REKLAMA
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY

    Redakcja Haloursynow.pl

    napisz maila ‹
    moje artykuły ‹

    (mat. prasowe)

    Pomimo tego, że na rynku rowerów możemy przebierać w różnych rodzajach rowerów dedykowanych konkretnym typom „pedałowania”, to wciąż jednymi z najpopularniejszych i cieszących się największym uznaniem są rowery szosowe. Jak wybrać dobry rower szosowy? Na co zwrócić szczególną uwagę, aby jazda na takim rowerze była rzeczywistą przyjemnością, a zarazem serwis poszczególnych podzespołów był jak najrzadszy?

    Już na samym początku warto podkreślić, że nawet pomimo posługiwania się nazwą „rower szosowy”, tak naprawdę mamy na myśli grupę rowerów szosowych, do których możemy zaliczyć rowery szosowe aero, rowery o klasycznej geometrii ramy, czy nawet tak zwane gravelówki, czyli rowery szosowe z przeznaczeniem na szuter. Niezależnie od tego, który podtyp chcemy kupić należy zwrócić uwagę na podstawowe podzespoły – muszą być dopasowane nie tylko do siebie i zapewniać odpowiednią współpracę, ale również być dopasowane do użytkownika roweru. Nawet najlepsze i najdroższe komponenty nam nie pomogą, gdy chociażby geometria lub rozmiar ramy nie będą dopasowanego naszego wzrostu.

    Rama - kręgosłup każdego roweru (nie tylko szosowego)

    Pomimo tego, że rama jest niejako kręgosłupem każdego roweru, to w przypadku rowerów szosowych ma ona szczególne znaczenie. Cienkie i lekkie ramy muszą przenosić i wytrzymać wszystkie obciążenia dynamiczne występujące podczas jazdy.

    Na rynku rowerów szosowych królują dwa materiały - aluminium oraz karbon. O ile powszechnie uznaje się, że ramy karbonowe są lżejsze, to rzadko bierze się pod uwagę, to że w pewnym przedziale kwotowym nie opłaca się inwestować w tego typu ramy - dotyczy to przede wszystkim najtańszych rowerów szosowych (poniżej kwoty 3-4 tysięcy złotych).

    W tym przedziale znacznie lepiej sprawdzają się ramy aluminiowe, które są bardziej dopracowane. Są one cięższe, jednak ma to znacznie przede wszystkim na podjazdach. Warto mieć również na uwadze, że przepisy UCI dopuszczają do zawodów rowery szosowe o wadze przynajmniej 6,8 kilograma pomimo tego, że na rynku dostępne są również lżejsze modele.

    Rozmiar ramy i jej geometria

    Rozmiar ramy powinien być dopasowany do naszych wymiarów (w szczególności do odległości pomiędzy podłożem, a kroczem). Pomimo tego, że praktyka wypracowała wiele wzorów pozwalających na obliczenie minimalnej wielkości ramy w konkretnych przypadkach (nie będziemy ich tutaj przytaczać), to są to jedynie ogólne wyliczenia i zawsze powinniśmy się przymierzyć do danego roweru.

    Różna geometria ramy może wymagać od nas przybrania odmiennej sylwetki na rowerze, która nie zawsze będzie dopasowana do naszego stylu jazdy - np. będzie to pozycja zbyt wyprostowana. Decydując się na nowy rower warto już na wstępie dopasować go do naszych preferencji, aby później nie ingerować w jego elementy konstrukcyjne np. wymianę wspornika kierownicy. Zmiana geometrii niektórych rowerów może nie być również możliwa poprzez specyficzne konstrukcje, które stosuje każdy z producentów rowerów.

    Osprzęt

    Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy zakupie nowego roweru szosowego jest patrzenie tylko i wyłącznie na klasy osprzętu ładnie prezentujące się na folderach reklamowych i w ofertach sprzedażowych.

    Wbrew pozorom niemal zawsze są to elementy wymienialne i często po roku czy dwóch użytkowania danego roweru można z powodzeniem przejść na wyższe klasy w większości ze sobą kompatybilne. Jeżeli dysponujemy ograniczonym budżetem na zakup nowego roweru szosowego, to warto poczynić właśnie na tych elementach ustępstwa i w dalszej kolejności myśleć o rozbudowie.

    Warto jednak również pamiętać, że często osprzęt uzależniony jest od ramy i jej konstrukcji – schowane w ramie linki przerzutek oraz hamulców wyglądają estetycznie, ale jednocześnie mogą wpływać na utrudnione systematyczne serwisowanie czy ich samodzielną wymianę. Należy zawsze zatem wyważyć te dwa interesy.

    Podsumowując, decydując się na nowy rower szosowy powinniśmy przede wszystkim dopasować go do siebie oraz preferowanego stylu jazdy. Jazda czasowa wymaga przyjęcia innej sylwetki niż jazda rowerem typu gravelówka po szutrowych pagórkach. Do każdego roweru powinniśmy się przymierzyć i opierać się przede wszystkim na własnych doświadczeniach i preferencjach, a nie na sztywnych pomiarach i poradach. Pamiętajmy o tym, że jazda rowerem szosowym ma sprawiać przede wszystkim przyjemność z pokonywanych kilometrów!

    Artykuł powstał przy współpracy z właścicielem internetowego sklepu rowerowego Rove.pl
    Strona www: https://www.rove.pl/
    ul. Niemodlińska 37 
    45-710 Opole 
    tel. 77 400 01 46 
    sklep@rove.pl

    2Komentarze

    dodaj komentarz

    Multiplatforma internetowa HALOURSYNOW.PL nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane (regulamin).

    Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
    Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    • ~Alfred 2 miesiąc temuocena: 100% 

      Najlepiej wybrać taki żeby pojechał nie tylko po asfalcie inaczej znowu lajkry będą mówić „tym po kostce?”

      Edytowany: miesiąc temu

      odpowiedz oceń komentarz 2 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    • ~KEFF 1 miesiąc temuocena: 100% 

      Kilka akapitów o niczym. Po zamianie kilku wyrazów artykuł może traktować o wyborze dowolnego roweru, niekoniecznie szosówki.

      Edytowany: miesiąc temu

      odpowiedz oceń komentarz 3 0 wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
    Artykuł załadowany: 0.1537 sekundy
    REKLAMA