Gdy będziemy osobami poszkodowanymi w kolizji drogowej, co do zasady koszty naprawy samochodu pokryje polisa OC sprawcy. Co jednak w sytuacji, w której to my doprowadzimy do zdarzenia drogowego? Wówczas naprawa pojazdu może być sfinansowana wyłącznie z nieobowiązkowej polisy autocasco. Przedstawiamy kilka informacji, o których warto pamiętać podczas likwidowania szkody.
Od razu sygnalizujemy, że sprawca wypadku może liczyć na pokrycie kosztów naprawy swojego auta wyłącznie z nieobowiązkowej polisy autocasco. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zabezpiecza wyłącznie roszczenie poszkodowanego i w takim przypadku będzie niewystarczające.
Co więcej, gdyby po stłuczce nasz samochód wymagał holowania, autocasco nie zawsze pokryje koszty takiej usługi. Wprawdzie istnieją polisy AC i OC finansujące tego typu pomoc, nie jest to jednak standard. Dlatego warto zakupić także ubezpieczenie assistance, w ramach którego możliwe jest zorganizowanie bezpłatnego holowania pojazdu.
Podczas zgłaszania szkody należy zachować bezwzględną ostrożność w kontakcie z ubezpieczycielem. Przede wszystkim część towarzystw oferuje wycenę likwidacji szkód w oparciu o dokumentację fotograficzną. Na tej podstawie ubezpieczyciel oceni koszty zakupu niezbędnych części, jak i koszty naprawy dokonanej przez warsztat samochodowy (w Warszawie czy też w innym mieście).
Oczywiście uczulamy, by uważać na tego typu praktyki i absolutnie nie kończyć procedury likwidacyjnej w oparciu o takie kalkulacje. Bardzo często nie mają one żadnego odzwierciedlenia w realnych kosztach naprawy, a osoba ubezpieczona byłaby stratna godząc się na takie warunki.
Polisy autocasco występują w wariancie kosztorysowym oraz warsztatowym. Posiadając polisę AC w wariancie kosztorysowym czeka nas nieco zachodu przy organizowaniu naprawy. Otóż w pierwszej kolejności rzeczoznawca towarzystwa ubezpieczeniowego musi dokonać wyceny napraw. Oczywiście rzeczoznawca ten działa w interesie swojego pracodawcy, stworzony przez niego kosztorys nie musi więc gwarantować wykonania najwyższej jakości remontu.
Z niniejszym kosztorysem powinniśmy udać się do warsztatu samochodowego, który ustosunkuje się do zawartych w nim wyliczeń. Wówczas warsztat może nanieść na kosztorys stosowne poprawki i go zmodyfikować. Dopiero na podstawie tak przygotowanego dokumentu towarzystwo ubezpieczeniowe będzie zobligowane do wypłaty kwoty, która realnie pokryje wartość napraw. Bez wątpienia jednak jest to bardzo kłopotliwe dla klienta.
Z całą pewnością lepszą opcją jest skorzystanie z wariantu serwisowego (bezgotówkowego). W tym wariancie za stworzenie kosztorysu i wykonanie naprawy odpowiada właściwy warsztat samochodowy. W Warszawie i w wielu innych miastach funkcjonują zakłady, które podpisały stosowne umowy współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi i są uprawnione do dokonywania napraw w ich imieniu.
Jest to zdecydowanie lepsza perspektywa dla osoby ubezpieczonej, bowiem w takim przypadku nie istnieje ryzyko wypłaty zbyt niskiego odszkodowania. Dysponując taką opcją w swojej polisie należy bezwzględnie z niej skorzystać.
Ostatnią rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, są części wykorzystane do naprawy. W kontakcie z warsztatem czy z towarzystwem ubezpieczeniowym zawsze powinniśmy podkreślać, że mają to być części nowe i oryginalne (pod warunkiem, że przewiduje to nasza polisa). Tańsze zamienniki są na ogół niższej jakości, a bez naszej interwencji to właśnie one mogą zostać wykorzystane. Warto zadbać, by tak się nie stało.
Ostatecznie polecamy, by zawsze dobrze zapoznać się z ofertą danego towarzystwa. Odpowiednia dla klienta polisa powinna dotyczyć wariantu serwisowego i finansować naprawy oparte na oryginalnych częściach. Jednak nawet dysponując takim autocasco zawsze polecamy zwracać uwagę na poczynania towarzystw ubezpieczeniowych, aby pojazd został naprawiony zgodnie z naszymi oczekiwaniami.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz