W Warszawie nie pojedziemy więcej niż 30 km/h? Przynajmniej na większości ulic. Ratusz przymierza się do wprowadzenia stref Tempo 30 na wszystkich mniejszych ulicach i pyta mieszkańców o zdanie. Tymczasem na Ursynowie już gdzieniegdzie takie funkcjonują i za chwilę powstaną kolejne.
Kierowcy zwolnią w Warszawie i to na większości ulic. Taki zamysł ma stołeczny ratusz i sięgnie po zdecydowane środki, żeby doszedł do skutku. Niemal cała stolica - w imię bezpieczeństwa - ma być jedną wielką strefą Tempo 30.
- Wieloletnie badania prowadzone na całym świecie potwierdzają, że uspokojenie ruchu do prędkości 30 km/h podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. To powszechnie uznana granica prędkości, przy której 90% zdarzeń drogowych nie ma żadnych skutków dla zdrowia - przekonuje stołeczny ratusz.
Zgodnie z planami ratusza strefami Tempo 30 ma zostać objęte aż 90 proc. stolicy i 65 proc. ulic.
Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości dróg w Warszawie zdaniem ratusza nie tylko poprawi bezpieczeństwo. Ma się również przyczynić do zwiększenia płynności ruchu w stolicy czy wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza osiedla. Zachęci także do częstszego korzystania z roweru czy spacerów.
Urząd przygotował już mapę z wyznaczonymi strefami. Jest ich kilkaset w całej Warszawie. Bez zmian pozostaną jedynie największe ulice. Na wysokim Ursynowie będą to między innymi al. KEN, Rosoła, Płaskowickiej. Na Zielonym natomiast Puławska, Poloneza czy Karczunkowska.
- Uspokojeniem obejmujemy ulice, które pełnią funkcję dojazdową, a pozostawiamy przy obecnych limitach prędkości ulice, które pełnią funkcje rozprowadzającą lub tranzytową - przekonuje ratusz.
Ostateczny kształt stref oraz ich lokalizacji będzie znany dopiero po konsultacjach społecznych. Mieszkańcy na wypowiedzenie się mają czas do 30 listopada (można to zrobić wg instrukcji zamieszczonej na stronie ratusza). Tymczasem na Ursynowie jest już kilka takich stref. Na przykład na Kabatach czy wzdłuż zachodniej ściany Lasu Kabackiego. W planach są już kolejne i powstaną jeszcze przed zakończeniem konsultacji.
- To wszystko robimy na wniosek mieszkańców, więc nie ma potrzeby czekać ze zmianami na tych ulicach do końca konsultacji. Tu chodzi o jak najszybszą poprawę bezpieczeństwa - przekonuje w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.
Strefy te - jak podaje „Wyborcza” - mają powstać w Pyrach na Ludwinowskiej i Kujawiaka. Według Olgi Górnej - ursynowskiej radnej Nowoczesnej i mieszkanki tej okolicy - przynajmniej na jednej z tych ulic nie ma takiej potrzeby.
- Na obu ulicach są już progi. Dzięki nim na Ludwinowskiej ruch i tak idzie wolno. Pilniejsze są przejścia dla pieszych na skrzyżowaniach z Transportowców czy Jeziorki i Farbiarską oraz pociągnięcie dalej chodnika do Kujawiaka, o co już apelowałam - stwierdza Górna.
Radna zapewnia jednocześnie, że nie jest przeciwna strefom Tempo 30. Kierunek, jaki obrało miasto, nazwała słusznym. Problem leży gdzie indziej. Mianowicie w ignorowaniu osób, które najlepiej wiedzą, co, gdzie i jak.
- To tak, jak w przypadku buspasów na Puławskiej. Jako radna dzielnicowa oczekiwałabym, aby miasto, kiedy podejmuje takie decyzje, brało pod uwagę specyfikę danej lokalizacji. Rozwiązania z centrum niekoniecznie sprawdzą się w innych dzielnicach, zwłaszcza tych peryferyjnych jak Ursynów. Stołeczny ratusz równolegle z konsultacjami z mieszkańcami powinien prowadzić dialog z lokalnymi włodarzami. Inaczej to wylewanie dziecka z kąpielą - stwierdza Olga Górna.
