Zamknij

Kiedy nowe pociągi metra "Varsovia" zobaczymy na ursynowskiej linii?

06:33, 29.09.2022 Kamil Witek Aktualizacja: 17:13, 21.10.2022
Skomentuj um.warszawa.pl um.warszawa.pl

Nie będą szybsze. Nie będą też specjalnie wygodniejsze. Jakie więc będą nowe składy metra „Varsovia” i kiedy zaczną z nich korzystać pasażerowie? I przede wszystkim: kiedy warszawiacy pożegnają się ze starymi głośnymi rosyjskimi pociągami?

Produkowane w Ostrawie i Pilznie przez czeską Skodę składy „Varsovia” (w tym miejscu warto przypomnieć, że wielu mieszkańców Warszawy domagało się, by nazwać je „Krecik”) zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o warszawskim metrze. Miasto podpisało umowę z wykonawcą pod koniec stycznia 2020 roku o wartości 1,3 mld złotych.

Od tamtej pory pasażerowie czekają na przejażdżkę nowymi pociągami. Do stolicy Polski - a dokładniej do STP Kabaty - dotarły dopiero cztery składy. Pod koniec maja tego roku w ramach testów jeden nawet wyjechał na pierwszą linię metra.

- Testy są częścią procesu, który ma doprowadzić do uzyskania świadectwa typu pojazdu, by już latem pojazd mógł wyjechać na tory z pasażerami - chwalił się stołeczny ratusz.

Lato jednak minęło, a „Varsovia” wciąż czeka na swoją szansę. - Nowe składy wejdą do eksploatacji po uzyskaniu świadectwa bezpieczeństwa dla typu pojazdu i zakończeniu odbiorów - mówi nam dziś rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń.

Cytowany ostatnio przez "Gazetę Stołeczną" szef metra Jerzy Lejk powiedział, że jego zdaniem pierwsze skody wyjadą na tory na przełomie września i października. Najpewniej mowa jednak o drugiej linii, która od środy jest dłuższa o trzy kolejne stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. I to tam teraz potrzebne są nowe pociągi, w sumie 15 sztuk. Metro ma, bez skody, 75 składów, a na obu liniach od wczoraj jeżdżą 62 z nich. Rezerwa jeszcze więc jest.

Warszawskie metro czeka jeszcze na dostawę pozostałych 33 składów Skody. Łącznie do końca 2023 roku przyjadą 222 nowe wagony. Do tego pozostaje opcja zakupu dodatkowych 8 składów. 

Niby nowe, ale...

Nie wiadomo więc, kiedy „Varsovia” wjedzie na tory pierwszej, ursynowskiej linii metra. Wiadomo za to, jak wygląda. Charakteryzuje się nowoczesnym i jednocześnie prostym kształtem. Pociągi Skody z pewnością mogą robić wrażenie. Aczkolwiek nie takie, jakie zrobiły kilka lat temu składy „Inspiro” od Siemensa. „Varsovia” nie stanowi takiego przeskoku, jaki stanowił „Inspiro” w stosunku do starszych składów warszawskiego metra. 

Nie ma też co spodziewać się rewolucji, jeśli chodzi wnętrze nowych składów. Schemat jest niemal taki sam, jak w przypadku „Inspiro”. Możliwe będzie swobodne przechodzenie między wagonami. Są miejsca ze spocznikami, a także dla osób poruszających się na wózku. Dla tych drugich ułatwieniem będą wysuwane rampy przy drzwiach najbliżej kabiny maszynisty. 

fot. um.warszawa.pl

Nowe składy nie sprawią, że pasażerowie szybciej dojadą na swoją stację. Systemy warszawskiego metra nie pozwolą na rozwinięcie większej prędkości niż 80 km/h.

- Długie okresy międzyprzeglądowe - to jedyna zaleta wymieniona przez rzeczniczkę Metra Warszawskiego, jaką mają składy „Varsovia” względem „Inspiro”. A to dla przewoźnika bardzo ważna sprawa, pozwalająca na oszczędności.

Pożegnanie z rosyjskimi składami

Nowe składy mają jeździć na obu liniach warszawskiego metra. Dlatego też najstarsze i przeraźliwie głośne wagony serii 81 produkcji radzieckiej i rosyjskiej będą mogły wreszcie odejść do lamusa. Kiedy nastąpi pokoleniowa wymiana w stołecznym metrze?

- Decyzje o terminie wycofania składów serii 81 nie zostały jeszcze podjęte - przekazuje Anna Bartoń.

Nie wiadomo, co się z nimi stanie czy trafią do muzeum, czy "na żyletki", tak jak te wycofywane w przeszłości. Starzeją się również Metropolisy z Alstomu - pierwsze nowoczesne pociągi metra dostarczane w latach 2000-2005. 

Są na razie nie do ruszenia - informuje rzeczniczka Metra Warszawskiego.

