7 lat temu dzielnica wydała milion złotych na poprawę bezpieczeństwa na drodze do szkoły przy Hirszfelda. Teraz okazuje się, że inwestycja polegająca na zamianie spokojnego ciągu pieszo-jezdnego w wybrukowaną ulicę była bez sensu. Ursynowska podstawówka jako pierwsza weźmie udział w stołecznym programie „Droga na szóstkę”.
Szkoła Podstawowa nr 323 przy ul. Hirszfelda jako pierwsza w Warszawie weźmie udział w programie poprawy bezpieczeństwa na drodze uczniów do szkoły. Placówka sama zgłosiła się do projektu, a jej wniosek musiał być poparty listem rady rodziców. Wszystko w jak najbardziej szczytnym celu – zapewnieniu dzieciom poczucia bezpieczeństwa w drodze do szkoły.
Przystąpienie do pilotażu jest o tyle zaskakujące, że 7 lat temu władze Ursynowa (jeszcze za kadencji Piotra Guziała) - po zabiegach dyrekcji szkoły - już poprawę bezpieczeństwa próbowały w tym miejscu osiągnąć. Istniejący tam, przyjazny dla pieszych ciąg ze szpalerem drzew zastąpiono wybrukowaną jezdnią, wyznaczono chodniki i wyniesione przejścia dla pieszych, a cała droga stała się strefą zamieszkania. Już wówczas pojawiały się głosy sprzeciwu i pomysły na to, jak lepiej rozwiązać problem z bezpieczeństwem uczniów.
- Najlepszym na to sposobem jest utworzenie pewnego obszaru, który będzie wolny od ruchu samochodowego. Sankcjonowanie sytuacji, w której samochody masowo wjeżdżają wewnątrz osiedla i podjeżdżają niemal pod drzwi szkoły, jest niebezpieczne – pisał na łamach Haloursynow.pl Radosław Wałkuski ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze niemal dokładnie 7 lat temu.
Inwestycja kosztowała podatników okrągły 1 mln złotych. I – zgodnie z ówczesnymi przewidywaniami – wcale nie poprawiła sytuacji.
- Uważam, że nie jest tutaj zbyt bezpiecznie. Cały czas krążą tutaj z dużą prędkością samochody, a przecież kręci się tutaj mnóstwo dzieciaków, jeżdżących na rowerach czy hulajnogach – stwierdza pani Magda, opiekun dzieci uczęszczających do SP 323. - Rano jest tutaj jakiś Meksyk. Jeżeli te 7 lat temu przebudowali tę ulicę dla bezpieczeństwa dzieci, to coś im nie wyszło – dodaje pani Agnieszka, mama ucznia szkoły przy Hirszfelda. - Myślę, że rodzice powinni zostawiać samochody na parkingu na początku ulicy. Wtedy byłoby bezpieczniej – uważa Hubert, uczeń ursynowskiej podstawówki.
fot. ZDM
Do podjeżdżania pod samo wejście do podstawówki rodziców zachęca obecny kształt ulicy. Na samym jej końcu istnieje rondo, na którym – według zamierzeń – rodzice mieli zostawiać swoje dzieci i odjeżdżać. Tymczasem często zatrzymują się tam na dłużej. To właśnie tam dochodzi do największej liczby wypadków na Hirszfelda. Problemem jest także druga część tej ulicy. Ta nie jest przystosowana do tak dużego ruchu pojazdów i często korkuje się. Kierowcy próbują sobie z tym poradzić, wykonując wszelkie możliwe manewry. A wszystko to zaraz obok przechodzących tamtędy dzieci, które muszą iść ulicą, bo chodników nie ma.
Według badań przeprowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich około 14% uczniów szkoły podstawowej przy Hirszfelda obawia się o swojej bezpieczeństwo w drodze do niej. Co ciekawe, większość z dzieci odczuwających zagrożenie wcale nie chodzi na lekcje pieszo.
