Powrót z wakacji może być dla kierowców niemiłym zaskoczeniem. We wrześniu nie będzie już możliwości objazdu korka na ul. Stryjeńskich przez osiedle Kazury. Stanęły już cztery szlabany, które niebawem zatarasują drogę nieproszonym gościom. Mieszkańcy obawiają się jednak, że szlabany niewiele dadzą, bo stanęły z złych miejscach. Spółdzielnia nie widzi powodów do obaw.
Za kilkanaście dni zniknie z mapy Ursynowa skrót, którym wielu kierowców omijało zakorkowane w godzinach szczytu skrzyżowanie ulic Stryjeńskich i Płaskowickiej. Przy ul. Kazury stoją już szlabany, któtre zablokują kłopotliwy dla mieszkańców tranzyt. Spółdzielnia "Wyżyny" zainwestowała w system z monitoringiem, ochroną i kartami umożliwiającymi przejazd. Zacznie on działać po wakacjach.
- Nareszcie udało się doprowadzić do końca sprawę, o którą mieszkańcy tak długo walczyli. Uważam, ze szlabany stoją w takim miejscu, że rzeczywiście zablokują uciążliwy dla nas tranzyt - cieszy się Anna Szcześniak, mieszkanka Kazury, jedna z walczących o ograniczenie przejazdu przez osiedle.
Przy każdym szlabanie zainstalowano interkom, przez który będzie się można porozumieć z ochroną. Spółdzienia zapewnia, że nie będzie problemu z wpuszczeniem taksówki, dowozu zakupów czy gości, którzy przyjadą w odwiedziny. Ochrona będzie miała podgląd na wjeżdżających.
"To dziurawy system"
Zablokowanie tranzytu przez osiedlowe uliczki chcieli mieszkańcy. Na początku stycznia spółdzielnia"Wyżyny" ogłosiła w tej sprawie referendum. Z prawie 3 tys. członków wzięło w nim udział jedynie ponad sześćset. Ale to wystarczyło, by zarząd zdecydował się na najdroższe rozwiązanie czyli postawienie szlabanów w czterech miejscach: przy Kazury 2a, 2e oraz Pileckiego 112 i 110.
Na osiedlu nie ma jednak entuzjazmu dla szlabanowego rozwiązania. Zdaniem niektórych mieszkańców brakuje bowiem zapory między blokami przy Kazury 6 i 8, na drodze, którą można dojechać do budowanego właśnie miejskiego żłobka. Teraz stoi tam znak zakazu wjazdu.
- Brak szlabanu w tym miejscu to jak zachęta do wjazdu, a jeszcze jak otworzą żłobek, to nikt nie będzie patrzył czy tam jakiś znak stoi, tylko będzie wjeżdżał. To dziura w systemie - mówi pan Antoni.
Teren ten nie należy jednak do "Wyżyn" - jest w użytkowaniu wieczystym dzielnicy, która musi zapewnić członkom spółdzielni służebność przejazdu.
- Jeśli postawimy tam szlaban może być on zaskarżony przez mieszkańców. Jeśli członkowie spółdzielni zgodzą się na oddanie części swoich praw do tego terenu, to możemy o tym rozmawiać. Dopóki tak się nie stanie, w tym miejscu nadal ma obowiazywać zakazu wjazdu kontrolowany przez policję i straż miejską - mówi burmistrz Robert Kempa.
Skrót pozostanie otwarty "dla swoich"
Mieszkańców Kazury niepokoi też to, że karty umożliwiające przejazd osiedlowymi uliczkami dostaną wszyscy członkowie spółdzielni "Wyżyny". A to może oznaczać, że pożegnanie z tranzytem będzie iluzoryczne.
- To są tysiące ludzi, którzy mieszkają np. przy ul. Meander, Małej Łąki czy Żabińskiego. Oni wszyscy będą mieli prawo przejechać przez nasze osiedle, dlatego myślę, że nie odczujemy żadnej ulgi. Będzie tranzyt taki sam jaki był - mówi Kinga Cierpicka-Bień z bloku przy Kazury 6.
Spółdzielnia tłumaczy, że to bezpodstawne obawy, bo zrobiła badania, z których wynika, że około 80 procent wszystkich samochodów przejeżdżających przez osiedle Kazury nie należy do członków spółdzielni.
- Nawet więcej - nie są nawet z Ursynowa czy Warszawy. Z kolei nie możemy dzielić naszych członków, bo teren spółdzielni jest wspólny i wszyscy mają te same prawa, więc nie możemy wykluczać części mieszkańców - mówi Andrzej Grad, członek zarządu spółdzielni "Wyżyny".
Spółdzielnia nie chce zdradzić jaki jest koszt całej instalacji i jego utrzymania, zapewnia jednak, że nie zwiększy on stawek czynszu, a mieszkańcy będą musieli zapłacić jedynie za kartę, którą będą otwierać szlabany. To prawdopodobnie kilkanaście złotych.
