Zadaszenia nad wejściami, przestronne perony, dobra wentylacja oraz posadzka, która nie grozi złamaniem nogi. Ursynów może pozazdrościć Pradze nowych stacji metra!
Trzy nowe stacje metra na Pradze Północ i Targówku oddano do użytku ponad tydzień temu. Mają wszystko, to czego zabrakło 30 i 40 lat temu podczas budowy stacji na Ursynowie.
To oczywiste, że nie można porównywać dzisiejszych technologii, a przede wszystkim możliwości finansowych, ale ursynowianie mogą pozazdrościć m.in. przestronności nowych stacji, wentylacji oraz zadaszeń nad schodami wejściowymi do metra.
Wszystkie trzy nowe stacje: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy oraz Trocka są identyczne - i to łączy je z naszymi ursynowskimi stacjami, które też wyszły "spod jednej sztancy". Od Kabat po Ursynów stacje praktycznie wyglądają tak samo.
ZOBACZ STACJĘ SZWEDZKA:
[FOTORELACJA]3593[/FOTORELACJA]
Duża różnica jest w przestronności stacji. Wchodząc na stację od razu widać, że dla dzisiejszych budowniczych najbardziej liczył się komfort pasażerów. Hale na antresoli - pomiędzy powierzchnią a peronami są bardzo duże. Bramek biletowych też są całe rzędy. Stacje praskie charakteryzują się też bardzo dużą liczbą wejść, to nie są tylko cztery wejścia - jak u nas - a często sześć, osiem. Niemal każde ma windę i schody ruchome w jedną stronę - najczęściej w górę.
Kolejna rzecz, na którą ursynowianin od razu zwróci uwagę to posadzka. W przeciwieństwie do tych u nas, na Pradze zamontowano kamienne płyty z bardzo "tępą" strukturą, która nawet w mokre dni zapewnia bezpieczeństwo. Dodatkowo krawędzie peronów oraz linie prowadzące dla niewidomych są pokryte "gumową" farbą, która zapewnia doskonałą przyczepność. Pasażerowie nie są więć narażeni, tak jak na Ursynowie, na upadki lub poslizgnięcia na stalowych listwach.
ZOBACZ STACJĘ TARGÓWEK MIESZKANIOWY:
[FOTORELACJA]3594[/FOTORELACJA]
Jest jeszcze coś, co bardzo odróżnia ursynowskie stacje od praskich (a nawet od tych centralnych). To oświetlenie. Na trzech nowych peronach zamontowano ledowe, białe oświetlenie o dość silnym natężeniu. Stacje są więc bardzo jasne. Ursynowskie stacje to przy nich ciemne nory.
Kiedyś to Ursynowowi zazdroszono metra. To głównie dzięki podziemnej kolejce nasza dzielnica wygląda jak wygląda - stała się nowoczesnym miastem wybudowanym na dawnych polach uprawnych. Dziś przed swoją szansą stoją Praga Północ i Targówek, które co prawda istnieją od setek lat, ale dziś wymagają rewitalizacji i nowego pomysłu na siebie.
Nie ulega wątpliwości, że już niedługo - w perspektywie 5-10 lat - Metro Warszawskie będzie musiało podjąć się rewitalizacji... ursynowskich stacji metra. Na razie krok po kroku załatwiane są najpilniejsze potrzeby: nowe windy (w tym wymiana starych dźwigów), remonty toalet na wszystkich ursynowskich stacjach czy stawianie nowych bramek (rzecz kontrowersyjna). To jednak tylko lifting.
Na liście do zrobienia są oczekiwane przez pasażerów zadaszenia wejść do metra, na które ogłoszono nawet konkurs, ale na ich postawienie brakuje pieniędzy. Starszym mieszkańcom marzą się ruchome schody. Wreszcie same perony mogłyby zostać odświeżone, doświetlone i porządnie wymyte. Wiele do życzenia pozostawia też informacja pasażerska.
Kto wie, może po zakończeniu budowy drugiej linii metra doczekamy się zmian na starzejącej się pierwszej linii?