Więcej sensu według Górnej taka strefa miałaby na ul. Kujawiaka. Na odcinku między Ludwinowską a wiaduktem nad trasą S2 nie ma chodnika i oświetlenia. Jest za to wielu spacerowiczów, a zjeżdżające z wiaduktu samochody pomimo progów rzeczywiście jadą zbyt szybko. Jednak według przygotowanej przez urząd mapy na samej ul. Kujawiaka nie będzie obowiązywać strefa Tempo 30.
Xyz11:45, 21.10.2022
Jestem przeciw. Nie mam zamiaru tłuc sie autibusem 30 km/h. Dziekuje, zamykam temat. 11:45, 21.10.2022
randy11:57, 21.10.2022
Ja sięgnę po zdecydowane środki przy urnie w najbliższych wyborach samorządowych. Każda dobra passa się kiedyś kończy. Ten samorząd walczy z kierowcami. 11:57, 21.10.2022
UrsynNiedźwiadek12:07, 21.10.2022
Kiedy miasto już jest bardzo wysoko w rankingu najbardziej zakorkowanych na świecie, ze słabo skonfigurowaną sygnalizacją świetlną, z ciągłe przesuwającymi albo gubiącymi się cyklami w wyniku błędów w systemie, ich równie słabym ulokowaniem, zbyt częstym i nie dopasowanym do natężenia ruchu, jeszcze ma być ustawiony limit 30 km/h w wielu miejscach?
Takie zabiegi niczego nie przyniosą, jak ludziom zwyczajnie nie chce się poprawnie jeździć samochodem.
Problem jest z ludźmi, że śpią po 3 godziny dziennie, mają za duże mniemanie o sobie, uważają, że oni zawsze mają być pierwsi, nie znają prawa i mają zbyt dużą pewność co do swoich zdolności prowadzenia samochodem i przewidywania ruchu.
Jedynie co to może zmienić to ewentualnie mniejsze koszty napraw po wypadkach, których liczba się rzecz jasna nie zmniejszy, być może nawet się zwiększy bo ludzie stracą cierpliwość i będą jeździć źli. Uszczerbek będzie psychiczny zamiast fizycznego, ale przecież taki trudno udowodnić. 12:07, 21.10.2022
Były wyborca PO12:10, 21.10.2022
To, co wyprawia Trzaskowski, to SKANDAL! 12:10, 21.10.2022
Pawello12:29, 21.10.2022
Wystarczy respektować 50.
Jak jadę Puławską wzdłuż toru wyścigów 65 (a jest tam 50) wszyscy mnie wyprzedzają.
Nieuchronność prawa. To jest rozwiązanie. 12:29, 21.10.2022
issaa13:38, 21.10.2022
moze dlatego, że chwilę wcześniej stali w korku, poruszając się 10 km/h? Na Puławskiej, w tym miejscu, nie ma żadnych przejśc i innych powodów, żeby tak ograniczać prędkośc. Zresztą tam chyba jest już 60 km/h. I dlaczego karze sie kierowców za kazde przekroczenie owych 50 km/h, natomiast nie karze się służb odpowiedzialnych za organizacje ruchu i za to, że ja nie mogę jechać z ową predkoscia 50 km/h a jestem zmuszona do jazdy z prędkoscia 20 km/h, po mieście? 13:38, 21.10.2022
tmk15:10, 21.10.2022
Akurat przy torze wyścigów konnych 50 km/h to absurd. Chodniki z dala od jezdni, żadnych przejść dla pieszych. 15:10, 21.10.2022
cik12:40, 21.10.2022
Skoro mieszkańcy sami o takie strefy wnioskują to znaczy że są potrzebne. Niech powstają. 12:40, 21.10.2022
Xyz23:44, 21.10.2022
Wystarczy poczytac komentarze jak wnioskuja 23:44, 21.10.2022
cik12:08, 22.10.2022
Wnioskuja mieszkańcy którzy występują o to do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym. Ciekawe ile takich propozycji przesłali tam komentujący??? Realizowany jest głos tych którzy pisma piszą. 12:08, 22.10.2022
kurkawodna13:03, 21.10.2022
zróbcie strefę tempo 6 i wpuśćcie pieszych na jezdnię. Będzie można porozmawiać z kimś jadąc, poprosić o papierosa czy o przytrzymanie chwilę kierownicy przez otwarte okno 13:03, 21.10.2022
Zaraz, zaraz13:24, 21.10.2022
A to ciekawe. Gdzie "mieszkańcy zawnioskowali", to konsultacje są już niepotrzebne. I można już zaczynać.
