1a i 4b, 2a i 5b, 3a i 6d – to tylko niektóre z klas, które dobrane w pary biorą udział w wyjątkowym projekcie „Lubimy uczyć”. W ramach akcji w Szkole Podstawowej nr 16 im. Tony'ego Halika, starsze dzieci zostają nauczycielami młodszych uczniów. Raz w tygodniu przeprowadzają przygotowaną przez siebie lekcję.
Pomysł urodził się 5 lat temu podczas rozmów w gronie nauczycieli. Koordynacją zajęła się Bożena Dybowska, która zaproponowała współpracę klasie drugiej i szóstej. Dzieci z miejsca podchwyciły pomysł i okazało się, że chętnych nie brakuje. Do akcji zaczęły dołączać kolejne klasy.
Dzieci uczą dzieci
W praktyce wygląda to tak, że nauczyciel klasy młodszej przekazuje tematy, które ma do omówienia na lekcji. Starsi uczniowie wybierają interesujące ich zagadnienia i przygotowują lekcję. Czasem sami proponują wyjątkowo interesujący dla nich temat. Nauczyciele przychylnie patrzą na takie inicjatywy, były już lekcje o włoskiej kuchni i o koniach. Uczniowie prowadzą zajęcia przed lub po swoich lekcjach.
Lekcja może trwać całe 45 minut, ale może być też krótsza. Dzieci chętnie korzystają z tablic multimedialnych, ale także z tradycyjnych form prezentacji, jak np. plakaty czy gazetki. Maluchy i tak zawsze są zachwycone.
- Najmłodsi uczniowie są tacy dumni, że starsi koledzy znają ich imiona – opowiada Bożena Dybowska, która uczy w klasach 1-3. - A mały tłum wielbicieli bardzo dobrze wpływa na samoocenę wchodzących okres dojrzewania, starszych uczniów – dodaje.
Same plusy
Założeniem projektu była integracja środowiska szkolnego, sprawienie, że wszyscy uczniowie będą czuli się częścią szkolnej społeczności.
- Dzieci w ramach projektu jeżdżą też wspólnie na wycieczki, chodzą na lodowisko – opowiadają nauczyciele. - Ta radość na twarzy młodszego dziecka, kiedy starszy kolega weźmie go na chwilę za rękę podczas jazdy na łyżwach, jest nie do opisania – mówi.
Maluchy i starszaki wspólnie przygotowują Jasełka, Andrzejki, robią dla siebie upominki. Ogromnym sukcesem okazała się praca nad zbiorem zadań matematycznych, które starsze klasy przygotowały dla młodszych. Zostały „wydane” w formie książeczki.
- Młodsze dzieci nie mogły uwierzyć, że to koledzy przygotowali dla nich zadania, a starsi z wypiekami wertowali książeczkę w poszukiwaniu swoich – opowiada nauczycielka, która koordynowała ten projekt.
Nauczyciele podkreślają także, że „Lubimy uczyć” świetnie wpływa na radzenie sobie ze stresem, ułatwia wystąpienia publiczne, poprawia komunikację i uczy współpracy.
Plan lekcji
Projekt, który obecnie obejmuje 11 klas, ma działać w kolejnych latach. Zaangażowanie dzieci jest ogromne. Nikogo nie trzeba namawiać do udziału. Uczniowie sami przychodzą i dopytują kiedy będą kolejne tematy do wyboru.
- Dzieci chcą przez chwilę poczuć się nauczycielem, trochę porządzić – śmieją się nauczyciele – Mogą komuś udzielić głosu, poczuć się ważne – dodają.
Jest to kolejna motywacja dla uczniów, aby brać czynny udział w akcji. Nauczyciele z radością patrzą na to, jak ci, którzy niedawno byli młodszą klasą w projekcie, sami zaczynają uczyć. Nawet dzieci z drugiej klasy same powiedziały, że chcą uczyć uczniów zerówki.
W planach na ten rok szkoła przewiduje „Wiosenny festiwal”, na którym będą występowały wspólnie klasa młodsza ze starszą. Dzieci już nie mogą doczekać się kolejnej wspólnej misji.
Więcej o projekcie można przeczytać na jego stronie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz