Zamknij

Na ulicach Warszawy pojawią się kolejne autobusy hybrydowe

12:28, 18.12.2017 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 13:29, 18.12.2017
Skomentuj Solaris Bus Solaris Bus

Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z firmą Mobilis na obsługę komunikacyjną 50 autobusami o długości 12 metrów. Będą to ekologiczne pojazdy hybrydowe. Pierwszy autobus wyjedzie na trasę w czerwcu przyszłego roku. Dzięki kolejnym zakupom autobusów, we wrześniu wydłużozna zostanie trasa linii 195 - do Traktu Królewskiego.

Wszystkie autobusy Mobilisa będą nowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, białe tablice zewnętrzne, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność  radiową z Centralą Ruchu ZTM, systemy lokalizacyjne oraz systemy liczenia pasażerów.

Będą to pojazdy z napędem hybrydowym – spalinowo-elektrycznym, emitującym mniej zanieczyszczeń i hałasu niż z konwencjonalnym silnikiem spalinowym.  Nowe autobusy wyjadą na trasy w Warszawie i w gminach metropolii, tam gdzie transport organizuje ZTM. W tej chwili warszawiaków wozi 9 autobusów hybrydowych.

Kontrakt obowiązuje do końca 2025 r. Zgodnie z postanowieniami umowy, Mobilis wykona przewozy na poziomie ok. 4 mln wozokilometrów rocznie. Stawka  to  8,11 zł brutto za wozokilometr. W umowie bardzo szczegółowo określono wymagania dotyczące zaplecza technicznego, a kierowcy będą zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. ZTM wymagał też, aby znali oni układ komunikacyjny oraz topografię Warszawy i okolic oraz przepisy porządkowe i taryfowe. Wszyscy muszą biegle posługiwać się językiem polskim.

JAK DZIAŁA AUTOBUS HYBRYDOWY? źródło: se.pl

To już piąta umowa podpisana przez ZTM z prywatnym przewoźnikiem, wprowadzająca takie standardy. Prywatni przewoźnicy obsługują część miejskich linii autobusowych od 1991 r. Obecnie Zarząd Transportu Miejskiego na mocy podpisanych umów współpracuje z kilkoma takimi firmami. Obsługują one 90 linii stołecznych oraz kolejne 42 w ramach podwarszawskich linii „L”. Mobilis działa na warszawskim rynku przewozów od 2003 r., mając w nim ponad 60-proc. udział i jest największym niezależnym operatorem komunikacji miejskiej w stolicy – teraz tabor firmy powiększy się do ponad 220 autobusów.

- Prywatni przewoźnicy autobusowi obecni są na warszawskich ulicach już od ponad 25 lat. Wspierają nas w zapewnianiu naszym pasażerom jak najlepszego transportu publicznego – powiedział Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Jedną z takich firm jest Mobilis, z którym stale poszerzamy współpracę. Cieszymy się z podpisania kolejowej umowy i z faktu, że spółce znów udało się sprostać naszym wymogom.

- To dla nas bardzo ważny kontrakt, który potwierdza, że jesteśmy wysoko oceniani przez organizatora transportu publicznego, zarówno pod kątem jakości, jak i ceny oferowanych usług. Cieszymy się, że 14-letnia współpraca z Zarządem Transportu Miejskiego układa się pomyślnie, a ocena jakości naszej pracy nieustannie rośnie – mówi Dariusz Załuska, prezes Mobilis. – Pragniemy również podkreślić, że jesteśmy kompleksowo i wszechstronnie przygotowani do rozpoczęcia realizacji kontraktu. Pomimo trudnej sytuacji na rynku autobusowym, jesteśmy w stanie sprostać licznym wyzwaniom i dotrzymać wszystkich terminów.

Pierwszy autobus hybrydowy obsługiwany przez Mobilis ma wyjechać na ulice stolicy w czerwcu 2018 roku. Jeszcze w tym roku przetarg na kolejne autobusy mają ogłosić Miejskie Zakłady Autobusowe. Od daty dostawy tych pojazdów uzależnione jest m.in. przedłużenie trasy linii 195 z Ursynowa na Trakt Królewski. Obiecał to pod koniec września dyrektor pionu przewozów w ZTM - Andrzej Franków.

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

Wujek WładekWujek Władek

0 0

No nie wiem, czy nie popsują... Może odłączą elektryczny napęd? "Bo awaryjny, kosztotwórczy i w ogóle"? Bo od kilkunastu tygodni walczę z ZTM i Mobilis właśnie w sprawie autobusów 195 - mimo mrozu na zewnątrz w środku wieje lodem!
Non-stop włączony zimny nawiew, poproszeni kierowcy wyłaczają, ale jednocześnie wyłączają tez ogrzewanie. Mobilis upiera się, że autobus-chłodnia jest komfortowy i że zmusza ich do tego ZTM. I oni nie umieją sobie z tym poradzić...
Więc może hybrydowe autobusy to dla nich za wysokie progi. 13:45, 18.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

REDAKCJAREDAKCJA

1 0

Prosimy o kontakt z redakcją: redakcja (at) haloursynow.pl. zamiast (at) prosze wpisać @ Opiszemy to. 14:16, 18.12.2017


reo

BUSOMAT PLBUSOMAT PL

2 1

Prawidłowo. Takie autobusy to przyszłość 16:09, 18.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zastanawiacie się ?zastanawiacie się ?

3 1

Dlaczego biletomaty wymagają płatności kartą - wyłącznie ! Przecież one są własnością ZTM, lub prywatnego właściciela, a oni nie są instytucja zaufania publicznego ! Dlaczego mają nieuprawniony dostęp do danych pasażera, a przy tym narażają go na utratę karty płatniczej ? 12:03, 19.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ewa WEwa W

1 0

Czy nie masz jakiejś obsesji czasem? I dobrze, że jest płatność kartą, w tym zbliżeniowo. 12:39, 19.12.2017


sensorsensor

0 0

Do Ewy W. Nie mam obsesji. Mam wiedzę. Jeśli ktoś chce za bilet autobusowy jednorazowy płacić kartą płatniczą - jego problem. Ale nikt nie ma prawa zmuszać ludzi do tego i firma nie mająca uprawnień zaufania publicznego , nie może prowadzić działalności niedozwolonej . 19:38, 19.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HermanHerman

0 0

Jak nie masz karty płatniczej, to zapłać telefonem. Gotówka jest niepotrzebną komplikacją. 11:42, 21.12.2017


0%