Zamknij

Inwestor: Poszerzenie Płaskowickiej najwcześniej za 2-3 lata

13:10, 17.06.2020 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 16:38, 20.06.2020
Skomentuj mat. inwestora mat. inwestora

W ciągu 2-3 lat może ruszyć rozbudowa Centrum Handlowego Ursynów, a wraz z nią poszerzanie ulicy Płaskowickiej. Inwestycję, na którą czekają kierowcy z Ursynowa, sfinansuje właściciel galerii. Miasto kończy właśnie procedurę uchwalania planu miejscowego, który pozwoli na rozpoczęcie prac.

Już od ponad 4 lat urbaniści miejscy opracowują plan miejscowy dla okolic ul. Płaskowickiej i Roentgena. To ważny projekt dla tej części Ursynowa, bo przewiduje oczekiwane od wielu lat poszerzenie wiecznie zakorkowanego odcinka ul. Płaskowickiej - od Gandhi do ul. Puławskiej.

- Już od wielu lat tylko się mówi i mówi o tym poszerzeniu, ale nic się nie robi. A tutaj, na rondzie, korki są codziennie. Dojazd do Puławskiej w godzinach szczytu trwa niemiłosiernie długo - mówi nam Sebastian, kierowca z Ursynowa.

Dwa lata temu właściciel Centrum Handlowego Ursynów zaproponował miastu, że sfinansuje poszerzenie ulicy Płaskowickiej. Warunek? Zgoda miasta na rozbudowę galerii. Miasto przyjęło ofertę i rozpoczęło prace nad odpowiednimi zmianami w projekcie planu miejscowego.

Plan miał być uchwalony przez radnych miejskich w wakacje, ale przez koronawirusa opóźniły się konsultacje z mieszkańcami. Pierwsze spotkanie odbyło się we wtorek w ursynowskim ratuszu. Do 21 lipca mieszkańcy mogą składać uwagi do projektu urbanistów.

Ogród na dachu, nowa pętla

W założeniach planistów ul. Płaskowickiej ma wyglądać jak miejska ulica. Galeria handlowa powinna utworzyć pierzeję. W miejscu obecnego parkingu galeria ma być wyższa - do 13 metrów, a tam gdzie dziś jest blaszak Auchan - niższa, do 10 metrów. Po środku galerii dopuszczono dominantę - czyli wieżę do 25 metrów. W planie jest nawet propozycja wytyczenia alejek oraz przezroczystego dachu nad główną arterią wejściową w osi ul. Roentgena. Pod całością ma się znajdować parking podziemny z wyjazdami na Płaskowickiej.

Filip Pech, przedstawiciel Westfield Unibail Rodamco przedstawiał zamiary inwestora.

- Chcemy stworzyć nowe centrum Ursynowa, będące magnesem, gdzie będą miejsca do spotkań, do wypoczynku, kawiarnie, dużo restauracji, funkcji rozrywkowych, gdzie będzie można zrobić codzienne zakupy. To ma być kompleksowa oferta o wysokiej jakości architektonicznej, której dziś na Ursynowie nie ma i jej bardzo brakuje - mówił Pech.

Nowa galeria ma się wyróżniać dużą ilością zieleni. Na jej drugiej kondygnacji ma powstać ogólnie dostępny ogród, gdzie będzie można organizować targi śniadaniowe czy koncerty. Wejść do niego będzie można rampą z poziomu ulicy.

[FOTORELACJA]3879[/FOTORELACJA]

Projektanci miejscy dodawali, że zobowiązali inwestora galerii do zastosowania min. 35% zielonych dachów, wybudowania częściowo przeszklonego dachu czy zorganizowania placu "wejściowego" do galerii na przedłużeniu ul. Roentgena.

Za galerią ma powstać nowa pętla autobusowa oraz skwer przy Kanale Grabowskim, który również ma być miejscem relaksu i odpoczynku, a jednocześnie retencjonować wodę. 

Mieszkańcy dopytywali kiedy ruszy budowa nowej galerii. - Realizacja inwestycji zależy od procedur administracyjnych, w dalszej kolejności musimy uzyskać decyzję środowiskową i pozwolenie na budowę. To trwa więc nie jesteśmy w stanie określić terminu rozpoczęcia prac. Szacujemy, że może to nastąpić za około 2-3 lata - odpowiadał Filip Pech.

Jaka ul. Płaskowickiej?

Inwestor przedstawiał też swoje zamierzenia co do przebudowy ul. Płaskowickiej na odcinku od Gandhi do Puławskiej. Powstaną dwie jezdnie z 2 pasami ruchu wraz z wydzielonymi pasami do skrętów. W ramach inwestycji na skrzyżowaniu z Puławską powstaną dodatkowe pasy ruchu, w tym bezkolizyjne lewoskręty.