Czyli zawnioskuje jakaś grupka pięciu aktywistów rowerowych, czy społeczników z komitetu blokowego, ale ogółowi mieszkańców już się nie dadzą wypowiedzieć.
To rozumowanie nie jest niepoprawne, ale po prostu cyniczne. Widać, że i tak będą robić, to, co sobie zamierzyli, a gdzie mają konsultacje społeczne i opinie warszawiaków, tego nawet specjalnie nie zamierzają ukrywać. 13:24, 21.10.2022
aster13:24, 21.10.2022
O co tyle krzyku? Główne ulice dalej będą miały ograniczenie do 50 km/h, czy to jest jakis problem ze wyjeżdzając z pod bloku 200 metrów powinniście przejechać wolniej? Ostatecznie i tak nikt nie bedzie przestrzegał ograniczenia, czyba że będzie obok jechał patrol. 13:24, 21.10.2022
tmk15:08, 21.10.2022
Większość miasta nie są uliczki przy domach. Miasto bez sprawnego kręgosłupa komunikacyjnego z nieproporcjonalnie spowolnionym ruchem, tysiącami garbów poprzecznych (amortyzatory do wymiany) i brakiem możliwości przedostania się między dzielnicami. Już mamy tempo 5 na Puławskiej przy Goworka i w wielu innych remontowanych miejscach. 15:08, 21.10.2022
aster17:24, 21.10.2022
Mowimy o ursynowie - glowne ulice dalej pozostają z ograniczeniem do 50km. Komunikacyjnie jest bardzo ok masz metro kolej podmiejska, autobusy sciezki rowerowe. Przejezdzajac z dzielnicy do dzielnicy jedziesz główna ulica - a na nich nic sie nie zmienia, tak samo dojezdzajac z pod Warszawy. 17:24, 21.10.2022
Xyz23:43, 21.10.2022
Ludzie nie jezdza z Ursynowa tylko do centrum. Ile jeszcze trzeba to tlumaczyc. A ty te autobusy majace trasy po kilkanascie kilometrow chcesz zmuszac do jazdy 30 km/h. Zarąbista zacheta do jazdy komunikacja miejska. To ja sie jednak przerzuce na auto, bo szybciej dojade obwodnica, elo 23:43, 21.10.2022
aster23:10, 22.10.2022
@Xyz, ale jadąc nawet nie do centrum, korzystasz głownie z uliczek osiedlowych? Chyba nie tylko jedziesz głównymi - na których dalej nic się nie zmieni. Autobusy w większości trasy tez jadą głównymi. 23:10, 22.10.2022
Xyz21:30, 05.11.2022
Jezeli 80% ulic ma byc objete t30, to jednak postoją. 21:30, 05.11.2022
issaa13:26, 21.10.2022
>>>Zachęci także do częstszego korzystania z roweru czy spacerów 13:26, 21.10.2022
issaa13:52, 21.10.2022
mój wpis nie został dodany w całości. Nie wiem dlaczego. A dokładnie to wcześniej napisałam, ze juz widze tych spacerujacych po Warszawie, 50 km w jedną stronę, z perspektywa powrotu także 50 km (tyle mam liczniku kiedy jade z Ursynowa na przeciwległy koniec miasta).
Samo zdrowie. Polecam naszemu włodarzowi, zamieszkału na Kabatach, żeby też wracał "spacerkiem" z pracy do domu. 13:52, 21.10.2022
Franz14:24, 21.10.2022
Nie piszcie o uliczkach osiedlowych, przy blokach. Tam są rozmaite strefy zamieszkania, czy strefy ruchu i ograniczenia do 20 km/h. To nie o te drogi chodzi.
