Zamknij

Kolejne światła w al. KEN. Czy to coś zmieni?

09:58, 04.04.2018 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 09:10, 19.04.2018
Skomentuj ZDM ZDM

Tylko jedna firma zgłosiła się do przetargu na zaprojektowanie kolejnych sygnalizacji w alei KEN. Światła mają być stawiane jeszcze w tym roku na sześciu przejściach. Przy okazji drogowcy poprawią geometrię skrzyżowań i wyremontują chodniki. Nie wszyscy się cieszą z tej inwestycji.

Jak już informowaliśmy, na sześciu zebrach w al. KEN drogowcy planują budowę sygnalizacji świetlnych. To realizacja zaleceń z audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. 

- Przejścia w al. KEN okazały się najbardziej niebezpiecznymi na terenie Ursynowa, zaś rekomendacją audytorów było wyposażenie przejść w sygnalizację świetlną - mówi Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich.

Zainstalowane niedawno przy ul. Telekiego tzw. aktywne przejście niewiele dało. Wg drogowców przyniosło tylko doraźną poprawę bezpieczeństwa, i to mniejszą niż na innych ulicach, gdzie zastosowano takie rozwiązanie. Stąd decyzja o budowie świateł na kolejnych 6 zebrach: w rejonie ul. Koński Jar, ul. Telekiego, ul. Jeżewskiego oraz nr 81 (przy P&R Stokłosy) i nr 101 (przy kościele Wniebowstąpienia Pańskiego).

Komputerowa symulacja ruchu

Do udziału w przetargu ogłoszonym przez Zarząd Dróg Miejskich zgłosiła się jedna firma - Siemens, która za dokumentację projektową chce ponad 313 tys. złotych. Za te pieniądze ma powstać projekt organizacji ruchu, sygnalizacji świetlnej, projekt elektryczny, projekt drogowy. Wykonawca zadeklarował też m.in. wykonanie komputerowej symulacji ruchu drogowego - wylicza ZDM. 

- Dokumenty będą teraz analizowane. Po rozstrzygnięciu przetargu i dopełnieniu niezbędnych formalności, wybrany wykonawca będzie miał 140 dni na realizację zadania. Dokumentacja powinna zawierać m.in. aktualne dane o ruchu kołowym, plan sytuacyjny z organizacją ruchu i rozmieszczeniem sygnalizatorów oraz detektorów dla pojazdów i pieszych, schemat podstawowych faz ruchu, i algorytmy sterowania - mówi Karolina Gałecka, rzecznik miejskich drogowców.

Przejścia zostaną wyposażone w sygnalizacje z detekcją, które zostaną skoordynowane, także z istniejącymi światłami. W rejonie przejść drogowcy skorygują geometrię skrzyżowań i wyremontują chodniki przy skrzyżowaniach, obniżą też krawężniki.

- Po otrzymaniu dokumentacji projektowej ogłosimy przetarg na realizację prac w terenie. Liczymy na to, że roboty uda się zacząć jeszcze w tym roku - dodaje Gałecka.

Inwestycja nie spełni oczekiwań?

Z planów drogowców cieszy się duża część mieszkańców Kabat, gdzie w ostatnich latach dochodziło do największej liczby potrąceń pieszych na przejściach. 

- Uważam, że tylko światła się tutaj sprawdzą. Kierowcy muszą mieć wyraźne czerwone światło, by tu nie szaleć z prędkością, nie wyprzedzać przed przejściem - mówi Marlena z Telekiego.

Nie wszyscy czekają na dodatkowe światła w alei KEN z radością. Zdaniem Krzysztofa Nawrockiego - ursynowskiego społecznika zaangażowanego w sprawy komunikacyjne, inwestycja ZDM może nie spełnić oczekiwań. Na dowód przedstawia tabelę kolizji i wypadków w alei na przestrzeni ostatnich lat. I choć pominięto w niej wypadek śmiertelny przy Telekiego, to wynika z niej, że od 2007 roku, na przejściach z sygnalizacją i bez sygnalizacji liczba zdarzeń była podobna.

- Audytorzy oceniali każde przejście w Warszawie oddzielnie. Zastrzegali też, że nie oceniają skutków wprowadzenia sugerowanych zmian na organizację ruchu w danej okolicy, i że to jest zadanie dla zarządcy. Natomiast decyzja ZDM jest zaskakująco zgodna ze stanowiskiem radnych Ursynowa - które przeforsowała Sylwia Krajewska w marcu ubiegłego roku. I moim zdaniem, jest to inwestycja na polityczne zamówienie, z pominięciem głosu obywateli, którzy może chcieliby się wypowiedzieć na temat al. KEN przyszłości. W konsultacjach. Szkoda, że burmistrz, który zaczynał od 'konsultacji i partycypacji' tak bardzo się zmienił - komentuje Nawrocki.

[ZT]9389[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(20)

UrsynowianinUrsynowianin

22 17

Aleją KEN nie jeżdżę już od dawna, bo się nie da. Co 200 metrów światła i zawsze czerwone, a żeby gdziekolwiek skręcić z KEN w lewo to minimum 5 minut stania. Także ta inwestycja wiele nie popsuje moim zdaniem :(. 11:25, 04.04.2018

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

abcabc

34 1

Na KEN miała być przede wszystkim zielona fala. niestety nie jestem w stanie zaobserwować efektów jej działania... 13:39, 04.04.2018


qwrqwr

13 21

Nie da się zrobić zielonej fali, jeśli co drugie światła nie mają stałego cyklu tylko są wzbudzane. 15:05, 04.04.2018


