Zamknij

Montessori pod lupą, czyli co wyróżnia żłobek i przedszkole Harmony Montessori Park

09:23, 14.07.2022 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 10:54, 14.07.2022
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Jest takie miejsce, w którym wszystko porusza się w swoim naturalnym rytmie, subtelne dźwięki, łagodne światło i stonowane barwy, przenikają się wzajemnie, tworząc HARMONIJNE, inspirujące otoczenie dla małego dzieckaTakie miejsce jest na Ursynowie! To Harmony Montessori Park – przedszkole i żłobek.

Spotykamy się tu z pedagogiką Marii Montessori, wybitnej włoskiej lekarki i pedagog, która, na przełomie XIX i XX wieku, na podstawie wieloletnich badań, doświadczeń i obserwacji, stworzyła nowatorską, ponadczasową koncepcję pedagogiczną, jako alternatywę dla wówczas stosowanych surowych metod wychowawczych. Sama Maria Montessori tak opisywała wyłanianie się kierunku podążań jej myśli pedagogicznej: 

„…UCZYŁAM SIĘ OD DZIECKA. WZIĘŁAM TO, CO DZIECKO MI PRZEKAZAŁO i WYRAZIŁAM TO. TAK POWSTAŁA METODA, ZWANA METODĄ MARII MONTESSORI…”.

Dokonania Marii Montessori szybko spotkały się z szerokim uznaniem.  Zdobyły wielu zwolenników i naśladowców. Stworzona przez nią pedagogika była i jest realizowana przez kolejne stulecia w specjalnie przygotowanych placówkach, które znacznie różnią się od placówek tradycyjnych. Przede wszystkim, tutaj dziecko jest przewodnikiem, a rolą nauczyciela, (we współpracy z rodzicami), jest towarzyszenie mu i wspieranie w fazie naturalnej wrażliwości na przyrodę, fascynacji objawami życia i chęci odkrywania coraz to nowych obszarów otaczającego świata. Maria Montessori uważała, że środowisko, w którym dziecko przebywa od najmłodszych lat, ma fundamentalny wpływ na zasób jego umiejętności oraz wiedzy, ponieważ 

„...Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych…” – Maria Montessori

W okresie wczesnego dzieciństwa, dostrzeżony kamyk, źdźbło trawy, pełzający ślimak, patyczek, piórko i inne przedmioty, wzbudzają w dziecku żywe zainteresowanie. Wyszukując ciekawych obiektów, rozwija ono swoją spostrzegawczość, a kiedy przykuca i uważnie bada znalezisko, w jego umyśle zachodzi szereg złożonych procesów, ważnych w aspekcie treningu skupiania uwagi i doskonalenia percepcji wzrokowej. Jest to niezwykle potrzebne w zdobywaniu i przetwarzaniu wiedzy w dalszych latach nauki.  To oczywiste, że w klasie Montessori nie zmieścimy całego świata, ale damy dziecku obiekty stymulujące do jego poznawania, klasyfikowania i rozumienia. Nazywane są one POMOCAMI MONTESSORI. Przygotowany materiał zachęca dziecko do aktywności takich jak ćwiczenie motoryki czy kreatywne myślenie; nie wykonuje niczego za dziecko. Pomoce wykonane są z naturalnych, estetycznych  materiałów, w stonowanych, ciepłych kolorach. Każda grupa pomocy jest podstawą do kolejnych, bardziej skomplikowanych i abstrakcyjnych działań. Jedna pomoc służy do nauki pojedynczej umiejętności, żeby dziecko mogło się na niej w pełni koncentrować, dlatego np.  pomoc zwana różową wieżą jest cała różowa a nie wielokolorowa.

 Dziecko szybciej zrozumie pojęcia mały, duży, większy, mniejszy, kiedy pojedyncze jej części różnią się między sobą tylko jedną cechą, czyli np. rozmiarem. Dziecko uczy się, nie będąc rozpraszane poprzez stymulowanie nadmiarem kolorów czy obrazków. Zatem: nie znajdzie się w placówce Montessori pudełek, szaf i półek zapełnionych zabawkami piszczącymi, grającymi, poruszającymi się za pomocą mechanizmu po wciśnięciu guzika. Po pierwsze, to za wiele bodźców. Po drugie, to dziecko ma wprawiać przedmioty w ruch i nadawać im znaczenie.  Należy też wspomnieć, że to, co wyróżnia placówki Montessori, to ilość dostępnych przedmiotów, a także umieszczenie ich na poziomie dziecka, aby mogło je zobaczyć. Regały ustawione są w taki sposób, aby dzieci mogły swobodnie do nich sięgać, a każda pomoc rozwojowa była łatwo dostępna. Każda półka zawiera od 3 do 4 pomocy, aby dziecko mogło zapamiętać kolejność ich ułożenia i odłożyć na swoje miejsce po skończonej pracy. 

