Zamknij

Promocyjne oszustwa. Co druga oferta to lipa

20:55, 07.02.2014 Aktualizacja: 10:06, 21.02.2018
Skomentuj EP EP

Co druga promocja i wyprzedaż to oszustwo – przestrzega mazowiecka Inspekcja Handlowa, która skontrolowała specjalne oferty sklepów. Efekt? Nieprawidłowości stwierdzono w prawie połowie z nich. Wykryto m. in. „gratisy”, które nie są darmowe i brak aktualnej ceny, co jest wykroczeniem.

Sprzedawcy stosowali różne techniki. Na przykład przekreślona cena dotychczasowa była wyższa niż przed promocją, brakowało informacji o cenie aktualnej albo za „gratis” trzeba było dodatkowo zapłacić.

Sklepy wprowadzały klientów w błąd nie podając, ile kosztuje dany produkt. Brakowało wywieszek z ceną, albo informacji do kiedy promocja obowiązuje. Pojawiały się też złe przeliczenia jednostkowe, czyli informacje, ile kosztuje 1 kilogram produktu sprzedawanego w mniejszych opakowaniach.

Inspektorzy w czasie swoich kontroli sprawdzili 42 sklepy. Nieprawidłowości wykryli w aż 20 przypadkach. Łącznie sprawdzono 1585 partii artykułów żywnościowych, kosmetyków, chemii gospodarczej, odzieży, obuwia, biżuterii. Zakwestionowano 345 czyli 22 procent. Nie obyło się bez kar. Nałożono 14 mandatów i skierowano do sądu 2 wnioski o ukaranie za brak widocznej ceny.

Jak to powinno wyglądać? Oto obowiązki sprzedawcy:

  • Towar przeznaczony do sprzedaży musi być oznaczony ceną oraz ceną jednostkową (cena za litr, kilogram, sztukę). Cenę uwidacznia się również przy towarach umieszczonych w witrynach, gablotach, wystawach na zewnątrz sklepu (także przy imitacjach, wzorach i atrapach produktów);
  • Produkt nie musi być oznaczony ceną bezpośrednio na opakowaniu, ale tylko wtedy, gdy jest oznaczony kodem kreskowym, a sklep zapewnia właściwą liczbę czytników;
  • Towary opatruje się wywieszkami z informacją o nazwie, cenie oraz jednostce miary, do której odnosi się cena. Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla kupującego. Cena podana na wywieszce musi być aktualna;
  • W przypadku reklamowania produktu w gazetce, na plakacie, w katalogu itp., sprzedawca wraz z ceną powinien uwidocznić cenę jednostkową oraz termin obowiązywania tej oferty;
  • W przypadku cen promocyjnych bądź obniżonych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub obniżoną;
  • Przy towarach przecenionych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena”, „obniżka ceny”, uwidacznia się cenę obniżoną, okres jej obowiązywania a także przyczynę obniżki lub przeceny.

Inspekcja handlowa prosi też o kontakt wszystkich oszukanych klientów. Przypadki nieprawidłowości można zgłaszać do mazowieckiej inspekcji handlowej: telefonicznie: 22-826-42-09, 22-826-18-30 lub mailowo: [email protected]

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

MirekMirek

0 0

Ku...a jego mac w tesco leżały pieczarki w koszu promocyjnym 8 zł za 500g zgnite SUPER ku..a cena, na ladzie obok ładne pieczarki 4,99 zł za 500g , I CO TO JEST ? Ludzie myślcie to nie boli. 00:17, 05.06.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%