- Najmniej bezpiecznie czują się uczniowie odwożeni samochodami (23% ankietowanych – dop. red.). Najczęściej odczuwają zagrożenie. Myślę, że chodzi o moment wysiadania samochodu pod szkoła, gdzie jest wiele aut i jest duży ruch spowodowany przez rodziców. Wpływa on też na to, że podróżujący rowerem, którzy muszą przejechać pomiędzy tymi autami, również nie czują się bezpiecznie (19% ankietowanych – dop. red.) – zauważa Edyta Mantorska, koordynatorka programu "Droga na Szóstkę", który pilotażowo ruszy we wrześniu na drogach przy podstawówce na Hirszfelda.
fot. ZDM
Drogowcy doszli do wniosku, że wprowadzanie zmian na ul. Hirszfelda jest konieczne. Zmiany dotyczyć będą nie tylko odcinka od Gandhi do wejścia do szkoły, ale również na dalszej części ulicy aż do Płaskowickiej.
Zmiany będą jednak delikatne. Na zebrze na ul. Gandhi w pobliżu skrzyżowania z ul. Hirszfelda pojawi się pełnoprawna sygnalizacja świetlna, która zastąpi dotychczasowe aktywne przejście. Nowością będzie to, o czym mówiło się już 7 lat temu, czyli wprowadzanie tzw. „Szkolnej ulicy”. Na całej ulicy Hirszfelda obowiązywać będzie zakaz wjazdu, ale tylko od 7:30 do 8:15. W tym czasie będzie można z niej tylko wyjechać.
Tym samym zrezygnowano z wyznaczenia ścieżek rowerowych, postawienia słupków uniemożliwiających parkowanie na chodnikach czy zamontowania dodatkowych progów, czyli doraźnych sposobów na rozwiązanie trapiących uczniów problemów. Co w takim razie z przebudową ulicy sprzed 7 lat? Czy te 1 mln złotych z publicznej kasy poszło na marne? Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski zapewnia, że nie.
- Ten milion nie pójdzie w błoto. Wyłączenie możliwości wjazdu będzie dotyczyło tylko 45 minut. Droga ta nie jest problemem samym w sobie, tylko jej przeciążenie, te dzikie manewry, zawracanie, przejeżdżanie po chodniku, bo ktoś wysadza dziecko i za nim tworzy się kolejka, te emocje rano, bo każdy chce zdążyć do pracy. To są te sytuacje niebezpieczne. Poza godzinami, kiedy droga będzie zamknięta, ulica będzie funkcjonować normalnie - stwierdza Puchalski.
- Ta część ulicy Hirszfelda z rondem funkcjonuje na zasadach strefy zamieszkania, więc piesi i rowerzyści, w tym ci najmłodsi, mogą się poruszać poza wyznaczonymi tam chodnikami. Inna sprawa jest taka, że ta ulica obsługuje też inne budynki, które są po sąsiedzku, między innymi przedszkole, basen czy liceum. Nie była więc rozważana opcja stałego jej zamknięcia lub wprowadzania zmian w jej kształcie – dodaje Mantorska.
Pozostaje jeszcze pytanie: czy ulica powinna być zamykana także w momencie, gdy uczniowie kończą lekcje? To właśnie wtedy dzieci przed samą szkołą jest najwięcej, kiedy korzystają z wolnego czasu na zabawę z koleżankami i kolegami przed pójściem do domu.
- W godzinach południowych nie ma już tego zjawiska, które występuje rano. Z badań wynika, że prawie połowa dzieci przywożonych rano samochodem wraca w inny sposób. Czyli wówczas przyjeżdża już 30-35% mniej samochodów niż o godzinie 8. Poza tym nie przyjeżdżają wszystkie na jedną godzinę. Odbiór dzieci odbywa się pomiędzy godziną 12 a 17, więc ten napór aut, który mamy rano – pomniejszony o te 30-35% – rozłożony jest na 5 godzin – zauważa dyrektor ZDM.
Oprócz budynku przy ul. Hirszfelda SP 323 zajmuje jeszcze jeden przy ul. Warchałowskiego. Tam również ZDM chciałby wprowadzić podobne zmiany, a nawet większe. Jednak sytuacja na tej ulicy jest nieco bardziej skomplikowana.