MałgosiaMałgosia

28 3

Czy aby nie zostało wydane kilka milionów na zieloną falę na KEN? Pytanie- kto zadecydował o wyrzuceniu tych milionów w błoto (teraz albo przed decyzją o synchronizacji oświetlenia na KEN). 15:14, 04.04.2018


reo

goostav 234goostav 234

15 27

Naprawdę wielka tragedia ze nie da się rozpędzić ponad te przepisowe 50km/h. 13:14, 04.04.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

UrsynowianinUrsynowianin

32 4

Nie zrozumiałeś, ja nie chcę się rozpędzać powyżej 50km/h. Chcę płynnie, spokojnie przejechać wzdłuż ulicy choćby z prędkością 40km/h! Nie chcę zatrzymywać się co 20 sekund i stać smrodząc i marnując paliwo czas i pieniądze. I za chwilę ruszać znów smrodząc i marnując paliwo i pieniądze.
Nikt nie bierze pod uwagę, że permanentne stanie na "czerwonym" tysięcy samochodów w alei KEN powoduje ogromne straty nie tylko finansowe ale także dla naszego środowiska.
Powoduje także frustracje kierowców, którzy po 7-mym czy 8-mym bezsensownym postoju na odcinku 1km dostają piany i cisną ile wlezie aby zdążyć na "zielone" na następnych światłach. 10:17, 05.04.2018


PieszyPieszy

31 8

I bardzo dobrze. Wreszczie jak będę sobie szedł na spacer wzdłuż al. KEN, to żaden samochód mnie nie wyprzedzi! 17:25, 04.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rodzinnyrodzinny

11 25

super wiadomość. myślę, że będzie bezpieczniej szczególnie na przejściu przy telekiego i jeżewskiego 21:12, 04.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SlonkoSlonko

6 2

Ten spoleczniak to chyba z innej dzielnicy, nikt go nie zna. Jest wielu znanych z Ursynowa mieszkancow ktorzy sie angazuja w zycie komunikacyjne Ursynowa. 23:20, 04.04.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pomarańczpomarańcz

0 6

Społecznik jak już, nie społeczniak. Ja jakoś go znam. Może się po prostu nie interesujesz i z ignorancji wynika Twoja niewiedza, co slonko? 08:48, 05.04.2018


AresAres

2 0

To bo szanowny Pan społecznik proponuje poza krytyką bo nie wiemy ? 07:24, 05.04.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pomarańczpomarańcz

1 2

Mieszkańcy muszą we wszystkim wyręczać władze? 08:49, 05.04.2018


CytadCytad

8 22

Wreszcie poszli po rozum do głowy. Dwie uwagi:
1. Niech naprawdę porządnie te sygnalizacje skoordynują od Kabat po Dolinkę, bo obecnie co chwila natrafia się na czerwone światło (a miała być zielona fala), 2. Światła przy P+R mogą w popołudniowym szczycie zablokować skrzyżowanie z Herbsta/Jastrzębowskiego Już teraz, gdy korek zaczyna się przy Ciszewskiego, rózne bezmyślne gamonie wjeżdżaja na nie bez możliwości zjazdu. Gdy korek cofnie się o kilkaset metrów, takie sytuacje mogą być nagminne 08:31, 05.04.2018

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

pomarańczpomarańcz

28 0

Dobre żarty z tą koordynacją sygnalizacji. 08:50, 05.04.2018


qwrqwr

5 21

Powtarzam dla tych, co nie zrozumieli: nie da się zrobić zielonej fali, jeśli co drugie światła nie mają stałego cyklu tylko są wzbudzane przez przycisk bądź samochód wyjeżdżający z osiedla. 10:12, 05.04.2018


issaissa

13 2

Cytad, ha ha ha...
no naprawdę...nie rozczulaj mnie...
"zielona fala" słuzy temu, żeby ograniczyc prędkosc na takich (bezkolizyjnych) jezdniach, jak Rosola (i Anody) wlaśnie.
Tylko taki naiwniak, jak ty, mógl przypuszczać, że to jakis "błąd systemu", ha ha... 01:44, 06.04.2018


mdomdo

31 12

Ja jako pieszy sobie nie życzę żadnych świateł - daję radę przejść bez wspomagania procesów myślowych - jeszcze ogarniam podstawy poruszania się po miescie ;)
No ale jakiś audytor powiedział, że trzeba i tysiące osób staną przy krawężnikach i w korku - codziennie! A dzieje się to między innymi dzięki pomysłom leni, którym się nie chce myśleć przy przejściu. To taki mentalny bolszewizm, żeby wszystkim sterować, zwalniać ludzi z własnej inicjatywy i myślenia - oczywiście za obietnicę bezpieczeństwa (a jak urzędnik obiecuje, to... obiecuje ;) 11:46, 05.04.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

karolkarol

5 20

Pieszy, akurat bo uwierzę. 15:37, 05.04.2018


dddd

14 2

Swiete slowa ... w koncu ktos glosno powiedzial ze moze czas zaczac ulatwiac zycie tym myslacym a nie tym .... pozostalym.
Plus za kazdym razem jak jestem na spacerze z dziecmi i jakis samochod specjalnie hamuje zeby nas puscic to moja mysl jest o tych dodatkowych zanieczyszczeniach jakie zostawi rozpedzajac sie ponownie .... czy ktos mysli jeszcze o jakosci powietrza na Ursynowie? Swiatla zapewnia duzo taki zatrzyman i rozpedzen samochodu.... 07:24, 07.04.2018


sdv3qq4r12r413sdv3qq4r12r413

21 3

światła powinny być na chodnikach krzyżujących się z drogami rowerowymi, rowerzyści powinni zawsze i bezwzględnie udzielać pieszym pierwszeństwa i czekać aż piesi przejdą a nie rozpędzeni jeździć jak wariaty 22:07, 05.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%