Zamknij

Na czym polega prawo ochronne na znak towarowy?

15:59, 12.03.2022 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 16:01, 12.03.2022
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Zastrzeżenie znaku towarowego to praktyka stosowana przez firmy i przedsiębiorców, którzy chcą uzyskać ochronę swojej marki. Prawo ochronne na znak towarowy oznacza ograniczenie w swobodzie używania go przez konkurencyjne przedsiębiorstwa oraz nadaje wyłączność w posługiwaniu się znakiem towarowym w celach zarobkowych i zawodowych. Zobacz, czym dokładnie jest prawo ochronne na znak towarowy i w jaki sposób może się przyczynić do wzrostu konkurencyjności Twojej firmy.

Co to jest znak towarowy?

Na początku warto wyjaśnić, czym jest znak towarowy i jakie musi spełnić kryteria, aby został za takowy uznany. Kwestie te reguluje art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Zgodnie z zawartą tam definicją za znak towarowy uznaje się oznaczenie, które pozwala odróżnić od siebie produkty różnych marek, działających w podobnej branży. Znakiem towarowym może być:

  • logo i nazwa marki lub produktu,
  • slogan reklamowy,
  • wyraz lub nazwisko,
  • grafika, rysunek lub wzór,
  • charakterystyczne zestawienie kolorów,
  • sygnał dźwiękowy i melodia,
  • kształt i projekt opakowania.

Znak towarowy pełni swoją funkcję gdy pozwala jednoznacznie odróżnić go od oznaczenia innej marki, czyli odróżnia pochodzenie od konkretnego przedsiębiorcy.

Mając zastrzeżony znak  - warto śledzić co robi konkurencja. W przypadku wystąpienia podobieństw do oznaczenia zastrzeżonego przez inne przedsiębiorstwo podmiot uprawniony ma prawo wnieść sprzeciw wobec zgłoszenia podobnego znaku towarowego. 

Czym jest prawo ochronne na znak towarowy?

Prawo ochronne na znak towarowy nabywa się po zarejestrowaniu oznaczenia w Urzędzie Patentowym. Od momentu zastrzeżenia znaku, nie może być on wykorzystywany do celów promocyjnych i zarobkowych przez podmioty inne niż rejestrujący. Prawo ochronne na znak towarowy ma charakter:

  • terytorialny – obowiązuje jedynie na wskazanym terytorium na poziomie regionalnym, krajowym lub międzynarodowym,
  • podmiotowy – przysługuje konkretnemu przedsiębiorstwu, organizacji lub osobie,
  • czasowy – trwa przez 10 lat od zarejestrowania znaku w Urzędzie Patentowym z możliwością złożenia wniosku o przedłużenie ochrony.

Przed zgłoszeniem znaku do ochrony warto sprawdzić, jakie symbole nie mogą zostać zastrzeżone oraz zweryfikować, czy inny podmiot nie zarejestrował już wcześniej podobnego oznaczenia (tzw. badanie czystości rejestracyjnej).

W jakim zakresie obowiązuje prawo ochronne na znak towarowy?

Prawo ochronne na znak towarowy umożliwia umieszczanie zastrzeżonego projektu na opakowaniach, dokumentach czy materiałach promocyjnych. Po zakończonej procedurze rejestracji, przy znaku objętym ochroną można używać charakterystycznego symbolu, przedstawiającego literę „R” w okręgu.

(REKLAMA)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%