Swoją drogą, wiele się u nas mówi o tym, że oznakowanie ma być proste, i krytykuje poustawiane znaki jeden na drugim. Przecież takie strefy 30, które zaraz - pod blokiem - przechodzą w strefy 20 - to jest olbrzymia komplikacja oznakowania, ze znanymi konsekwencjami. Łatwo wtedy któryś ze znaków przeoczyć, a uwaga kierowcy jest kierowana niepotrzebnie na znaki, zamiast na obserwację ruchu pieszych i pojazdów. 14:24, 21.10.2022
Zet17:26, 21.10.2022
Masz racje ~Franz powinna wszędzie być strefa 20 w ramach ujednolicenia, 17:26, 21.10.2022
Zawiedziony15:08, 21.10.2022
A ja myślę, że tempo 30 odnosi się do szybkości myślenia urzędników. Ale jak prezydent myślami jest już w zupełnie innym miejscu, a świat nie znosi próżni, to się wypełnia ją buspasem na Puławskiej czy drastycznym ograniczeniem prędkości. 15:08, 21.10.2022
kij samobij15:19, 21.10.2022
W urzędach jest ogromny przerost zatrudnienia. Urzędasy nudzą się, więc zza biurek wymyślili jakieś setki stref z numerkami. Proponuję wywalić 90% i zapędzić ich do załatania dziur w al. KEN vis a vis Tesco, bo tam auta już jeżdżą slalomem, aby nie pourywać kół! 15:19, 21.10.2022
Zet17:25, 21.10.2022
A ja proponuję wywalić z Polski morderców, którzy chcą zabijać ludzi przekraczając dozwoloną prędkość. Wynoście się do Rosji, tam zabijanie ludzi jest OK. 17:25, 21.10.2022
Zet17:35, 21.10.2022
Większość poniższych komentarzy świadczy o tym jak prymitywną mamy część społeczeństwa, której bliżej do mentalności rosyjskiej niż zachodnioeuropejskiej. We wszystkich cywilizowanych krajach na lokalnych ulicach wprowadza się masowo strefy tempo 30 lub podobne. U nas prymitywy marzą tylko o dociskaniu pedału gazu, nie dbając o bezpieczeństwo innych ludzi. 17:35, 21.10.2022
CK-NB19:36, 21.10.2022
Już minęły czasy, gdy zachód był dla ludzi wyznacznikiem postępu. Mentalność rosyjska, prymitywy - tego typu słowa świadczą o Twoich kompleksach. Pewnie chodzisz w butach NB, masz telefon z jabłkiem i kostium kąpielowy CK. To pewnie dla Ciebie wyznacznik zachodu, statusu i mądrości wszelakich. 19:36, 21.10.2022
MrFrosty21:22, 21.10.2022
ulice są za szerokie do takiego limitu. Powinny być przebudowane w taki sposób, że jeżdżą po nich sprawnie autobusy i tramwaje, a samochody po pojedynczym pasie te 30 km. I tak zapewne będzie także u nas pomimo kwiku zwolenników śmierdzieli. Inaczej planeta zostanie zarżnięta do końca. 21:22, 21.10.2022
Xyz23:37, 21.10.2022
W d. byles a nie na zachodzie. Po paryzu i barcelonie taksowki woza mnie z taką predkoscia, zebys z klapek wypadl. Jako przyklad te szury z mjn to podają tylko bruksele, ktora ma powierzchnie połowy ursynowa. To sobie niech puchalski w pułtusku robi te strefy. Ja nie mam zamiaru tluc sie na drugi koniec Warszawy (20x wiekszej od brukseli) autobusem 30 km/h, chyba cie typie pogrzało 23:37, 21.10.2022
Paulo15:27, 22.10.2022
CK-NB, kompleksy to chyba masz ty, bo nie stać cię na telefon z "jabłkiem" itp. Umiesz tylko obrażać innych i skakać im do oczu. 15:27, 22.10.2022
CK-NB13:18, 24.10.2022
@Paulo Stać mnie na telefon z jabłkiem, ale ponieważ jestem osobą techniczną to przy wyborze sprzętu kieruję się parametrami technicznymi, a nie samą marką. Większość osób posiadających telefon z jabłkiem nie umie nawet powiedzieć ile ich telefon ma pamięci RAM. Ważne, żeby etui miało wycięcie z tyłu, bo wtedy lepiej jabłko widać. 13:18, 24.10.2022
proste18:22, 21.10.2022
