Zamknij

Jeden tunel POW i aż dwie analizy ws. filtrów spalin. Dlaczego?

06:28, 29.12.2022 Kamil Witek Aktualizacja: 14:42, 29.12.2022
Skomentuj GDDKiA/Krzysztof Nalewajko GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Drogowcy sprawdzą, czy przy tunelu POW spełnione są normy czystości powietrza. Tylko dlaczego i po co, skoro robią to już od roku? - To standardowa procedura - tłumaczą. 

Szykują się kolejne badania przy tunelu POW. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła w środę wykonanie tzw. analizy porealizacyjnej dla trasy S2 na odcinku pomiędzy węzłami Lubelska i Puławska. Analiza odpowie na pytanie, czy urządzenia wzdłuż trasy dostatecznie chronią sąsiadujące z nią tereny. 

Wykonaniem analizy za prawie 220 tys. zł zajmie się firma Lemitor Ochrona Środowiska. Ta sama, która - wraz z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach i Instytutem Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej - od ponad roku bada powietrze przy wyrzutniach spalin i wylotach z tunelu POW. W tym przypadku umowa - opiewająca na prawie 3,8 mln zł - również zakładała wykonanie analizy porealizacyjnej. 

Nie tylko powietrze, nie tylko tunel

Dlaczego więc powstaną dwie analizy? Obie wynikają z decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jednak ta właśnie zlecona przez drogowców to standardowa procedura, którą wykonuje się po roku od oddania obiektu lub drogi do użytku. Będzie ona dotyczyć nie tylko dłuższego odcinka niż sam tunel, ale i jej zakres obejmie nie tylko powietrze.

- Analizę mamy otrzymać końcem kwietnia 2023 roku. Opracowanie to będzie zawierać m.in. wyniki pomiarów poziomu hałasu na terenach wymagających ochrony akustycznej. Natomiast pod koniec października 2023 roku otrzymamy raport z pomiarów poziomu hałasu oraz emisji substancji do powietrza i gleby - przekazuje GDDKiA. 

Analiza, którą Lemitor przygotowuje już od roku jest dodatkowa i będzie dotyczyć jedynie jakości powietrza. Ma być  gotowa do końca marca przyszłego roku. 

Co z filtrami?

Analizy porealizacyjne odpowiadają na pytanie, czy potrzebne są dodatkowe zabezpieczenia, jak na przykład kolejne ekrany akustyczne czy filtry spalin. Firma Astaldi - wykonawca tunelu - nie zamontowała tych ostatnich od razu, bo uznano, że nie będą potrzebne. Według wyliczeń emisja z wyrzutni spalin nie spowoduje przekroczenia polskich norm. 

Na potrzebę montażu filtrów nie wskazywały też wstępne wyniki badań powietrza przy tunelu, o których latem mówiła rzeczniczka GDDKiA Warszawa Małgorzata Tarnowska. Tyle że ich montaż był już wielokrotnie obiecywany. Między innymi przez kandydata na prezydenta stolicy Patryka Jakiego. Podczas kampanii zapewniał, że „sprawa jest załatwiona”. Filtry obiecywał też sam minister infrastruktury.

- Mogę powiedzieć, że momencie, gdy będzie otwierana Południowa Obwodnica Warszawy, będą także już znajdowały się tam filtry - mówił 27 stycznia 2018 roku minister Andrzej Adamczyk na antenie TVP3 Warszawa w programie "Region Polityka”.

Z kolei w grudniu 2021 roku na otwarciu tunelu minister Adamczyk w rozmowie z Haloursynow.pl o filtrach mówił tak:

- Badane jest powietrze przed puszczeniem ruchu i w ciągu roku eksploatacji będzie badany poziom emisji spalin. Na koniec - myślę po roku - zapadnie decyzja jakie działania zostaną podjęte - powiedział minister Adamczyk w rozmowie z Haloursynow.pl.

- Czyli sprawa nie jest wciąż przesądzona? - dopytywaliśmy.

- Jeśli dziś powiedziałbym, że będą filtry, następnym Pana pytaniem byłoby "A jakie?" i co ja bym Panu odpowiedział na to pytanie? - powiedział minister infrastruktury.

- Nie wiemy jakie. Nikt nie wie jakie, bo nie wiemy, jakie będą poziomy emisji i z czym się będziemy musieli zmierzyć. Jakie urządzenie rekomendować, by spełnić warunki bezpiecznej eksploatacji tunelu - bezpiecznej przede wszystkim dla użytkowników, ale i mieszkańców - dodawał.

Także mimo obietnic i oczekiwać mieszkańców nie pozostaje nic innego jak czekać na zakończenie pomiarów i ich wyniki. 

Na decyzję w sprawie montażu filtrów spalin oraz dodatkowych ekranów akustycznych czekają też władze Ursynowa. 

- Wystąpiliśmy do urzędu marszałkowskiego o wydanie nakazu budowy ekranów akustycznych przy węźle Ursynów-Wschód. Urząd odpowiedział, że do momentu, gdy nie zakończy się analiza porealizacyjna POW, oni nie mogą nic zrobić. Kilka dni temu natomiast zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o informacje, co wyszło z badań, które prowadziła. I mam nadzieję, że na sukces - czyli ograniczenie hałasu i ew. pyłów zawieszonych - nie będziemy czekać tak długo, jak na pierwszym odcinku POW, czyli 5-6 lat - powiedział burmistrz Robert Kempa w wywiadzie udzielonym Haloursynow.pl, który opublikujemy już wkrótce.

Dzielnica deklaruje, że może zorganizować spotkanie GDDKiA z mieszkańcami, na którym instytucja może odpowiedzieć na pytania ws. filtrów i hałasu na POW.

(Kamil Witek)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(17)

Warszawa Warszawa

27 14

Oj nie bo bądźmy takimi.hipokrytami- auta elektryczne nie truja w tunelu a mimo.to.spoldzielnie na Kabatach blokują budowę ładowarek w garażach więc po co filterki? 07:22, 29.12.2022

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

czyste powietrzeczyste powietrze

26 13

Naprawdę są spółdzielnie, które wolą spaliny? Podaj, proszę, nazwy tych miłośników smrodu. 09:30, 29.12.2022


asteraster

5 9

nie chodzi o to kto woli spaliny, ale kto ma płacić za stacje ładowania pojazdów - za ten cały zużyty prąd. Zeby to miało sens to powinni podłączyć stację pod licznik danego użytkownika, czyli przeciągnąć kabel z jego licznika do garażu. Poczytajcie sobie o wymogach takich podłaczeń i zrozumiecie, że się nie opłaca. 15:54, 29.12.2022


czyste powietrzeczyste powietrze

9 3

Po co ciągnąć kabel z mieszkania do garażu? Można mieć jeden licznik w mieszkaniu, a drugi w garażu. 21:43, 29.12.2022


Warszawa Warszawa

10 0

Raczej ty poczytaj kto płaci za prąd z wallboxa 02:51, 30.12.2022


reo

czyste powietrzeczyste powietrze

34 32

Jeszcze więcej spalin produkują samochody stojące w coraz większym korku nad tunelem na Płaskowickiej na trasie Puławska - Rosoła. Aby znikł ten spalinowy korek trzeba pilnie wybudować połączenie Pileckiego z Belgradzką wbrew lobbystom z osiedla kazury. 08:09, 29.12.2022

