Warszawscy radni zgodzili się na wykup gruntu, który jest kluczowy dla budowy przedłużenia ul. Ciszewskiego w kierunku Wilanowa. Są też pieniądze i wola przyspieszenia tej inwestycji. Burmistrzowie Ursynowa i Wilanowa starają się o to, by połączenie było gotowe już za dwa lata.
Szeroka Ciszewskiego może być wygodnym połączeniem Ursynowa i Wilanowa. Warunek? Wybudowanie brakującego odcinka ulicy pomiędzy ul. Kiedacza a aleją Rzeczypospolitej. To zaledwie 1,4 kilometra, które znacznie poprawiłoby komunikację między obiema dzielnicami. Ciszewskiego-bis będzie ulicą z jedną jezdnią o szerokości 7 metrów z dwoma pasami ruchu, po jednej stronie powstanie ścieżka rowerowa a po obu - chodniki, odwodnienie oraz oświetlenie.
Starania o budowę tej ulicy trwają od kilkunastu lat. Na przeszkodzie stawał brak pieniędzy na wykup gruntów. Dwa lata temu właścicielka kluczowej dla Ciszewskiego-bis działki, położonej obok budynków "Wzgórza Słowików", narzekała, że władze dzielnicy - wbrew deklaracjom - nie są zainteresowane budową ulicy.
- Przez 12 lat nikt ze mną nie rozmawiał. Mieszkańcy byli oszukiwani, że coś się robi w sprawie budowy Ciszewskiego-bis - mówiła Elżbieta Szmidtke 18 maja 2015 roku na spotkaniu w ratuszu. Zarzucała miastu blokowanie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla swojej działki - w sądach wygrała aż 22 razy, obalając odmowne decyzje urzędów miasta i dzielnicy ws. swojego gruntu.
Negocjacje z właścicielką na poważnie rozpoczęły się dopiero w 2015 roku. Dziś ten żmudny proces wreszcie się zakończył. Miasto ma już pewność, że odkupi działkę i może spokojnie planować budowę. Na sesji 22 czerwca radni przyznali na wykup gruntów ok. 5,7 mln złotych.
Wcześniej też nie zasypiano gruszek w popiele. Na projektowanie przedłużenia Ciszewskiego przekazano 12 mln złotych, dzięki czemu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych mógł zamówić dokumentację u projektantów. Kolejne 65 mln złotych radni zapisali w Wieloletnim Planie Finansowym na lata 2020-23 już na budowę drogi.
Co w tej chwili dzieje się w sprawie Ciszewskiego-bis?
Od prawie dwóch lat trwa projektowanie trasy, projektant miał też przygotować raport środowiskowy, czyli dokument opisujący w jaki sposób ulica będzie wpływać na otoczenia. Pamiętajmy, że przyszła ulica będzie przebiegać przez Skarpę Ursynowską, niedaleko chronionego obszaru Natura 2000, w otulinie rezerwatu krajobrazowego. Przedłuża się urzędnicze postępowanie w sprawie raportu - wilanowski urząd, który je prowadzi potrzebuje więcej czasu, dlatego inwestor (czyli Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych) musi aneksować umowę z projektantem.
- Obecnie ustalany jest nowy termin - będzie on znany w tym miesiącu. Zakładamy, że w tym roku otrzymamy decyzję środowiskową oraz wystąpimy o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - mówi Agata Choińska-Ostrowska ze ZMiD.
Mając pozwolenie, droga do budowy drogi otworzy się. Ale czy miasto przesunie pieniądze? W Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy środki na realizację robót budowlanych są przewidziane po 2020 r. Burmistrzowie Ursynowa i Wilanowa już porozumieli się co do wspólnej walki o te środki.
- Jeśli się uda to budowę ulicy będzie można rozpocząć wiosną 2018 roku a zakończyć w 2019 - mówi burmistrz Robert Kempa.