Wybraliście Doop!arza, to macie co chcieliście. Nie żal mi was. Nie podoba się? To dlaczego nie wyjdziecie na ulice i nie obalicie władz, które są przeciwko wam? 18:22, 21.10.2022
Już wystarczy18:34, 21.10.2022
Najgorszy prezydent miasta po 1989 roku. 18:34, 21.10.2022
Zawiedziony07:10, 22.10.2022
Kaczyński był gorszy, sparaliżował inwestycje i wprowadził rugi warszawskie. 07:10, 22.10.2022
Łzy Szymona 19:23, 21.10.2022
Proponuję wrócić do korzeni i nakazać żeby przed automobilem biegł ktoś z czerwoną flagą. 19:23, 21.10.2022
Obywatel Ursynowa 06:15, 22.10.2022
Wystarczy spojrzeć na mapę by stwierdzić, że cały ten krzyk i płacz jest na pokaz i dla zasady. Gadanie o większości ulic nie ma sensu, bo km lokalnej ulicy jest liczony jak km arterii komunikacyjnej, kiedy to arteria przenosi kilka razy większy ruch. Wszystkie główne ulice zostaną z 50 albo więcej, czas przejazdu wydłuży się może o minutę 06:15, 22.10.2022
Nieszczęśliwy poddan22:33, 22.10.2022
Nie można mylić przepustowości z czasem przejazdu. To są różne rzeczy. Co z tego, że główna arteria ma większą przepustowość? Ma ją m. in. dzieki temu, że samochody jadą tam równolegle po kilku pasach.
Niestety, decyzje dot. organizacji ruchu są właśnie tak podejmowane. Bez znajomości rzeczy, na podstawie błędnego widzimisię. Czas się wydłuży istotnie, bo na odcinkach, które zajmują spory procent czasu przejazdu, prędkość się istotnie zmniejszy.
Zdradzę Ci zresztą jeszcze jedną rzecz. Wiedzą o tym doświadczeni kierowcy, także ci myślący ze ścisłym wykształceniem. Przy podróżach ze zróżnicowaną prędkością jazdy największy wpływ na czas przejazdu mają te odcinki, po których jedzie się wolno. I na nich można najwięcej stracić lub najwięcej zaoszczędzić. Wynika to z tego, jak uśredniają się prędkości na poszczególnych fragmentach: nie przez średnią arytmetyczną, ale harmoniczną. 22:33, 22.10.2022
Ano08:45, 22.10.2022
No cóż, starzejemy się, pijemy, zatem trzeba jeździć wolniej;) 08:45, 22.10.2022
Drogówka09:51, 22.10.2022
A kto będzie egzekwował to ograniczenie? , jak na Ursynowie policjantów z ruchu drogowego widziałem kilka lat temu.
Tylko wydadzą kasę na nowe oznakowanie, którego nikt nie będzie respektował 09:51, 22.10.2022
Ano09:58, 22.10.2022
Lepsze Państwo, które potrafi zrozumieć oraz docenić pracę policjanta i strażnika miejskiego? Tymczasem w oczekiwaniu na lepsze czasy, sami musimy się o bezpieczeństwo postarać. Szkoda życia;) 09:58, 22.10.2022
meme16:40, 22.10.2022
"moje miasto" jak mawiał czaskoski 16:40, 22.10.2022
roar18:43, 22.10.2022
Dlaczego dopuszczacie chamskie wpisy pisowskich prymitywów. 18:43, 22.10.2022
awruk08:36, 24.10.2022
@roar Zmień optykę. Krytykuję Trzaskowskiego i jednocześnie nigdy nie głosowałem na osłów z Pisu. Widzę nawet wiele wspólnego w rządach Pisu i w rządach Trzaskowskiego. Ten sam sposób wydawania pieniędzy na projekty ideowo-propagandowe, które mają poklask wśród ciemnego elektoratu jednych i drugich, a jednocześnie są szkodliwe dla zwykłego obywatela, pracującego i płacącego podatki. Tego typu rządy trzeba krytykować i wyciągać wnioski przy urnie. 08:36, 24.10.2022
antyPiS17:30, 08.02.2023
S P I E P R Z AJ DZIADU jak mówił kiedyś inny prezydent stolicy 17:30, 08.02.2023
Papillon19:40, 22.10.2022
Z jednej strony używają argumentu, że strefa 30 upłynni ruch, bo samochody nie będą przyspieszać i hamować. Załóżmy nawet, że w innych krajach to tak działa. Z drugiej ... pan Trzaskowski na prawo i lewo zapowiada, że będzie stawiał progi zwalniające w tych strefach. No ręce opadają. Przed progiem to jednak będą hamować.
I to jest właśnie nasz samorząd. Nie grają tu roli wiedza i rzetelna analiza, liczą się odruchy populistyczne paru urzędasów, choćby były ze sobą wzajemnie sprzeczne, liczy się nieracjonalna zupełnie chęć przypodobania się różnym marginalnym grupkom aktywistów., nie wiem, może kolegom samorządowcom z zachodu. Głos fachowca, inżyniera, nie ma tu znaczenia. Nawet samorządu na poziomie dzielnicy, który lepiej zna konkretną sytuację u siebie, nikt nie pyta. Ważna jest "odważna" decyzja, narysuje sobie taki mapkę, podzieli drogi na kategorie raz, dwa trzy, cztery - i się cieszy, bo więcej urzędniczy rozum nie ogarnie. 19:40, 22.10.2022
meme21:19, 22.10.2022
"ośle jeden! Przecież to jest kot - zawsze ci wejdzie na drzewo!
- To... Można ściąć drzewo... Taką mam koncepcję"
to jest właśnie mentalność ratusza 21:19, 22.10.2022
12314:45, 23.10.2022
Gdyby ludzie stosowali się do przepisów ruchu drogowego to by tego nie było :D 14:45, 23.10.2022
wert19:09, 25.10.2022
Ratusz zwolni ruch - my zwolnimy ratusz. 19:09, 25.10.2022
Kik12:56, 26.10.2022
Może do minus 100 km/h to dopiero było by git 12:56, 26.10.2022
fdssdfg08:57, 27.10.2022
Kolejny utopijny pomysł. Trzaskowskiemu wydaje się , ze jesteśmy światową metropolią... Jeżdżąc po warszawie mam wrażenie , że jeżdżę po placu budowy.
Co chwila jakieś remonty lub budowy. Jak tylko uda się coś oddać , co ułatwi zycie ludziom to trzeba od razu dać "przeciwwagę" (np. Puławska-bis - od razu powstał bus pas na Puławskiej). Moze niech Trzaskowski kupi sobie SimCity i tam zajmie sie rządzeniem miastem...
08:57, 27.10.2022
Warszawiak od x poko11:19, 28.10.2022
Szaleństwa ciąg dalszy. 11:19, 28.10.2022
Wq...my Warszawiak 14:17, 28.10.2022
Parafrazując Donalda Ja Wam wójta nie wybierałem. A może na ,, Bronisława,, nie będę cytował bo to przemoc. Warszawa potrzebuje Starzyńskiego a nie pajaca i menela. 14:17, 28.10.2022
oby daleko od Jakieg17:28, 08.02.2023
No to całe szczęście, że nie mieliśmy, nie mamy i nie będziemy mieć na fotelu JAKIEGO. Bo to byłby naprawdę byleJAKI prezydent. Fakt: pewnie by nie mlaskał jak jeden z jego poprzedników 17:28, 08.02.2023
borys2213:22, 10.11.2022
Czy ograniczenia będą dotyczyły też rowerów (w tym elektrycznych)??? 13:22, 10.11.2022
Matthias16:53, 08.02.2023
Niech sobie prezydent R.T. cały rok rowerem jeździ, a innych kierowców zostawi w spokoju. Jestem na nie. 16:53, 08.02.2023
antyPiS17:26, 08.02.2023
PiS będzie teraz czepiał się każdego, nawet najmniejszego temaciku, by tylko dopiec Trzaskowskiemu i mieć szansę na pokazanie go w gorszym świetle. To metoda znana im już od lat. Niestety nie widzą dużych, naprawdę mega problemów o skali krajowej, na które mogliby rozwiązać. Ale po co? Ważniejsze jest w kieszeni się wszystko zgadzało. A *%#)!& lub, któremu rzuci się parę zasiłków, dalej zaślepiony ale szczęśliwy chwilowo... 17:26, 08.02.2023
krajowo17:33, 08.02.2023
1 0
A rząd z myślącymi (jeszcze!) Polakami 17:33, 08.02.2023