ZOBACZ STACJĘ TROCKA:
[FOTORELACJA]3595[/FOTORELACJA]
X12:44, 06.10.2019
1) Będąc w kilku nowoczesnych, zachodnich miastach europejskich ze starszymi i o wiele bardziej zaniedbanymi, niebezpiecznymi stacjami metra, nasze wagony czy nawet ursynowskie przystanki to skarb, słowo daję. Nory i kanały to są tam. Wybudowane były jeszcze wcześniej w końcu.
2) Chcąc porównać do tych na Pradze... szczerze, wolę te.
Tamte są zimne, surowe, chłodne, szare, nudne, mają okropne i niezdrowe oświetlenie, a nawet ławki nieprzyjemny w dotyku metal.
3) Zazdrość nie należy do dobrych czy konstruktywnych odczuć, raczej lepiej się wystrzegać takiego podejścia ;)
4) Dobrze, że Ursynów zyskuje bezkorkowe, podziemne, eko połączenie metrem z coraz dalszymi zakątkami miasta, ułatwi ludziom codzienne życie 12:44, 06.10.2019
Jelou14:04, 06.10.2019
Czy można tam dojechać samochodem ? 14:04, 06.10.2019
Adela14:41, 06.10.2019
Można. 14:41, 06.10.2019
Jelou19:39, 08.10.2019
A ile jest swiateu? 19:39, 08.10.2019
Adela14:41, 06.10.2019
Ja tam Pradze niczego nie zazdroszczę. 14:41, 06.10.2019
..Irys..14:53, 06.10.2019
Dokładnie Pani Adelo, ludzie z Pragi a ludzie z Ursynowa, dzień do nocy. Czego tu zazdrościć ? no tak na Ursynowie nie ma bram w której stoją nie letni pijący alkohol :) 14:53, 06.10.2019
Wyczółki17:12, 06.10.2019
Z Pragi są prawdziwi warszawiacy. Na Ursynowie to głównie słoje, które przyjechały do stolicy w ostatnich 40 latach... Praga to Warszawa. Ursynów to wsie - Kabaty, Imielin na przedpolu Lasu Kabackiego. Warszawa kończy się na Woronicza. Dalej to wsie. 17:12, 06.10.2019
Pablo22:55, 06.10.2019
Ursynów to same komunistyczne blokowiska. Tu nie ma nic ciekawego do zwiedzania, za żadne skarby bym tam nie chciał mieszkać. Sama wiocha i niewarszawskie rejestrację.
22:55, 06.10.2019
@Wyczółki13:25, 28.10.2019
Masz rację, Praga to prawdziwi Warszawiacy. Tylko że tacy, że lepiej, że już ich nie ma. Najlepszym przykładem jeto to, że symbolem-pomnikiem Pragi był Pan Guma. Istotnie, jest z kogo być dumnym, z lokalnego pijaczyny, buhahahaha. Kolejny symbol Pragi: fabryka wódy. A dwa Trójkąty Bermudzkie, a Brzeska, a wejdź do bramy w kamienicy na 11 Listopada, to się cofniesz w czasie o 50 lat, tylko się za portfel trzymaj :)) Na Pradze się bywa, ale mieszkać tam? Nigdy w życiu ! I ostatnie słowo: Warszawiaków wymordowali Niemcy, obecnie tych rodowitych z czasów przedwojennych jest w mieście ile, 5% ??? No to może pozostałych przymusowo wysiedlimy, bo "nie godni"? Może np. na Wyczółki, przecież to nie Warszawa (wg definicji, bo są na południe od Woronicza). 13:25, 28.10.2019
nie pamiętam...16:17, 06.10.2019
Czy któryś kandydata na posła lub senatora kandydujący m.in z Ursynowa obiecał nam rewitalizację metra? 16:17, 06.10.2019
elka21:38, 06.10.2019
Po co komu bramki w metrze? Kto chce to i tak wejdzie. 21:38, 06.10.2019
Wawa07:01, 07.10.2019
