REKLAMAA1-AUCHAN-01-07----31-12-2019
    ARTYKUŁY IMPREZY FIRMY

    (mat. prasowe)

    W 1974 roku eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wpisali otyłość na niechlubną listę chorób cywilizacyjnych. Niestety, od tego czasu problem nadmiernej masy ciała wśród różnych populacji na świecie ciągle narasta, zyskując tym samym miano epidemii XXI wieku. W 2014 roku otyłość występowała u 10,8% mężczyzn i 14,9% kobiet na świecie. W Polsce sytuacja jest o wiele poważniejsza, połowa kobiet i aż ponad 60% mężczyzn ma nadwagę. Zajmujemy 5 miejsce na świecie pod względem występowania nadmiernej masy ciała, a wyniki badań prognozują wzrost liczby osób z nadwagą lub otyłością w najbliższych latach.

    Niezwykle niepokojące jest to, że ogromną dynamikę wzrostu zaburzeń odżywiania obserwuje się wśród najmłodszych członków naszego społeczeństwa – dzieci i młodzieży. Polskie dzieci należą do najszybciej tyjących w Europie. Co piąty polski uczeń zmaga się z nadwagą lub otyłością, co trzeci ośmiolatek, i co dziesiąte dziecko w wieku 1-3 lat ma nadmierną masę ciała.

    Otyłość to bardzo poważny problem społeczny, zdrowotny i ekonomiczny, na który uwagę od wielu lat zwracają specjaliści żywienia, lekarze i dietetycy. Apelują o to, by wspólnie podjąć działania, uświadamiać sobie i innym z jak poważnym, zagrażającym zdrowiu naszemu i naszych dzieci, problemem mamy do czynienia.  

    Jak rozpoznać nadwagę u dziecka?

    Znaczącym problemem w walce z nadwagą i otyłością u dzieci jest to, że znaczna część rodziców nie dostrzega nadmiaru kilogramów u swoich pociech lub nie wywołuje ona w nich dużego niepokoju. Nadal powszechnie panuje przekonanie, że pulchniejsze dzieci są zdrowsze, mają apetyt i dobrze wyglądają, a ze zbędnych kilogramów zapewne wyrosną. Niestety tak nie jest, z dużym prawdopodobieństwem otyłe dziecko, będzie borykało się z problemem nadwagi w wieku dorosłym. Warto pamiętać, że w otyłości wieku rozwojowego oprócz powiększania się komórek tłuszczowych - dipocytów, rośnie ich ilość, która nawet w przypadku powrotu do należnej masy ciała nie zmniejsza się. Jest to proces nieodwracalny.

    Jedną z najprostszych i powszechnie używanych metod oceny stanu odżywienia dzieci są tabele lub siatki centylowe wartości BMI uwzględniające wiek i płeć dziecka. Nadwagę rozpoznaje się, kiedy wartość wskaźnika BMI jest równa lub większa od 85 centyla, a mniejsza niż 95 centyl. Otyłość to stan, w którym wartość BMI jest równa lub większa od 95 centyla.

    Jeśli mamy wątpliwości czy nasze dziecko ma prawidłową masę ciała lub niepokoi nas jego wygląd, warto zwrócić się do specjalisty, dietetyka lub pediatry, którzy pomogą nam ocenić czy rozwój naszego malucha przebiega prawidłowo.

    Dlaczego dzieci tyją?

    Główną i najczęstszą przyczyną tycia, zarówno u dzieci jak i osób dorosłych, jest dodatni bilans energetyczny. Powstaje on w wyniku spożycia zbyt dużej ilości kalorii w stosunku do energii wydatkowanej, co najczęściej wynika z nieprawidłowego żywienia i niskiej aktywności fizycznej.

    Przeciętny jadłospis dla dzieci jest źle zbilansowany i niedostosowany do ich potrzeb żywieniowych. W diecie maluchów i uczniów zbyt często pojawiają się tłuszcze zwierzęce, produkty wysokokaloryczne, posiłki typu fast food, cukier oraz sól. Zbyt mało jest warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i roślin strączkowych. Posiłki spożywane są nieregularnie, w pośpiechu lub w ogóle pomijane, co często prowadzi do pojadania niezdrowych, słodkich lub słonych przekąsek. Według badań sięga po nie aż 99% przedszkolaków. Dzieci piją za mało wody, na rzecz soków i napojów, które nie tylko sprzyjają tyciu, ale również powstawaniu próchnicy zębów, zaparciom i zaburzeniom łaknienia.

    Dzieci mają zbyt mało ruchu. Zmiana stylu życia, nadmierne korzystanie ze środków transportu, ograniczenie zabaw na świeżym powietrzu, rezygnowanie z lekcji wychowania fizycznego i brak uprawiania sportu przyczyniają się do obniżenia ilości wysiłku fizycznego, niezbędnego dla zachowania zdrowia. Tylko co trzecie dziecko wykazuje wystarczającą, odpowiednią do wieku aktywność fizyczną. Coraz częściej i coraz więcej dzieci, czas wolny spędza przy komputerach, telewizorach i telefonach, praktycznie bez ruchu.

    W ostatnich latach wskazano również, że czynnikami mogącymi wpływać na wzrost ryzyka nadwagi i otyłości jest narażenie na przewlekły stres, w szkole lub domu, niedobór snu oraz prawdopodobnie zanieczyszczenia chemiczne np. żywności.

    Konsekwencje otyłości u dzieci

    Dodatkowe kilogramy u dzieci to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim zdrowia. Otyłość to źródło wielu poważnych chorób, takich jak cukrzyca typu II, insulinooporność, choroby układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, udaru mózgu), bezdech senny i problemy ze snem, zmiany w układzie kostno-stawowym, bólów kręgosłupa i stawów. Nadmierna masa ciała może wpływać na zaburzenia hormonalne, przedwczesne dojrzewanie i zaburzenia miesiączkowania u dziewczynek. Powikłania otyłości mogą predysponować do choroby refleksowej przełyku, stłuszczenia wątroby, kamicy żółciowej i uporczywych zaparć, jak również wystąpienia niektórych nowotworów złośliwych (rak jelita grubego, sutka, gruczołu krokowego).

    Wśród dzieci otyłych często występują zaburzenia emocjonalne, niska samoocena, brak akceptacji swojej osoby, lęk i agresja, a przez to problemy z akceptacją przez rówieśników, czego konsekwencją może być izolacja społeczna a nawet depresja.  Dzieci z nadwagą miewają większe problemy z nauką i osiągają gorsze wyniki.

    Jak zapobiegać nadwadze i otyłości u dzieci?

    Za nadwagę i otyłość u dzieci odpowiadają przede wszystkim rodzice. To głównie oni są odpowiedzialni za kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci i zadbanie o minimalizację ryzyka wystąpienia nadwagi. Co zatem robić?

    Bądź dla dziecka wzorem do naśladowania, małe dzieci uczą się przez obserwację. Chętniej będą jadły to, co je rodzic niż to, czego nie widziały u rodziców na talerzu

    Dbaj o różnorodność posiłków, monotonia nie sprzyja chęci jedzenia i poznawania nowych smaków

    Nie zniechęcaj się, namawiaj kilkakrotnie do próbowania nowych potraw, dzieci często dopiero po kilku próbach decydują się na spróbowanie nowego produktu

    Zabieraj dziecko na zakupy i pozwól mu wybrać produkty na obiad, tłumacząc przy tym, które są zdrowe, a których powinniśmy unikać i dlaczego

    Czytaj składy produktów, unikaj tych z nadmiarem cukrów i soli, starszym dzieciom tłumacz, czym produkty różnią się od siebie, np. dlaczego marchewka jest zdrowsza od batonika.

    Nie nagradzaj dziecka słodyczami ani fast foodami. Uczymy w ten sposób dzieci, że niezdrowe jedzenie jest czymś lepszym, wyjątkowym, na co trzeba zasłużyć.

