Dziś, w godzinach popołudniowych, kierowcy będą mogli skorzystać z ponad 15 kilometrów drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem na Wiśle - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nowe odcinki ułatwią przemieszczanie się pomiędzy Wilanowem i Wawrem, a także połączenie stolicy z Siedlcami i Lublinem.
Kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Na POW - zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej oraz przepisami dotyczącymi odległości między węzłami - obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h.
- Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z miastem stołecznym Warszawa - poinformowała Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.
Ursynów i Wilanów obawiają się tranzytu przez lokalne ulice. Kierowcy, zjeżdżając w Wilanowie na ul. Przyczółkową, mogą skręcić w prawo - do alei Wilanowskiej i Doliny Służewieckiej - lub w lewo do Korbońskiego i Rosnowskiego i dalej przez ulice Ursynowa do węzła Puławska. Wybór trasy z pewnością zależeć będzie od tego, co pokażą kierowcom ich urządzenia nawigacyjne.
Jak sprawdziła redakcja Haloursynow.pl, jeszcze przed otwarciem dwóch odcinków POW, nieco szybciej jest jednak przez Dolinę Służewiecką. Na Ursynowie korkuje się przede wszystkim ul. Stryjeńskich oraz Płaskowickiej przy skręcie w Puławską. Te dwa wąskie gardła powodują, że jazda przez naszą dzielnicę trwa o około 2 minuty dłużej niż przez Dolinkę. Czas dojazdu do trasy S2 przy Puławskiej jest przez całą dobę na obu przebiegach bardzo podobna. Sprawdzimy to jeszcze już po uruchomieniu POW i po zakończeniu ferii zimowych, gdy ruch lokalny wróci do normalności.
[FOTORELACJA]4087[/FOTORELACJA]
Otwarcie dwóch odcinków POW i mostu wcale nie oznacza, że kierowcy będą mogli wyjechać nimi z Warszawy w docelowych kierunkach.
Jak informuje GDDKiA na węźle Lubelska kierowcy będą mogli wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostaną również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte będą natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego.
Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.
Wrażenie na kierowcach z pewnością zrobi nowy most na Wiśle. Ta przeprawa to tak naprawdę dwa niezależne mosty, o długości ok. 1505,5 m każdy. Nad nurtem Wisły mają one długość 533,6 m. Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.
Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m, niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km.
Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie 8715 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.
- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy most na Wiśle jest jedenastym w Warszawie, dziewiątym drogowym i drugim w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym z nich wszystkich.
Odcinek POW od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński o długości ok. 6,5 km wybudowało za 758 mln złotych konsorcjum firm Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Natomiast odcinek od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska długości ok. 7,5 km zbudowała za 562 mln zł firma Warbud. Umowy zostały zawarte w grudniu 2015 r. Roboty w terenie rozpoczęły się w drugiej połowie 2017 r.
Trzeci odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy buduje firma Astaldi za ok. 1,2 mld złotych. W jego skład wchodzą dwa węzły drogowe Ursynów Wschód i Ursynów Zachód oraz tunel pod Ursynowem, liczący 2,4 km długości.
- Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to 88 proc. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót do końca marca 2021 r. Powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie - poinformowała dziś GDDKiA.
Do budowy wszystkich trzech odcinków POW dołożyła Polsce Unia Europejska - w sumie 1,7 mld złotych.
ZOBACZ JAK WYGLĄDA MOST I ODDANE ODCINKI POW (źródło: YT/Epic Life Flashes)
[ZT]16067[/ZT]
[ZT]16053[/ZT]