(Kamil Witek)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(17)

Szczupak Szczupak

21 11

Bez przesady - jakich wygód potrzeba, żeby przez te kilka chwil gdzieś dojechać? Nowe składy prezentują się dobrze, będą zapewne dość ciche, a na pewno cichsze od tych ruskich wozów drabiniastych. Myślę więc, że standard wzrośnie. Warszawskie metro w ogóle prezentuje się nieźle na tle innych europejskich systemów. Niby tylko dwie linie, ale ogólne wrażenie jest dobre. Szkoda tylko, że każda stacja na drugiej linii musi być kosztownym dziełem architektury. To jest nadmierna rozrzutność. 06:51, 29.09.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

OlaHimeOlaHime

10 6

1. Komunikacja miejska powinna być bardziej wygodna, niż najbardziej luksusowe limuzyny.
2. Wagony serii 81 mają znacznie lepsze siedzenia, jak ktos zauważył.
3. WSZYSTKO powinno być dziełem architektury - za każdy zburzony solpol powinno powstać milion kopii. 12:09, 29.09.2022


mestimesti

10 6

1/2 Niedawno rozmawialismy ze znajomym o podejsciu w Polsce i w innym euroejskim kraju, gdzie jest pieknie, gdzie przyjezdza 90 mln turystow na 50 mln mieszkancow (co generuje gigantyczne zyski) i gdzie np. ciastko w cukierni jest równie ŁADNE co smaczne, o podejsciu tych dwoch krajach do opakowania. Przychodzi polski producent po opakowanie na swoj produkt i od drzwi pyta: ktore sloiki sa najtansze? Przychodzi drugi i przez piec miesiecy opracowuje wyrafinowany wyglad sloika, ksztalt nalepki, pokrywke, czapeczke na pokrywke, itd. Ten pierwszy swoj produkt sprzedaje jako "no name" po pol euro za sloik, ten drugi za porownywalny produkt dostaje 4,5€. Ma renomę i rynki zbytu, jest rozpoznawalny, ceni sie go w Emiratach, Japonii i Kanadzie, USA. Tak samo jest z metrem, wygladem polskich miast, baltyckimi plazami, Mazurami, itd. Taniocha, bylejakosc, dziadostwo, byle taniej. Architekrura zostaje na dziesieciola. Tak sie tworzy image narodu, kraju, ich pozycji, prestizu. 17:25, 29.09.2022


mestimesti

14 6

2/2 Zla architektura, tandeta i bylejakość degradują miasto i jego mieszkancow na wieki, bo tego sie tak nie zmieni latwo jak pary tanich butow. Od dziesiecioleci zyjesz w chlewie, przyzwyczajasz sie do niego, wiec go nie wdzisz. Dopiero gdy pojedziesz do estetcznego panstwa, to zauwazasz "jak tu ladnie". Warszawa ma byc piekna i wielka, a nie dziadowska "po taniosci". 17:37, 29.09.2022


reo

IkaIka

5 0

Metropolisy są Alstomu, a nie Astaldi 07:36, 29.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A gdyby spojrzeć z iA gdyby spojrzeć z i

3 1

Może redaktorkowi chodziło o to, że jeżdżą nad tunelem POW i wtedy tak jakby lekko się ocierają o Astaldi ???? 09:27, 29.09.2022


tymczasowytymczasowy

13 18

Ale komu rosyjskie składy przeszkadzają? Nie wina pociągów gdzie je wyprodukowano, a przyznać trzeba że wentylacja w nich jest znacznie lepsza niż w pozostałych pociągach. 08:57, 29.09.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

LeninLenin

12 4

Są bardzo głośne, już trochę słabo wyglądają i pewnie (nie wiem, ale zagaduję że tak jest) często mają awarie. Też mam trochę do nich sentyment, ale starocie generalnie powinno się wymieniać. 13:50, 29.09.2022


czyt.czyt.

1 0

Aktualnie te twoje ulubione rosyjskie składy to jeżdżące piekarniki. Nie wiem - po kiego gwinta tam tak grzeją, podobnie jak na samych stacjach metra ?! Wszystkie nowsze składy nie są tak ogrzewane i nie ma konieczności otwierania w nich okien/klap w dachu. Ponoć prąd drogi i mało go, ponoć miasto i ZTM nie mają pieniędzy - a stacje metra oraz rosyjskie składy rozgrzane do czerwoności. We wrześniu! Ludzie metra, ogarnijcie się! 08:26, 30.09.2022


UrsynowianinUrsynowianin

26 7

Stare, ruskie składy pomimo swej prymitywnej konstrukcji mają wygodne siedzenia. Zawsze gdy podjeżdżają witam je z radością. Dlaczego w nowych pociągach (szczególnie dotyczy to Inspiro) są instalowane takie niewygodne i nieergonomiczne zydle, gdzie oparcie jest zwykłą niewyprofilowaną deską ustawioną pod kątem prostym do siedziska? Przecież ludzie nie są prostokątni tylko mają bardziej obłe kształty. Czy urzędnicy z ZTM tego nie wiedzą?
Na szczęście na zdjęciu Skody siedzenia wyglądają lepiej. 09:21, 29.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DBCDBC

8 3

Każdy nowy pociąg to mniej awarii. 10:02, 29.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JurasJuras

3 17

Nie rozumiem tego. Czesi potrafili zmodernizować rosyjskie składy a my nie. Zapomniałem ze co ruskie to trzeba zutylizować nawet jak dobrze działa. 15:25, 29.09.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

BoomBoom

13 0

A ile razy chcesz modernizować te rupiecie? One są już zużyte i przestarzałe. 18:40, 29.09.2022


jonyjony

0 0

Już 24 lutego powinny być zutylizowane jak wszystkie pomniki. 16:26, 28.10.2022


obserwatorobserwator

3 6

Nie wiem jak składy serii 81, ale kiedyś był program o trolejbusach i wspominając model ZIU rodem z ZSRR mechanik mówił, że ich podstawową zaletą była prosta konstrukcja i możliwość naprawy przy pomocy przysłowiowego młotka. 16:54, 29.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DBCDBC

4 0

Oraz komfort jazdy na poziomie przysłowiowego młotka. 11:18, 30.09.2022


Miały być od 15 IX iMiały być od 15 IX i

4 0

W sierpniu można było przeczytać, że nowe pociągi metra będą kursować od połowy września i na obu liniach. Co od tej pory się zmieniło?? 16:55, 29.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%