    Na przekąskę proponuj dziecku talerz kolorowych warzyw, owoców lub bakalie.
    • Zachęcaj dziecko do zabaw na świeżym powietrzu i do uprawiania sportu. Jeśli jest niechętne, daj mu przykład, wybierzcie się razem na rower lub basen. Jeśli masz możliwość, idź piechotą lub jedź rowerem zamiast samochodem, unikaj windy, zachęcaj dziecko to chodzenia po schodach.
    • Kontroluj czas dziecka spędzany na oglądaniu telewizji, przy komputerze lub telefonie.  Dbaj o to, by dziecko nie spożywało posiłków i jednocześnie oglądając bajkę.
    • Zadbaj o sen dziecka, badania wskazują, że niedobór snu może negatywnie wpływać na otyłość u dzieci; dzieciom w wieku 6-12 lat eksperci zalecają, co najmniej 10 godzin snu na dobę,
    • Kontroluj prawidłowy wzrost i masę ciała dziecka, w razie wątpliwości poradź się specjalisty.

    Czy jakość żywności wpływa na powstawanie nadwagi i otyłości?

    Zdecydowanie tak, bo najprościej mówiąc, batonik batonikowi nie równy… Wybierając produkty żywieniowe, nawet te dedykowane dzieciom, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na ich skład i jakość. Wiele produktów, na pierwszy rzut oka wyglądających na takie same, może zdecydowanie różnić się zawartością składników. Na przykład jogurt owocowy, może mieć w składzie mleko i owoce. Ale możemy znaleźć też takie, które oprócz mleka zawierają sztuczne barwniki, aromaty i ogromne ilości cukru lub co gorsze – sztuczne słodziki, fruktozę, aspartam lub syropy cukrowe, które negatywnie wpływają na zdrowie. Czasem mały jogurt może zawierać aż 5 łyżeczek cukru! Szczególną uwagę należy również zwracać na zawartość soli, która nie tylko może przyczynić się do wzrostu masy ciała, ale także do występowania stanów zapalnych w organizmie. Znajdziemy ją nawet w słodkich batonach! W wielu produktach znajdziemy znaczne ilości rafinowanych tłuszczy, wypełniaczy, sztucznych dodatków, chemicznych konserwantów i barwników.

    Z opublikowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli raportu o dodatkach do żywności, wynika, że dzieci, ze względu na niższą masę ciała i upodobania smakowe, są szczególnie narażone na przekroczenie akceptowanego dziennego spożycia szkodliwych substancji zawartych w żywności.  Najwięcej jest ich w produktach, które dzieci na ogół lubią, m.in. w lodach, ciastach, kolorowych napojach. 

    Glutaminian sodu może powodować alergie i bóle głowy. Czerwone i żółte barwniki, popularnie dodawane do galaretek, słodyczy, cukierków i napojów oraz benzoesan sodu wywołują u dzieci nadpobudliwość ruchową (ADHD).

    Antybiotyki stosowane w masowym chowie zwierząt pozostają w mięsie, mleku i jajach. Spożywane systematycznie mogą mieć negatywny wpływ na wzrost i rozwój dzieci, zaburzenia hormonalne oraz problemy z leczeniem infekcji.

    Dlatego, stosując się do zasad żywienia rekomendowanego dla dzieci, trzeba zwracać uwagę na skład produktów, czytać etykiety i wybierać świadomie te, które są bezpieczniejsze dla zdrowia. W miarę możliwości warto sięgać po produkty ekologiczne. Prowadzone liczne badania wykazują, że żywność ekologiczna może stanowić ważny element w profilaktyce zdrowotnej.

    Anna Rajtar

    Dietetyk Organic Farma Zdrowia

    http://organicmarket.pl/

    https://www.facebook.com/ORGANICFARMAZDROWIA/

    Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

    • 1
      BARDZO PRZYDATNY
    • 0
      ZASKOCZONY
    • 0
      PRZYDATNY
    • 0
      OBOJĘTNY
    • 1
      NIEPRZYDATNY
    • 2
      WKURZONY
    • 0
      BRAK SŁÓW
    Artykuł załadowany: 0.2007 sekundy
    REKLAMAA2-KUCHAREK6-(X2)--20-07----20-10-2019