Infrastruktura nie nadąża za rozwojem nowych osiedli, a deweloperzy budują tam, gdzie jest najtaniej. Nic dziwnego, że nowi mieszkańcy Ursynowa narzekają na dostęp do transportu zbiorowego. O swoje postanowiło upomnieć się nowe duże osiedle na zachodzie dzielnicy.
Takie historie powtarzają się co jakiś czas, gdy tylko na Ursynowie - najczęściej na jego skraju, na terenach zielonych lub poprzemysłowych - wyrosną nowe bloki. Wprowadzający się mieszkańcy po paru miesiącach orientują się, że okolica wcale nie jest tak zielona i tak dobrze skomunikowana, jak obiecywał deweloper. I że wcale nie mają 5-10 minut do metra, no chyba, że samochodem...
Tym razem o swoje postanowili powalczyć mieszkańcy wielkiego osiedla wybudowanego przez firmę Arche, znaną na Ursynowie również z hoteli. Ich bloki wybudowane przy ulicach Poloneza i Polki to domy dla kilkuset, a w przyszłości paru tysięcy nowych ursynowian.
W ostatnich latach właściciele mieszkań z trudem wywalczyli w dzielnicy budowę chodnika w części ulicy Poloneza od Poleczki, tak aby piesi czuli się bezpiecznie idąc do przystanku autobusowego. Teraz chcieliby poprawy komunikacji miejskiej w tym rejonie.
W ich imieniu sprawą zajął się radny Paweł Lenarczyk z Otwartego Ursynowa i Polskki 2050.
- Czy jest przewidziane puszczenie ul. Poloneza autobusu albo poprawa częstotliwości
połączeń przy ul. Poleczki? - pyta radny w interpelacji, którą skierował do szefostwa Zarządu Transportu Miejskiego.
Dziś ul. Poleczki kursują dwa autobusy dzienne 148 (z lotniska przez metro Imielin na Grochów) i 331 (z lotniska do metra Wilanowska) oraz jeden nocny N68. Jednak o ile 148 kursuje w godzinach szczytu co kilkanaście minut, a poza nimi co 20 min., to już linia 331 częściej jeździ tylko od rana do 9, a później w ogóle nie kursuje. Pojawia się znów dopiero po 14 i kończy kursowanie przed 18.
- Kursowanie autobusów ulicą Poleczki jest dostosowane do działalności dużych biurowców w tej okolicy. O mieszkańcach nowych osiedli na razie ZTM zapomina - mówi pan Piotr, mieszkaniec osiedla przy Polki.
Zarząd Transportu Miejskiego ma złe informacje dla mieszkańców nowych osiedli. Na razie nic się nie zmieni. Po pierwsze, ulica Poloneza nie jest przystosowana do przejazdu autobusów.
- Uruchomienie tam komunikacji autobusowej wymagałoby poniesienia przez dzielnicę Ursynów kosztów przebudowy ulicy wraz z dostosowaniem jej do parametrów umożliwiających bezpieczny przejazd autobusów. Niezbędna byłaby również budowa przystanków - mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka ZTM.
To może chociać puszczenie dodatkowych kursów ulicą Półeczki, tak by dostosować je do potrzeb mieszkańców osiedla? ZTM twierdzi, że również nie ma uzasadnienia dla takiego kroku.
- Przeanalizowaliśmy napełnienia autobusów kursujących na tych liniach w okresie październik – grudzień 2021 r. W większości kursów nie przekraczały one liczby dostępnych miejsc siedzących. Wyraźnie wyższe napełnienia występowały w szczycie porannym w kierunku do ul. Poleczki oraz w szczycie popołudniowym w kierunku przeciwnym - odpowiada zarządca miejskiej komunikacji.
Nie ma więc uzasadnienia - przynajmniej na podstawie tych badań - ani do zwiększania liczby miejsc w autobusach kursujących ul. Poleczki, ani do rozszerzania godzin kursowania linii 331.
ZTM daje iskierkę nadziei. - Biorąc pod uwagę rozwój zabudowy mieszkaniowej w tym rejonie Warszawy będziemy monitorować napełnienia autobusów kursujących ul. Poleczki. W przypadku stwierdzenia bardzo wysokich napełnień w ramach dostępnych możliwości podejmowane będą działania zaradcze - zapewnia Katarzyna Strzegowska.
Oby mieszkańcy nowych osiedli przy Polki i Poloneza na poprawę dostępności komunikacji nie czekali tak długo jak mieszkańcy Krasnowoli, którzy pierwszy autobus u siebie powitali po... ponad 50 latach starań.
