Zamknij

Jeziorki odetchną z ulgą? Rusza projektowanie nowego Park & Ride

16:07, 06.07.2020 Sławek Kińczyk
Skomentuj ZTM ZTM

Pechowy przetarg na zaprojektowanie i budowę parkingu P&R Jeziorki przy stacji kolejki podmiejskiej wreszcie rozstrzygnięty. Aby ratować inwestycję dofinansowywaną przez Unię Europejską miasto dołoży w sumie już ponad 1,2 mln złotych.

Na początku kwietnia urzędnicy otworzyli koperty z ofertami na parking w pierwszym przetargu. Wpłynęły cztery oferty i wszystkie znacznie przekroczyły budżet inwestycji. ZTM za projekt i budowę P&R Jeziorki był w stanie zapłacić maksymalnie 4,65 mln złotych, a najniższa oferta złożona przez warszawską spółkę MKL-BUD opiewała na 6,6 mln złotych, czyli aż o 40% więcej. 

- Liczymy, że zgłoszą się firmy, które zaoferują kwoty dla nas do przyjęcia - mówił nam Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego, zapowiadając powtórkę konkursu. Pod koniec maja urzędnicy otworzyli oferty i znów przeżyli szok. Najniższa opiewała na 5,9 mln złotych. I znów pojawił się dylemat - dosypać grosza czy ogłaszać konkurs po raz trzeci?

Z dokumentów przetargowych wynika, że ZTM postanowił już nie ryzykować i dołoży ponad 600 tys. złotych w stosunku do i tak już zwiększonego budżetu inwestycji, byle tylko ona ruszyła. Czas goni - wykonawca na projekt, uzyskanie pozwolenia na budowę i jej zakończenie ma półtora roku od daty podpisania umowy, co nastąpi w wakacje.

140 nowych miejsc postojowych

Parking strategiczny P&R Jeziorki PKP - jak nazywa go miasto - zaprojektuje i wybuduje warszawska firma Delta za wspomniane 5,9 mln złotych. Kierowcy będą mogli z niego korzystać prawdopodobnie wiosną 2022 roku. P&R powstaje w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w metropolii warszawskiej, czyli w oparciu o dofinansowanie ze środków unijnych.

Będzie liczył ok. 140 miejsc postojowych, w tym sześć dla osób z niepełnosprawnościami oraz nie mniej niż 40 zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów. Na parkingu ma powstać stanowisko do ładowania samochodów i rowerów elektrycznych. Będą też miejsca typu Kiss&Ride, czyli z możliwością postoju do minuty. Parking ma być ekologiczny - m.in. zasilany będzie energią z paneli fotowoltaicznych.

- Parking planowany jest przede wszystkim z myślą o mieszkańcach części dzielnicy Ursynów oraz Piaseczna, Góry Kalwarii, Konstancina-Jeziornej, Tarczyna, Prażmowa i Lesznowoli. To dogodne miejsce do przesiadek do pociągów i autobusów - informuje ZTM.

Ale już dziś nie brakuje głosów, że miejsc postojowych przy stacji kolejowej PKP Warszawa Jeziorki będzie za mało w stosunku do potrzeb. - Ten parking już na etapie projektu jest za mały, nowe bloki na Zamieniu i w całej Lesznowoli powstają cały czas - przekonuje jeden z mieszkańców.

Warto przypomnieć, że odrębny parking przy wiadukcie na Karczunkowskiej miały wybudować również PKP Polskie Linie Kolejowe, na zlecenie których przebudowywano linię kolejową Warszawa-Radom. Kolejarze wycofali się z tego projektu ze względów finansowych.

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

BalbinaBalbina

16 0

Jeziorki odetchną z ulgą? - teraz zacznie się koszmar. 18:32, 06.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

BoomBoom

11 0

Polityka transportowa aglomeracji zawsze mnie zastanawia. Z jednej strony OK, robi się parking by ludzie szybciej dojechali do centrum z eliminacją części ruchu samochodowego, ale z drugiej strony robi się go po prostu za mały i buduje długo, bardzo długo.
A gdy z takim "wielkim trudem" się go uruchomi, to się zaraz okaże, że już pęka w szwach. 10:05, 07.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LiczydłoLiczydło

7 0

Właśnie podzieliłem kwote przez ilość miejsc i wyszło że jedno miejsce to około 42 143zł !!!!! Ze złota to będzie ?? Wyrównać drogę porządnie utwardzić , tłuczniem wysypać. Do tego prosty płot i może szlaban + kilka lamp .
Dla aut to wystarczy !!! 13:39, 07.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NicknameNickname

1 0

Do ceny miejsca trzeba doliczyć marmurowy kibelek, i mega drogie ładowarki dla samochodów elektrycznych. Do tego panele fotowoltaiczne o trwałości max 5 lat, i tego media (prąd woda, ścieki), wymagane jest też specjalne zasilanie do ładowarek, uzgodnienia z gestorami etc. a wystarczyło po prostu zbudować miejsca postojowe. Zresztą kolej taki parking miała wybudować razem z wiaduktem, ale wycofała się z tego. W tej chwili w pobliskim Zamieniu powstaje i jest planowane ok 700 mieszkań i domów. to oznacza nawet do 1500 nowych lokatorów. Nie jest więc dziwne, że pojawiają się opinie, że parking już jest za mały. Już ne wspominam o kosztach utrzymania tak wyposażonego parkingu, a pieniążków w budżecie coraz mniej... 15:50, 15.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Palety za milionPalety za milion

0 0

140 miejsc? Rozumiem, że na jednym z dziesięciu poziomów? Nie? To nie mam więcej pytań, czy uda się nam/wam tam zaparkować. 23:23, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%