Niewykluczone więc, że Ciszewskiego szybciej połączy Ursynów z Wilanowem niż planowana w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy ulica Płaskowickiej-bis, która ma powstać razem w obwodnicą - do 2020 roku. To o tyle ważne, że już pod koniec tego roku uruchomione zostanie połączenie Kabat z Powsinem. Mieszkańcy obawiają się, że brak połączenia przez Ciszewskiego spowoduje zalew aut na południu Ursynowa. Rada dzielnicy Ursynów w poprzednich kadencjach aż 9 razy występowała do miasta z wnioskiem o budowę Ciszewskiego-bis w pierwszej kolejności.
[ZT]3130[/ZT]
[ZT]3815[/ZT]
Marian08:25, 07.07.2017
2018 - wybory samorządowe. Idealne prezent dla wyborców. Ja bym robił wszystko by do wyborów ogłosić przetargi na budowę i wybrać wykonawców. 08:25, 07.07.2017
kasia09:45, 07.07.2017
I znowu sukces burmistrza, a Guział ze Śródmieścia może tylko zgrzytac zębami 09:45, 07.07.2017
Karol10:46, 07.07.2017
Jaki sukces? że coś powiedział? 10:46, 07.07.2017
kazik19:42, 07.07.2017
Karol >>> Negocjacje z właścicielką na poważnie rozpoczęły się dopiero w 2015 roku. Dziś ten żmudny proces wreszcie się zakończył. Miasto ma już pewność, że odkupi działkę i może spokojnie planować budowę.
Burmistrz Kempa jest od grudnia 2014, a wcześniej był ten lanser Guziołek 19:42, 07.07.2017
hahahaha17:12, 08.07.2017
Beka z Kempy. Jakim trzeba być niedowartościowanym przegrywem, żeby samemu sobie pisać takie komentarze :V Panie Kempa, burmistrzu drwalu, Ursynów się już na panu poznał i wszyscy mieszkańcy już się nie mogą doczekać kiedy partia przerzuci pana gdzieś indziej! 17:12, 08.07.2017
Karol09:58, 10.07.2017
kazik albo Robert albo panie burmistrzu, Guział tu nie ma nic do rzeczy, to pan pracuje nad zniszczeniem skarpy i to panu zapamiętamy 09:58, 10.07.2017
SiM10:40, 07.07.2017
Ciszewskiego bis to faktyczne połączenie dzielnic, Ursynowa i Wilanowa! Powinno być przed tym przez Kabaty bo tamto jest dla Konstancina i Góry Kalwarii plus tranzyt co spowoduje zatkanie Kabat. 10:40, 07.07.2017
Jano14:16, 07.07.2017
Dokładnie. Kabaty będą już zatkane po wsze czasy. Potem tylko potop. 14:16, 07.07.2017
Jan Z10:49, 07.07.2017
Świetny pomysł - puścimy drogę w otulinie Rezerwatu Przyrody Skarpa Ursynowska, a w zasadzie tuż przy jego granicy. A co z chroninymi gatunkami zwierząt i roślin dla których rezerwat i jego otulina od 20 lat jest domem? A kto by się przejmował, że na tym terenie mieszkają zwięrzęta objęte ustawowo ścisłą ochroną gatunkową! Przecież najważniejsze aby Wilanów mógł szybko i sprawnie przetransportować swoje latorośle do ursynowskich szkół i przedszkoli i bezpiecznie zaparkować przed wejściem do Metra... 10:49, 07.07.2017
Ursynowianin13:26, 07.07.2017
Zachowaj już tą swoją nienawiść dla siebie.
Uśmiechnij się.
Jakie tam masz znowu super zwierzęta w tych trzcinach oprócz bażantów i zajęcy obgryzających drzewka okolicznym mieszkańcom domków jednorodzinnych?
Droga w sumie zajmie szerokość ok 12 m.prawdopodobnie jako wiadukt więc zwierzęta będą się mogły przemieszczać. ,w okolicy pozostaje mnóstwo kolejnych zakrzaczonych nieużytków,w których mogą gniazdować ptaki i inne drobne stworzenia - innych tam nie ma.
Ta droga jest potrzebna także Ursynowianom.
Zatkane nieliczne wylotówki z Ursynowa powodują zwiększenie ilości emisji spalin.
Do tego dochodzi bezpieczeństwo.
Mam nadzieję,że twoja rodzina nie będzie potrzebować szybkiego dojazdu karetki i nie będzie musiała czekać ,aż przejedzie np zatłoczoną Dolinkę Służewiecką. 13:26, 07.07.2017
Karol15:10, 07.07.2017
no to żeś wymyślił argumenty.... pewnie, wepchać te spaliny tym cholernym zajączkom 15:10, 07.07.2017
Jan Z15:59, 07.07.2017
Ignorancja plagą współczesności - proponuję zapoznać się z wykazem gatunków zwierząt występujących na terenie Rezerwatu Przyrody Skarpa Ursynowska i dowiedzieć się jak są chronione. Dla ułatwienia dodam że są chronione i prawem polskim, i europejskim. 15:59, 07.07.2017
zbój23:04, 08.07.2017
Ursynowianin jak to nie ma tam innych zwierząt? Sam wielokrotnie iwdziałem tam dziki, sarny... to są drobne zwierzęta?
A droga z jednym pasem w każdą stronę i tak na nic nie pomoże. 23:04, 08.07.2017
Gun10:59, 07.07.2017
"Ciszewskiego-bis będzie ulicą z jedną jezdnią o szerokości 7 metrów z dwoma pasami ruchu (...)"
Czytam i nie wierzę, że ktoś może planować tak wąską trasę będącą alternatywą dla Doliy Służewieckiej. W moim odczuciu to podchodzi pod rażącą niegospodarność. 10:59, 07.07.2017
minimus13:20, 08.07.2017
Bo to nie ma być alternatywa dla Doliny Służewieckiej!! 13:20, 08.07.2017
Towgier 14:46, 07.07.2017
Nie alternatywa ludzie tylko kameralnym połączenie dzielnic alternatywa nomen omen to sdwa nie cztery he 14:46, 07.07.2017
kazik19:39, 07.07.2017
BRAWO !!! Nareszcie coś robią bo dotychczas to makabra, a na Dolince to zdechnąć można 19:39, 07.07.2017
hahaha17:13, 08.07.2017
Jak sam siebie nie pochwalisz to nikt Cię nie pochwali :D Trzeba było coś wccześniej zacząć robić zamiast tylko kraść te kamiennice i sprzedawać atrakcyjne tereny za bezcen. 10 lat rządzicie miastem a korki w dolince tylko większe i większe. 17:13, 08.07.2017
Marta15:00, 09.07.2017
Teraz bedziemy pod oknami dwa razy dziennie gościli mieszkańców nowowilanowa. Dzieki nim bedziemy wdychać spaliny, pył zawieszony i stać w korkach. 15:00, 09.07.2017
Tomasz06:48, 09.07.2017
Masakra zniszczą tak piękny kawałek przyrody gdzie mnóstwo ludzi spaceruje z rodzinami cisza spokój wieczorem przepiękny śpiew ptaków gniazduje tam czapla jest pełno dzięciołków .
Widzę że należy sprawę procedować w departamencie unijnym ochrony środowiska bo tak naprawdę opinia ministerstwa środowiska powinna być negatywna ze względu na dziedzictwo tego terenu dla przyszłych pokoleń ale pewno wystawią pozytywną !!
Czeka ich długa batalia prawno proceduralna. 06:48, 09.07.2017
stella00:29, 11.07.2017
Dla przyszłych pokoleń to trzeba było zostawić pola wilanowskie nietknięte, a nie budować Miasteczko Wilanów. Też wcześniej nie budować Ursynowa. Teraz jest po sprawie - idzie beton, wszędzie. A zieleń najlepiej mieć na balkonie czy tarasie, też w tych blokach pobudowanych na skarpie przy obecnym końcu Ciszewskiego. 00:29, 11.07.2017
Karol09:53, 11.07.2017
Stella, błysnęłaś jak prezes na drabince 09:53, 11.07.2017
urde17:53, 10.07.2017
Łatwo wydać 5,7 mln złotych nie swoich pieniędzy. 17:53, 10.07.2017
wiki00:23, 11.07.2017
Tak dla Ciszewskiego na Wilanów!!! To najlepsze połączenie pomiędzy naszymi dzielnicami. 00:23, 11.07.2017
Jan21:16, 12.07.2017
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że to połączenie głównie dla nowych mieszkańców Wilanowa i w większości oni na nim skorzystają.