Jak zaznaczył Filip Pech ulica będzie modernizowana już w pierwszym etapie inwestycji i przez cały czas będzie przejezdna. Duże zmiany zajdą na rondzie przy centrum handlowym.

- Nadany mu zostanie charakter ronda turbinowego, gdzie pasy się nie przecinają. Wjazd na parkingi galerii proprowadzony zostanie przez tunele podziemne, co sprawi, że rondo zostanie odciążone od tego ruchu - mówił Pech.

Koszt przebudowy ul. Płaskowickiej to około 70 mln złotych, za co - zgodnie z porozumieniem z miastem z 2017 roku - zapłaci Westfield Unibail Rodamco.

Mieszkańcy: domagamy się ochrony!

Sporo emocji wywołała sprawa ochrony mieszkańców bloków przy Płaskowickiej 44 przed hałasem i spalinami samochodowymi. Wykonawca Południowej Obwodnicy Warszawy - zgodnie z projektem - przy blokach wybudował ścieżkę rowerową. Nie ma już miejsca na drzewa, które mogłyby ochronić bloki. Dopytywała o to ich mieszkanka. Wiceburmistrzowie Bartosz Dominiak i Piotr Zalewski zwracali uwagę na to, że projekt planu zakładający w tym miejscu dość gęste nasadzenia drzew jest nieaktualny, bo nie da się tam ich posadzić, po tym co już zrobił wykonawca POW.

- Decyzję na budowę POW wydał wojewoda, nasz plan nie może jej uchylić - odpowiadał twórca planu Marcin Świetlik. - Plan jest na dziesięciolecia, może się zdarzyć tak, że kiedyś będzie przebudowywana ta ulica i jeśli nie będzie tych drzew w planie, to nie będzie ich w ogóle. Chodzi o to, by nie wylać dziecka z kąpielą - dodawał projektant.

- Drzewa będą mogły być także w innych rejonach - dodawała Agnieszka Kaczmarczyk, naczelnik Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego Południe w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego.

Urzędnicy odsyłali mieszkańców do wojewody, który może zmienić wydane przez siebie zezwolenie na realizację POW.

Zmian w projekcie planu miejscowego będzie się prawdopodobnie domagała Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, która jest właścicielem terenów zielonych w rejonie ul. Pileckiego. Jej przedstawiciel narzekał, że urbaniści przewidzieli na nich miejski park, co uniemożliwi uczelni inwestowanie na swoich gruntach.

- Idea parku na Ursynowie ma już tak długą historię, jak projektowanie Ursynowa. Cały czas w pełni urządzonego parku Ursynów nie posiada. Większość jest za tym, żeby w końcu taki park powstał. Żeby park mógł powstać miasto musi być właścicielem tego terenu - odpowiadał Marcin Świetlik projektant planu.

I dodawał, że wywłaszczenie na rzecz inwestycji publicznej, jaką będzie park nad POW, było intencją władz miasta, dlatego pojawił się taki zapis w projekcie.

Plan miejscowy dla rejonu galerii handlowej przy Płaskowickiej powinien zostać uchwalony we wrześniu tego roku.

ZOBACZ: Projekty poszerzenia ul. Płaskowickiej

[FOTORELACJA]3877[/FOTORELACJA]

[ZT]17251[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(21)

UrsynowianinUrsynowianin

27 20

A po co w ogóle poszerzać tą ulicę? Teoria i praktyka pokazują, że jeśli gdzieś zlikwiduje się korki samochodowe, to i tak znowu się pojawią, tyle że w innym miejscu. Szkoda pieniędzy na kolejny placek z betonu i asfaltu. 14:37, 17.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

cccc

17 13

Ale ona niesteety już została poszerzona, został tylko kawałek, więc trzeba to dokończyć 14:53, 17.06.2020


ploplo

19 26

I właśnie dlatego trzeba poszerzać a nie zwężać. Żwężenia powodują korkowanie kolejnych ulic. Ale ta oczywistość dla wielu jest za trudna do zrozumienia. 16:25, 17.06.2020


reo

ObserwatorObserwator

25 20

Na zakupy można przyjechać rowerem. Nie powodujemy zanieczyszczenia, a i zdrowie skorzysta. Jak duży będzie parking rowerowy i czy będą dostępne rowery towarowe, żeby zawieść do domu większe rzeczy? 14:46, 17.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

