Nowy pociąg Skoda Varsovia wjechał już w tunele warszawskiego metra. Na razie są to przejazdy techniczne i odbywają się tylko nocami. Podczas takich kursów sprawdza się przede wszystkim działanie systemów składu - poinformowało Metro Warszawskie. Do ruchu pasażerskiego pociągi mają zostać dopuszczone pod koniec wakacji.
Na Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach znajdują się dwa nowe pociągi. Do Warszawy przyjechali również przedstawiciele producenta, czyli firmy Škoda Transportation. We współpracy z pracownikami Metra Warszawskiego przeprowadzają testy ruchowe, sprawdzają działanie hamulców i częściowo systemów składu. To wszystko dzieje się na STP Kabaty.
Ale pociąg Skoda Varsovia testowany jest już także na linii metra. Nocami, gdy nie odbywa się ruch pasażerski, wyjeżdżał na I linię metra. Wszystko po to, żeby testować systemy MAV (bezprzewodowej transmisji danych), SOP (sterowania ruchem), a także inne, które funkcjonują w warszawskim metrze.
- Testy pociągu realizowane są przez producenta – firmę Škoda Transportation. Są częścią procesu, który ma doprowadzić do uzyskania świadectwa typu pojazdu, by już latem pojazd mógł wyjechać na tory z pasażerami - informuje Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.
Pierwszy pociąg Skoda Varsovia przyjechał do Warszawy pod koniec kwietnia. Jednoprzestrzenny, sześciowagonowy pociąg zabierze na pokład 1500 pasażerów. Jest w nim 230 miejsc siedzących - po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach wewnętrznych. Wnętrze zaprojektowano tak, aby ułatwić podróżowanie różnym grupom pasażerów i dostosowano do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych i rowerów.
Nowością dla pasażerów strefa przeznaczona do dłuższych podróży. Znajdują się w niej dwa rzędy sześcioosobowych siedzeń i liczne ekrany informacyjne.
- Kolejna strefa została zaprojektowana z myślą o szybkiej wymianie pasażerów. To przestrzeń znajdująca się najbliżej drzwi wagonów. Jest tutaj dużo miejsc stojących, pionowy uchwyt pośrodku oraz wiele uchwytów bocznych - zachwala Anna Bartoń.
Przetarg na dostawy do 37+8 (w opcji) nowych, jednoprzestrzennych składów metra został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, a umowa na dostawę podpisana została 30 stycznia 2020 r. Kontrakt przewiduje dostawę 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich.
- Jest dofinansowywany ze środków unijnych - dodaje warszawskie metro. Nowe pociągi mają zastąpić najstarsze rosyjskie składy, kursujące obecnie na pierwszej linii metra.
DBC13:38, 30.05.2022
Ładniutkie. A najważniejsze, że nowe i sprawne. 13:38, 30.05.2022
Hmmm14:38, 30.05.2022
Czy wiadomo na którą linię metra trafia te składy, albo jaki będzie podział? 14:38, 30.05.2022
Boom16:12, 30.05.2022
Mają zastąpić wagony rosyjskie, więc na pewno I linia. Rzadko jeżdżę drugą, a tam chyba rosyjskie nie jeżdżą. 16:12, 30.05.2022
Hmmm18:13, 30.05.2022
Fakt, na drugiej linii rosyjskich nie ma, tylko Siemensy. 18:13, 30.05.2022
DBC09:15, 31.05.2022
Docelowo mają też być na linii III, jeśli kiedyś powstanie. 09:15, 31.05.2022
judolf20:35, 30.05.2022
Gołębie należy tępić 20:35, 30.05.2022
ats21:30, 30.05.2022
Niby bez podziału na wagony lepiej, ale jak zaraz jakieś brązowe książęta wlezą i będą napierały na akordeonach czy będą "dejpinionszkować" jak w Inspiro, to będzie średnio. 21:30, 30.05.2022
Tak dla przedziałowy10:58, 15.06.2022
Zdecydowanie wolę te stare z przedziałami. Jest tam trochę spokojniej dzięki temu i można się oprzeć o ściankę siedząc na końcu przedziału. 10:58, 15.06.2022
Nickt06:29, 31.05.2022
A czy są w planach przezroczyste ściany odgradzające peron od torów? Czy nowe stacje warszawskiego metra są już planowane na takie rozwiązanie? Czy potrzeba wtedy specjalnych składów? 06:29, 31.05.2022
DBC09:17, 31.05.2022
Nie ma takich planów. Specjalnych składów nie potrzeba, ale w Warszawie jest inny problem - mamy wiele typów wagonów, które mają drzwi w różnych miejscach, a przy ścianach, o których mówisz, wszystkie wagony muszą mieć drzwi w tych samych miejscach. Trzeba by zatem wymienić pociągi. 09:17, 31.05.2022
To składy dla II lin14:57, 30.05.2022
3 15
I co z tego, skoro będą jeździły TYLKO na II linii Metra? 14:57, 30.05.2022
Hmmm16:02, 30.05.2022
12 2
Przecież w artykule napisane jest
Nowe pociągi mają zastąpić najstarsze rosyjskie składy, kursujące obecnie na pierwszej linii metra.
Więc jak TYLKO na II linii? 16:02, 30.05.2022
1711:45, 31.05.2022
1 0
Ważne że są cichsze od tych 30letnich w których rozmawiać się nie da nawet (w Alstomach się da normalnie a w Siemensach nawet głośniejszym szeptem). Metro które nie ma stacji na powierzchni wile lat jest sprawne. 11:45, 31.05.2022