Zamknij

Olej silnikowy - dlaczego wymaga wymiany?

11:15, 10.10.2019 Redakcja Haloursynow.pl Aktualizacja: 11:20, 10.10.2019
Skomentuj mat. prasowe mat. prasowe

Każdy kierowca chce, aby silnik w samochodzie pracował naprawdę długo, a przede wszystkim bezawaryjnie. Byłoby to zupełnie niemożliwe bez dobrej jakości oleju, który wymaga regularnej wymiany. Lepiej też nie zapominać o kontroli jego poziomu, ponieważ zarówno zbyt niski, jak i za wysoki obniża żywotność silnika.

Dlaczego olej silnikowy trzeba wymieniać?

Okresowa wymiana oleju jest konieczna z bardzo prostego powodu – olej się starzeje i tym samym traci swoje prawidłowe właściwości – przekonuje przedstawiciel firmy z branży pomocy drogowej Drogowi Pomocnicy. Chodzi tutaj o różnego typu procesy skutkujące utratą optymalnych parametrów fizycznych oraz chemicznych środka smarnego. W efekcie taki olej nie jest już w stanie zagwarantować odpowiedniego stopnia ochrony dla poszczególnych elementów jednostki napędowej.

Nawet najlepszej jakości olej się starzeje. Analogicznie jest przecież z olejem stosowanym w kuchni, który po jakimś czasie zaczyna się utleniać i w zasadzie nie nadaje się do użytku. W przypadku oleju silnikowego również proces utleniania powoduje rozpad dodatków uszlachetniających, przede wszystkim antykorozyjnych i dyspergująco-myjących. Utracie tych właściwości sprzyja nie tylko samo utlenianie, ale również ogromne naciski oraz wysokie temperatury dochodzące czasami do 900°C. Niekorzystny wpływ na parametry oleju mają też inne czynniki. W dość mocno wyeksploatowanym silniki zdarzają się przedmuchy z komory spalania. Niedobrze także, kiedy podczas wymiany oleju nie dochodzi do całkowitego jego spuszczenia z miski olejowej. Z kolei dużym problemem diesli z filtrami cząstek stałych okazuje się przedostawanie paliwa i rozrzedzenie nim oleju.

Utrata właściwości oleju a problemy z silnikiem

Mocno zużyty olej nie spełnia swojej funkcji i w żaden sposób nie chroni silnika. Przede wszystkim zanika zdolność do utrzymywania filmu olejowego, a przez to zwiększa się tarcie pomiędzy elementami współpracującymi silnika. Skutkiem tego okazuje się stopniowe zacieranie się i uszkodzenie niektórych części, a  szczególnie panewki wału korbowego, tłoków, łożysk ślizgowych wałków rozrządu, cylindrów oraz turbosprężarki. Mechanizm tego jest prosty – wysokie tarcie powoduje, że drobinki metalu trafiają do środka smarnego i w ten sposób w działaniu przypominają papier ścierny. Co więcej, mocno przepracowany olej wykazuje też zdecydowanie mniejszą płynność. Dlatego przy zimnym rozruchu silnika potrzeba nawet kilkunastu sekund, aby dotarł do najbardziej oddalonych części. Widać zatem, że brak odpowiedniego smarowania przyczynia się do zatarcia silnika i skrócenia jego żywotności.

Warto jednak podkreślić, że rola oleju nie ogranicza się do smarowania ruchomych elementów silnika. Jego zadaniem jest również odprowadzenie ciepła do miski olejowej i odpowiednie chłodzenie rozgrzanej panewki czy denka tłoka. Dzięki temu nie dochodzi do przegrzania silnika. Przy słabej jakości zużytego oleju trudno zapewnić silnikowi optymalną temperaturę. Przestarzały olej traci też swoją lepkość, więc mogą się pojawiać nieszczelności tłoków w cylindrach. Jest to skutek niemożności osiągnięcia założonego ciśnienia sprężania. Z kolei charakter alkaliczny oleju umożliwia neutralizację produktów kwaśnych pojawiających się podczas spalania. Chodzi tutaj zwłaszcza o związki siarki, które mogłyby powodować korozję elementów metalowych.