UrsynowianinUrsynowianin

18 13

O tak ! Słusznie ! Rowery towarowe i tandemy rodzinne (a raczej partnerskie) to przyszłość warszawskiej komunikacji 16:21, 17.06.2020


ploplo

19 17

A na ścieżce rowerowej koniecznie progi zwalniające. W końcu to będzie już rower ciężarowy. 16:23, 17.06.2020


annnannn

18 6

O mój Boże. Kopiłam mieszkanie na przysłowiowym zadupiu, gdzie był spokój. A będę mieszkać obok ogromnej galeii handlowej. Oby chociaż rzeczywiście zrobili to tak ładnie jak na wizualizacji. 14:53, 17.06.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

AutochtonAutochton

8 10

Nawet jeśli nie zrobią tego ogrodu, to mieszkania w pobliżu atrakcyjnych, dobrze skomunikowanych galerii handlowych póki co zyskują na cenie, więc zawsze można zamienić na inne w cichszej okolicy. 15:33, 17.06.2020


Paweł 39Paweł 39

6 10

Jak zwykle się pośpieszyłem i sprzedałem mieszkanie w cenie z 2008r ,przestraszyłem się poszerzenia płaskowickiej ,a teraz słyszę o galerii i oczywistym wzroście cen :-( 15:55, 17.06.2020


KarynaKaryna

11 11

Kupilam mieszkanie na klobuckiej, wiec domagam sie zamkniecia lotniska. Bombelki popuszczaja w nocy ze stresu 16:18, 17.06.2020


wyPADwyPAD

5 3

Kłobucka to nie Ursynów... 19:44, 18.06.2020


UrsynowianinUrsynowianin

8 12

To jest właśnie ZDM. Tam by się przydała "dobra zmiana" 16:18, 17.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PP

13 9

Cytuję: "Już od ponad 4 lat urbaniści miejscy opracowują plan miejscowy" i "Realizacja inwestycji zależy od procedur administracyjnych, ... Szacujemy, że może to nastąpić za około 2-3 lata" - oto jak sprawnie działają urzędnicy. 16:31, 17.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

BoomBoom

5 13

4 lata to stosunkowo krótko. Samo opracowanie planu na terenach zurbanizowanych to droga przez mękę, potem jeszcze tysiące wniosków mieszkańców, kolejne wyłożenie mpzp, uchwała, a na końcu uwalenie planu przez wojewodę. A gdy po drodze trzeba jeszcze zmienić studium to znowu dochodzą lata. Tak to wygląda w praktyce, aczkolwiek zawsze to można przyspieszyć. 16:43, 17.06.2020


KarynaKaryna

6 10

Nie zapominajmy o koniecznosci akceptacji przez komisje zlozona z zezowatego kuca waletujacego u konkubiny, rudego z pragi od zardzewiałego saaba w dieslu i ursynowskiego guru od spraw wszelakich co mieszkal na calym swiecie i on sie na wszystkim zna.
Co nie nastapi nigdy, bo to stolica nowoczesnego europejskiego kraju, tu sie ulice likwiduje a nie buduje, i sadzi jarmuż. 18:12, 17.06.2020


epep

12 9

"Urzędnicy odsyłali mieszkańców do wojewody", czyli urzędnicy Ursynowa mają gdzieś mieszkańców Płaskowickiej i każą im spadać do wojewody. Super włodarze i tacy pomocni, zawsze można na nich liczyć a najwięcej przed wyborami. 20:47, 17.06.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

7 8

Bzdury opowiadasz. Urzędnicy nie mają nic do tej drogi, to wina wojewody, że ją tak zaprojektowano w bezsensowny sposób. To inwestycja GDDik i już zbudowana, miasto nie może tego zmieniać. 13:51, 18.06.2020


OMGOMG

5 6

@nnnnnnnnnn ocknij się! Obecne władze miasta i dzielnicy, czyli w praktyce te same, które mogły analizować, składać i naciskać na inwestora POW, w kwestiach ochrony przez smogiem, hałasem, czy choćby dopilnować poszerzenia Płaskowickiej w stronę łąki (odcinek Polskie Drogi - Roentgena) siedziały cicho. Przeprowadzona została ponownie cała procedura wydania pozwolenia na budowę i można było (i trzeba było) do maksimum wykorzystać, dopilnować wszystkie szczegóły. 16:31, 18.06.2020


BoomBoom

2 4

Jak nie wiesz kto za co odpowiada to nie zabieraj głosu. 18:26, 18.06.2020


KoszałkikocopałkikieKoszałkikocopałkikie

2 2

Pętla? Jaka pętla!? To dzięki kempie autobusy stoją na ursynowskich ulicach niszcząc ich nawierzchnię. A kierowcy szczają (nie tylko) po krzakach. A wszystko w imię biznesu partyjnego kolegi. 21:22, 22.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UrsynowianinUrsynowianin

0 0

Dzięki poszerzeniu ulicy znikną korki - w takie bajki to wierzą już tylko najbardziej zatwardziali samochodziarze 12:53, 21.03.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%