- Szkoła przy Warchałowskiego jest mocniej zatopiona w uliczkach, które należą do spółdzielni. Trwają rozmowy nad tym jak ten teren zmienić, by poprawić bezpieczeństwo i jednocześnie spełnić oczekiwania i potrzeby mieszkańców okolic – mówi koordynatorka programu.
Szkoła Podstawowa nr 323 to pierwsza szkoła w stolicy objęta pilotażem programu "Droga na Szóstkę". Jeśli wprowadzane tam zmiany okażą się sukcesem, drogowcy planują włączyć do niego inne szkoły. „Szkolna ulica” na Hirszfelda wprowadzona zostanie już we wrześniu wraz z początkiem nowego roku szkolnego. Gotowy jest już także projekt sygnalizacji świetlnej na przejściu przez ul. Gandhi. Jej wybudowaniem zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych, więc pojawi się trochę później, ale jak zapewnia dyrektor ZDM, ma to być różnica tylko kilku miesięcy. Natomiast tego, czy kierowcy przestrzegają zakazu wjazdu, pilnować będą strażnicy miejscy.
[ZT]18001[/ZT]
xxx16:45, 09.06.2021
"Polaczek mądry po szkodzie" nadal aktualne. 16:45, 09.06.2021
G16:48, 09.06.2021
Najlepiej wydawac nie swoje pieniadze. 16:48, 09.06.2021
Boom16:51, 09.06.2021
No jasne, tak jak w projektach obywatelskich. A potem za grube pieniądze powstają np. takie koszmarne wiaty niby na rowery pod którymi nigdy żaden rower nie stał, jak np. na Natolinie. 16:51, 09.06.2021
Weeg18:39, 09.06.2021
Zobacz Wege park na ulicy Rzodkiewki w okolicy skarpy, tez kilkaset kPLN poszlo .. 18:39, 09.06.2021
Obserwator21:21, 09.06.2021
Co do BO to mieszkańcy głosują i wybierają pomysły. Skoro mieszkańcy wybrali wiaty na rowery czy wege park pod skarpą, to te pomysły zostały zrealizowane. 21:21, 09.06.2021
Boom21:43, 09.06.2021
A co to za wiata na rowery skoro nikt tam nie parkuje rowerów? Wygląda to fatalnie i nie spełnia swojej funkcji, czyli pieniądze cudze poleciały w kosmos. 21:43, 09.06.2021
-ma17:12, 09.06.2021
Z tym spokojnym ciągiem pieszo jezdnym wcześniej to chyba żart? Chyba że samochodowy tetris w drzwiach szkoły to objaw spokoju.
I tak rodzice nie wchodzą do szkoły. Tu nie ma pierwszej klasy. Wysadzić dziecko można 100 metrów wcześniej bez szkody dla nikogo. 17:12, 09.06.2021
Facepalm19:18, 09.06.2021
Szczególnie takie które trzeba odprowadzić do przedszkola którego wejście jest obok. Myślę że nawet 200m wcześniej będzie najbezpieczniej. Niech śmiga samo. 19:18, 09.06.2021
JPRDLE08:51, 10.06.2021
Boszzzz 100 czy 200 metrów pieszo... Prawie maraton, albo runmagedon!
08:51, 10.06.2021
Obserwator17:47, 09.06.2021
Które odcinki ulic przy szkołach będą kolejne do takich zmian??? 17:47, 09.06.2021
Radas 17:52, 09.06.2021
A co Guzial zrobił dobrze?