Zapoznaj się z danymi ZTM zanim napiszesz bzdurę 07:01, 07.10.2019
U23:53, 06.10.2019
Slawomi Neumam mowi wam: 'ch*j z waszym metrem. Nie wazne jest metro na pradze czy ursynowie, tylko kto z kim i kiedy'. A tak na powaznie wybudowano dresom z pragi metro zeby je oszczac mogli. Pozdo 600. 23:53, 06.10.2019
Zet02:05, 07.10.2019
Ze zdjęć wynika, że właściwie tylko schodów ruchomych można pozazdrościć. 02:05, 07.10.2019
Paweł B07:07, 07.10.2019
Przestronne stacje.. ktoś widział te na zachodzie. U nas jak w Rosji widać od razu gdzie poszły pieniądze. Na rozbuchane inwestycje. W Nowym Jorku praktycznie niewidoczne u nas zajmują cenną przestrzeń. Ale jest jeszcze coś innego. W takim projektowaniu można ukryć łapówki 07:07, 07.10.2019
qwr14:41, 07.10.2019
Niczego Pradze nie zazdroszczę. Stare stacje pierwszej linii metra są przestronne, w odróżnieniu od drugiej linii gdzie jest ciasno, filary zajmują połowę powierzchni peronu, ciężko przejść w tłumie, wciąż się boję że dziecko spadnie z peronu na torowisko. 14:41, 07.10.2019
Bb10:24, 10.10.2019
Nie jestem pewien, czy oświetlenie ledowe jest zdrowe dla oczu. A tam jest podobno bardzo jasne oświetlenie. 10:24, 10.10.2019
ret19:11, 15.10.2019
Dlaczego jakoby to "starszym mieszkancom marza sie schody ruchomie"???! Mnie zaczely sie marzyc - i to jak - gdy mialem lekko zwichnieta kostke. Mojej zonie, gdy z wielka waliza i bagazem podrecznym wyladowala na Gdanskiej. Nie bylo sensu brac taksowki, bo metro jest znakomicie podlaczone z tym dworcem. Bylo milo az... do Ursynowa. Wniesienie dwoch walizek to jest to. Ludzi z walizkami w metrze widujemy czesto, trzeba choc raz wnosic ciezka wlasna (albo dwie), zeby zrozumiec, ze ze starszymi nie ma to nic do rzeczy. KAZDY CHCE miec schody ruchome. 19:11, 15.10.2019
ret19:31, 15.10.2019
Wzoraj dane mi bylo zobaczyc te nowe stacje. Sa rewelacyjne, w przeciwienstwie do II linii metra (odcinek Swietokszyska-Wilenska to masakra: FATALNA organizacja, ciasne wrecz niebezpieczne perony, rewia zlego gustu, slowem: obciach pod kazdym wzgledem, w razie paniki beda tam ofiary w ludziach). Natomiast trzy nowe staceje sa rewelacyjne pod kazdym wzgledem. Nie bede sie rozpisywac, bo nie ma tu miejsca, ale sa naprawde dobrze zrobione. Nawet zadaszenia przestaly straszyc zlym, tandetnym gustem badziewnych pstrokatych "stawonogow", ktore strasza na starym odcinku M2. Zadaszenia Targowka mozna wziac za wzorzec dla zadaszen dla Ursynowa. Maja klase. Niestety, juz sa zdewastowane - lokalesi cwicza tluczenie klejonych szyb.. Po 20 latach na Ursynowie nie ma takich zniszczen jak tam po... dwoch tygodniach. 19:31, 15.10.2019
Spaślak15:50, 06.10.2019
2 12
Jakie EKO. Pierdylion węgla jest palone by napędzić te kolejki, to samo tramwaje i pseudo eko autobusy na prąd plus inne wynalazki z ładowaniem z gniazdka. 15:50, 06.10.2019
Mara11:00, 08.10.2019
1 0
Do ~Spaślak: To wracaj do jaskini Trollu. 11:00, 08.10.2019