Ciszewskiego przy Leclercu po godz 17 już teraz bywa nieźle zakorkowana.
Jak do kolejki wskoczą nowowilanowscy to lepiej nie będzie.
Niewielka liczba osób na tym forum, która ma jakiś interes jeździć do Wilanowa,albo zamieszkuje Wilanów, będzie chwaliła połączenie, ale większości mieszkańców Ursynowa raczej się pogorszy niż poprawi. Wiem, że to nieuniknione i połączenie musi powstać ale jakoś nie widzę powodu, żeby władze Ursynowa przyspieszały powstanie połączenia wydając przy tym niemałe pieniądze, które mogłyby lepiej posłużyć dzielnicy. Tak, to dzielnicowy egoizm, ale na pierwszym miejscu powinien stać interes Ursynowa (chodzi mi o władze dzielnicy). Przy okazji, jedyny argument, który by do mnie trafił, jest dosyć wątpliwy - Dolina, nawet jeśli, to tylko w minimalnym stopniu się odkorkuje. 21:16, 12.07.2017
ST.16:22, 13.07.2017
Czyli, że co? Lepsze będzie połączenie Konstancina i Góry Ka. przez KABATY i zatkanie Kabat? 16:22, 13.07.2017
Jan09:10, 14.07.2017
Jadący od strony Konstancina, nawet jeśli będzie CiszewskiegoBIS będą pewnie wybierać Nowokabacką, więc dla mieszkanców Kabat nie będzie to miało wielkiego znaczenia.
Jeśli ruch w Dolinie będzie płynniejszy (po otwarciu obwodnicy), to może zmienić sytuację na Ursynowie. Przydałaby się jednak budowa wiaduktu wilanowska/dolina ale podobno budowę blokuje lobbysta z parafii. 09:10, 14.07.2017
Towgier 18:01, 20.08.2017
Jest interes bo mieszkańcy tam jeżdżą ruch jest spory wymiana a brak dróg dolina pęka w szwach to nie droga dla tranzytu tylko lokalna dla mieszkańców dojazdów brak ruch się kisi i są korki 18:01, 20.08.2017
Marta15:04, 09.07.2017
24 2
Jak byś byś startował na burmistrza Wilanowa. Dla Ursynowa ta droga to tylko problemy. 15:04, 09.07.2017
Marian16:56, 10.07.2017
5 11
Ursynów to ma ostatnio same problemy! Rosnowskiego, Ciszewskiego Bis, obwodnica. Jejku kochany. Jak żyć?! Można zawsze wrócić do miejsca, z którego się przyjechało... 16:56, 10.07.2017
Marta22:00, 10.07.2017
10 1
Tak Marianie vel Jano może i na starość wrócę na Żoliborz :)
Ty napewno jestes rodowidym Ursynowianinem a Twoja rodzina mieszka tu od pokoleń. ... 2 :)
Wyluzuj z tym wytykamiem ludziom pochodzenia, bez ludzi z poza Warszawy nie było by Warszawy. Prawda jest taka, że ściąga tu najlepsza młodzież z całej Polski i naszczęście cześć zostaje. 22:00, 10.07.2017
hahhaha11:42, 11.07.2017
6 1
Marianek to pewnie jakiś chłopiec z projektu ursynów, oni ze wzgledu na swoje kompleksy związane z pochodzeniem często podnoszą ten "argument". 11:42, 11.07.2017
hahahha11:43, 11.07.2017
3 0
@Marta akurat taka "młodzież" jak pan Orzeł, Kempa czy Ciołko mogła by jednak nie zostawać tutaj. 11:43, 11.07.2017