niebezpieczny dla innych. Osobom, które mimo wszystko postawią e-hulajnogę w nieprawidłowym miejscu, grozi mandat od straży miejskiej - mówi rzeczniczka ratusza.

Przez ostatnie pół roku dzięki działaniom Straży Miejskich i ZDM z ulic centrum wywieziono ok. 2 tys. źle zaparkowanych e-hulajnóg. Opłata naliczana za usunięcie wynosi 123 złote.

Po drugie: prędkość

Zgodnie z ustawą, e-hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h. Operatorzy zablokują możliwość przekroczenia tej prędkości w swoich pojazdach. W wybranych miejscach prędkość będzie dodatkowo ograniczona do 12 km/h, aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Ratusz wyznaczył następujące miejsca: na Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie, w czasie gdy ulice te są deptakiem; na Chmielnej na odcinku, który jest deptakiem; na Bulwarach Wiślanych - na odcinku, na którym nie ma wydzielonej drogi dla rowerów.

E-hulajnóg dotyczą podobne przepisy, co rowery. Zatem podobnie jak w przypadku rowerów wjazd taką hulajnogą w niektóre miejsca jest zabroniony. Dotyczy to choćby Starego Miasta, gdzie ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych, ale także dla samych hulajnogistów. Nie ma też miejsca, żeby pozostawić sprzęt na wąskich uliczkach, nie blokując przejścia. Zakaz wjazdu dotyczy również Łazienek Królewskich i Ogrodu Krasińskich. Operatorzy zobowiązali się do maksymalnego ograniczenia dostępu do tych obszarów.

Miasto wraz z Zarządem Dróg Miejskich wkrótce ma ruszyć z kampanią informacyjno-edukacyjną o nowych zasadach korzystania z hulajnóg.

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(6)

ChwdrChwdr

18 16

Zmiencie w calym artykule słowo hulajnoga, na rower i przeczytajcie jeszcze raz. Pasuje? Jeżdżą jak chca i gdzie chcą, parkują te swoje złomy byle gdzie, na klatkach zawalone i zasyfione, nie liczą sie z pieszymi. Do tego ten durny zdm tworzy infrastrukture pod rowerzystów nie liczac sie w ogóle z bezpieczeństwem pieszych. Hulajnogi przy tym to jest małe fiki, znaleźli sobie chłopców do bicia, a z rowerzystów zrobiono święte krowy. 12:16, 30.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Korpo nie korrrr poKorpo nie korrrr po

17 16

Cześć samochodziarze. Pomachajcie ładnie hulajnodze jak oddała się bo nie stoi w korku z mordorku. 14:07, 30.11.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

s.s.

2 6

Cześć, oczywiście pomachamy ładnie i z szerokim uśmiechem. Warto wspierać, choć moralnie, człowieka, który przy obecnej, a wkrótce jeszcze gorszej pogodzie decyduje się na taką przyjemność. 11:26, 01.12.2021


Korpo nie korrrr poKorpo nie korrrr po

3 2

Czy w takiej czy w innej pogodzie korki takie same.machajcie:) 22:16, 01.12.2021


eighteight

0 0

Cześć hulajnolodziarze. Zapisujcie się do ortopedów. Pomachajcie protetykom. Pozdrowienia od rowerzystów. 08:06, 15.12.2021


BoomBoom

15 2

Czy była choć jedna osoba która uwierzyła, że nowe przepisy będą respektowane i egzekwowane?
I brakuje mi informacji ile właściciele tych hulajnóg płacą za parkowanie. 15:10, 30.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%