Wymiana oleju nie dotyczy wyłącznie starszych samochodów

Niestety nie jest tak, że nowe jednostki napędowe nie wymagają wymiany oleju. Owszem, dochodzi do niej nieco później niż ma to miejsce w przypadku starszych pojazdów, ale też jest konieczne. W nowoczesnych silnikach nie ma miejsca wysokie spalanie, a poziom generowanych zanieczyszczeń okazuje się naprawdę znikomy. Perfekcyjnie smarowanie jest jednak niezbędne, a to ze względu na duże obciążenie zarówno silnika, jak i turbosprężarki. Dlatego stosuje się oleje syntetyczne o wyjątkowych parametrach, ale z czasem te właściwości tracą swój optymalny charakter. Wynika to z działania wysokich temperatur oraz maksymalnych obciążeń. W efekcie olej coraz wolniej dociera do miejsc trudniej dostępnych, a więc szczególnie do głowicy i turbosprężarki. Osobny problem dotyczy jednostek dieslowskich, w których olej z czasem słabiej rozprasza skupiska sadzy. Z kolei przy zasilaniu LPG nawet najlepszej jakości olej syntetyczny traci zdolność do neutralizacji związków kwaśnych.

Wymiana oleju w nowych samochodach

Przede wszystkim warto zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, w której znajdują się potrzebne informacje na ten temat. Zdarza się, że niektórzy producenci sugerują taką wymianę nawet po przejechaniu 25 tys. km, jednak najczęściej zaleca się spuścić stary olej po 15-20 tys. km lub po roku. Na pewno systematyczna wymiana oleju przekłada się na bezproblemową eksploatację silnika oraz turbosprężarki przez długi czas.

W przypadku samochodów, które niedawno zjechały z taśmy produkcyjnej, należy również pamiętać, że na początku może występować nieco zwiększony pobór oleju. Często dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów sytuacja się normuje. Oznacza to, że lepiej sprawdzać poziom oleju co jakiś czas nawet w najnowszych modelach aut.

Wymiana oleju silnikowego w samochodach używanych

W przypadku samochodów używanych dbałość o wysoką jakość oleju jest wyjątkowo ważna. O ile wszelkie zaniechania w tym aspekcie w pojazdach nowych zazwyczaj bywają zmartwieniem po wielu latach (czasami drugiego właściciela), to w autach używanych zdecydowanie łatwiej o awarie podzespołów wynikające z używania oleju, którego właściwości pozostawiają wiele do życzenia. Odpowiedź na pytanie, kiedy wymieniać olej silnikowy jest dość prosta – w najstarszych jednostkach napędowych, w których stosuje się oleje mineralne konieczna jest wymiana oleju co 10 tys. km, a przy wykorzystywaniu oleju półsyntetycznego zaleca się to zrobić co 10-12 tys. km lub po roku oczywiście (jeżeli jeździ się mniej).

Czy warto stosować oleje long-life?

Jeżeli tego typu olej ma spowodować rzadsze jego wymiany, to na pewno nie. Lepiej nie sugerować się marketingowym zachwalaniem trwałości i możliwości oleju. Teoretycznie oleje long-life mają utrzymywać swoje parametry przez 30 tys. km, jednak są to tak naprawdę prognozy, które niekoniecznie muszą mieć przełożenie na rzeczywistość. Powiedzmy sobie szczerze – jak wygląda kwestia optymistycznych prognoz dotyczących spalania zawartych w katalogach wobec realnego zużycia paliwa na drogach? Ciężko o zgodność i podobnie może być z jakością oleju. W końcu to nie producent oleju będzie zmuszony do regeneracji turbosprężarki czy remontu silnika.

Nie warto też słuchać opowieści, że ktoś przejechał nawet 100 tys. km bez wymiany oleju i nic się nie stało. Owszem, może tak się zdarzyć, ale z drugiej strony trzeba mieć świadomość, że do niektórych awarii dochodzi powoli, krok po kroku.

Koszt wymiany oleju jest naprawdę niewielki w porównaniu z wydatkami na poważne naprawy. Dlatego nie warto ryzykować i lepiej wydać 200-400 zł co roku albo po przejechaniu 10-15 tys. km zamiast kilku tysięcy na naprawę zniszczonego silnika. 

(Redakcja Haloursynow.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

JacekJacek

0 0

fajny artykuł w sumie takie podsumowanie co i jak z olejem w samochodzie :D ale utwierdziłem sie ze dobrze wymieniam co 15tysiecy jak nie wiecie jaki olej to sa wyszukiwarki ja kozystam z lubematch 18:45, 16.10.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

AguileraAguilera

0 0

ja wiem jaki olej, mój mechanik poleca Hyundai XTeer - koreański dobry syntetyk. Wyszukiwarka ok, ale wolę zaufać specjaliście, który te oleje wymienia. Wierze w to że wie co robi i co poleca. 08:09, 16.10.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%