Zamknij

Od 1 lipca ważne zmiany dla kierowców. Piesi bezpieczniejsi?

11:46, 14.06.2020 Redakcja Haloursynow.pl
Skomentuj SK SK

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych - takie zmiany w ruchu drogowym wchodzą w życie już od 1 lipca. 

Ustawa została przygotowana przez działającą przy Ministerstwie Infrastruktury Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Celem zmian jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych.

Ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych

Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko dla pieszych znajdujących się już na przejściu dla pieszych, ale również tych, którzy wchodzą na przejście.

Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Nowe brzmienie art. 26 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, a także do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na nim.

Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h także poza obszarem zabudowanym

Projekt zawiera również regulacje mające na celu ograniczenie przypadków rażącego przekraczania dopuszczalnej prędkości. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym będzie skutkowało zatrzymywaniem prawa jazdy. Zmianie ulegnie także przepis ustawy o kierujących pojazdami, na podstawie którego starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza obszarem zabudowanym.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym. Wejście w życie zmian legislacyjnych zostało zaplanowane na 1 lipca 2020 r.

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

zwykły obserwatorzwykły obserwator

4 18

Terror wzrasta, hi, hi. Najbezpieczniej jest przy prędkości 0, hi, hi. To oczywiste, że też jeszcze tego nie zauważyli. Ale ratusze już wcześniej zadbały o bezpieczeństwo, czerwona fala pracuje znakomicie choć przyczynia się do wypadków. 12:41, 14.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

BoomBoom

14 7

W kwestii bezpieczeństwa pieszego nic się nie zmieni. Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i rozglądania się w przypadku i pieszego i kierowców. A piesi i tak będą przechodzić na czerwonym, wchodzić pod nadjeżdżające autobusy, samochody, tramwaje, pociągi bez rozglądania się na boki, w kapturze, z oczami w telefonie. 15:33, 14.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

UrsynowianinUrsynowianin

6 4

A kierowcy i tak będą wjeżdżać na pasy, mimo że są na nich piesi lub rowerzyści, będą pisać SMSy w czasie jazdy, bez rozglądania się na boki, w kapturze, z oczami w telefonie. 09:15, 15.06.2020


RarytasRarytas

8 5

Ciekawe kiedy przepisy chroniace nas pieszych przed rowerzystami. 21:55, 14.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

BoomBoom

7 2

Przecież te przepisy istnieją, tylko policja ich w ogóle nie egzekwuje i dlatego mamy na chodnikach święte krowy przeganiające pieszych. 07:50, 15.06.2020


qwrqwr

1 0

Ostatnio jeden debil zasuwał rowerem po chodniku, omal nie wjechał we mnie i 3-letnią córkę, po czym rzucił się z mordą dlaczego nie uważam jak chodzę. 10:57, 16.06.2020


bospapierosbospapieros

1 0

to zapraszam na ul. kłobucka 18. 23:21, 14.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

qwrqwr

1 1

To teraz pora wziąć się za rowerzystów terroryzujących pieszych na chodnikach. 10:58, 16.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%