Już wówczas mówiłem że to 1 milion w błoto 17:52, 09.06.2021
Hu18:46, 09.06.2021
Guzial na prezydenta. 18:46, 09.06.2021
Ursynów201022:33, 11.06.2021
Piotr Guział był najlepszym burmistrzem w historii Ursynowskiego Samorządu. To samorządowiec z doświadczeniem, tworzył ruchy miejskie i znał się na rzeczy. Uważam, iż Trzaskowski wtrąca się do Ursynowa specjalnie na złość Guziałowi to chcę przerobić i na złość mieszkańców z powodów politycznych. Bo jak wiemy Rafał nie lubi Lewicy... i to go boli, że lewica miała dobry pomysł na ruch na tej ulicy, więc musi to zepsuć dla zasady jak to Pan Rafałek zwykł robić... 22:33, 11.06.2021
Ursynów202122:51, 11.06.2021
Guział najlepszym burmistrzem??? Zmień dealera lub dawkę bo opowiadasz mega głupoty. Jedno pewne - Guział miał maxi ego - wg siebie sam był najlepszy, owszem! I ta buta i pewność siebie go zniszczyła. Został zmasakrowany, zdeptany po prostu. Ludzie pokazali mu fucka. Sam byłem zaskoczony, ale on pewnie nie mniej. Kiedyś spotkałem się z określeniem, że jest on takim koniem trojańskim - sam rozwalił swoim postępowaniem swoje ugrupowanie. Od środka. Przy okazji też siebie. I za to mu serdecznie dziękuję! Piotrze - zostań w Niemczech! 22:51, 11.06.2021
jac.09:38, 14.06.2021
Guział w przeciwieństwie do obecnych 'władców' nie otworzył przelotki na Wilanów przez Rosnowskiego, przed otworzeniem obwodnicy + przelotki przez Ciszewskiego.
A teraz mamy ogólnowarszawską władzę na Ursynowie, która ma gdzieś lokalne potrzeby. No chyba, że są to potrzeby lokalnych deweloperów (vide przedłużenie Belgradzkiej). 09:38, 14.06.2021
Rumburak19:12, 09.06.2021
Super! Do szkoły dzieci są wpuszczane od 7.50. Jeśli masz kilkoro dzieci do rozwiezienia nie tylko do szkoły ale i przedszkola, żłobka i jeszcze masz zdążyć na ósmą do pracy to możesz podziękować drogowcom za te "udogodnienia". Co do świateł, już klika miesięcy temu pisałem, że poczekają i wydadzą kolejne pieniądze tak, jak w innych miejscach. Najpierw aktywne przejście potem sygnalizacja świetlna. Ktoś może dwa razy zarobić. 19:12, 09.06.2021
MrFrosty19:29, 09.06.2021
jak długo będziesz je rozwoził? (choć myślę że bujasz) Jak będą pracować też?? Patrz na pozytywy - masz tyle 500 plusów, że ich taryfą możesz wysyłać. 19:29, 09.06.2021
racjo21:42, 09.06.2021
Dziecko z III klasy lub starsze może spokojnie dojść samo z parkingu przy Gandhi do szkoły 323. 21:42, 09.06.2021
Peck4503:00, 10.06.2021
Ja to bym powiedział że możesz dziękować tylko sobie, za swoją nieudolność i ruchawke manii tworzenia żyć. 03:00, 10.06.2021
O rety07:56, 10.06.2021
A jesteś stąd? Poza Warszawą raczej jest blisko w te kilka miejsc które wymieniłeś, i korki też jakby mniejsze:) 07:56, 10.06.2021
jac.14:39, 10.06.2021
Do szkoły dzieci mogą dojść same te 100 m z parkingu. Zostaje żłobek i przedszkole, a do żłobka się zbyt długo nie chodzi.
Jeśli w ogóle ten scenariusz jest prawdziwy, a nie wymyślony na potrzeby argumentacji. 14:39, 10.06.2021
Maruda20:28, 09.06.2021
Zły pomysł. Lepiej by było zrobić tą ulice przejezdną jednokierunkową a nie nawrotka na rondzie. No to powodowało że jest ciasno tłoczno i dlatego niebezpieczne.
Pozdrawiam p. Magdę które twierdzi że "Cały czas krążą tutaj z dużą prędkością samochody"... hahaha mega prędkości kosmiczne ;)))) 20:28, 09.06.2021
Idiotyzm 20:38, 09.06.2021
No jeszcze drifty na rondzie robio!!! 20:38, 09.06.2021
nick_znik13:08, 14.06.2021
a jakie potem błędy ortograficzne 13:08, 14.06.2021
SM07:30, 10.06.2021
Już sam początek artykułu to przekłamanie
Tam nigdy nie było ciągu pieszo jezdnego
Tam od zawsze był chodnik , po którym jeździły auta. I komu ten chodnik przeszkadzał? 07:30, 10.06.2021
O rety07:54, 10.06.2021
Uff więcej samodzielności dzieciakom nie zaszkodzi, skończy się parada SUV ów z marnymi umiejętnościami za kółkiem. Może kolejne pokolenie będzie normalne i nie będzie musiało wjeżdżać samochodem aż do klasy:) 07:54, 10.06.2021
jako15:22, 11.06.2021
z tymi SUVami to jakiś kompleks? Samochód jak każdy inny. Mało to lam siedzi za kółkiem innych osobówek? 15:22, 11.06.2021
O rety21:21, 11.06.2021
Nie po prostu podjeżdża autobus z jednym pasażerem:) Twoja żona całkiem całkiem. 21:21, 11.06.2021
nick_znik10:21, 12.06.2021
SUV to nie jest normalny samochód... moja kompaktowa osobówka osobówka ma większy bagażnik od SUVów wyższej klasy.. fakt, że wygodniej się wsiada i wysiada, ale nie po to kupują ludzie SUVy, tylko po to, żeby się pokazać. Więc to nie kompleks - za moją kompaktową osobówkę dałem tyle samo co dałbym za SUVa.
SUV jest po prostu symbolem.. jak to, że "pomoc socjalna to kasa na wódkę", podczas gdy ani kasa ani w 75% nie na wódkę. 10:21, 12.06.2021
jako19:23, 12.06.2021
@o rety - SUV to autobus??? Chyba mylisz SUVy z VANami / mini VANami. Już ci nick_znik napisał, że SUVy to mają małe bagażniczki i kosztują tyle co jego mała kompaktowa osobówka, więc nie musisz mieć kompleksów. SUV to po prostu mała kompaktowa osobówka tylko wygodniej się wsiada. Ja dostrzegam trochę więcej zalet SUVów, ale to są zalety, które są dla mnie potrzebne i je wykorzystuje. Innym nie muszą pasować. 19:23, 12.06.2021
O rety20:34, 12.06.2021
Jako, jeden z tych gamoni na pierwszym zdjęciu to Ty?ps wolę auta które lepiej się prowadzą i są szybsze niż suwy;) 20:34, 12.06.2021
O rety21:34, 12.06.2021
Aha zalety twojej gabloty nie pasują mi pod szkołą i cieszę się że będzie zamknięta ulica, i tak nie zrozumiesz dlaczego ale to nie mój problem 21:34, 12.06.2021
jako10:33, 13.06.2021
@o rety - twój umysł tego nie ogranie, ale spróbujmy: a) jestem przeciwnikiem odwożenia bachorów pod drzwi szkoły, b) tak, "ulica" powinna zostać zamknięta, c) nie posiadam bachorów w wieku do odwożenia "pod drzwi". Wypowiedziałem się jedynie co do twoich populistycznych kompleksów względem SUVów, a ty to w cudowny sposób ekstrapolowałeś i ubrałeś mnie w inne poglądy. Typowa baba z kompleksami i problemami dnia codziennego. I cieszę się strasznie, że wolisz samochody, które są szybsze i lepiej się prowadzą niż SUVy. Trzymam kciuki, byś pewnego dnia mógł sobie taki kupić i przestał przeżywać czym jeżdżą inni. Niech każdy jeździ tym co chce. 10:33, 13.06.2021
O rety20:05, 13.06.2021
Mały człowiek w wielkim aucie:) 20:05, 13.06.2021
jako23:10, 13.06.2021
@o rety - tak, tak, mały człowiek, jasne, ty kotku zawsze masz rację, taka twoja cecha. Ale lepszy mały człowiek niż człowiek z małym rozumkiem. Więc chlip sobie dalej zasmarkana dziewczynko w kąciku i pielęgnuj swoje kompleksy. Niech ci ktoś kupi balonika. I bez odbioru bo już mi obmierzły twoje fobie. 23:10, 13.06.2021
O rety12:26, 14.06.2021
Jako ale naprawdę nie interesuja mnie twoje kompleksy, chcesz suva to sobie jeździj, wcale nie jest bezpieczniejszy od szybkiego kombi. Trzeba czymś ziemniaki wozić prawda? 12:26, 14.06.2021
1408:29, 10.06.2021
Zapraszam na Małcużyńskiego. Niepotrzebny ruch x100 w porównaniu z weekendem, smród i hałas. Jak byłem mały sam chodziłem do szkoły, pedofilów było tyle samo, a może i więcej, tylko nikt o tym nie pisał. 08:29, 10.06.2021
JPRDLE08:47, 10.06.2021
Że co?? Brajany i Karyny majo chodzić na pieszo te 100 metrów?? A tak na marginesie: debilizmem było w ogóle przebudowanie do obecnej formy tego ciągu. No ale taki mamy klimat na Ursynowie, 08:47, 10.06.2021
MAK09:10, 10.06.2021
Dowożenie dzieciaków pod drzwi szkoły to problem wielu szkół na Ursynowie. Taki nawyk, przed laty obecni rodzice też byli dowożeni pod drzwi szkoły - itd. 09:10, 10.06.2021
Fazi14:13, 10.06.2021
Mnie nikt nie woził, moje dzieci w wieku 9 lat same chodziły czy dojeżdżały busem z kabat na Stegny.
14:13, 10.06.2021
asd12:10, 10.06.2021
Błędne koło. Rodzice nie chcą puszczać dzieci piechotą bo niebezpiecznie, a niebezpiecznie bo wszędzie masa samochodów. Więc wożą dzieci do szkoły samochodami, odstawiając pod same drzwi szkoły, często w wielkich SUVach z których nawet głowy dziecka nie widać. Tylko ja tu widzę bezsens? 12:10, 10.06.2021
RodzicTrojki15:51, 10.06.2021
Współczuje dzieciom posiadania nadgorliwych rodziców. Uczcie swoje dzieci samodzielności. Jak pójdą same z 0,5 km w mieście to chyba dojdą, co? 15:51, 10.06.2021
Anna 5520:37, 10.06.2021
chorzy ludzie, zero ruchu, więcej religii niż wf
rośnie nam pokolenie niedorozwiniętych fizycznie dzieci 20:37, 10.06.2021
jac.09:33, 14.06.2021
To nie jest dyskusja o religii, tylko o ruchu samochodowym. 09:33, 14.06.2021
ECPU Polska łowcy pe20:43, 10.06.2021
Trzeba wozić dzieci autem zobaczcie ile jest pedofilów na Ursynowie. Jest baza pedofilów w internecie ofolnodostępna 20:43, 10.06.2021
CPU RAM HDD18:36, 11.06.2021
faktycznie, sporo kosciołów jest... 18:36, 11.06.2021
nick_znik10:15, 12.06.2021
ECPU to ci przestępcy, co biją innych przestępców?
10:15, 12.06.2021
koli18:42, 17.06.2021
Do szkół na Ursynowie powinny chodzić dzieci z Ursynowa i wtedy nie trzeba ich wozić samochodami. Problem jest w tym, że Ursynów okupują wieśniaki z gminy Piaseczno. Moje dziecko nie dostało się do przedszkola a później do szkoły przy Dembowskiego, chociaż widzę je z okna bo nie było miejsc , a przed blok strach wyjść koło ósmej, żeby nie wpaść pod samochód z rejestracją WPI. 18:42, 17.06.2021
ciekawy20:12, 05.07.2021
Więcej niż połowa Ursynowa to ludność napływowa jednak i obciach trochę innym od wieśniaków nawtykać, bo się obecnie mieszka na Ursynowie. Poza tym połowa gminy Piaseczno to ludzie , którzy pobudowali domy i przenieśli się właśnie z Warszawy, może na Ursynowie mają dziadków, którzy dzieci odbierają ???? 20:12, 05.07.2021
Kokon17:08, 09.06.2021
13 4
Nie mogę się z tym zgodzić. Polak przed szkodą i po szkodzie głupi. 17:08, 09.06.2021