Materiał rozwojowy podzielony jest w zależności od celów edukacyjnych, jakimi są osiągnięcia dziecka w określonym obszarze. Wyróżniamy tu: dział życia praktycznego (codziennego) – inspiracją do jego tworzenia jest codzienność dziecka, najbliższe otoczenie i krąg kulturowy, w którym żyje.  Ćwiczy tu wszelkie umiejętności w zakresie samoobsługi, umiejętności ruchowych, dbania o otoczenie oraz dobre maniery.  

Dział sensoryki – służący do stymulowania i rozwoju zmysłów stanowi jednocześnie wprowadzenie do świata matematyki. Tu znajdziemy pomoce do rozróżniania rozmiarów, kształtów, kolorów, faktury, ciężaru, walorów smakowych i węchowych, temperatury czy dźwięków. Dział nauki języka – który pobudza do nabywania umiejętności w sferze szeroko pojętej komunikacji, przygotowuje rękę do trzymania narzędzia piśmienniczego, pisania, czytania, rozumienia. Dział matematyczny – odkrywa świat przez organizowanie i kategoryzowanie konkretów, a następnie abstrakcji działań matematycznych. 

Dział kulturowy (wychowanie kosmiczne), pomaga w nabywaniu doświadczeń, pomagających w porządkowaniu wszechświata, czyli wszystkiego, co współistnieje i przenika się wzajemnie w czasie i przestrzeni, a dziecko, będące w samym centrum, jest jego integralną częścią.

Materiał kulturowy umożliwia badania i doświadczenia zjawisk przyrody, poznanie przedstawicieli ras i gatunków istnień żyjących na planecie, przeprowadza przez doświadczenie przemijania czasu, cykliczności, pozwala przenieść się w kosmos i eksplorować odległe galaktyki, umożliwia podróże na inne kontynenty, przemierzać morza i oceany. Wszystko to zgodnie z zasadą od ogółu, do szczegółu, proponowane w przystępny sposób, na poziomie możliwości rozwojowych, co jest charakterystyczne dla pedagogiki Marii Montessori.

„Jeśli idea Wszechświata jest zaprezentowana dziecku dobrze, sprawi ona więcej niż tylko wzbudzi jego zainteresowanie; wykreuje w nim podziw i zachwyt, uczucie wznioślejsze niż jakiekolwiek zainteresowanie i bardziej satysfakcjonujące.” – Seldin T., Epstein

W placówce Montessori tworzymy warunki do harmonijnego rozwoju, towarzyszymy dziecku w procesie wzrastania, obierania kierunku zainteresowań, kształtowania się charakteru. Dziecko uczy się kultury rodzimej, na tle wielokulturowości, tym samym, wrażliwości na drugiego człowieka i szacunku do innych narodowości. Również doświadcza odpowiedzialności za swoje działania i wpływu na otoczenie. Przygotowuje się w ten sposób do życia w społeczeństwie jako świadomy swojej wartości i znający swoje miejsce obywatel świata.  Takich przyszłych dorosłych potrzebujemy w czasach podzielenia ludzkości konfliktami zbrojnymi. Pragniemy, aby dzieci wyrosły na ludzi zdolnych do życia w pokoju i harmonii ze wszystkim, co żyje. Dlatego chcemy się dzielić miejscem, w którym wszystko porusza się w swoim naturalnym rytmie.

Katarzyna Chorosz,
Dyplomowany Nauczyciel Montessori

Zapraszamy do naszego żłobka i przedszkola. Rekrutację prowadzimy w trybie ciągłym w miarę dostępności miejsc. Przyjmujemy dzieci już od 4 miesiąca życia. Współpracujemy z Polskim Instytutem Montessori

Szczegóły oferty na harmonymontessoripark.pl
Nasz profil na Facebook https://www.facebook.com/HarmonyMontessoriPark
Mieścimy się przy ul. Pieskowa Skała 7 w Warszawie 

[ZT]20418[/ZT]

[ZT]20361[/ZT]

[ZT]16238[/ZT]

[ZT]16023[/ZT]

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%