- Żałuję, że nie wystarczyło postawić znaku zakazu, tylko trzeba grodzić drogę kierowcom, którzy nie szanują innych. Na to jest tylko jedno słowo - chamstwo. A my musimy jeszcze za to płacić - kwituje zdenerwowany pan Adrian, mieszkaniec zamykanego właśnie szlabanami osiedla.
Xzx07:58, 20.08.2019
Ciekawe o ile wzrośnie oplataza czynsz, trzeba przecież z czegoś utrzymać konserwację szlabanów i pracę ochrony. 07:58, 20.08.2019
Nat08:13, 20.08.2019
Zabierają kase z funduszu remontowego. Powinni płacić ci którzy wpadli na ten durny pomysł. 08:13, 20.08.2019
Adam1208:55, 20.08.2019
Spółdzielnia nie poda kosztów, bo to w sumie ponad 100 tys złotych rocznie, a pieniądze pochodzą ze wspólnego funduszu remontowego - czyli już zapłaciliśmy za szlabany pieniędzmi, które mogłyby pójść na remonty. Mam nadzieję, że mieszkańcy wyciągną konsekwencje podczas następnego Walnego Zgromadzenia. 08:55, 20.08.2019
Obserwator11:07, 20.08.2019
A gdyby na Stryjenskich powstały jednak pasy rowerowe, to rowerem by można było śmigać i część osób zostawiła by samochody pod domem. Ale jeszcze 1,5 roku, skończy się budowa POW, pasy rowerowe powstaną i korki się zmniejszą. 11:07, 20.08.2019
zwykły obserwator13:50, 08.09.2019
i buspasy też. POW zwiększy korki bo nowa organizacja ruchu, z pewnością, utrudni wyjazd z Kabat. Tak jak teraz POW terroryzuje mieszkańców. Zmieni się niewiele. 13:50, 08.09.2019
ikiv13:24, 20.08.2019
Za korzystanie z cudzej własności należy płacić. 13:24, 20.08.2019
Natolin14:51, 20.08.2019
I bardzo dobrze. Uliczki osiedlowe nie są do ruchu tranzytowego ! 14:51, 20.08.2019
zwykły obserwator13:47, 08.09.2019
Ja bym murki wybudował aby mysz nie przemknęła się. 13:47, 08.09.2019
rer15:31, 20.08.2019
Niestety ale czasami to jedyny sposób na nieuprawnione wjazdy, znaki nie pomagają identyfikatory też, mieszkam niedaleko stadionu w Gdańsku. W trakcie meczu Polska - Czechy było okropnie, a i poza meczami czasami trudno było o miejsce na parkingu. Teraz cisza, spokój są miejsca, a koszty ?? no cóż czasami wygoda i spokój kosztuje 15:31, 20.08.2019
Olo17:45, 20.08.2019
Zgodnie z mapą (planem osiedla) wystarczyłyby 3-4 szlabany W ŚRODKU osiedla, otwierane zwykłą kartą zbliżeniową. Z tego co czytałem, do otwierania mają służyć jakieś "karty dalekiego zasięgu" (Tagi?). Sądzę, że będą to karty aktywne GSM (GPRS) które swobodnie mogą posłużyć do śledzenia pojazdu (tak ja nawigacja w smartfonie) co znacząco obniży "koszty" ....... dla spółdzielni. Ciekawe również, czy szybko pojawi się aplikacja (dostępna dla przyjaciół królika) na smartfon, do otwierania szlabanu. 17:45, 20.08.2019
kazurek20:24, 20.08.2019
Są wakacje, ruch na Stryjeńskich też wakacyjny,zapominamy co działo się na osiedlu przez ostatnie lata. SUPER , że początek roku szkolnego i uruchomienie szlabanów zwiększających bezpieczeńsywo zbiegło się w czasie. Nareszcie będzie normalniej. 20:24, 20.08.2019
odzawsze08:08, 21.08.2019
Kiedy wreszcie Spółdzielnia zlituje się nad mieszkańcami Gutta 1,2,6 i postawi szlaban przy byłej piekarni ??? Studenci rok w rok całymi dniami zajmują miejsca parkingowe mieszkańców :((((( zero wygody, a czynsz z miesiąca na miesiąc idzie górę ... jak nie woda, to teraz opłaty za grunt, które drastycznie podniosły opłaty :(((((( kto to będzie płacił ???? 08:08, 21.08.2019
kazurek13:42, 21.08.2019
Zakładanie szlabanów na wjazdach w osiedla jest coraz powszechniejsze.Powoduje to ograniczenie ruchu samochodowego, możliwość swobodnego parkowania dla mieszkańców, a najważniesze zwiększa bezpieczeństwo pieszych.Jednak jak Pani pewnie zauważyła/na naszym przykładzie/nie jest to dla wszystkich zrozumiałe. 13:42, 21.08.2019
zwykły obserwator13:46, 08.09.2019
zlikwidować studentów. 13:46, 08.09.2019
Max15:16, 21.08.2019
niebawem będą ustawki pomiędzy osiedlami typu getto, które są zamykane szlabanami. Ursynów wyzwie Tarchomin a Wola Białołękę (na przykład). Każdy porusza się po stolicy i gdzieś ma znajomych. Trzeba będzie zostawiać samochód w Górze Kalwarii by wpaść do cioci na imieniny np. na Ursynowie. 15:16, 21.08.2019
Rafcio16:57, 21.08.2019
ja się szykuję na Służewiec. Jestem ze Zgorzelca - ale Matka chrzestna mieszka w wawce. To co mam nie odwiedzić? samochód zostawić w okolicach Zielonej Góry? czy Płocka?? - dylemat mam. 16:57, 21.08.2019
mw21:01, 21.08.2019
A kiedy połączą Belgradzką z Pileckiego, żeby można było objechać osiedle Kazury? 21:01, 21.08.2019
zwykły obserwator13:45, 08.09.2019
Nigdy, bo to ułatwiłoby życie mieszkańcom. Dywersanci z Ratusza nie dopuszczą do tego. Nigdy. 13:45, 08.09.2019
KrzysiekB23:05, 22.08.2019
Nie dobrze, nie dobrze :-/ Przejeżdżałem tam po 3-4 razy dziennie, żeby nie stać w tym chorym korku na Stryjeńskich. Na szczęście są 2 dobre informacje, dopiero od Września uruchomią te szlabany, więc na razie można spokojnie jeździć. Po drugie każdy z spółdzielni Os Wyżyny musi dostać pilota, nawet jak nie mieszka na Kazury ;-) Więc wystarczy pożyczyć od znajomych z okolicy i śmiało dalej będzie można przejeżdżać przez osiedla :-) 23:05, 22.08.2019
Hmmm14:48, 25.08.2019
Chory korek tworzysz i ty 14:48, 25.08.2019
mieszkanka Natolina11:57, 25.08.2019
Dużo zdrowia i braku pożarów życzę mieszkańcom. Bo ani karetka pogotowia, ani straż pożarna na czas nie dojedzie. Ważne przecież, żeby mieszkańcy mieli spokój... 11:57, 25.08.2019
Hmmm14:48, 25.08.2019
Jak w dniu swira - ciągle tylko słyszę samochód- wygodne wygodne wygodne.A to nieprawda. 14:48, 25.08.2019
Wygodne Wygodne wygo07:56, 04.09.2019
Oj tak mam te same odczucia... 07:56, 04.09.2019
anka12313:16, 26.08.2019
Kiedy wrescie władza Ursynowa weźmie sie za lotniko ? Najwyzszy czas aby loty kierowane byly na trase wlochy bemowo , huk jest nie do zniesienia na usynowe od 5 ranio rycza samoloty do 24 !! NIE DLA SAMOLOTÓW NAD URSYNOWEM ! 13:16, 26.08.2019
Mieszkaniec 208:09, 10.10.2019
Włochy też nie chcą tych ch...nych samolotów! !!! 08:09, 10.10.2019
z Kazury15:55, 26.08.2019
Gdyby połączono Belgradzką z Pileckiego wokół Kazurki to nie musielibyśmy płacić za te szlabany, piloty, projekt i potem do końca życia co miesiąc za konserwację szlabanów. Jest jeszcze czas na protest! 15:55, 26.08.2019
Mt23:04, 28.08.2019
Ciekawe co na to osiedlowy Lewiatan do którego nie można już wygodnie dojechać samochodem?
Najchętniej to ludzie by się pozamykali, mur na 3 metry i okopy... 23:04, 28.08.2019
Dermerwujacy kawau07:55, 04.09.2019
Wygodnie dojechać samochodem wygodne dojrchsy samochodem wygodne dojechać samochodem 07:55, 04.09.2019
wawa11:57, 13.09.2019
DO LEWIATANA JEST TYLKO JEDEN KROK - JEDEN JEDYNY I NIC WIECEJ 11:57, 13.09.2019
Brawo07:54, 04.09.2019
Te wąskie lokalne uliczki nazywa Pani wygodnym skrótem ????? 07:54, 04.09.2019
zwykły obserwator13:42, 08.09.2019
No tak, demolka układu komunikacyjnego przez dywersantów z Ratusza prowadzi do patologii. Ciekawe, czy neurobiałki "kumają" przyczyny? 13:42, 08.09.2019
wawa07:40, 10.09.2019
Patologia to jest skrot przez spokojne osiedle - kumasz czy mam drukowanymi literami? 07:40, 10.09.2019
Franciszek Maślanka14:50, 14.09.2019
Kempa powien za to polecieć. 14:50, 14.09.2019
elka222:40, 17.09.2019
Wszystkie osiedla (czy ich enklawy) na Ursynowie powinny być opłotowane tak jak na nowych osiedlach. Szlaban i karta na wjazd. Będzie nowocześnie i unikniemy zostawiania aut przez przyjezdnych co przesiadają się na Ursynowie do metra czy busa. 22:40, 17.09.2019
Brr09:29, 20.08.2019
159 86
Sama prawda. Miesięczny datek na konserwację szlabanów a jednorazowo kupa szmalu za piloty ( przebitka na sztuce 150% ). I do kieszeni, i do kieszeni - do jednej zaglądać, do drugiej pchać. 09:29, 20.08.2019