Wpisując do Google’a np. laptopy warszawa, pekao bankomat, chcemy jak najszybciej znaleźć się w punkcie sprzedaży lub serwisu. Właśnie dlatego firmy mające fizyczne lokalizacje muszą dbać o optymalizację witryn pod kątem wyszukiwania lokalnego. Pomaga to znacząco zdobywać klientów prosto z wyszukiwarki. O ważności tzw. lokalnego SEO, przeczytasz w poniższym artykule.
Jeszcze kilka lat temu podróż klienta wyglądała zupełnie inaczej niż teraz. Chcąc znaleźć towar albo usługę, wpisywał w polu wyszukiwania hasło i wśród dziesiątek wyników wybierał odpowiednią stronę i odpowiedni rozdział na niej, potem szukał opinii, rankingów oraz kontaktów firmy.
Wyniki jakiegokolwiek wyszukiwania lokalnego wyglądały jak ogromna lista linków – najpierw reklama kontekstowa, następnie strony z najlepszymi wskaźnikami SEO i niewielka mapa na górze po prawej stronie. W ciągu ostatnich kilku lat zasady wyszukiwania wraz z nawigacją klienta uległy znaczącym zmianom. Stało się tak przede wszystkim za sprawą wyszukiwania lokalnego.
Wyszukiwanie lokalne to system, który wyświetla wyniki w wyszukiwarce, uwzględniając obecną geolokalizację użytkownika. Nawet, gdy użytkownik nie zaznaczył konkretnego miasta czy dzielnicy, Google wyświetla spersonalizowane dane zgodnie z miejscem, w którym obecnie się znajduje internauta. Co więcej, mapa zajmuje priorytetową pozycję, czyli znajduje się nad organicznymi wynikami wyszukiwania.
Przyjrzymy się bliżej standardowej sytuacji, która pomoże lepiej zrozumieć znaczenie lokalnego SEO. W chwili, gdy użytkownik wpisuje hasło apteka całodobowa, wyszukiwarka wyznacza jego geolokalizację. Do pierwszej trójki (tzw. Local Pack) trafiają apteki, które znajdują się najbliżej, lecz na wyniki wyszukiwania mają wpływ również pełność i aktualność zawartej informacji o aptekach. Firmy niezaznaczone na mapach są niewidoczne dla użytkownika i to powoduje utratę znacznej części potencjalnych klientów.
Gdy chcesz zdobywać klientów bez wydania budżetu na SEO i reklamę, jednocześnie trafiając do top 3 lokalnych wyników na mapie, musisz koniecznie zadbać o obecność Twojej firmy na mapach i innych źródłach, działających na zasadzie wyszukiwania lokalnego. Im głębiej firma jest integrowana z mapą miasta, tym lepiej wytrzyma konkurencję lokalną. Aby trafić do Local Pack, należy uzupełnić wszystkie dane o każdej lokalizacji firmy na mapach, w geoserwisach, sieciach społecznościowych (Facebook Places), systemach nawigacyjnych oraz zoptymalizować wizytówki na Mapach Google, czyli dodać zdjęcia, godziny otwarcia, atrybuty itd.
Banki, sklepy, salony fryzjerskie, stacje benzynowe, warsztaty samochodowe, apteki – wszystkie są rodzajem biznesu lokalnego, dla którego nie jest tak istotna kwestia SEO i reklamy. O wiele ważniejsze jest zdobycie pierwszej trójki lokalnych wyników i zapewnienie w ten sposób ruchu potencjalnych klientów oraz przewagi konkurencyjnej.
Fakt ten potwierdzają statystyki:
44% użytkowników wybiera jedną z firm z wyników Local Pack (pierwsze 3);
8% przegląda „Inne miejsca";
29% przechodzi do organicznych wyników wyszukiwania;
19% przegląda reklamy.
Obecnie mapa jest więc najważniejszym źródłem ruchu do punktów sprzedaży. Według Google’a, 76% mobilnych użytkowników szukających firm, towarów albo usług, odwiedza punkt sprzedaży w ciągu najbliższych 24 godzin, a 28% z nich zostaje klientami. Kwalifikowaną optymalizacją witryn pod kątem wyszukiwania lokalnego zajmują się profesjonalne serwisy, jak na przykład RocketData.
Jest to platforma pozwalająca zarządzać obecnością firmy na mapach. Celem korzystania z RocketData jest zdobycie klientów dla firmy z wyszukiwarki, poprzez zwiększenie widoczności jej w Internecie. Serwis dodaje wszystkie lokalizacje firmy do relewantnych źródeł online, aktualizuje informacje oraz optymalizuje wizytówki w Google Mapach, zgodnie z czynnikami wpływającymi na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Im częściej zoptymalizowane wizytówki firmy pojawiają się w wynikach wyszukiwania, tym więcej użytkowników po znalezieniu wszystkich niezbędnych informacji wykona zamierzone działanie skontaktuje się telefonicznie z firmą albo wyznaczy trasę dojazdu.
* * *
Trudno powiedzieć, w jaki sposób współczesny człowiek będzie szukał informacji o produktach lub usługach – może to nastąpić poprzez nawigację, na mapie, w sieciach społecznościowych albo w agregatorach opinii. Oznacza to więc, że Twoja firma musi być obecna wszędzie, by żadnego potencjalnego klienta nie pozostawić bez informacji.
Aby ułatwić sobie zadanie z poprawą widoczności w sieci, możesz zautomatyzować proces zarządzania obecnością firmy w internecie korzystając z profesjonalnych narzędzi RocketData. Sprawdź, czy użytkownicy mogą znaleźć Twój sklep lub biuro na mapach i czy dane te nie zawierają błędów. Zostaw kontakt na naszej stronie internetowej i otrzymaj bezpłatny raport, mówiący o obecności Twojej firmy na mapach i w innych serwisach.
Autor: Helena Sieliwanowa – ekspert od lokalnego SEO w RocketData.pl
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz