Zamknij

Nowy pociąg metra Varsovia już na torach! Dziś na pierwszej linii

10:59, 28.10.2022 Sławek Kińczyk Aktualizacja: 11:56, 28.10.2022
Skomentuj SK SK

Po godz. 10 ze Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach wyjechał pierwszy skład Skody w warszawskim metrze. Pociąg jest nowoczesny, przestronny, a przede wszystkim energooszczędny. Będzie jeździł na obu liniach metra.

Pasażerowie wsiadający o 10:35 do metra na stacji Kabaty mogli nawet nie zauważyć, że wsiadają do najnowszego nabytku stolicy. Na tory w piątek rano wyjechał skład produkcji Skody, nazwany przez warszawiaków Varsovią.

37 składów za 1,3 mld złotych

Kilkanaście minut wcześniej w hali Stacji Techniczno-Postojowej Metra Warszawskiego odbyła się mała uroczystość powitania składu. Przyjechali przedstawiciele czeskiej Skody, był prezydent Rafał Trzaskowski i miejscy oficjele, był 5-letni Tymon z Chojnic, który wraz z rodzicami wylicytował podczas aukcji WOŚP przejazd pociągiem Varsovia oraz mieszkanka Warszawy Grażyna Szałkowska, autorka wybranej w konkursie nazwy dla nowego składu.

- Kupiliśmy 37 tego typu pociągów za 1 mld 300 mln złotych. Metro się rozbudowuje, od 2019 roku oddaliśmy 11 nowych stacji do użytku, z czego się bardzo cieszę - mówił prezydent Rafał Trzaskowski. Dodawał, że bez pieniędzy unijnych, które teraz przez decyzje rządu PiS, mogą zostać zablokowane, nie byłoby takich inwestycji. Warszawa z funduszy unijnych wydała w ostatnich latach aż 20 miliardów złotych na różne przedsięwzięcia. 

Ciekawą informacją jest ta o wzrośnie liczby pasażerów metra. Rocznie z dwóch linii korzysta już 181 mln pasażerów, czyli 700 tys. osób dziennie. 

- Wróciliśmy do stanu sprzed pandemii. Poruszanie się komunikacją miejską to nie tylko szybsze poruszanie się po mieście, ale też walka z ociepleniem klimatycznym. A sytuacja jest krytyczna. Naukowcy opracowali ostatnio raport, w którym stwierdzili, że się mylili - zmiany klimatyczne następują coraz szybciej - mówił Trzaskowski.

Cichszy, ultraenergooszczędny

W kolejnych tygodniach do Warszawy mają docierać następne dostawy Varsovii. Stolica ma opcję dokupienia dodatkowo 8 pojazdów, ale prezydent uzależnił to od sytuacji finansowej samorządu, która jest - ze względu na decyzje rządu - coraz gorsza.

Czym skład z Czech zaprojektowany specjalnie dla Warszawy różni się od jeżdżących od października 2013 roku pociągów Siemens Inspiro? Pasażerowie wsiadający do nowego składu na stacji Kabaty początkowo nie zauważali różnicy. Nieco inny jest przód pociągu.

W środku pociąg sprawia wrażenie jeszcze bardziej przestronnego niż Inspiro. Podłoga jest ciemna, ekrany informacyjne są wbudowane w ścianę pociągu i czytelniejsze, siedzenia przy drzwiach są oddzielone nie tylko rurkami, ale też szybami. Więcej miejsca jest na łączeniach międzywagonowych.

- Pachnie nowością, jest bardzo komfortowo i przestronnie, ale bardzo podobnie do tych ostatnich nowych pociągów - ocenia pasażerka, pani Iwona. - Zdaje się, że jest ciszej, pociąg tak nie "huczy" - dodaje po namyśle.

Cichszą pracę składu i lepiej wygłuszone wnętrze potwierdza Marek Sokołowski, członek zarządu Metra Warszawskiego.

- Są tu zastosowane nowoczesne technologie wygłuszające, warszawiacy zauważą, że pojazd jest wyraźnie cichszy niż inne - mówi.

Ogromną korzyścią dla Metra Warszawskiego, szczególnie w czasach galopujących cen energii elektrycznej, jest technologia zastosowana w Varsovii.

- Pociąg jest wyjątkowo energooszczędny, bardziej niż ostatnie składy Inspiro. Mamy też poprawę parametrów ekologicznych. Mamy sprężarki bezolejowe, zamknięte łożyskowanie, więc nie ma żadnych wycieków. To bardzo bezpieczny pociąg. Sterowanie jest ultranowoczesne. Varsovia wyróżnia się na tle europejskim i światowym - ocenia Sokołowski.

Varsovia także na pierwszej linii metra

Pociąg jest przystosowany do eksploatacji na obydwu liniach metra i - jak zapowiada Metro - będzie jeździł zarówno na pierwszej, jak i na drugiej linii w zależności od potrzeb. Dziś Varsovię spotkamy na linii ursynowskiej, jutro prawdopodobnie na drugiej linii. 

Docelowo nowe składy Skody wraz z kolejnymi dostawami rozpoczną proces wymiany najstarszych wagonów metra produkcji radzieckiej i rosyjskiej. Posiadanie aż czterech różnych technologicznie składów to dodatkowe koszty dla metra. Jak powiedział Marek Sokołowski z zarządu MW, plan wycofywania starych pociągów jest, ale będzie zależeć od tempa dostaw nowych pociągów oraz liczby przewozów zamówionych przez miasto.

ZOBACZ: Nowe wagony w warszawskim metrze

[ZT]21255[/ZT]

(Sławek Kińczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

BalbinaBalbina

10 4

Ładny i nowoczesny. Skoda - szkoda, że nie jest produkowany na Żeraniu. Tyle potencjału w polskim narodzie, a tu takie coś. Już nie wspomnę o tramwajach. 16:44, 28.10.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

atsats

4 5

Taki potencjał, że cała polska myśl techniczna to było klepanie przestarzałych szrotów z technologią lat 60 w latach 2000, wymagania związkowców, by tylko nie zmniejszać zatrudnienia przy ew. przejęciu przez zagraniczny koncern i inne dyrdymały, to się skończyło przejęciem przez firmę produkującą żelazka i mikrofale, kilku latach dalszego klepania tych samych staroci i finalnym upadkiem. Bez zaskoczenia... 15:31, 29.10.2022


reo

zarząd komisarycznyzarząd komisaryczny

6 2

No to mamy już czwartą generację pociągów metra - ultranowoczesną - ale wciąż nie mamy na Ursynowie choćby słomianych daszków nad śliskimi schodami prowadzącymi do metra... Z kolei Trzaskowski przybył na Kabaty na powitanie pociągu, ale na spotkanie z radnymi w ursynowskim ratuszu już nie... 15:07, 29.10.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%