[ZT]17904[/ZT]
[ZT]15304[/ZT]
[ZT]12233[/ZT]
Potaniości10:31, 02.05.2022
Oczywiście miasto ma obowiązek zaspokajać zbiorowe potrzeby swoich mieszkańców, ale ludzie wprowadzający się do (relatywnie) tanich mieszkań na uboczu nie mogą oczekiwać, że jakość infrastruktury w tych miejscach będzie taka, jak w obszarach gęsto zaludnionych od dziesięcioleci - a na pewno nie w czasach, gdy rząd PiSu robi wszystko, by odebrać samorządom kompetencje i pieniądze. Te mieszkania nie bez powodu są tańsze od innych... 10:31, 02.05.2022
antypow13:12, 02.05.2022
Warszawą rządzą deweloperzy. 13:12, 02.05.2022
SAD18:09, 02.05.2022
Po paru miesiącach mieszkania orientują się, że mają daleko do komunikacji? Albo oni albo ten kto to pisał mają potężny deficyt intelektualny... 18:09, 02.05.2022
Orety20:56, 02.05.2022
Jak to to nie chca stać w kokokorku? 20:56, 02.05.2022
Głupek5507:25, 03.05.2022
Wyprowadzę się i zamieszkam na zadupiu następnie będę mieć olbrzymie żądania o autobus, metro i samolot!!! 07:25, 03.05.2022
Boom23:30, 03.05.2022
Ursynów to nie zadupie. Tak łatwo się steruje nieświadomymi ludźmi. 23:30, 03.05.2022
Ale on ma rację,08:40, 04.05.2022
Boomie cały betonowy usrynów powstawał na polach uprawnych. Jak ludzie się tu sprowadzili w latach 80-tych to nie było szkół, sklepów, autobusów, niczego! Dopiero ponadprzeciętna roszczeniowość spowodowała, że zaczęły pojawiać się na tym naszym zadupiu zręby infrastruktury. Do tej pory nie mamy swojego urzędu skarbowego, sądu, nawet teatru. Doceniam twój dzielnicowy patriotyzm, ale nie masz racji to jest zadupie w porównaniu do Mokotowa, tudzież innych bardziej centralnych dzielnic. Bloki przy Poleczki to śmiech na sali, tu miała być spalarnia smieci! 08:40, 04.05.2022
Boom14:33, 04.05.2022
Ponadprzeciętna roszczeniowość? Jak można coś takiego pisać? Psim obowiązkiem miasta jest zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Jak powstają nowe osiedla to trzeba zapewnić komunikację i koniec tematu. A po co na Ursynowie urząd skarbowy, skoro obsługę robić online? A sąd? A teatr? Były trzy, nie wiem czy jeszcze wszystkie działają. 14:33, 04.05.2022
Obserwator 20:12, 03.05.2022
Stacja Veturillo i rowery miejskie mogły by poprawić sytuację. Jest nowowybudowana droga dla rowerów wzdłuż Puławskiej która można dojechać np. do Metra Wilanowska 20:12, 03.05.2022
asd12:20, 05.05.2022
Typowy polak jest typowy. Kupi mieszkanie byle taniej, gdziekolwiek a potem narzeka że to dojazd słaby, że samoloty, że pogotowie sygnałami budzi. Bolało sprawdzić co się kupuje? 12:20, 05.05.2022
O co chodzi?12:40, 05.05.2022
To w końcu jak?buspas be metro be tylko własne auto a tu taki artykul? 12:40, 05.05.2022
Krasnowolski14:22, 02.05.2022
17 4
Za to cmentarz mają tuż za oknem -w czasach szalejącej pandemii i Putina to naprawdę spory atut! 14:22, 02.05.2022
Boom15:30, 02.05.2022
14 25
Chcesz dyskryminować ludzi ze względu na miejsce zamieszkania na terenie dzielnicy? Zapewnienie infrastruktury to obowiązek miasta i nie ma co dorabiać ideologii. Jakoś podatki biorą w pełnym wymiarze. 15:30, 02.05.2022
XX00:28, 03.05.2022
6 4
Spokojnie... Już zapomnieli ci co wprowadzali się do nowych bloków z wielkiej płyty jak Ursynów powstawał. To dopiero było ubocze na kartoflisku :P 00:28, 03.05.2022
doktorek08:55, 03.05.2022
6 1
@Boom: Infrastruktura jest, tylko nie na takim poziomie, jakiego oczekiwaliby mieszkańcy. Miasto nie jest w stanie zapewnić każdemu stacji metra pod blokiem. Poza tym zagospodarowywanie kwartału potrafi trwać nawet kilkanaście lat. Przypomnijcie sobie, jak kiedyś wyglądało Miasteczko Wilanów i ile zajęło ucywilizowanie tego terenu. 08:55, 03.05.2022
Boom23:36, 03.05.2022
3 2
Doktorek, Miasteczko Wilanów to akurat doskonały przykład patologii miasta w zakresie komunikacji. Od momentu uchwalenia mpzp i rozpoczęcia budowy infrastruktury oraz pierwszych bloków wiadomo było jaki jest plan rozwoju. Ja doskonale pamiętam jak późno pojawiły się tam pierwsze autobusy. A tramwaj od razu tam powinien być budowany. A tak będzie za parę lat. Nieudolność urzędnicza spowodowała, że tam bez samochodu nie da się funkcjonować.
A wciąż blokowane jest przedłużenie Ciszewskiego. 23:36, 03.05.2022
doktorek11:58, 04.05.2022
2 0
"Nieudolność urzędnicza spowodowała, że tam bez samochodu nie da się funkcjonować. A wciąż blokowane jest przedłużenie Ciszewskiego".
Aż tak źle to chyba nie jest. Mają częstą komunikację autobusową. 217, owszem, stoi w korkach na Wilanowskiej, ale jest jeszcze 522. Pozostała infrastruktura (handel, usługi, szkoły) też znacznie się poprawiła. 11:58, 04.05.2022
Boom13:38, 05.05.2022
0 0
doktorek, chyba nie pamiętasz jak późno tam się pojawiły pierwsze linie autobusowe. Dopiero po niedawnym otwarciu POW udało się połączyć z Ursynowem, a mimo tego budowana jest linia tramwajowa, która powinna być zrealizowana dobre 10 lat wcześniej. A handel, usługi i szkoły nie oglądają się na urzędników, więc z tym nigdy nie było problemu. 13:38, 05.05.2022