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Warszawiak82Warszawiak82

33 20

Prędzej 10 linia metra powstanie w Warszawie niż łącznik Pileckiego-Belgradzka. Na osiedlu Kazury mieszka ktoś wysoko postawiony i bardzo wpływowy. (Ktoś taki jak przy Rosoła na osiedlu czerwonych świń - jednyne miejsce gdzie ekrany między osiedlem a ulicą szybciutko powstały - na koszt miasta). Jakiekolwiek pomysły powstania łącznika są od razu gaszone na poziomie władz dzielnicy i miasta.
Nie było żadnej mowy, żeby chociaż tymczasową drogę z płyt tam położyć na czas budowy tunelu autrostrady przez Ursynów. Postawiono szlabany wokół osiedla Kazury i chyba przez 5 lat ludzie codzennie męczyli się w korkach. Trzeba by spytać burmistrza komu tak tam chce dogodzić. 10:50, 29.12.2022


PauloPaulo

25 29

~czyste powietrze, Człowieku, stajesz się nudny. Piszesz pod różnymi nickami o połączeniu Pileckiego z Belgradzką. Na czyją korzyść lobbbujesz? To zaczyna się robic wku......ce. 13:51, 29.12.2022


Pani Maria z KazuryPani Maria z Kazury

24 32

-Warszawiak82- oczywiście, wszystko się zgadza. Na Kazury mieszkają w jednym bloku Morawiecki z Trzaskowskim :-) Po prostu tak durne pomysły jak łącznik nie mają szans realizacji bo nikt rozsądny się pod nimi nie podpisze. Mieszkańcy osiedla też zrobią wszystko, żeby ten koszmarek nie powstał. Nauczcie się z tym żyć. :-) 14:18, 29.12.2022


WbjsWbjs

9 11

Nigdy w życiu !!!
PS . Pilne połączenie potrzebne między półkulami ! 18:25, 29.12.2022


charczący wujcharczący wuj

19 21

Burek Adamczak jak mówił, że filtry będą, to mówił... 09:51, 29.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObserwatorObserwator

18 19

Przecież te wyrzutnie niby spalin rzadko są uruchamiane. To nie jest wystem wentylacji tylko system pożarowy. Więc jak w większości czasu to nie działa to jak to ma generować uciążliwy hałas? 11:04, 29.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ot, co Ot, co

27 23

Po tym, że rząd nie zainstalował nam filtrów doskonale widać, jak traktuje nas, nasze zdrowie i życie;) 11:16, 29.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Szczupak Szczupak

27 25

Przypominam tylko, że absolutny tytan intelektu, szanowny doktor Jaki, w kampanii wyborczej orzekł, że sprawa filtrów jest "załatwiona". 12:26, 29.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Docent marcowyDocent marcowy

21 2

O ile pamiętam, to przepychanka w sprawie przebiegu obwodnicy Warszawy trwała kilkadziesiąt lat. Wcale tunel pod Ursynowem nie był jedyną opcją, rozważano też np. trasę przez Górę Kalwarię. Przypuszczam, że przed budową tunelu obiecywano jednak filtry. W trakcie wykonywania odstąpiono od nich, bo "uznano, że nie będą potrzebne". No, taki nasz sposób zwodzenia ludzi.
A jeśli nawet normy nie okażą się przekroczone ... Normy to tylko normy, nawet spełnienie normy nie oznacza automatycznie, że mieszkanie w danym miejscu nie okaże się gehenną. Tu też, niestety, wchodzi w grę kwestia nierównomierności zanieczyszczenia: kto akurat mieszka przy rurze wylotowej, będzie miał przechlapane, choć średnia po mieszkańcach może wyjść całkiem przyzwoita. Ja bym nie robił teraz łaski z budową filtrów, tylko je założył, jak planowano. Choć samochody jadą tunelem z prędkością zbliżoną do ekonomicznej, to jednak ta trasa przenosi ogromny ruch. Po co kombinować kosztem ludzi? 22:40, 29.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JankopJankop

15 9

Trzeba bylo glosowac na Jakiego a tak czekajcie na Ryzego.Ursynow to nie jest elektorat pisu wiec wdychajcie spaliny. 07:32, 30.12.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Szczupak Szczupak

9 13

Ursynów tym się różni od Pcimia, że tu na proletariat się nie głosuje. 11:17, 30.12.2022


0%